Computer start niet meer op na los en weer terugkoppelen HDD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paauwer1980
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-07-2019
hallo,

ik ben aan het prutsen geweest aan mijn pc. Prutsen is nooit verstandig natuurlijk, maar heb nog nooit problemen gehad eigenlijk.

Het volgende is het geval. Ik heb nog notebook geheugen liggen en ik wilde dat geheugen uitlezen. Dus ik heb een 2,5 to 3,5 inch ide verloopding gekocht. Maar mijn vaste pc heeft al 2 harddisks erin zitten en ik had geen kabels meer. Dus ik heb er 1 (harde schijf 1) losgetrokken en toen daar de 2,5 inch aangedaan met het verloop ding. Vanaf toen ging het mis. Ik kreeg de computer niet meer opgestart. Dus ik dacht misschien is dat wel degene waar windows en zo opstaat dus heb ik harde schijf 1 teruggezet en het kabeltje met harde schijf 2 verwisseld. Ook toen startte de boel niet op. Daarna de ide eruit gehaald en beide harde schijven teruggeplaatst zoals het zat, maar nu nog steeds geen beeld. Toen voor de zekerheid ook nog de kabels gewisseld omdat ik niet meer weet welke schijf de originele is, maar beide keren hetzelfde te zien. Had wel op f1 gedrukt toen hij aangaf dat er wat veranderd was en dat ik op f1 moest drukken om de veranderingen te saven. Nu krijg ik wel het opstartscherm van hp. En dan kan ik f9 voor boot kiezen en f10 voor setup. Als ik setup kies dan krijg ik een cursor in de hoek van het beeld dat knippert. Kies ik het boot menu dan wordt er gevraagd: Press enter to select IPL device. Esc for Exit. Ik kan dan kiezen tussen A:, usb device, C: of MBA V6.1.2 slot0510. Wie kan mij helpen. Hoe krijg ik de pc weer aan de praat. Moet er een windows cd misschien in omdat ik op f1 heb gedrukt?

Ik hoop dat 1 van jullie kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je PATA of SATA schijven?
In geval van PATAschijven moet je rekening houden met master/slave settings, bij SATA hoeft dat dus niet.

Als je je systeem opstart, kom je nu wel voorbij de bios of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paauwer1980
Eerlijk gezegd weet ik dat niet. Ze zien er beide hetzelfde uit. 2 rijen met pinnetjes. En uit 1 rij ontbreekt er dan in het midden een pinnetje. Als dit het geval is. Kan ik dan het beste er 1 uithalen?
Als ik geen f9 of f10 doe dan komt de pc ook niet verder. Mijn scherm gaat dan steeds op slaapmodus en dan weer aan en uiteindelijk krijg ik dan ook zo´n wit knipperend streepje links boven in de hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
2 rijen pinnetjes dan heb je denk ik pata(ide) schijven, dus de schijf master of slave of cable select maken door bepaalde pinnen op de harde schijf. Zie tekening op harde schijf.
Normaal moet er een master en de ander slave gemaakt worden op 1 kabel(ide, pata kabel).

Indien je harde schijven losmaakt of wijzigt dan kan de boot volgorde wijzigen in de bios(setup) van de pc. dit dus goed zetten.

De nieuwe geheel leegmaken, omdat er in de MBR nog dingen kunnen staan waardoor je niet kunt booten.
Dus de nieuwe schijf met nullen volschrijven. Bijv gparted bootcd, de partities wissen, en boven in de pulldown, create partition table, dus nieuwe MBR maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paauwer1980
Ok dit is een beetje chinees van mij. Ben eigenlijk een huis tuin en keuken gebruiker die weleens een harde schijf heeft ingebouwd en een dvd spelertje hier en daar, maar aan de bios heb ik nog nooit gesleuteld volgens mij. Kan ik nu het beste 1 schijf eruit halen en de originele schijf als ik die nog herken laten zitten en dan proberen de boel weer werkende te krijgen en daarna dan de tweede schijf erbij zetten? En maakt het dan nog uit of ik de hdd op de master of de slave aansluit? Kan ik dit ook ergens aan zien welke de master of slave pin-ingang is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op de schijf staat hoe je de schijf als master of slave kunt jumperen. Zorg dus dat die goed staan en dat ze ook goed op de kabel zijn aangesloten (blauw = mobo, zwart = master, grijs = slave). Werken met 1 enkele schijf kan, maar dan moet je er rekening mee houden dat de jumpersettings kloppen (als je WD schijven gebruikt is de kans groot dat je die nog als single moet jumperen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paauwer1980
Nou allemaal bedankt. Het is gelukt. Ik had nog nooit van jumperen gehoord, maar inderdaad dit heb ik aangepast en de juiste schijven op de juiste kleur aangesloten en nu doet alles het weer.
Ik weet niet of hier topics gesloten worden, maar van mij kan ie dicht. Nogmaals bedankt.
Pagina: 1