=AANTAL.ALS geeft wel een waarde maar niet in het veld?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-09 13:37
Voor de Emmen meet ben ik bezig met een lijstje met namen gekoppelt aan het camera merk.
In mijn geval: Zandpad met Nikon.
Nu wilde ik alle keren dat Nikon voorkomt door excel zelf laten tellen, even googlen leerde mij: =aantal.als

Dus ik ingevoerd in een willekeurig vak:
code:
1
=AANTAL.ALS(E:E;"Nikon")

Vervolgens blijft de veldwaarde exact die tekst!?

Wat doe ik fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als in rij E "Zandpad met Nikon." staat zal je inderdaad niets terugkrijgen. Immers "Zandpad met Nikon." is niet gelijk aan "Nikon". Gebruik dus wildcards, dat staat ook zo uitgelegd in de helptekst die je vast hebt bekeken :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:59

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Het aantal keren tellen dat een waarde of tekst voorkomt in een bereik in Excel voor Mac
Gebruik een sterretje (*) als er op die positie en of meer willekeurige tekens mogen staan. Gebruik bijvoorbeeld deze formule om alle cellen in het bereik A1:A10 te tellen die een 'x' bevatten:
= AANTAL.ALS(a1:a10;"*x*")
U kunt een vraagteken (?) gebruiken als er op die positie maar één teken mag staan. Gebruik dit jokerteken om bijvoorbeeld alle cellen in het bereik te tellen waarin het tweede teken een 'x' is, zoals in 'ax' of 'bx'.
= AANTAL.ALS (a1:a10;"?x*")
Voor de mac, maar werkt hetzelfde :+

[ Voor 3% gewijzigd door SinergyX op 22-06-2010 18:15 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de formule is ingevoerd in een cel die geformatteerd is al tekst, om de formule effectief te laten berekenen mag de cel niet als tekst geformatteerd zijn.
om op te lossen, ofwel de formule invoeren in een cel met standaard opmaak, ofwel de cel waarin de formule nu staat terug op standaard opmaak zetten en daarna bewerken>vervangen, zoeken naar: = ,vervangen door: =
ofwel staat het blad op formuleweergave, je kan terug omschakelen naar gewone weergave door extra>opties>weergave>weergaveopties>formules uitvinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
F_J_K schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 18:12:
Als in rij E "Zandpad met Nikon." staat zal je inderdaad niets terugkrijgen. Immers "Zandpad met Nikon." is niet gelijk aan "Nikon". Gebruik dus wildcards, dat staat ook zo uitgelegd in de helptekst die je vast hebt bekeken :P
Neenee,
D is Zandpad en het veld erachter (E dus) is Nikon,
D is willekeurige naam, E is camera merk Canon, Nikon of Sony.
Die heb ik gevolgd, maar werkte niet...
Verwijderd schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 18:16:
de formule is ingevoerd in een cel die geformatteerd is al tekst, om de formule effectief te laten berekenen mag de cel niet als tekst geformatteerd zijn.
om op te lossen, ofwel de formule invoeren in een cel met standaard opmaak, ofwel de cel waarin de formule nu staat terug op standaard opmaak zetten en daarna bewerken>vervangen, zoeken naar: = ,vervangen door: =
ofwel staat het blad op formuleweergave, je kan terug omschakelen naar gewone weergave door extra>opties>weergave>weergaveopties>formules uitvinken.
Wacht even dit gaat mijn kennis van Excel te boven.
Ik gebruik trouwens office 07.

De cel eigenschappen van de cel met formule staat op standaard.
Net zoals de cellen van de E rij.

Dan: Control H, "=" vervangen door "=".
Dit heeft geen effect op de waarde van het veld, er staat nog steeds de formule.

Ah gevonden! Mn zus had ergens in office op formule weergeven gezet! Alleen in office07 zit die niet waar ik verwachtte dat het zou zitten...

[ Voor 40% gewijzigd door Zandpad op 22-06-2010 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:36

F.West98

Alweer 16 jaar hier

het moet niet =AANTAL.ALS(E:E;"Nikon") zijn, maar je met aanduiden van waar tot waar, dus: =AANTAL.ALS(E1:E10;"Nikon") Dan werkt het wel

Net ff getest in Excel 2007, ja wel, het moet dus zo zijn

Kringverwijzing is zo dat 'ie de cel waarin de formule staat ook meerekent, dat is verkeerd, dat wil niet

[ Voor 39% gewijzigd door F.West98 op 22-06-2010 18:27 ]

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
F.West98 schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 18:24:
het moet niet =AANTAL.ALS(E:E;"Nikon") zijn, maar je met aanduiden van waar tot waar, dus: =AANTAL.ALS(E1:E10;"Nikon") Dan werkt het wel

Net ff getest in Excel 2007, ja wel, het moet dus zo zijn

Kringverwijzing is zo dat 'ie de cel waarin de formule staat ook meerekent, dat is verkeerd, dat wil niet
Uhm nee dat is niet waar:
E:E werkt perfect hier...
En dat doe ik met opzet zodat ik straks extra entries toe kan voegen zonder dat mn formule er mee ophoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:13
Inderdaad, E1:E10 is het zelfde als E:E waar het gemak is dat je later data kan toevoegen. Ik geloof niet dat aantal.als een standaard formule is, gezien Excel 2007 het niet standaard in de lijst heeft zitten. Hoe zit dat eigenlijk. Gezien ik bovenstaande kwestie meestal lastiger (aparte cel met IF statement) oplos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Cardinal schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 21:13:
Inderdaad, E1:E10 is het zelfde als E:E waar het gemak is dat je later data kan toevoegen. Ik geloof niet dat aantal.als een standaard formule is, gezien Excel 2007 het niet standaard in de lijst heeft zitten. Hoe zit dat eigenlijk. Gezien ik bovenstaande kwestie meestal lastiger (aparte cel met IF statement) oplos.
Nou in mijn geval moest ik gewoon tellen hoevaak ik Canon of Nikon had ingevoerd.
Dus 1 veld: =aantal.als(E:E;"Nikon")
en 1 veld: =aantal.als(E:E;"Canon")

En dan geeft excel een aantal voor elk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:35
Cardinal schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 21:13:
Staat onder "Meer functies" en dan "Statistisch".

Overigens heb ik zelf laatst zitten worstelen met een soortgelijk iets, maar waar dan aan twee cellen moest worden voldaan. Daar kwam de volgende formule uit:

=SOMPRODUCT((B:B="test1")*(K:K="test2"))

In principe zijn de deelformules hetzelfde als aantal.als, maar hiermee kun je dus combineren. In dit geval moest binnen één regel de inhoud van de cel in kolom B aan test1 voldoen en de inhoud van de cel in kolom K aan test2. Ook dit wordt dan weer opgeteld.

Edit:
Let wel op het = teken in plaats van ;

[ Voor 11% gewijzigd door GH45T op 22-06-2010 21:23 ]

Pagina: 1