[XP] kan geen windows 7 shares benaderen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-09 22:37

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
Ik heb een nieuwe pc in me netwerk opgenomen met daarop Windows XP. Ik heb in totaal 3 pc's, 2 met Windows 7 en nu 1 erbij met Windows XP. Ik kan met de Windows 7 pc's onderling alle shares zien en gebruiken. Ik kan met de Windows 7 pc's ook de shares benaderen op de Windows XP pc.

Wat niet lukt is met de Windows XP pc de Windows 7 shares benaderen. Als ik op de Windows XP pc bij Volledig Netwerk ga kijken, zie ik daar Microsoft Windows-netwerk staan met daaronder weer de werkgroep. De werkgroep is op alle 3 de pc's hetzelfde.

Als ik op de werkgroep klik, zie ik "Werkgroep is niet toegankelijk. U hebt niet de juiste machtigingen...". Ik krijg op geen enkele manier de Werkgroep benadert vanaf de Windows XP pc. Hoe krijg ik dit voor elkaar?

Wat ik geprobeerd heb:
  • Account aangemaakt op de Windows XP pc
  • Deze account ook toegevoegd op de Windows 7 pc's bij Machtigingen van de share
  • Alle verschillende instellingen bij Geavanceerde instellingen voor delen gebruikt op de Windows 7 pc's
  • Pingen onderling lukt wel tussen alle pc's
  • Vanaf de Windows XP pc via IP-adres te surfen naar de Windows 7 pc's. Dit werkt niet
  • Vanaf de WIndows XP pc via hostname te surfen naar de WIndows 7 pc's. Dit werkt ook niet.
  • Referenties beheren vanaf de Windows 7 pc's en daar het IP-adres en user+pass van de Windows XP computer opgegeven, werkt ook niet
  • Drivemappings proberen aan te maken met de aangemaatk user, werkt ook niet.
Het vreemde is dus dat ik wel vanaf de WIndows 7 pc's bij elkaar en op de WIndows XP pc kan kijken, maar niet vanaf de Windows XP pc bij de Windows 7 pc's. Ik krijg niet eens de werkgroep geopend.

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zorg ervoor dan op de Windows XP-computer volgende instellingen OK zijn:

- de Server- en Workstationservice moeten gestart zijn (Commandoprompt: net start "Server" en net start "Workstation"
- Windows Firewall moet uitzonderingen toestaan (het vinkje naast "Geen uitzonderingen toestaan" moet dus uitgevinkt zijn). Check ook dat bij de tab "Uitzonderingen" "Bestands en printerdeling" is aangevinkt (Configuratiescherm < Windows Firewall)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik heb hier precies zo ook even zitten worstelen, netwerk met één XP en één Windows 7. Ik had van verschillende kanten al gehoord dat dit lastig was. Geen reden om dan maar te laten zitten, en achteraf was het helemaal niet moeilijk.

Wat ik allereerst heb gedaan, is het password uitschakelen. Tussen mijn vrouw en mij is zo'n password nl. volstrekt overbodig, en het maakt alles meteen een stuk eenvoudiger.
Bepaal vervolgens welke mappen je wilt delen. Klik per map met de rechter muisknop en kies "Delen met". Je krijgt daar een menu met, met onderaan het item "Specifieke personen", daar vind je opnieuw een keuzemenu. Kies daar "Iedereen", en kies in de kolom "Machtigingsniveau" voor "Lezen/Schrijven".
Herhaal dit voor elke gewenste map.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
Nou ik heb van alle ellende maar Windows 7 op die derde pc gezet. Ik kwam er echt niet meer uit en ik raakte zwaar gefrustreerd. De tijden dat ik dagen achter elkaar naar 1 probleempje kon zoeken zijn helaas voorbij. Met Windows 7 en de thuisgroep is het echt een stukje van cake! :o

Wat met opvalt is dat Windos 7 Home Premium nog wonderbaarlijk goed draait op een P4 3.0GHz. met 2GB 400MHz geheugen en een raptor schijfje van 36GB! _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door Techno Overlord op 24-06-2010 09:55 ]

Forever raver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Uiteraard ook een oplossing, en eigenlijk nog de meest effectieve. Niettemin stond ik daar met ons 4 jaar oude systeem met XP nog niet meteen mee klaar. Waarschijnlijk zou dit gepaard moeten gaan met een geheugenuitbreiding (heeft nu maar 1 GB). Samen met de kosten voor een extra licentie voor Windows 7 niet meer de investering waard (vond ik). Dus zocht ik te hooi en te gras naar een oplossing die er eveneens moest zijn. En die vond ik toch wel vrij vlot, heeft me niet eens veel tijd gekost. Voor mensen die hier ook nog mee mochten stoeien, het werkt vlekkeloos! Het enige wat me tot nu toe nog niet is gelukt is het delen van de op de Windows 7 aangesloten printer (HP 3845). Op een of andere manier ontbreekt nog aanvullende software die ik nog niet kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
Techneut schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 11:38:
Uiteraard ook een oplossing, en eigenlijk nog de meest effectieve. Niettemin stond ik daar met ons 4 jaar oude systeem met XP nog niet meteen mee klaar. Waarschijnlijk zou dit gepaard moeten gaan met een geheugenuitbreiding (heeft nu maar 1 GB). Samen met de kosten voor een extra licentie voor Windows 7 niet meer de investering waard (vond ik). Dus zocht ik te hooi en te gras naar een oplossing die er eveneens moest zijn. En die vond ik toch wel vrij vlot, heeft me niet eens veel tijd gekost. Voor mensen die hier ook nog mee mochten stoeien, het werkt vlekkeloos! Het enige wat me tot nu toe nog niet is gelukt is het delen van de op de Windows 7 aangesloten printer (HP 3845). Op een of andere manier ontbreekt nog aanvullende software die ik nog niet kan vinden.
Als het goed is moet je op de Windows 7 pc de additionele Windows XP drivers installeren voordat je de printer gaat toevoegen op de Windows XP pc. Die haalt vervolgens de stuurprogramma's van de Windows 7 pc en installeert de printer netjes.

Dit kan je doen wanneer je de printer gaat delen op de Windows 7 pc, volgens mij aan het eind van de wizard.

Forever raver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Bedankt voor de tip (ik had hem overigens al vaker gehad), bij gelegenheid (regenachtige dag of zoiets) zal ik hiermee toch nog eens gaan experimenteren. Voorlopig heeft het geen prioriteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:17
Kijk even op de volgende link of dat van toepassing is:

Thuiscomputers met verschillende versies van windows.

Belangrijkste met delen tussen xp en 7 zijn, zelfde naam werkgroep en het netwerktype op 7 moet zijn Thuisnetwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Zoals ik al schreef, ik had alles al voorelkaar, alleen het delen van de printer ontbreekt nog. Als ik tijd heb, ga ik toch nog eens met deze tips aan de slag. Voorlopig heb ik andere prioriteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Even een kleine kick.
Inmiddels weer even tijd gevonden om hier nog een keer in te duiken.
Een korte herhaling van mijn probleem: Alles met over en weer m.b.t. bestanden delen tussen XP 32 bits en Windows 7 64 bits lukt vlekkeloos. Het enige dit niet meer lukt (voorheen tussen twee XP-systemen lukte dit wel) is een printopdracht vanaf de XP-PC naar HP3845 die aangesloten is op de Windows 7.
Bij een poging om printerdeling op de Windows 7 te installeren wordt me verteld dat een aanvullend stuurprogramma x86 nodig is. Begrijp ik, maar de kardinale vraag is waar ik dit vind. Google geeft me nog geen antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Je hebt dus een 32bits driver nodig voor je printer als je die met point & print wil gebruiken.

Andere methode is dat je de printerqueue eerst aan een printerpoort mapt en dan als ware het een lokale printer de drivers installeert.
Je weet wel... net use lpt1 \\win7\printqueuenaam

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Dat snap ik, die 32 bits driver. Die was oorspronkelijk ook geleverd bij de printer, en werkte ook gewoon op mijn vorige PC, evenals de huidige "neven-PC" een XP-SP3 32 bits.
Maar die driver werkt niet lokaal op de W7-64 bits. Daarvoor installeerde W7 automatisch de juiste 64-bits driver. Alleen die is op zijn beurt niet via het thuisnetwerk te benaderen vanaf de 32 bits XP.
Die 32 bits driver dient dus, meen ik te begrijpen, als aditionele driver geïnstalleerd te worden. Alleen hoe fix ik dit?
Pagina: 1