Bsod ntoskrnl.exe tijden het spelen van Cod2,4

Pagina: 1
Acties:

• sneeperG5
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-01 11:57
hallo,

Ik word de laaste tijd 'geplaagd' door bsod tijden het spelen van Call of duty 2 en 4.

Dit gebeurt op een willekeurig moment. Soms 2x in 10 min, soms 1x in het uur.
Ik krijg geen blue screen te zien, hij hangt alleen direct vast met een iritant hang geluid.

Als ik opnieuw opstart lees ik met bluesreen viewer de fout uit en die is alsvolgt:

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/06/22/1277222949-820.jpg

Ik heb geprobeert het bestand ntoskrnl.exe te vervangen maar tevergeefs.

Iemand een goede manier om deze te vervangen?

Wat ik heb zijn de installatie dvd van windows 6 X64, en de repaircd x64.

Ik weet dat het niet aan mijn hardware kan liggen want nog nooit eerder een bluescreen gehad.

2 maanden geleden mijn windows opnieuw geinstalleerd misschien dat het daar aan kan liggen.
Om veel werk te voorkomen wil ik graag eerst andere alternatieve manieren proberen.

Specs:

Core i7 920 @ 3,2Ghz (stabiel)
6Gb ddr3 ram corsair
Asus p6t
Ati hd4890Black Edition.
Antec neo-power 650

Wie kan me helpen?

Grtzz

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• sneeperG5
Ja die ken ik, dat is grotendeels voor hardware problemen. Zoals ik al zei, het is niet mijn hardware maar software: ntosknrl.exe.

Ik heb stresstesten gedaan op Videokaart, processor, geheugen.

Ik wil graag weten hoe ik dat kan vervangen (ntoskrnl.exe)

Grtzz

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06:44

Aganim

I have a cunning plan..

Ik weet dat het niet aan mijn hardware kan liggen want nog nooit eerder een bluescreen gehad.
Pure onzin. Hardware kan het altijd begeven, dus je kan dat nooit 100% uitsluiten zonder te testen.
Wat bedoel je met stresstesten? Geheugen test je met bijvoorbeeld Memtest86+, wie zegt dat een standaard stresstest het geheugen helemaal beschrijft? Daarnaast: hoe lang heb je getest? Memtest86+ kan je rustig minstens een uur of 8 laten draaien, voor je een enigzins betrouwbaar resultaat hebt.

Heb je verder al virussen/malware/trojans/rootkits uitgesloten? Dat jij een melding krijgt dat ntoskrnl een probleem heeft veroorzaakt kan best, maar hoeft niet te betekenen dat dat bestand ook daadwerkelijk de veroorzaker is. ;)

Toevoeging:

0x0124 staat voor een Unrecoverable Hardware Error. Deze wordt door de kernel gegeven, dus logisch dat ntoskrnl.exe als schuldige wordt aangegeven. De oorzaak ligt echter ergens anders.

Is je pc helemaal stofvrij? (ivm oververhitting)

Overigens:
Core i7 920 @ 3,2Ghz (stabiel)
Leuk, de toevoeging "stabiel", maar dat is je systeem momenteel dus duidelijk niet.
Kloppen verder al je voltages? Misschien moet je nog wat verhogen, of je overclock weer ongedaan maken.

[ Voor 42% gewijzigd door Aganim op 22-06-2010 21:33 ]

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-02 16:56

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Je OC mag dan wel stabiel zijn, maar lijkt het je niet verstandiger om elke mogelijkheid uit te sluiten en te testen op default clock speeds?

-= Very annoying forum person =-

Verwijderd

Heb je al geprobeerd om een oudere videokaartdriver te gebruiken? Vaak worden dit soort problemen juist veroorzaakt brakke drivers. Een bekende bluescreen foutcode is
code:
1
 ntoskrnl.exe+4a63cc
die hier ook mee gepaard gaat. Welke ATi-drivers draai je nu en is dat met meerdere monitoren of enkel? Probeer eens 10.5 en een enkele monitor via vga/dvi en kijk of dat problemen geeft, en als dat ook niet gaat lukken dan een oudere driver.

Heb je het alleen bij Call of Duty of ook bij gewoon office/browsing-gebruik van de pc? Want als het alleen bij zware (3D) load is, dan lijkt het me een driverprobleem.

En zoals MasterViper hierboven aangeeft: draai gewoon stocksnelheden. Sluit dingen 1 voor 1 uit, want anders blijft het maar random giswerk.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2010 21:34 ]

Verwijderd

ntOS Kernel zegt het eigenlijk wel al, je kernel zit in de stress.
Als je even verder kijkt helpt het vervangen van een systeembestand vaak niet, maar wordt het veroorzaakt door wat anders, waardoor je kernel op zn gat gaat.

Loop even de standaard troubleshooter door zou ik zeggen. :)

• sneeperG5
Hij heeft altijd op standaart gedraait, toen kreeg ik het ook, daarna heb ik hem opgeschroefd naar 3,2.

Ik ga nog even de trouble shooter doorlezen maar denk niet dat het veel zal helpen...

Met andere spellen heb ik er geen last van. Ook met office/internet gebruik niet.

Grtzz

[ Voor 103% gewijzigd door sneeperG5 op 22-06-2010 21:39 ]

Verwijderd

sneeperG5 schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 21:36:
Hij heeft altijd op standaart gedraait, toen kreeg ik het ook, daarna heb ik hem opgeschroefd naar 3,2.

Ik ga nog even de trouble shooter doorlezen maar denk niet dat het veel zal helpen...

Met andere spellen heb ik er geen last van. Ook met office/internet gebruik niet.

Grtzz
Dan is het probably een hitteprobleem (indien COD4 je GPU het zwaarste belast) of een driverprobleem. Geheugen betwijfel ik, maar je hebt al memtest gedraaid zoals je boven al zei, dus dat sluit het uit. Probeer 10.3, 10.4, 10.5 als drivers eens. Ik neem aan dat je nu 10.6 draait?

Heb je overigens ook nog ATi Overdrive draaien voor de gpu? Zet de GPU ook op stocksnelheden indien ze hoger staan dan normaal, ongeacht of je nu black edition hebt of niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2010 21:48 ]

• sneeperG5
Ik draai nu 1.4, waar ik altijd mee gedraaid hebt waar ik nooit problemen mee heb gehad.
Zal ik dat even updaten dan?

Een hitte probleem is het niet, ik heb hwmonitor ernaast gedraait max temp dat hij haalde was 63.
Lijkt me trouwens ook sterk dat het dat is want vanmiddag toen ik het weer voor de zoveelste x had was het na 10 seconden in cod2. Dat is nou niet een bepaald 'veel van je videokaart vragend spel'. En vooral niet met mijn videokaart. Zo heel slecht is hij nou ook niet.

Iig bedankt dat je met me mee denkt:D

Verwijderd

Ah oke, wellicht dat 10.6 (de laatste versie) je problemen oplost. Naja, inderdaad is 63 graden niet erg hoog voor een gpu, ook al met GPU-z gekeken? En inderdaad is het startscherm waar het activisionlogo ronddraait nou niet echt veeleisend. Dus ik zou zoals je zelf al suggereert even 10.6 (en anders stapje terug naar 10.5) proberen. Heb je ook zwaardere spellen draaien dan COD4, die dus veeleisender zijn dan COD4 van je GPU? Hoe draait je pc dan met betrekking tot temperaturen of bluescreens?

Overigens is het helemaal geen slechte videokaart hoor ;) Ikzelf zit nog bij de 2600Pro, maar heb ook al problemen zat gehad met brakke drivers. 10.6 werkt hier overigens behoorlijk met Modern Warfare 2 (hier en daar wat haperingen op 1280x1024).

• sneeperG5
Hoe draait je pc dan met betrekking tot temperaturen of bluescreens?
Die zin snap ik dan even niet, wil je mijn standaart temps weten?

Temps ook met cpu-z en nog een ander programma wat ik al weer verwijdert heb gecontroleerd. Allemaal hetzelfde.

Zwaarder dan cod4 niet echt.

Ik heb met deze videokaart nergens lastvan. Gewoon alles op max 1920*1080 zonder haperingen spelen.
Nadeel is wel dat je m hoort blazen hoor. Krijgt ie het warm van. Na 30 min is ook mijn hele kamer warmer (ruim 5 graden verschil met de rest van het huis. Dat is dan weer wel mooi:D

Ik ga nu even cod2 doen, of hij weer gaat falen weet ik niet, als hij dat nu nog niet binnen een half uur doet wil niet zeggen dat hij dat morgen ook doet. Ik ga het iig kijken en als hij tog faalt zul je dat vrij snel hier lezen;)

Grtzz

Verwijderd

Ja misschien ongelukkig geformuleerde zin inderdaad. Wilde inderdaad gewoon standaardtemps weten zowel onder idle als load. Heb je nu 10.6 draaien nu je begint aan COD2? Hopelijk crasht ie nou niet. Heb je ook al eens geprobeerd om te varieren met AA en de resolutie, dus niet fullHD maar bijv. 720p ? Wellicht dat dat ook meespeelt. Maargoed, ik lees het dadelijk wel.

• sneeperG5
Office/internet/muziek:

Cpu: 38C
Gpu: 49c

Tijdens gamen( nu net cod4 ipv 2:P)

Cpu: 45c = maximaal gehaalde
gpu 72c = maximaal gehaalde

Toch iets hoger dan cod2.

Nog geen crash gehad, maar ik juich niet te vroeg.....

Grtzz

===edit=====

Net cod2 gespeeld en weer 2x in 10 min.
Zelfde fout.......

=====edit=====

[ Voor 16% gewijzigd door sneeperG5 op 23-06-2010 21:09 ]

Verwijderd

Kan je erbij vertellen welke drivers je nu gebruikt voor je kaart? Heb je overigens ooit een aftermarket cooler op je videokaart gezet? Wellicht dat er speling tussen de cooler en gpu zit waardoor hij oververhit (ook al geeft de sensor een lagere temperatuur aan)...

Verder zou ik het zo gauw niet weten. Aan je geheugen ligt het niet, je cpu ook niet (mits je 'm terug hebt gebracht naar stocksnelheid), je voeding is ook sterk genoeg.

Krijg je voordat je de bluescreen krijgt een glitch in het spel? of iets van een artifact?

edit: Heb je al een keer een andere videokaart geprobeerd te gebruiken? als ie dan niet crasht (ook al is het maar een zwakke kaart, het gaat om het testen), dan kan je meteen weten of je huidige videokaart de schuldige is van de problemen of niet.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2010 23:21 ]

• sneeperG5
Nee geen glitch, geen strepen, geen artifacts. Ik hou het zelfdebeeld op het moment van het crashen. Zonder rare dingen erin.

Geen andere koeler erop.

Maar ik denk niet dat het aan mijn hardware licht. Zoals ik al aangaf het is pas na de herinstallatie gekomen. Ik denk meer dat het iets software matigs is.

Is er geen manier om dat bestand (en misschien bijhoordende bestanden te vervangen?).

Grtzz

Verwijderd

Je kan proberen ntoskrnl.exe te vervangen met behulp van een Linux Live CD zoals Ubuntu, maar voor dit soort dingen raad ik PartedMagic (ook linuxdistro) aan en kan meteen schrijven naar FAT/NTFS/exFAT etc. Moet je wel even een goede versie van ntoskrnl.exe zoeken.

Maar eerder werd er in dit topic al gezegd dat het wellicht niet aan ntoskrnl.exe ligt, maar een ander proces dat de kernel juist aan het stressen brengt. Hierbij denk ik dan aan virii of spyware. Maar ook dat lijkt me sterk, omdat je de crash alleen hebt met COD2 en COD4. Misschien toch voor de zekerheid even een scan eroverheen gooien. Maargoed, misschien is ntoskrnl.exe vervangen een goede eerste stap al lijkt het weinig kans van slagen hebben om het probleem op te lossen.

edit: wel eerst even een backup of image maken van je hdd/ssd voordat je aan zoiets begint.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2010 21:45 ]

• sneeperG5
Ik denk dat ik het opgelost heb. (even afkloppen)

Wat ik gedaan heb: in cmd, chksdsk /r /f getypt. Daarna de computer opnieuw opstarten, voor hij windows start gaat hij alle windows bestanden op van alles en nog wa controleren en repareren. Dit duurte 15 min. Toen hij klaas was keek ik gelijk of de bestandsgrote was verandert van ntoskrnl.exe en ja hoor dat was het geval. Hij heeft alles iig weer goed gemaakt. Net even ruim 1 uur cod2 gespeeld, geen crash of niets gehad.

Dus hopen dat dat zo blijft en anders dan weet ik het niet meer;)

Grtzz
Pagina: 1