Toon posts:

VRAAGJE VOOR PELTIER KENNERS!

Pagina: 1
Acties:
  • 195 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag voor het eerst een peltier gekregen en hij moet op 12V 3A lopen.
Nu heb ik nog een oude 486 voeding waar bij de +12V 3,5A is alleen staat in de de handleiding van de peltier dat 3A max is en dat je hem op de 3A begrensen moet.
Nu mijn vraag: HOE DOE IK DIT???
vraag 2: is het echt nodig om een cold plate tussen de cpu en de peltier te plaatsen???

P.S. mischien een vraagje voor herman... (reactie van iedereen over het peltier gebeuren welkom, tips of zo)

Verwijderd

Nou ben ik geen Peltier kenner, maar je kunt hem volgens mij gewoon op die 486 voeding gooien, aangezien dat ding gewoon die 3A trekt.

Jouw stoppenkast thuis is ook (bijvoorbeeld)16A, en als je daar een Lamp op aansluit van 40 Watt (bij 230V) dan trekt tie ook niet ineens 16 :)
Hetzelfde is met die voeding; die levert geen 3,5A, maar kan maximaal 3,5A leveren.

Aangezien jouw koeler 3A nodig heeft, kun je dit zonder problemen aansluiten.

Mocht ik iets doms hebben gezegd, dan hoor ik dat graag :) :)

• DareDevil
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15-05 20:18
volgens mij klopt het ;)

Paradigm: Shift happens.

Verwijderd

en die cold plate is niet echt nodig maar het verdeeld de kou over de cpu zodat niet alleen een deel zwaar gekoeld is en andere niet. Maar het hoeft niet als je dat perse wilt...... trouwens mag ik vragen waar je de peltier vandaan hebt ????

of vraag ik teveel :)

• php
  • Niet online

php

Ik raad toch de cold plate aan. dit voorkomt dat de koude peltierkant voor een deel de lucht staat te bevriezen, een stuk koper of alu ertussen zorgt ervoor dat er makkelijker energieuitwisseling plaatsvindt tussen peltier en processor, wanneer deze van ongelijke grootte zijn.

Ik wil nog een heel stuk over peltiers neerzetten op mijn site, maar ik heb pas volgende week tijd om dit te doen. verwacht het woensdag op www.goudacomposieten.nl/waterkoeling

• metoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-06-2022
Ik denk dat die te licht is om echt verder te o.c hij houd je proc misschien wat koeler en misschien een extra 25 mhz met een celeron een athlon wordt veel warmer dus nog minder ik denk dat je iig een 6amp moet hebben om qua speed verder te komen.

Epox8RDA+ XPThorton2000+@3200+ Radeon9800SE@Pro Plextor 12/10/32A 80GB 7200 8MB XPpro

• php
  • Niet online

php

Toevallig kreeg ik dezelfde vraag via E-ail van Sander (Nooks op dit Forum, geloof ik) die in Groningen woont. (is vlak bij jou, Animal, althans, voor mij is het daar allemaal vlak bij, voor mij is het 200 km :))

Ik heb toen inderdaad opgemerkt dat 35 watt voor een peltier aan de lage kant is, het dubbele komt meer in de richting.

Zodra ik de waterkoeling bestellingen heb afgerond, ga ik eens kijken of er interesse is om een stapeltje goede peltiers naar Nederland te halen.

• The Lord
  • Laatst online: 21:47
Volgens mij worden peltiers geregeld of met spanning of met stroom.

Je peltier MOET zwaarder zijn dan het aantal watt dat je CPU verstookt, anders heb je er weinig aan.

Het koellichaam MOET alle wattjes kunnen verstoken.

Hievoor zijn allemaal mooie berekeningen betreffende de warmteweerstand per overgang.

CPU-Peltier, Peltier-Koellichaam, Koellichaam-Lucht.

Het is allemaal te lang geleden voor me; misschien weet iemand anders hier het zo op te hoesten.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk what the fuck gewoon proberen,
peltier op de 12V 3.5A voeding aan gesloten,warme kant op mijn homemade alha7HO(BTW the foto's worden ontwikkeld)met een beetje koelprut er tussen.
Temp sensor er op:
Koude kant: -20 graden.
Warme kant: 50 graden.
(niet op de cpu)

Is dit te licht? het is een 4*4 peltier gemaakt door een of ander vaag duits bedrijf(LC-ELECTRONICS).
Alleen met m'n homemade alpha7HO blijft m'n cely laag in de 20 graden(C366@550)mobo support geen hogere fsb,dus ik dacht met peltier en nieuw mobo 600+ Mhz.
Of denk ik nu erg fout!

• The Lord
  • Laatst online: 21:47
Met jouw koeler denk ik dat je CPU wel kouder wordt. Maar 42 Watt voor je peltier is misschien wat aan de krappe kant.

Gewoon proberen dan maar hè? Suc6 en ben heel benieuwd naar die foto's. Maandag/dinsdag te aanschouwen?

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-08 20:09
Hoe meer Watt je peltier cooler is hoe meer ding het zelf ook uitstraalt dus als je een peltier element hebt met hetzelfde vermogen als je CPU wordt het koelblok erboven dus ook 2x zo warm! wat weer meer warmtedissipatie van het koelblok vereist. Dit maakt niet uit met waterkoeling maar met waterkoeling heb je een enorme bak met water in je kamer staan da's ook niet echt geweldig...

• php
  • Niet online

php

Het is bij waterkoeling niet nodig een enorme bak met water in je kamer te hebbewn. een liter of twee is al voldoende, met gebruik van radiator nog minder, en je zou de bak zelfs IN je kast kunnen zetten. Zie ook mijn site.

Verwijderd

Topicstarter
He herman is er nog een andere manier om dat water te koelen, iets met wat minder lawaai en begin dan niet over een grote ijsklomp in het water flikkeren wan die smelt zo (toch?)

P.S. hoe lang duurt het voodat ik het spul heb als ik het bij je bestel?

Verwijderd

Waterkoeling is echt een veel beter idee! :)

Wat was het adres van jouw site ook alweer? :(

Verwijderd

Mastermind...ff een antwoord op jouw vraag (en misschien een beetje offtopic gespeculeer en gereken):
Ik wil mijn waterreservoir (alles is nog hypothetisch, de koelblokken worden hopelijk deze week gemaakt) dus gaan koelen met een peltier element, die ik middels een thermostaat wil aan en uitschakelen (water continu op een temp. van rond de 15-20°). Ik ben dus ook op zoek naar een peltier met meer vermogen. Even een versimpelde rekensom: om 1 kg water 1°C te verwarmen, dus ook te koelen heb je 4,2 kJ aan energie nodig, bij een omgevings temp van 20°C en een gewenste watertemp van 15°C duurt dit bij een element van 35 W (=35 J/s) = 2 minuten (uitgaande van een 100% efficiency, wat natuurlijk niet het geval is !!). Als je processor nou ook ca. dezelfde hoeveelheid warmte produceert als dat je peltier kan koelen, dan krijg je je water dus niet koeler dan omgevingstemp. Nou..ja..het is maar wat hypothetisch gebrabbel, maar ik ben dus op zoek naar een iets zwaarder peltier element. Die krengen zijn trouwens hier in Groningen erg duur (80,- voor een 35 W elementje). Animal-X: nog 1 opmerking: heb je er wel aangedacht om een weerstandje in serie te schakelen (staat volgens mij in de installatie handleiding wel vermeld), anders heb je maar heel kort plezier van je peltier....

• metoo
ik heb $26 betaald voor een 72 watt peltier element.

Epox8RDA+ XPThorton2000+@3200+ Radeon9800SE@Pro Plextor 12/10/32A 80GB 7200 8MB XPpro

• php
  • Niet online

php

Hoi allemaalweer,

Ik internet nu op een trage bak van school,resolutie 640x480, en een toetsenbord waarvan de spacebar steeds blijft hangen,dus evenniet zeuren over vergeten spaties.

Het adres van mijn site: www.goudacomposieten.nl/waterkoeling

Als je nu bij mij bestelt, dan is het denk ik over een week inhuis.Ik moet even kijken wat ik over houd, maar ikdenk dat ik wel 1 of twee koelers, een eventueel een radiator over houdt.

Mijn volgende project wort een stapeltje GOEDE (zware) peltiers naar Nederland halen.

Bovendien wil ik de waterkoelers op regelmatiger basis gaan verkopen.

Koelen van het water anders dan door een radiator:
-ijs in het water kiepen (je vroeg erom... >:))
Ik zie mijzelf niet met zakken ijs lopen sjouwen

-water door een koelkast laten lopen (als je die ernaast hebt staan)

-water koelen dmv peltiers, zie de site van frostyfox, www.frostyfox.com . De laatste waterkoeling review op tweakers.net heeft ook een plaatje van zo'n ding, en hij noemt het verprutsen van de tijd.

-de airco gebruiken voor koeling van de radiator

-zo'n waterkoeler gebruiken die in die dure kantoorpanden staan, waar je een fris watertje uit kan tappen. (ook gezien op een site)

Dan zijn mijn ideeen even op. Als ik nog wat verzin (liefst ietsbruikbaars) dan horen jullie hetwel. Als jullie nog ideeen hebben.....

Verwijderd

Iemand al geprobeerd zo'n camping-koelkastje om te bouwen? Loopt op 12V , 220V en gas.. >:)
'K weet alleen niet of zo'n apparaat genoeg vermogen levert....

GreetZ dIggO

• metoo
probeer het even joh die dingen zijn niet zo duur fl 800 - fl 1200 maar.

• tazitiz
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-06 22:25

tazitiz

dbprutser

hai guys!
he ik wil even een ding kwijt, ik zie vaak dat de gedachte is, dat koel ik met een peltier element....

Herman heeft hierboven dat ook staan, en dat frostyfox peltiers gebruikt om het water te koelen.

wat is er nu aan de hand, die peltiers zelf moeten ook gekoeld worden anders werken ze niet zoals de bedoeling is. en dat koelen van de peltiers doe je meestal met.... water.
of een ander koelvloeistof of met een alpha luchtkoeler in het ergste geval. maar uiteindelijk kom je op het punt dat het water (of andere vloeistof) weer gekoeld moet worden, en volgens mij kom je dan bij alle zwaardere gevallen uiteindelijk op een radiator.

• tazitiz

tazitiz

dbprutser

Oh ja, Animal-X,
als je koelelement en of je processor te warm wordt, probeer eens je peltier op 5 volt.
Dan wordt het temperatuursverschil tussen je processor en je koelelement lager, de peltier trekt ook minder watts, waardoor waarschijnlijk jou situatie lekkerder gaat draaien bij hogere processorbelasting.

Verwijderd

Hé, gedoe(gdew),
loop is zo'n winkel binnen 300 a 400 gulden komt dichter in de buurt......

GreetZ dIggO

Verwijderd

als je een 42 watt peltier op 5v zet houd je helemaal niks meer over, aangezien die dingen dan niet echt veel warmte verplaatsen. ik heb zelf 2 50Watt peltier blokkies, en op 5V schiet ik er niet veel mee op. ik heb er een Alpha6035(copper base) op zitten en zo looptie lekker, maar met een dual setup (celerons) krijgtie te weinig koude lucht... en dat wil je ook niet hebben...

• metoo
hey digi (diggo) ik zit in die branche verkoop ze zelf af en toe. (Elektrolux)

Verwijderd

Dure zaak gedoe kijk maar 's bij Vervat...... >:)

• tazitiz

tazitiz

dbprutser

=INF=Psycho :

het grootste probleem in dit geval is namelijk dat het koelelement niet alle hitte kwijt kan, warm wordt en de peltier ook, waardoor de processor uiteindelijk ook.

Het andere probleem is ook dat het peltier niet genoeg hitte verplaatst om het temperatuursverschil op peil te houden.

met het verlagen van de voltage verklein je het temperatuursverschil en verlaag je het aantal watts warmte wat het koelelement aan de lucht moet afvoeren.

het is in mijn idee het proberen waard.

• php
  • Niet online

php

Ik heb een stukje over peltiers online gezet. Het is te vinden op de waterkoeling site. www.goudacomposieten.nl/waterkoeling
Pagina: 1