Toon posts:

Eerste stereo componentenset met blu ray?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik loop al een hele tijd met het idee in mijn hoofd om een goede geluidsinstallatie met blu ray-speler te gaan kopen.

Omdat ik er langere tijd gebruik van wil maken, mag het ook redelijk wat kosten ± 2.000 - 2.500 euro. Hierbij draait het mij niet zo zeer om surround sound. Ik ben momenteel nog thuiswonend en wil met het oog op de nabije toekomst een set samenstellen die strak oogt en voorziet in pure, heldere klanken. Mijn muzieksmaak is vooral gericht op rock, pop en ambient.

Een stereo-opstelling is daarbij voor mij voldoende, omdat niet de behoefte heb aan veel speakers in mijn (woon)kamer.

Al met al dient de set aan de volgende eisen te voldoen:
- Rustiek, strak uiterlijk;
- Goed, natuurlijk helder geluid in stereo;
- Moet blu-ray af kunnen spelen.

Met dit korte lijstje heb ik de volgende twee sets samen kunnen stellen:

NAD T-737
NAD T-557
B&W CM1

en

Yamaha RX-V1900
Yamaha BD-S1900
B&W CM1

De NAD komt neer op 2.250 euro, de Yamaha-sets zouden ongeveer neerkomen op 2.400.

Ik heb ook gekeken naar merken als Onkyo, Marantz en Denon. Maar deze vallen voor mij af vanwege de looks, die ik simpelweg niet mooi vind. Ook heb ik gekeken naar Rotel, maar deze valt af vanwege het kosten plaatje, zoveel geld is het mij namelijk niet waard. Daarnaast levert Rotel geen blu ray-speler.

Mijn vraag is dan ook welke van de sets ik het beste kan kiezen? Wat betreft de looks heeft NAD de voorkeur. Ik ben een leek op het gebied van audio/home cinema, dus ik weet niet of ik in deze situatie ook kan volstaan met een (goedkopere) stereo-receiver in deze opstelling?

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-02 22:12

mr.paaJ

generatie cmd+z

Als je puur voor stereo gaat, kijk dan naar een Blu-Ray speler met goede analoge output en een stereo versterker. Dan geef geen geld uit aan versterkings-kanalen die je toch niet gaat gebruiken.

heb je de speakers al beluisterd? zo niet: doen! en vergelijk het ook met een aantal andere natuurlijk.

[ Voor 21% gewijzigd door mr.paaJ op 22-06-2010 16:03 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Verwijderd

Met dat bedrag zou ik de verhouding in kosten tussen luidsprekers/aansturing wat verleggen. Ik zie echter dat de blu-ray keuze bij NAD beperkt is tussen duur en nog duurder. Bij Yamaha daarentegen kun je voor een Blu-Ray speler kiezen in het 400 euro segment. Daar past vast een stereoversterker bij van 500 euro. Dan heb je van je 2400 euro nog 1500 over, als je alles bij een winkel koopt denk ik dat je prima die CM1's kan upgraden naar CM7's. Die stap is in kwaliteit denk ik groter dan die van een luxere bluray speler/versterker.

Maar wat Paaj al zegt, ff langs een winkel om dat zelf te ervaren of om je eigen keuze te bevestigen

• Japsuh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:00
Mag ik vragen waarom je per se Blu-Ray wilt? Voor zover ik weet staat muziek niet op Blu-Ray's.

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:37

CeesKees

I rest my Kees

+1 voor Japsuh

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-09-2025
Voor het kijken van films op zijn (waarschijnlijk aanwezige) (Full) HD tv?... En dan niet 621 apparte apparaten willen?..

Oh, even ontopic, in dit budget heb je er denkik meer aan als je (iets) bespaart op de versterker en blu-ray speler en wat duurdere speakers koopt (bij voorbaat zuilen), aangezien dat toch wel een stuk voller klinkt (zoals hierboven ergens ookal ongeveer aangekaart)

[ Voor 52% gewijzigd door TFDev op 22-06-2010 17:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Japsuh schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 16:48:
Mag ik vragen waarom je per se Blu-Ray wilt? Voor zover ik weet staat muziek niet op Blu-Ray's.
Blu ray wil ik omdat ik films in full HD wil bekijken.

Verder zijn beide sets puur door middel van wat gegoogle samengesteld. Modellen van de andere merken heb ik de winkel al kunnen bekijken, maar deze nog niet. De speakers heb ik gekozen op basis van het ontwerp en de ruimte die ze in beslag nemen. Mijn voorkeur gaat namelijk uit van een kleine speaker (boekenplankmodel) in plaats van zuilen. Ik ben echt geen audiofiel, dus hele hoge eisen stel ik niet. Zolang het geluid maar goed is.

Zoals ik al zei, zijn deze setjes door middel van wat gegoogle samen heb gesteld en heb de speakers nog niet beluisterd.

Wat ik uit de eerste reacties opmaak, is dat een AV receiver niet per se nodig is voor datgene wat ik wil: muziek luisteren, TV en films bekijken in full HD. Een stereo receiver zal dan genoeg zijn?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2010 17:49 ]

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-01 22:39
Een stereo versterker is beter, omdat je voor hetzelfde geld meer kwaliteit krijgt. Ik zou zelf eerst eens goed gaan luisteren naar speakers, en pas daarna kijken wat je met versterker etc wilt gaan doen.

Verwijderd

Helemaal als het lang mee moet gaan zou ik gewoon voor een goede (losse) stereo set gaat en een simpele losse blu-ray speler. Een blu-ray speler is over een paar jaar toch al weer achterhaald, maar een goede stereo set houdt zijn waarde wel.
Dus: blu-ray -> s/pdif -> (high end) stereo dac/versterker -> speakers.

• Steef123
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-01 16:04

Steef123

Luchtfotograafje

mr.paaJ schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 16:02:
Als je puur voor stereo gaat, kijk dan naar een Blu-Ray speler met goede analoge output en een stereo versterker. Dan geef geen geld uit aan versterkings-kanalen die je toch niet gaat gebruiken.
Weet iemand een bron van informatie over de analoge outputs van verschillende blu-rayspelers? Ik heb zelf twee zuilen op een stereoversterker (NAD C355BEE voor de geïnteresseerden) en zou graag een blu-rayspeler willen kopen die ook in analoge uitputs goed is.
'Vroegâh' had ik een simpele dvd-speler, maar het geluid wat daaruit kwam was totaal niet dynamisch en het hoge was vreselijk schrel. Ik heb toen van marktplaats el cheapo een NAD T532 geplukt, en wat een verademing was dat... Deze keer wil ik graag een speler die in één keer goed is, ook in geluid. Als ik het geld had, zou ik naar de NAD Blu-rayspelers gaan kijken, maar deze zijn nogal aan de prijs..

Weet iemand waar er reviews zijn waar ook over analoge 2.0 geluidskwaliteit wordt gesproken? De meeste reviews spreken alleen maar over 5.1 of 7.1 of optische uitgangen.. 5.1 en 7.1 zit er ook in de toekomst niet in wegens ruimtegebrek en is dus totaal overbodig.

• K0L3N
oppo, en dan een van de s.e. versies als je het kunt betalen.

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Kijk ook eens bij XTZ voor luidsprekers en een versterker, extreem goede prijs-kwaliteitsverhouding.
Met een set 99.26 Piano luidsprekers en een stereo versterker hou je nog genoeg geld over voor een Oppo BDP-83.
Dan heb je in mijn ogen een erg mooie set.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 18:14:
Helemaal als het lang mee moet gaan zou ik gewoon voor een goede (losse) stereo set gaat en een simpele losse blu-ray speler. Een blu-ray speler is over een paar jaar toch al weer achterhaald, maar een goede stereo set houdt zijn waarde wel.
Dus: blu-ray -> s/pdif -> (high end) stereo dac/versterker -> speakers.
In dat geval kan ik dus beter voor een leuk stereo-setje gaan, aangevuld met een simpele BR-speler? In dat geval zit ik, na verder speurwerk ;), hier aan te denken:

Rotel RA-04
Rotel RT-06
B&W CM1 of 685

Deze kost ca. 1.600 euro, afhankelijk van de speakers.

Ik heb gegrepen dat de PS3 ook BR-films afspeelt, net zoals de XBOX360 DVD's kan afspelen. De laatste heb ik al jaren, maar nog nooit gebruikt om een film op DVD te bekijken. Zijn dat apparaten die een goede beeldkwaliteit weten op te brengen, want de PS3 staat toch op het 'lijstje' en in dat geval zou dat een berg geld schelen? Bij nader inzien bevalt me deze set op papier wel :).

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2010 17:59 . Reden: Kleine correctie ;). ]

Verwijderd

Volgens mij is de PS3 zelfs een van de beste blu-ray spelers (en had features die de andere spelers in eerste instantie niet hadden). Ik heb er zelf geen ervaring mee hoor, maar als je toch een PS3 op je lijstje hebt staan zou ik dat zéker overwegen (icm. met een stereo set).
Ik weet niet wat een PS3 allemaal kan (kan iemand anders hier vast wel meer duidelijkheid over geven), maar volgens mij zitten er naast de blu-ray ook nog streaming (/ 'htpc') features op. Dus een film/muziek van je NAS/PC streamen, internet radio, etc. Lijkt me mooi meegenomen als je toch bezig bent.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2010 16:58 ]

• fr3z
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-08-2024
Verwijderd schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 16:51:
Ik heb gegrepen dat de PS3 ook BR-films afspeelt, net zoals de XBOX360. De laatste heb ik al jaren, maar nog nooit gebruikt om een film op DVD te bekijken. Zijn dat apparaten die een goede beeldkwaliteit weten op te brengen, want de PS3 staat toch op het 'lijstje' en in dat geval zou dat een berg geld schelen? Bij nader inzien bevalt me deze set op papier wel :).
Ik weet niet waar je vandaan hebt dat de XBOX360 Blu-Ray slikt, maar die van mij niet gezien hoor. Je had in het begin wel een externe HD-DVD te koop als accessoires , maar aangezien HD DVD geflopt is is dat ding ook uit de markt.

Verder kan ik je de CM1's zeker aanraden, heb ze zelf ook. Ze klinken echt fantastisch vind ik. Heb geen combinatie met een hi-end receiver, want dan zullen ze vast nog beter klinken. :)

Verwijderd

Topicstarter
fr3z schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 17:03:
[...]

Ik weet niet waar je vandaan hebt dat de XBOX360 Blu-Ray slikt, maar die van mij niet gezien hoor. Je had in het begin wel een externe HD-DVD te koop als accessoires , maar aangezien HD DVD geflopt is is dat ding ook uit de markt.

Verder kan ik je de CM1's zeker aanraden, heb ze zelf ook. Ze klinken echt fantastisch vind ik. Heb geen combinatie met een hi-end receiver, want dan zullen ze vast nog beter klinken. :)
Nee, ik bedoelde dat de 360 films op DVD kan afspelen ;).

• K0L3N
Ik zou inderdaad een PS3 kopen met zo goed mogelijke speakers, en wat er dan nog over is van het budget in een versterker steken, en als het lukt een losse DAC

Verwijderd

De analoge output van een PS3 is echter niet zo denderend. Denk dat je beter af bent met een stand-alone speler, zeker ook qua snelheid.

Verwijderd

Een goede DAC lijkt me wel een voorwaarde ja. Denk dat je invloed op kwaliteit zo moet zien (en van veel investeren -> weinig investeren):
Speakers > DAC > Versterker > Speler
Eventueel kun je zoeken naar DAC + Versterker in een. Met een goede DAC kun je ook een speler naar keuze kiezen, of het nou een PS3, cheapo stand alone blu-ray of PC is het maakt niet zoveel uit op de geluidskwaliteit. En in de toekomst kun je een gewoon een ander (type) speler kiezen en de rest van de onderdelen blijft in zijn waarde.

Natuurlijk moeten speakers, versterker (en DAC) ook bij elkaar passen (qua klankkleur etc.), dus ga luisteren in een muziekzaak voordat je een bepaalde combinatie aanschaft!

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2010 22:06 ]

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-02 22:12

mr.paaJ

generatie cmd+z

Als je toch al voor een PS3 gaat zou je de losse Blu-Ray speler over kunnen slaan en vervangen voor een losse DAC, maar de PS3 is wel redelijk luidruchtig met zijn ventilatoren. Voor films vind ik het niet zo erg, maar bij muziek is het storend. Je kunt natuurlijk met alleen de PS3 beginnen en even kijken hoe storend je het vindt, doe je de Blu-Ray speler eventueel een maandje later.
Verder werkt de PS prima als Blu-Ray/CD speler met de controller maar er is ook de PS3 remote die het nog iets overzichtelijker maakt.

Ga voor de speakers echt even langs bij een zaak om zelf te luisteren, er zit zo veel verschil tussen dat het zomaar kan dat je B&W eigenlijk niets vindt. De RAF was altijd een goede plaats voor basis-high-end spul (weet niet wat daar nog van over is?), maar er zit vast een leuke Hi-Fi zaak bij je in de buurt.

[ Voor 10% gewijzigd door mr.paaJ op 23-06-2010 22:40 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Pagina: 1