Aansluiten PIC 16F628A

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bindsa
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik ga binnenkort een ontwerp bouwen dat ik van iemand anders gekregen heb, nu zit er in het ontwerp een microcontroller, waarvan ik me afvraag of hij wel gaat werken als ik hem aansluit zoals aangegeven op het ontwerp. Op het ontwerp is hij als volgt aangesloten:

- Op pin 4 (geconfigureerd als mclr): +5V voeding met een 10K ohm pull up weerstand
- Op pin 5 (gnd) een draadje naar de min pool van de voeding
- Op pin 15-16 een extern kristal (20 MHz) + 2 parallel geschakelde 18 pF condensators
- pin 6 (RB0), pin 10 (RB4), pin 11 (RB5) en pin 12 (RB6) worden als gewone in / uitgangen gebruikt

Tot zover kan ik dat allemaal vatten, en klopt dat volgens mij ook met het datasheet.

Maar het gekke vind ik dat op pin 14 (vcc) dus helemaal niets zit, terwijl je AFAIK daar de +5V aan moet hangen.

Klopt mijn gedachtegang? Of pakt de microcontroller dan de voeding van de mclr pin ofzo?

Datasheet van de PIC: http://ww1.microchip.com/downloads/en/DeviceDoc/40044G.pdf

Edit: Hier een stukje van het ontwerp:
PIC 16F628A

[ Voor 6% gewijzigd door bindsa op 22-06-2010 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welk type PIC gebruik je? is het de Pdip versie?

In dat geval moet je het kristal op pin 15 - 16 hangen.
De voeding (+5V) moet inderdaad aangesloten worden op pin14.

Dan pas kan je circuit werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bindsa
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 16:29:
Welk type PIC gebruik je? is het de Pdip versie?

In dat geval moet je het kristal op pin 15 - 16 hangen.
De voeding (+5V) moet inderdaad aangesloten worden op pin14.

Dan pas kan je circuit werken.
Sorry, kristal zit inderdaad op 15-16.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan weet je alles: 5V op pin 14 mankeert op het schema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

Vergeet ook niet de 100n condensator tussen Vcc en GND _dichtbij_ de PIC niet. Zonder die condensator wil je nog wel eens vreemde problemen krijgen omdat de voedingsspanning dan niet stabiel genoeg is.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bindsa
  • Niet online
Dus het enige wat ik hoef extra te doen is een draadje van de voeding naar pin 14 (Vcc) en vlak na pin 14 een 100n condensator, en die condensator dan op ground?

Nog een andere vraag: Hoeveel ampere kan die microcontroller aan? Ik heb een voeding van 5V 2A, kan ik die direct aansluiten of moet daar een weerstand tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:33
Die kun je gewoon direct aansluiten, het gaat hierbij om de spanning. De weerstand die de microcontroller heeft
bepaald hoeveel stroom er gaat lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

L0calh0st schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 12:33:
Dus het enige wat ik hoef extra te doen is een draadje van de voeding naar pin 14 (Vcc) en vlak na pin 14 een 100n condensator, en die condensator dan op ground?

Nog een andere vraag: Hoeveel ampere kan die microcontroller aan? Ik heb een voeding van 5V 2A, kan ik die direct aansluiten of moet daar een weerstand tussen?
Als je microcontroller 100mA verbruikt dan is dat veel, m.a.w. aan die 5V 2A voeding kun je waarschijnlijk zo maar 20 microcontrollers aansluiten

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic:
Sorry voor het miniscule schopje, maar ik vond deze basisinformatie toch echt ontbreken.
Ik ga binnenkort een ontwerp bouwen dat ik van iemand anders gekregen heb
Begin dan eens met de basics van iedere chip, meestal zijn er wel tutorials te vinden (bij common used parts, zoals de 74hc595 / 16f628a).

PIC tutorial waar voldoende is beschreven over de werking van het apparaat. Voer dit uit en je snapt de PIC. En er is ook meer informatie over ICSP.

Kijk op die pagina's eens naar de functie van MCLR, dan begrijp je dat dit niet de voedingspin is, en je dus wel de voeding moest aansluiten (zoals andere mensen hier al formuleerde).

Het is aardig van anderen, dat ze een oplossing geven, maar geen uitleg. Want snapte je 'waarvoor' de MCLR was? "If not, then bad other users." ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bindsa
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 26 juni 2010 @ 13:08:
offtopic:
Sorry voor het miniscule schopje, maar ik vond deze basisinformatie toch echt ontbreken.

[...]

Begin dan eens met de basics van iedere chip, meestal zijn er wel tutorials te vinden (bij common used parts, zoals de 74hc595 / 16f628a).

PIC tutorial waar voldoende is beschreven over de werking van het apparaat. Voer dit uit en je snapt de PIC. En er is ook meer informatie over ICSP.

Kijk op die pagina's eens naar de functie van MCLR, dan begrijp je dat dit niet de voedingspin is, en je dus wel de voeding moest aansluiten (zoals andere mensen hier al formuleerde).

Het is aardig van anderen, dat ze een oplossing geven, maar geen uitleg. Want snapte je 'waarvoor' de MCLR was? "If not, then bad other users." ;)
Waarvoor de MCLR is wist ik al, en ik snapte de functie van de weerstand ook (die zorgt dat de MCLR poort hoog blijft).

Nog een andere vraag: Heeft iemand ervaringen met voti.nl? Heb daar vorige week een Wisp648 programmer + USB-to-Serial adapter gekocht en direct betaald met iDeal (~60 euro :'( ) en heb tot op heden nog niets ontvangen / gehoord, ook niet na het verzenden van m'n mail.... :?

[ Voor 10% gewijzigd door bindsa op 26-06-2010 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
Voti is betrouwbaar en normaal redelijk snel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bindsa
  • Niet online
Sphere- schreef op zaterdag 26 juni 2010 @ 19:57:
Voti is betrouwbaar en normaal redelijk snel..
Vertrouw het niet helemaal (komt misschien ook omdat ik laatst al de boot in ben gegaan met www.digitala.nl, die toen ineens twee dagen later ermee kaptem, vanwege een zogenaamde database die niet werkte, bullshit, want al mijn gegevens + bestellingen kon ik tot voor kort gewoon inzien 8)7 de oplichters schijnen nu verder te zijn gegaan onder www.d-digital.nl en www.crazy4games.com ....). Ik zal er maandag eens achteraan bellen, kijken of dat helpt ;)
Pagina: 1