bios herkent harde schijf niet maar windows wel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robojan
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-08 20:18
ik heb sinds gisteren een vreemde fout. ik heb 3 harde schijven in mijn computer zitten 1 daarvan heeft het gister begeven. maakt niet uit, want die harde schijf had ik toch niet in gebruik. ik kon horen dat hij niet op toeren wou komen. ubuntu wou toen niet meer opstarten en windows deed er heel lang over, maar goed. harde schijf opgestart en windows starte gelijk op. ik vroeg me af waarom ik geen grub kreeg dus keek ik in de bios en zag dat hij geen enkele schijf meer herkende. Ook de CD-rom speler niet, maar windows starte wel weer normaal. toen weer terug in windows kon ik wel mijn cd speler openen en gebruiken, en hij stond ook in apparaatbeheer. maar de harde schijf waar ubuntu op stond ontbrak.

het vreemde vind ik dus dat de bios helemaal niks ziet en windows ziet alleen de CD-rom speler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kijk je in de bios wel bij de goede controller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robojan
ja. vroeger stond er altijd ook
ide1 M cdrom
ide1 S none
ide2 M hdd....
ide2 S hdd...

maar nu staat alles op none

o en ik ben vergeten te melden dat ik 2 ide en 1 sata hdd in mijn computer had. hij start nu op vanaf de sata, maar ik kan niet booten vanaf de cdrom of de ide HDD

[ Voor 40% gewijzigd door robojan op 22-06-2010 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Over wat voor moederbord (en chipset) hebben we het hier?
Reset je bios eens en kijk of het dan wel klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robojan
ik heb mijn pc nog eens open gehad en ik heb de cd speler met de hdd op 1 kanaal gedaan hdd als master cd als slave. toen kwam hij in de bios te voorschijn. ik kreeg ook weer netjes de linux bootloader wil ik ubuntu opstarten krijg ik een kernel panic.
toen heb ik op internet gezocht wat ik er aan kon doen. daar stond via een live cd opnieuw de kernel installeren. ik had nog de live cd liggen waarmee ik ubuntu had geinstalleerd dus die heb ik gebruikt. alleen nu geeft hij opeens aan:
not enough memory to load the image
daarna sloot ik de cd en de hdd weer allebei aan als master op een apart kanaal en toen verscheen er weer niks in de bios.
toen weer samen op 1 ide kanaal maar deze keer het andere kanaal dan eerst en nu ziet hij hem wel weer. alleen nu krijg ik weer kernel panic.

ik heb trouwens een abit av8 moederbord met een via k8t800 pro + vt8237 chipset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 11:26
Dat je s-ata schijf niet te voorschijn komt in het normale schijfoverzicht klopt verder wel, dat wordt door de eigen bios van de 8237R gedaan. Waar had je precies Ubuntu op geinstalleerd staan, op de s-ata schijf of op de ide-schijf die je nog over hebt? Kun je eens grub proberen te herstellen als je start van de live-cd? Dus niet livecd mode starten (heb je blijkbaar te weinig geheugen voor) maar recovery mode oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robojan
nou de livecd heeft altijd gewerkt. ik heb 1.5 gig geheugen in mijn computer zitten en ik heb ubuntu op de ide schijf geinstalleerd. ik heb dus al proberen te starten van de live cd alleen ubuntu 10.4 gaat hij gelijk door. je krijgt niet eerst een menu. en de grub werkt nu wel goed ik kan windows normaal opstarten via grub en ook de ubuntu opstarten alleen tijdens het opstarten van ubuntu gaat het fout. ik heb trouwens 2 live cd's liggen bij de ene geeft hij aan dat er niet genoeg geheugen is en bij de ander geeft hij aan dat het opstarten niet lukt.

[ Voor 15% gewijzigd door robojan op 22-06-2010 19:57 ]

Pagina: 1