• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2025

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Topicstarter
De pc van mijn vader draait erg traag. Er staat geen spyware op, cpu wordt niet zwaar belast (5-25%), ram wordt ook niet extreem benut (30-40%) Het enige dat ik vreemd vind is dat de sensor op het moederboard een hele hoge waarde heeft. n.l. 85 graden !! zowel sandra als speedfan geven deze temp. en het koelvin onder CPU is erg heet. (ik denk northbridge??)

Ik zou me goed kunnen voorstellen dat ie flink aan het terugklokken is.
  • Er is nooit overgeclocked
  • Fans draaien en zijn schoon
  • Dell inspiron 530
  • Mobo niet bekend (sandra geeft dell en unknown type)
  • 3Gb ram
  • Ati 4830
  • Win vista 32bit
Vragen
  1. Is er een relatie tussen deze hoge temp en trage pc?
  2. Zo ja is er wat aan deze temp te doen, met alle kappen open blijft de temp. rond 85graden
  3. Is de enige oplossing een nieuw mobo?
  4. anders nog iets

www.casarodriguillo.com

Verwijderd

is de processorkoeler goed bevestigd met genoeg (maar ook weer niet teveel) koelpasta?, kijk dat even na, daardoor zou je pc namelijk heel warm kunnen worden.

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Tja, hij komt zo uit de fabriek, maar het is niet de cpu die te heet is.

www.casarodriguillo.com

Verwijderd

hmmm apart, is de PC altijd al warm geweest of is het echt iets van de laatste tijd?

• Pinin

Pinin

Topicstarter
nou kijk omdat ie zo traag is geworden ben ik de oorzaak aan het achterhalen. Maar het is zeker niet altijd zo geweest.

www.casarodriguillo.com

Verwijderd

misschien dat er dan iets doorgebrand is in je mobo, maar dat zou ik wel ergens laten testen voordat je een nieuwe koopt. Overrigens is het wel appart dat het systeem dan nog gewoon werkt, ondanks dat het zo traag is als wat...

• CQC AnacondA
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-02 17:44
Vragen
1.Is er een relatie tussen deze hoge temp en trage pc?

Het is mogelijk, maar met die kanttekening dat alles mogelijk is met computers.
Ik heb een bak staan die altijd aangeeft dat 1 sensor op de 112 graden is... zet ik er een koelertje op zit hij op 60
maar in alle gevallen werkt de machine prima...

2.Zo ja is er wat aan deze temp te doen, met alle kappen open blijft de temp. rond 85graden

Als het idd de north (of southbridge ligt maar aan de positie...) is zijn daar prachtige nieuwe mooie koelers voor te koop. Zit er nu eentje met een fan of is het alleen een koelblok (dus fanless design?) er zijn namelijk borden die niet goed werken als de bridge koeler minder als xxxx toeren maakt... Dan is namelijk de exersitie tamelijk zinloos...) Hoe dan ook bij vervanging (veel werk alles moet er namelijk uit voordat je het bord er uit kan tillen, dus neem er de tijd voor...)

3.Is de enige oplossing een nieuw mobo?

Nee hoor, de factor die daarvoor van belang is tijd die je er in wil steken...
Als de bak helemaal niet functioneert is het stuk, anders is het een beetje stuk dus hoef je het ook maar een beetje te repareren.... zie wel opmerking bij 1.

4.anders nog iets

De machine is traag, nu rijst de vraag of je met een herinstall niet de boel boven jan hebt... dikke kans dat de oplossing daar in gelegen is... hij werkt immers...

Daarbij wilde ik ook graag kwijt het leven zo nu en dan heel ernstig leuk is, met soms een dipje, maar de zon is weer terug in nederland en ik kan weer varen! Baha leven is mooi! 8)

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-02 12:51

M2M

medicijnman

check eens even of de computer sneller loopt zodra je er een tafelventilator op volle kracht tegenaan laat blazen.

Daarnaast: check de performance met verschillende benchmarks. superPI mod 1.5 voor cpu bijvoorbeeld, 3dmark03/05/06 (kies er eentje) voor algemene game-performance, en draai HDtune voor harde schijf snelheid.

En als je de uitkomst hieronder plakt, of zelf vergelijkt, weet je ook gelijk hoeveel langzamer de pc nu eigenlijk is dan de standaard.

[ Voor 17% gewijzigd door M2M op 22-06-2010 23:28 ]

-_-

Verwijderd

Volgens mij kan alleen een CPU terugklokken als hij te heet wordt, bij een northbridge heb ik daar nog niet van gehoord. Als de temperatuur van je CPU in orde is zou ik toch ergens anders gaan zoeken naar de oorzaak van de traagheid, al blijft het wel apart dat die NB zo heet is.

Hoe weet je trouwens zo zeker dat er geen spyware op staat? Heb je een verse installatie geprobeerd?

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Ik zal eens wat resultaten posten,

betreft spyware: ik weet het natuurlijk niet 100% maar als ik het netwerkverkeer, cpu belasting, ram gebruik en processen analyseer en de resultaten van 3 antispywareprogramma bekijk kan het eigenlijk niet.

Het is erg lastig om nieuwe install te doen omdat de computer niet bij mij thuis is, en als dat het niet is moet ik alles weer opnieuw installeren en dat kost me erg veel kostbare tijd.
Misschien ga ik er wel een windows xp-install naast doen (dual boot) om te kijken wat er gebeurd.
Helaas is de bios nogal beperkt, ik kan geen temp. aflezen in bios, ook geen veranderingen aan fans.

Ik kan me herinneren dat de pc vroeger af en toe een stuk harder blies, dat doet ie nooit meer, gisteren de laatste bios op gezet.

www.casarodriguillo.com

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Misschien is de CPU Fan of de MOBO Fan kapot? Het moederbord kan de rpm waardes uitlezen etc, als deze ziet dat er geen fan is aangesloten kan hij zich behoorlijk gaan inhouden (terugklokken). Controleer de Fans eens :) .

edit: Dit betekend dus dat de fans kunnen draaien en toch als kapot worden gezien.

[ Voor 16% gewijzigd door Aloys op 23-06-2010 15:01 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Northbridge kan inderdaad wel vaak gigantisch heet worden, kan een groter koelblok erop zetten. Maar of je pc trager wordt? Nee dat niet.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Pagina: 1