Beeldinstellingen, wat is goed en welk testmateriaal?

Pagina: 1
Acties:

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:17

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Al enige tijd heb ik een relatief nieuwe TV in bezig maar heb nooit de moeite genomen om de instellingen te optimaliseren.
Mede omdat het inrichten van mijn nieuwe huis meer prioriteit had.

Nu komen er echter de avondjes film kijken aan en gaat het dus belangrijk worden om de instellingen goed te hebben staan.
Als het rijtje dan zo bekijk zijn er voornamelijk langepenisinstellingen te vinden als: HD Natural Motion, 100 Hz Clear LCD, Geavanceerde scherpte, Dynamisch contrast, Dynamische achtergrondverlichting, MPEG artefact-reductie en Kleurverbetering.
Dynamische achtergrondverlichting is natuurlijk ruk alsmede waarschijnlijk het dynamisch contrast.

Het is natuurlijk zo dat alles aan niet altijd beter is, voor games moet bijvoorbeeld alles uit maar laten we nu even op films concenteren.
Hoe hebben jullie bepaald welke instellingen beter aan of uit konden staan?
Net zo lang dingen aan- en uitgezet tot er geen rare dingen meer te zien waren of van tevoren adviezen en reviews gebruikt om die maar blind op te volgen?

Uiteindelijk kan je natuurlijk instellen wat je wilt maar het resultaat is pas echt goed te onderscheiden in bepaalde scenes.
Je hebt altijd de befaamde pan en scan alsmede de snelle bewegingen.
Als ik bijvoorbeeld een scène uit LotR: Two Towers neem waar Legolas over de vlakte rent en zijn boog in één hand heen en weer zwiept kan je zien dat die boog niet vloeiend beweegt, die schokt/skipt dan.
Dat soort momenten bepalen of het allemaal goed ingesteld is.

Hoe doen jullie dat? Zijn er al bepaalde instellingen die je per se aan of uit wilt hebben?
En heb je specifieke films en/of scènes waarmee je instellingen 'kalibreert'?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Alles uitzetten op evt HD natural motion en 100hz na.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 00:13:
Alles uitzetten op evt HD natural motion en 100hz na.
Kort maar krachtig. ;)
Heb je er ook nog een reden voor of is dat gewoon je eigen ervaring?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Gonadan schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 11:34:
[...]

Kort maar krachtig. ;)
Heb je er ook nog een reden voor of is dat gewoon je eigen ervaring?
Omdat sharpness sowieso bijna altijd te hoog staat en de rest ook alleen maar voor verpesting van het beeld zorgt. Mpeg artifact onderdrukking is bijvoorbeeld DNR, wat simpelweg gewoon al het detail weghaald.

De reden dat ik dat motion gebeuren en 100hz aan zou laten is het tegengaan van judder, zoals je al gemerkt hebt.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 13:10:
Omdat sharpness sowieso bijna altijd te hoog staat en de rest ook alleen maar voor verpesting van het beeld zorgt. Mpeg artifact onderdrukking is bijvoorbeeld DNR, wat simpelweg gewoon al het detail weghaald.
:D
Dus eerst ga je het vervagen en dan weer verscherpen? Wat een technieken.
De reden dat ik dat motion gebeuren en 100hz aan zou laten is het tegengaan van judder, zoals je al gemerkt hebt.
Ik vraag me af of het judder was met die boog, maar ik weet ook niet precies wat er toen aan stond.
Er zit weinig anders op dan maar eens met alle instellingen te gaan spelen in die scene denk ik.

Zeiss Distagon 21 f/2.8