Warm/koud douchekop -----> hoe krijg ik die aangesloten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNOOM172
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-07-2016

GNOOM172

Gewoon een Gnoom

Topicstarter
Even voor de knappe (douche) koppen op elektronica gebied;

Ik ben een no no op electronika gebied en ben eigenlijk blijven steken op het voor het eerst uit elkaar halen van een wekkerradio.
Dus voor ieder ander, blijf vooral genieten van mijn mooie radiator _/-\o_ en voor de andere dit graag (off topic) aandachtig bestuderen en mij waar mogelijk beantwoorden. :+

(zie) [CiP] Apple Tjernobuild

Nee zonder dollen. ik wilde graag deze douchekop ergens in mijn build kwijt. Het zijn namelijk 4 blauw/rode leds die verkleuren bij de temperatuur. Nu dacht ik dat Xenos, die de douchekop verkoopt, er wel batterijen bij zou leveren.... dat is echter niet het geval.

Kennen jullie de douchekop nog waar ik nogal enthousiast over was?

Afbeeldingslocatie: http://i930.photobucket.com/albums/ad145/GNOOMsphotos/apple%20Tjernobuild/IMG_5669-1.jpg

Ik heb hem vanavond open gemaakt;

Afbeeldingslocatie: http://i930.photobucket.com/albums/ad145/GNOOMsphotos/apple%20Tjernobuild/IMG_5671-1.jpg

Je ziet de schroeven wel zitten maar dat is door een plastic kap afgedicht. Dan maar bruut geweld en tot mijn verbazing;

Afbeeldingslocatie: http://i930.photobucket.com/albums/ad145/GNOOMsphotos/apple%20Tjernobuild/IMG_5709.jpg

Er zit een rondsel op die als dynamo fungeert.... Maar nu komt de vraag. Vanaf de magneten gaan er 3 draden naar de printplaat. Er zitten volgens mij een stuk of 6 spanningsregelaars of diodes op maar ik zou niet weten welke van de 3 draden de + of - is. Sterker nog, ik begrijp er geen |:( , 8)7 van.

Dus als iemand mij een stukje op weg kan helpen graag! Anders moet ik echt op de Tjernobyl methode er een fan aan koppelen die het rondsel laat draaien (ook wel een idee, maar ik heb niet zoveel ruimte meer)

Afbeeldingslocatie: http://i930.photobucket.com/albums/ad145/GNOOMsphotos/apple%20Tjernobuild/IMG_5708.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i930.photobucket.com/albums/ad145/GNOOMsphotos/apple%20Tjernobuild/IMG_5712.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i930.photobucket.com/albums/ad145/GNOOMsphotos/apple%20Tjernobuild/IMG_5711.jpg

Dus voor de elektronica techneuten hier; Ik hoop dat dit een koekie is om mij te beantwoorden.
Ik heb dit item maar uit mijn buildlog gehaald omdat de kans iets groter is dat er iemand hier is die mij kan helpen.

LED staat toch voor Licht En Duurzaam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een dynamo levert wisselspanning ;)

Tenzij het een dynamo is met een ingebouwde gelijkrichter, dan is het nog steeds wisselspanning, maar komt dat er niet uit. Aangezien je 3 draden hebt zonder kleur ga ik er vanuit dat het gewoon wisselspanning is.

Waarschijnlijk gaan de leds om en om aan, dat is zeer efficient en lekker simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

De dynomo levert inderdaad wisselspanning. De drie draden die je ziet zijn op de 6 diodes aangesloten. De AC uitgang van deze diodes gaat DC naar de condensator waar 6V op staat. Vervolgens hangt er volgens mij een klein stroombronnetje achter.

Als je even de polariteit van de dikke zwarte condensator bepaalt (witte streep is min) en daar vervolgens even begint met een lage spanning op te zetten. Dan moeten de leds oplichten. Let op, het blijft een vermoeden aangezien je geen foto van de werkelijke schakeling hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNOOM172

GNOOM172

Gewoon een Gnoom

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 01:01:
Een dynamo levert wisselspanning ;)

Tenzij het een dynamo is met een ingebouwde gelijkrichter, dan is het nog steeds wisselspanning, maar komt dat er niet uit. Aangezien je 3 draden hebt zonder kleur ga ik er vanuit dat het gewoon wisselspanning is.

Waarschijnlijk gaan de leds om en om aan, dat is zeer efficient en lekker simpel.
De leds geven constant licht, maar pas vanaf een graad of 27. Dus aangesloten aan een warme kraan gaat ie pas licht geven. Dat komt door de sensor. Tussen 27 en 38 blijven de leds blauw. Daarna worden ze rood en vanaf rood gaan ze knipperen. Een leuke gadget om in mijn casebuild te bouwen maar dan wil ik hem wel gewoon aansluiten op een ATX voeding.
Het nadeel is alleen dat ik als een gek kan draaien aan het rondsel maar er geen licht komt... En waterdicht terugbouwen lukt ook niet meer. Ik zal morgen de tempsensor los gaan solderen zodat ik de andere kant zichtbaar heb en een foto van kan maken. De sensor zit namelijk vastgelijmd in de douchekop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met het blote oog zul je die leds niet zien knipperen, maar waarschijnlijk doen ze dat wel. Dat is het meest efficient en goedkoop namelijk om maximale lichtopbrengst te krijgen.

Kan ook zijn dat het geheel op DC draait, maar dan zou er vrij veel energie verloren gaan wat natuurlijk zonde is. De chip die de boel aanstuurt zal wel gewoon op DC draaien, vandaar ook de condensator, die vangt de pieken en dalen op na het gelijkrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNOOM172

GNOOM172

Gewoon een Gnoom

Topicstarter
Dus ik heb er, of niks aan, of ik moet zoals Xander2000 zegt, met een lage gelijkspanning op de weerstand gaan testen.

En TTRoads, heb je er wat aan als je vanaf de andere kant de print beter ziet? Dan kan je misschien bepalen of het klopt. daar lopen namelijk de soldeersporen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-10 19:25

Part

Helemaal niets.....

Je kan de spanning op twee van de drie draden zetten. het maakt niet uit welke van de drie je gebruikt omdat er een drie-fase gelijkrichter achter zit.

[ Voor 192% gewijzigd door Part op 22-06-2010 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Part schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 07:49:
Je kan de spanning op twee van de drie draden zetten. het maakt niet uit welke van de drie je gebruikt omdat er een drie-fase gelijkrichter achter zit.
Inderdaad, dat zou moeten kunnen werken.
De temp. sensor, die zit aan de andere kant van de print?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naiki
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-05-2024
Verwacht trouwens niet te veel hiervan.. ik heb hem in de douche.. en er zitten van die bruine brand vlekken in de douch kop.. ding is net 2 maanden oud. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNOOM172

GNOOM172

Gewoon een Gnoom

Topicstarter
_ferry_ schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 08:52:
[...]

Inderdaad, dat zou moeten kunnen werken.
De temp. sensor, die zit aan de andere kant van de print?
De tempsensor zit aan de andere kant van de print, die zit vastgelijmd/gekit in de douchekop.
Metalguyver schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 11:16:
Verwacht trouwens niet te veel hiervan.. ik heb hem in de douche.. en er zitten van die bruine brand vlekken in de douch kop.. ding is net 2 maanden oud. :)
Waarschijnlijk heb je teveel waterdruk, waardoor de generator nogal wat toeren maakt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNOOM172

GNOOM172

Gewoon een Gnoom

Topicstarter
Hebben jullie nog wat aan de achterkant van de printplaat?

De drie gaatjes in het midden zijn van de 6 diodes;

Afbeeldingslocatie: http://i930.photobucket.com/albums/ad145/GNOOMsphotos/apple%20Tjernobuild/IMG_5716.jpg

De tempsensor zit nog in de douchekopbehuizing maar zat hieronder vast in de 2 gaatjes;

Afbeeldingslocatie: http://i930.photobucket.com/albums/ad145/GNOOMsphotos/apple%20Tjernobuild/IMG_5715.jpg

Hier nog even de generator;

Afbeeldingslocatie: http://i930.photobucket.com/albums/ad145/GNOOMsphotos/apple%20Tjernobuild/IMG_5717.jpg

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Ik kom stapje voor stapje verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naiki
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-05-2024
GNOOM172 schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 11:25:
Waarschijnlijk heb je teveel waterdruk, waardoor de generator nogal wat toeren maakt. :+
Zou kunnen.. maar vind zelf de straal erg zwakjes... :P hoe harder hoe beter :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat laagspanning introduceren bij de condensator zou mijn eerste stap zijn. Met wat geluk werkt ie op 5 volt, maar ik zou zelf eerst lager beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNOOM172

GNOOM172

Gewoon een Gnoom

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 13:20:
Wat laagspanning introduceren bij de condensator zou mijn eerste stap zijn. Met wat geluk werkt ie op 5 volt, maar ik zou zelf eerst lager beginnen.
Op 3.3 volt van de atx voeding kwam er geen beweging in, geen led begon te branden. Bij 5 volt op de weerstand brande de diode door..... Althans hij gaf een lichtflits. Dus einde oefening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je hebt ook van deze systemen die op batterij werken. Misschien moet je maar zo één proberen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNOOM172

GNOOM172

Gewoon een Gnoom

Topicstarter
Admiral Freebee schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 14:47:
Je hebt ook van deze systemen die op batterij werken. Misschien moet je maar zo één proberen? :P
Klopt en die heb ik al; zie; [CiP] Apple Tjernobuild

Maar deze heeft 4 leds en een andere besturing van de leds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNOOM172

GNOOM172

Gewoon een Gnoom

Topicstarter
Even een update en het slot op deze topic kan er weer op;

Wie niet sterk is moet slim zijn en wie niet slim is moet maar wat aan MODderen.

Mede gesteund door een trouwe meekijker die mijn build volgt en sponsered.

Afbeeldingslocatie: http://i930.photobucket.com/albums/ad145/GNOOMsphotos/apple%20Tjernobuild/logo1.jpg

ThanX Bjorn

Bjorn kwam met het idee om de douchekop gewoon als generator aan te drijven. Misschien door het water maar kan ook met een fan. Aldus geschiedde;

Even provisorisch een fan met dubbelzijdig tape en wat foam gemaakt/gepakt.

Afbeeldingslocatie: http://i930.photobucket.com/albums/ad145/GNOOMsphotos/apple%20Tjernobuild/IMG_5723.jpg

Hihihihihi;

Afbeeldingslocatie: http://i930.photobucket.com/albums/ad145/GNOOMsphotos/apple%20Tjernobuild/IMG_5722.jpg

De reserve (douche)kop doet het zowaar!

Afbeeldingslocatie: http://i930.photobucket.com/albums/ad145/GNOOMsphotos/apple%20Tjernobuild/IMG_5720.jpg

De "generator" trekt aardig wat vermogen maar met deze opzet kan ik verder. }:O

Dus al met al heb ik het maar op deze manier opgelost, dank iedereen voor de input :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Dude; waarom? Fix de juiste spanning en je ding doet het ook. Zeker nu je ook die fan erbij heb: meet de spanning over de condo, zet die er extern op en je bent klaar zonder een hoop herrie en mechanische points-of-failure te hebben.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNOOM172

GNOOM172

Gewoon een Gnoom

Topicstarter
Sprite_tm schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 19:09:
Dude; waarom? Fix de juiste spanning en je ding doet het ook. Zeker nu je ook die fan erbij heb: meet de spanning over de condo, zet die er extern op en je bent klaar zonder een hoop herrie en mechanische points-of-failure te hebben.
Oké, zal ik ook nog doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNOOM172

GNOOM172

Gewoon een Gnoom

Topicstarter
Sprite_tm schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 19:09:
Op 3.3 volt doet de andere(reserve) het. Kan ik de condensater er eigenlijk afhalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ok, dan kan je dat eropzetten; kans is aanwezig dat het op 5V ook nog wel werkt btw, kijk daarvoor even of je kan ontcijferen wat er op de zenerdiode (bij ZW) staat. De condo kan er in de praktijk wel af als je het van bijvoorbeeld een PC-voeding voedt; als je er geen hele goede reden voor hebt zou ik 'm zelf netjes laten zitten tho' want je schakeling kan er onstabieler van worden.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNOOM172

GNOOM172

Gewoon een Gnoom

Topicstarter
5 volt op de condensator deed de doorzichtige diode(?) in het midden van de printplaat lichtgeven, pats dus. Dat werkt in ieder geval niet.
Er zijn van de andere douchekop ook 2 leds zwart geworden, dus 5 volt lukt niet.

Kan ik overigens de 2 goede leds op de goede printplaat erbij zetten? Ik heb toch voldoende amperage of gaat er een ander component stuk. Er zijn namelijk wel nog 4 gaten voor leds beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Heb je bij het aansluiten van je 5V wel op de polariteit gelet?

Het lijkt mij dat je schakeling bestaat uit een 3 fase gelijkrichter, gevolgd met een elco voor stabilisatie en een zenerdiode voor de spanningsbegrenzing. Of de zener is een 4V7 uitvoering die met je 5V hebt opgeblazen, of je polariteit was verkeerd waardoor de diode alsnog in rook op ging.

Zou je kans zien het typenummer op het IC te ontcijferen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNOOM172

GNOOM172

Gewoon een Gnoom

Topicstarter
Dat zou kunnen dat ik de polariteit heb omgedraaid maar dat kan ik nu niet meer herleiden. Op de IC staat "bottom" dus daar kan je niet veel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

een 4v7 zener op een onbegrenste 5v voeding rookt wel ja.. mja, hoeveel moeite is n 3.3 volt draadje aftappen voor je lampjes? :)

oh, en ik wou nog ff "wtf" zeggen voor t feit dat dr on complete cdrom style brushless motor op zit als generator.. n paar jaar geleden had je hiermee n heleboel mensen heel blij gemaakt, nu zijn ze bij sites als hobbyking brushless motortjes zat goedkoop te koop, de hobby motor-zelf-bouwen is helemaal doodgebloed lijkt t wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
CD-ROM style brushless motortje? Je bedoelt gewoon een motortje uit een fan.. Ook best wel toepasselijk om dat in een testopstelling aan te drijven met een andere fan ;)

P.S. Een ATX-voeding is inderdaad niet geschikt voor dit soort experimenten, dat mag duidelijk zijn. Ook niet als je de 3,3V uitgang gebruikt en het dan per ongeluk wel goed gaat.

[ Voor 12% gewijzigd door mae-t.net op 28-06-2010 01:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

nee, niet uit een fan, deze is 9 polig net als een cdrom drive en zou voor modelbouw gerecycled kunnen worden. die uit een fan zijn 4 polig en compleet nutteloos..
Pagina: 1