Met welke pc kan ik de iMac vergelijken?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.550 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-04 15:44
Mijn vader wilt een nieuwe computer. Hij is dol op zijn iphone en ik denk dat het tijd wordt voor een mac ipv een pc. Ik ga het huis uit en hij moet een snel stabiel systeem hebben. We hebben een tijdje bij mijn buurman gezeten die een mac heeft om bekend te raken met osx en het bevalt hem wel. Het zwaarste dat hij gaat doen is HD video bewerken (amateuristisch iMovie). De i5 iMac kost 1799,- en dat is aardig aan de prijs. Ik was aan het praten met een medewerkster van de Icentre en zei haar dat ik voor hetzelfde geld een pc in elkaar kon zetten met veel meer power. Ze antwoorde door te zeggen dat ik een pc en mac niet kan vergelijken op alleen hardwarespecificaties als je iets wilt zeggen over de snelheid omdat de mac anders (efficienter) omgaat met de beschikbare resources dan windows. Ehmmm, ja, dan weet ik het niet meer. Mijn grote vraag is dus. Hoe vergelijk ik de i5 met een pc?

Hieronder een op papier "sneller" systeem voor 200,- minder. Is dit systeem een stuk sneller in gebruik (alles behalve gamen) of even snel of kan je daar niks over zeggen?

#ProductPrijsSubtotaal
1Linksys Draadloze N PCI Adapter met Dual-Band - WMP600N€ 40,-€ 40,-
1Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB€ 67,68€ 67,68
1Samsung Syncmaster XL2370€ 239,42€ 239,42
1Fractal Design Define R2€ 94,85€ 94,85
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 29,90€ 29,90
2Fractal Design Silent Series , 140mm€ 10,72€ 21,44
1Logitech Cordless Mediaboard Pro (Qwerty)€ 39,50€ 39,50
1Logitech Anywhere Mouse MX€ 57,99€ 57,99
1Intel Core i7 860€ 229,57€ 229,57
1Nexus Value 430€ 54,64€ 54,64
1Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2R5 80GB€ 206,-€ 206,-
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 96,40€ 192,80
1Conceptronic Multifunction front panel with eSATA€ 20,96€ 20,96
1Gigabyte GA-P55A-UD3R€ 131,60€ 131,60
1Sapphire Vapor-X HD5770 1GB GDDR5 PCIE€ 169,-€ 169,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.595,35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotografie999
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Idd pc kan je niet met mac vergelijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulWar1
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:48
Dat systeem is absoluut een stuk sneller, maar vergeet de Windows licentie niet ;)
Bij een iMac betaal je niet alleen voor de snelheid maar ook de degelijke hardware, support, het design en natuurlijk de sublieme software. Ik zou de instap iMac of Mac Mini dan ook adviseren als deze bevalt, het is gewoon veel gebruikersvriendelijker. Zolang je er niet op gaat gamen zijn deze snel genoeg.

Know Thyself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Naar mijn idee is het scherm in een iMac wel wat beter dan het TN-scherm wat je daar hebt gekozen. Neem dan een IPS scherm. En vergeet idd de Windows licentie ook niet mee te reken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Hackintosh ervan maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 363338

Je betaalt voor degelijkheid en duurzaamheid. En als je vader tevreden is met OSX waarom niet? Een i5 processor zou meer dan voldoende zijn voor het gebruik dat je vader doet maar een i7 is weer een investering in de toekomst. (en weer sneller wat iedereen waardeert)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __1337__
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-05 12:51
Je kan hier toch eventueel ook OSx op installeren? Je hoeft niet per se een windows licentie te nemen. Bovendien ben je tweakert genoeg om je eigen hardware support te regelen O-) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spork
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-05 15:51
dan heb je toch nog steeds niet de delicate hardware balans die een mac biedt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emile|IA
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-04-2015
SoulWar1 schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 20:55:
Dat systeem is absoluut een stuk sneller
Qua Ghz'en misschien, maar in de praktijk niet. Windows vreet veel meer power dan Mac OS X. Een aantal jaar geleden had ik een zwaar game-systeem met een quadcore 4 SSDs. Nu heb ik een MacBook Pro, en die werkt vele malen soepeler.
Hackintosh is een optie, maar ik zou toch eerder voor een 'echte' Mac gaan. Geeft een stuk minder problemen, en je ouders kunnen (jij bent straks natuurlijk het huis uit) bij Apple terecht voor ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
De prijs is inderdaad niet helemaal eerlijk. Een windows licentie komt er nog bij. Maar het gaat mij om het principe. Een krachtige pc of een minder krachtige mac. Wat is in de praktijk dan sneller. Zijn daar cijfers van. Ik kan er namelijk geen objectief materiaal over vinden. Hardware.info heeft bijvoorbeeld benchmarks met processoren waarin je exact kunt zien hoe lang een bepaalde processor nodig heeft om h.264 materiaal te coderen. Maar hoe kan ik dat vergelijken met een Mac? Als je puur naar de praktische snelheid kijkt en al het andere zoals gebruiksgemak achterwege laat. Moet je dan voor een krachtige pc of een minder krachtige mac gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanceTrend
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-01 10:03

DanceTrend

w0ei

Of je koop een Core2Duo iMac 27"? Scheelt je ook 300 euro. En die is snel zat om HD video te bewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 346574

wat het punt is, OSX is een heel ander besturingssysteem en gaat "anders" om met je hardware. Hierdoor zal een windows machine ook langzamer opstarten etc. In een Mac heb je dus helemaal niet zoveel kracht nodig als in een windows pc.
Mac's worden ook over het algemeen gemaakt voor video bewerking en muziek bewerking etc, als je gaat gamen (wat je vader dus niet doet..) kun je beter een windows machine kopen aangezien deze ook veel makkelijk te upgraden is.

Als ik je vader was zou ik dus voor een iMac gaan.

(een hacknitosch voor zo'n prijs is niet reeël, dan zou je eerder voor een netbookje moeten kijken om eens leuk OSX op te draaien, als je dit budget hebt kun je beter een echte mac kopen ;))

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 346574 op 22-06-2010 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulWar1
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:48
Een core i5 op 2.4 GHz is in een iMac even snel als in een windows bak, als je dat soms bedoelt.... Windows wordt wel trager door alle extra zooi die erin zit zoals bijv. Anti-virus software. Dat een Macbook Pro sneller is dan een Quadcore met een SSD is dan ook onzin en pure belevenis. Het voelt misschien sneller, maar zal het in de benchmarks toch moeten afleggen tegen betere hardware. Maar nogmaals, je moet gebruikersgemak niet uit het oog verliezen en ik zou dan ook zeker het instapmodel iMac aanraden.

Know Thyself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Emile schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 21:01:
[...]

Qua Ghz'en misschien, maar in de praktijk niet.
En sinds wanneer zeggen hertzen iets over een power van een CPU/PC. ;)

Maar ja vragen in een Apple forum als je moet kiezen tussen een Apple en een PC, zal je waarschijnlijk een niet echt verrassend antwoord krijgen natuurlijk.
Als je dezelfde vraag zou stellen in een hardware of Windows forum zul je waarschijnlijk een precies tegenovergesteld antwoord krijgen. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Je pakt nu de duurste iMac. Als de prijs een probleem is, waarom dan niet een van de goedkopere opties pakken? Voor wat je vader er mee wil, voldoen die prima. Verder is het meeste al gezegd. Wat is " it just works" en het Apple design/gevoel je waard?

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
Het gaat mij inderdaad om wat Soulwart zegt. Je stopt dezelfde hardware in twee computers. Op de één draai je OSX, op de ander Windows 7. Welke is sneller? Ik lees op het internet verschillende berichten. Volgens de één is osx sneller. Volgens de ander maakt het niets uit en is de hardware bepalend.

edit: de prijs niet echt een probleem. 1799,- is net goed. Maar wel een goede prijs/kwaliteit verhouding. En dat het niet alleen draait om snelheid begrijp ik maar ik probeer middels dit topic iets meer duidelijkheid op dat ene gebied te krijgen.

[ Voor 29% gewijzigd door michielvz op 22-06-2010 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-05 10:04

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Windows en OS X zijn tegenwoordig qua prestatie en stabiliteit prima met elkaar te vergelijken. De hardware van een Mac en een PC is ook prima met elkaar te vergelijken. Waar je echter niet kunt vergelijken is gebruikerservaring. Die twee zijn zo verschillend.

De een is een complete machine in een mooie behuizing (met een veel beter scherm dan in jouw samengestelde PC) met een complete suite aan software die perfect is afgesteld op de computer waar het bij geleverd wordt.

De Windows PC is een bijeenraapsel. Een bijeenraapsel dat net zo goed kan werken als die complete iMac, maar daar gaat het jouw vader waarschijnlijk om. Je zegt het al; jij gaat uit huis, wie gaat er dagelijks nog zijn PC problemen oplossen?

Als je de iMac compleet koopt, kan hij voor al zijn vragen naar Apple toe. Als je dan toch een vergelijking wilt maken, dan moet je een andere merk-PC pakken, van HP, Dell, Acer, ASUS,... dan heeft hij namelijk ook 1 fabrikant waar hij naartoe kan voor wat er ook mee mis is.
En dan zul je zien dat die iMac (zeker voor wat hij te bieden heeft) heel wat mans in zich heeft tegenover andere complete merk-PC's.

Je moet echt niet naar snelheid kijken, ik denk dat het je vader geen barst boeit, als hij die HD films maar kan bewerken, en dat kan op bijna elke moderne PC. Hem gaat het om het gebruikersgemak wat hij ook ervaart met die iPhone, en dat kun jij hem nooit op hetzelfde niveau garanderen met een zelf gebouwde PC, als Apple met hun iMac.

[ Voor 14% gewijzigd door --MeAngry-- op 22-06-2010 21:48 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
Een hackintosh is nogsteeds een goed alternatief, je krijgt veel meer snelheid(en meer bewegingsruimte) dan wat een veel duurdere iMac bied voor een zelfde of lagere prijs.
Dat de hardware in een prachtige aluminium behuizing met een scherm samen gebakken zit of in een ATX kast dat maakt toch helemaal niets uit t' is allemaal hetzelfde tegenwoordig.
Als je de hardware goed uitzoekt kan je naast een boot loader, Snow Leopard bijna helemaal legacy draaien en voor de rest is er genoeg te vinden op de boards die je vind op google :+

Goeie informatie is wel key natuurlijk, maar als je de moeite er in wilt steken dan is het zeker niet onhaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Je denkt nu als een tweaker. Voor hetzelfde geld krijg je simpelweg nergens dezelfde uitgebalanceerde ervaring (en design). Wat schiet je vader ermee op als hij een keer een halve minuut minder lang op het renderen van zijn filmpje hoeft te wachten maar hij constant de gebruikerservaring minder vindt?

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

joon schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 21:48:
Een hackintosh is nogsteeds een goed alternatief, je krijgt veel meer snelheid(en meer bewegingsruimte) dan wat een veel duurdere iMac bied voor een zelfde of lagere prijs.
Dat de hardware in een prachtige aluminium behuizing met een scherm samen gebakken zit of in een ATX kast dat maakt toch helemaal niets uit t' is allemaal hetzelfde tegenwoordig.
Als je de hardware goed uitzoekt kan je naast een boot loader, Snow Leopard bijna helemaal legacy draaien en voor de rest is er genoeg te vinden op de boards die je vind op google :+

Goeie informatie is wel key natuurlijk, maar als je de moeite er in wilt steken dan is het zeker niet onhaalbaar.
Dat is dus absoluut niet het geval. Ik heb zelf een Hackintosh, hij draait in principe perfect, heb gewoon 10.6.4 kunnen installeren van de week, zonder problemen, maar toch is het niet hetzelfde. En dat gevoel ken je pas als je echt een Mac gehad hebt.
Ik heb mijn iMac toen verkocht voor een veel snellere Hack, en ik kan niet wachten tot ik weer een iMac heb. Gewoon dat gerustere gevoel. Je niet zorgen hoeven te maken over het feit of je Hack nog wel opstart na die ene update...

De vader van de TS zit helemaal niet te wachten op dat soort vraagtekens. Bekijk dit issue eens even niet door de ogen van een Tweaker, maar door die van een gewone gebruiker.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
--MeAngry-- schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 21:50:
[...]

Dat is dus absoluut niet het geval. Ik heb zelf een Hackintosh, hij draait in principe perfect, heb gewoon 10.6.4 kunnen installeren van de week, zonder problemen, maar toch is het niet hetzelfde. En dat gevoel ken je pas als je echt een Mac gehad hebt.
Ik heb mijn iMac toen verkocht voor een veel snellere Hack, en ik kan niet wachten tot ik weer een iMac heb. Gewoon dat gerustere gevoel. Je niet zorgen hoeven te maken over het feit of je Hack nog wel opstart na die ene update...

De vader van de TS zit helemaal niet te wachten op dat soort vraagtekens. Bekijk dit issue eens even niet door de ogen van een Tweaker, maar door die van een gewone gebruiker.
Een gevoel is natuurlijk persoonlijk, maar je hebt wel deels gelijk.
De (gebruikers)ervaring is precies hetzelfde als het allemaal netjes is gelukt en geïnstalleerd maar het updaten en afvragen of het daarna nog wel werkt is inderdaad een gok, dus in zo een geval als je toch écht OSX wilt gebruiken ga gewoon voor de iMac ^^

Daarnaast ben ik wel zeer tevreden met mijn Hackintosh, draait echt formidabel op een SSD *O*
(Ben trouwens ook zeer tevreden met mijn W7 installatie, geniet gewoon van het beste van beide werelden)

[ Voor 4% gewijzigd door joon op 22-06-2010 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foetus_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-12-2024
Beetje nuance tussen alle semi 'fanboys' reacties maak ook wel eens :)

Stabiliteit hoef je het wel voor te doen, alhoewel mijn G5 ongeveer 2x per week vastloopt of crashed (nee, condensators ok) is een Apple nu eenmaal een gesloten combinatie van software & hardware waar je over het algemeen weinig problemen mee kunt ondervinden. Door alle productiefouten heen kijkend dan.

Qua garantie zou ik Apple zeker geen pluim geven, op een locatie waar we support bieden zijn er in het eerste jaar 3 van de 4 Imac 2008 late's vervangen moeten worden met uiteenlopende problemen. Na het eerste jaar garantie is het gedaan met lachen ook.. De 2 Iphones van m'n baas zijn ook al bijna voor de vuilbak, waar Apple alles afschuift op misbruik en de fameuze waterschade (dingen liggen hele dage op een bureau, zoek de fout..)
Tot zover de degelijkheid dus. Gezien het aantal topics ivm Apple support problemen zou ik ook aanraden om even door de bullshit van de standaard "de zon schijnt en mijn apple is echt kksupergoedjoh" te lezen :). Iedereen wil natuurlijk zijn product verdedigen, en in goed recht.

Nu, een machine die je zelf in elkaar zet kan misschien krachtiger zijn. Wanneer er nu eenmaal iets mis mee is mag jij uitzoeken wie wat hoe waar en garantie regelen. Indien je de kennis en tijd hebt geen probleem, maar veel mensen denken hier te licht over.
Aan de andere kant, na je 2 jaar garantie (of 1 jaar effectief volgens Apple nu en dan..) zijn bepaalde onderdelen soms waanzinnig duur om te vervangen. Ebay of dergelijks biedt hier wel uitkomst.

Nu, waar een Mac nu echt super in is is software. Een iMac wordt nu eenmaal geleverd met redelijk veel software, stabiel en gemaakt zodat zelfs leken (tot peuters) er mee weg kunnen. Dit wordt doorgetrokken door heel het gamma dat ze aanbieden. Vooral op het punt van eenvoudige videobewerking is het moeilijk een simpeler en even effectief/krachtig alternatief te vinden. Een gelijkwaardig videobewerking programma zal snel 100-2000 Euro bovenop je budget vallen. Nee, illegaal doen we niet aan mee.
Leuk is ook dat hoewel er genoeg mensen zijn die weten waar ze wel en niet op mogen klikken, de meeste gewoon overal op klikken wanneer ze een melding krijgen. Resultaat? Beestjes! Denk dat dit ook een degelijke reden is om voor een OSX systeem te kiezen. Klik maar weg.. de zwakste link is nog altijd de gebruiker.

Aangezien je ouders hun plan een beetje zullen moeten trekken, zou ik hier toch duidelijk een Apple systeem kiezen indien het budget er is, zelfs na deze m'n semi negatieve post O-) . Met een beetje geluk zijn ze zoet voor 5 jaar zonder veel interventie nodig van jouw kant. En voor die 2 mins langer renderen zal de wereld (hoop ik) niet vergaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Misschien wel even goed, deze post van foetus_, het was namelijk ook zeker niet mijn bedoeling om Macs de hemel in te prijzen. Voor mij, en vele andere zijn ze een uitkomst. Maar voor vele andere mensen ook niet. En daarnaast heb je inderdaad altijd garantiekwesties, bij elk merk, dus ook zeker bij Apple.

Je moet echter altijd goed door de ogen kijken van de gebruiker die er uiteindelijk mee moet gaan werken. Ik ben zelf een Tweaker, en er zal bij mij thuis altijd iets van een normale PC blijven. (Al is het in de vorm van een Linux server.)
Maar toch heb ik ook een Mac omdat ik zonder veel gedoe werk gedaan wil krijgen, en omdat ik een mooie machine wil die goed in de huiskamer staat. En een Hackintosh kan maar deels aan deze eisen voldoen voor mij, net als diezelfde PC, maar dan met Windows erop.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09-2021

Romke

Dieselhead

Bij een iMac heb je ook het voordeel van een all-in-one. Daarnaast is zo'n machine ook ontzettend stil en kun je in principe met 1 kabel toe, namelijk de powerkabel.
Het design van een Mac is ook zeker geld waard in mijn ogen, aangezien ik het niet prettig vind om een grote lelijke doos vol kabels ergens weg te moeten stoppen als het allemaal in het scherm past. In geval van een laptop heb ik met een MacBook een laptop die veel steviger aandoet en veel dunner is en er strakker uitziet dan menig pc laptop.
En zo'n Mac hoef je niet zelf samen te stellen en in elkaar te draaien. Dat is iets wat de engineers en fabrieksmedewerkers van Apple imho veel beter kunnen.

Dus als je de prijs vergelijkt, niet alleen naar gigabytes en gigahertzen kijken, die zeggen lang niet alles.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remielowik
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:31
Of je koopt een Phenom II x6(welke goedkoper is als de i7 860 met videobewerking) en installeert hier Ubuntu op. Ubuntu is ook gebruiksvriendelijk maar is ook even wennen als je vanaf Windows/mac komt.
Ja en nu gaan mensen natuurlijk zeggen dat Ubuntu altijd voor problemen zorgt, maar dit kan simpel voorkomen worden door alles wat je vader nodig heeft van te voren te installeren(zet er Ubuntu 10.04 op wat een LTS versie is waardoor je vader 3 jaar verder kan zonder te upgraden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:53
Ik vraag me af of je een beetje lekkere tools hebt voor Linux om videos mee te bewerken.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Dit soort "wat moet kopen" worden doorgaans niet toegestaan, zeker niet met dergelijke boodschappenlijstjes. Je kunt prima zelf de specificaties van een iMac naast een zelfbouw PC leggen, benchmarks en reviews zoeken en je moet toch echt zelf de conclusie trekken welke nu (objectief of subjectief) beter is. Als het gaat om het Mac OS X vs. Windows verhaal, dan zijn er meer dan genoeg topics over volgeschreven hier op GoT. Zoek bijvoorbeeld op mac os x windows.

Dit topic gaat in ieder geval op slot.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.