[eMac 2005] Opnieuw installeren, geen software

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Sinds kort heb ik een Mac, via het serienummer heb ik gezien dat het een eMac (2005) betreft.
Deze is vandaag aangesloten op WiFi en ik kreeg de opmerking dat er een update voor het OS was, die ik ook ging downloaden.
De (ongeveer) 185 mb waren zo binnen en na het installeren moest de eMac opnieuw gestart worden... en toen ging het mis.

De eMac start nog op met het geluid, het scherm wordt zwart en na een aantal seconden zie ik een mapje met een poppetje wat direct veranderd in een vraagteken. Dit alles gaat binnen 1 seconde. Daarna wordt het scherm wit en krijg ik het grijze Apple logo in beeld. En daarna niks meer... het scherm blijft op het logo.

Nu weet ik dat de eMac voor de update gewoon heeft gewerkt, dit heb ik zelf gezien. Door de update is er echter iets verkeerd gegaan waarom hij niet meer werkt. Via de handleiding op internet heb ik een aantal dingen geprobeerd die zouden moeten werken maar helaas. Deze dingen waren:

- If that does not work, press the power button (®) and immediately hold down the
Command (x), Option, P , and R keys until you hear the startup sound a second time.

- Wait a few seconds. If the computer doesn’t start up after a delay, shut down your
computer by pressing and holding the power button (®) for about 5 seconds, until
the computer shuts down. Then hold down the Option key and press the power
button (®) again to start up your computer. When your computer starts up, click the
hard disk icon, then click the right arrow.

En nu heb ik dus een eMac waar niet mee te werken is. Er zat geen herstelsoftware bij de eMac en ik kan nu dus niet verder. Beterkend dit dat ik de eMac bij het grof vuil kan zetten of is er nog een oplossing?
Aangezien het een gevertje is en ik voor het eerst met een Mac ga werken wil ik er eigenlijk geen kosten meer aan maken...

EDIT: het betreft deze eMac:

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/nbudyc.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
hemiparo schreef op maandag 21 juni 2010 @ 23:52:
De eMac start nog op met het geluid, het scherm wordt zwart en na een aantal seconden zie ik een mapje met een poppetje wat direct veranderd in een vraagteken.
Dat icoon verschijnt omdat er geen opstartschijf staat ingesteld. Geen probleem, als het niet blijft knipperen betekent het dat er een opstartschijf is gevonden.
Daarna wordt het scherm wit en krijg ik het grijze Apple logo in beeld. En daarna niks meer... het scherm blijft op het logo.
Heb je wel een tijd gewacht? Na een update of een onverwacht uitschakelen kan het gebeuren dat je heel erg lang naar het appeltje kunt gaan zitten staren. Als het goed is hoor je dan wel de schijf ratelen. Als je tijdens het starten command-V ingedrukt houdt (verbose mode) wordt het wat interessanter.
Er zat geen herstelsoftware bij de eMac en ik kan nu dus niet verder. Beterkend dit dat ik de eMac bij het grof vuil kan zetten of is er nog een oplossing?
Elke Mac is geleverd met een systeem-DVD (of CD's voor de oudere modellen). Dat is standaard.
Als het goed is kun je ook de Apple helpdesk bellen en voor enkele tientjes een setje op laten sturen.

Daarnaast kun je:
  • Een losse verkoop doos Tiger ergens op de kop tikken (tweedehands, magazijnopruiming) en daarmee herstellen of schoon installeren.
  • Via een omweg Leopard installeren (gaat niet direct, maar een systeem dat is geïnstalleerd op een snellere PowerPC Mac kun je wel klonen naar de eMac).
  • Een CD met een PowerPC port van een Linux distributie gebruiken om te repareren of te installeren.
Als je van CD/DVD wilt opstarten in plaats van de HD moet je de C ingedrukt houden bij het opstarten. Als je vanaf een andere Mac bij je harde schijf wilt, kun je opstarten met de T ingedrukt (target mode), en dan een Firewire kabel tussen de computers hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
Thanks voor je zeer uitgebreide antwoord!
benoni schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 09:01:
[...]
Dat icoon verschijnt omdat er geen opstartschijf staat ingesteld. Geen probleem, als het niet blijft knipperen betekent het dat er een opstartschijf is gevonden.
Ok, het logo veranderd wel... alleen gebeurde er niks. Of in ieder geval, het leek dat er niks gebeurde :)
Heb je wel een tijd gewacht? Na een update of een onverwacht uitschakelen kan het gebeuren dat je heel erg lang naar het appeltje kunt gaan zitten staren. Als het goed is hoor je dan wel de schijf ratelen. Als je tijdens het starten command-V ingedrukt houdt (verbose mode) wordt het wat interessanter.
Dat had ik eerder moeten weten :) Is het zinvol om weer de eMac aan te zetten en te wachten? Of is het al verknald door het uitzetten? En kan ik dan beter meteen opnieuw installeren?
Elke Mac is geleverd met een systeem-DVD (of CD's voor de oudere modellen). Dat is standaard.
Als het goed is kun je ook de Apple helpdesk bellen en voor enkele tientjes een setje op laten sturen.
Oorspronkelijk misschien wel, dit is echter een gevertje en kreeg alleen de eMac en toetsenbord, zelf nog een muis op de kop getikt.
Daarnaast kun je:
  • Een losse verkoop doos Tiger ergens op de kop tikken (tweedehands, magazijnopruiming) en daarmee herstellen of schoon installeren.
  • Via een omweg Leopard installeren (gaat niet direct, maar een systeem dat is geïnstalleerd op een snellere PowerPC Mac kun je wel klonen naar de eMac).
  • Een CD met een PowerPC port van een Linux distributie gebruiken om te repareren of te installeren.
Als je van CD/DVD wilt opstarten in plaats van de HD moet je de C ingedrukt houden bij het opstarten. Als je vanaf een andere Mac bij je harde schijf wilt, kun je opstarten met de T ingedrukt (target mode), en dan een Firewire kabel tussen de computers hangen.
Is het dan zeker dat ik met een doos Tiger opnieuw kan installeren, verwacht niet meer dan een paar tientjes kwijt te zijn, dat is nog wel de moeite om te proberen. Jammer dat op V&A geen software vraag is toegestaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
hemiparo schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 09:15:
Dat had ik eerder moeten weten :) Is het zinvol om weer de eMac aan te zetten en te wachten? Of is het al verknald door het uitzetten?
Als het een filesystem check of installatie is geweest is de kans groot dat ie daar gewoon weer opnieuw aan begint als je de computer weer aanzet. Gebruik de verbose mode, dan zie je of het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Het opnieuw aanzetten zou je kunnen proberen ;)
Of valt dat ook onder dat je er geen geld meer aan wil uitgeven...

De enige reden waarom je geen tiger meer zou kunnen installeren zou een rotte schijf zijn. Maar dat zou wel heel toevallig zijn en een schijf is niet zo duur. Een externe firewire schijf is ook wel ergens anders voor te gebruiken.
Ik wist trouwens niet dat leopard niet op de emac te installeren was, is daar nog een specifieke reden voor?

En die software vraag heb je nu toch gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
Hij heeft gewoon gewerkt dus dat de schijf nu opeens kapot is direct na de update lijkt me heel erg sterk... denk eerder ook dat er iets met de software is. Zal vanavond verbose proberen, hoop dat het werkt :)

@Mafketel: wil er best iets aan uitgeven, alleen geen tientallen euro's... heb de eMac juist om eens te proeven aan het systeem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Mafketel schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 09:30:
Ik wist trouwens niet dat leopard niet op de emac te installeren was, is daar nog een specifieke reden voor?
Je ziet wel vaker dat Apple oudere hardware uitsluit als ze een nieuwer OS leveren (kijk daarvoor op de 'system requirements' op de doos of op de website). Mogelijk draait het nieuwe OS dan wel op zo'n oudere bak, maar volgens Apple geeft het dan 'niet de juiste gebruikservaring'. Oftewel, het zou wel eens ergens een hapering of een klein bugje kunnen opleveren. Daarom zit er in het installatieprogramma een routine die kijkt welke processor er draait e.d., waarop de installatie kan worden afgebroken.

Als je een kennis hebt met een snellere Mac (in dit geval snellere PowerPC Mac) kun je bijvoorbeeld wel de eMac met Firewire daar aan hangen en dan Leopard installeren op de schijf van de eMac. Dan wordt het installatieprogramma misleid doordat de schijf van de eMac op een snellere Mac is gemount. Je kunt ook proberen om vanaf een andere PowerPC Mac een schijf te klonen met Carbon Copy Cloner. Maar Snow Leopard zal wel niet lukken denk ik, dat ondersteunt geen PowerPC architectuur meer (geen PPC binaries).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:30

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik heb hier nog een setje OS10.3 cd's liggen (eigenlijk voor een iMac G5), die werken ook wel op jouw eMac. Hebben? Op te halen in Den Haag of ik kan ze opsturen tegen verzendkosten. Tis maar 10.3, maar je kunt in ieder geval starten :) En als je langskomt met je eMac mag je van mijn familielicentie 10.5 gebruik maken, maar die dvd houd ik wel zelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 14:35
Je kan ook een livecd/dvd proberen van ubuntu voor powerpc. (c indrukken met opstarten?)
Dan weet je zeker dat de emac geen rare problemen hebt.

Dan kan je altijd opzoek naar tiger (of leopard als dat werkt) en ergens vandaan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-10 20:16
Probeer eens te booten met de option-key ingedrukt (alt). Soms dien je even het bootvolume opnieuw aan de eMac te vertellen. Weggooien van je eMac kan altijd nog, lijkt me nu iig zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
Dank voor alle reacties... helaas ben ik er nog niet :(

Ik heb geprobeerd om te starten in de verbose-mode (na het aanzetten de <Apple> en de <v> ingedrukt houden) maar dan krijg ik weer het icoontje met het vraagteken en het poppetje, gevolgd door het Apple logo.

Daarna geprobeerd om op te starten met de <alt>, en ik kreeg de keuze om een schijf te kiezen.

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/15df0p.jpg

Gekozen voor Macintosch HD en na een paar minuten alleen Apple logo kreeg ik het volgende scherm... wat er volgens mij niet positief uitziet?

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/35kveo2.jpg

Nu staat hij dus al 10 minuten op laden maar er gebeurd niks... nog andere opties of meteen alles opnieuw installeren...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
De toetsen voor verbose mode zou je net na het aanklikken van het opstartschijf-symbooltje moeten indrukken.

Maar ik ben bang dat je wel een alternatieve opstartschijf nodig hebt, zo'n verbodsbordje duidt toch wel op een fataal opstartprobleem, waarschijnlijk beschadigde bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
Kreeg net opeens WEL een beeld met de Verbose optie... ziet er alleen niet goed uit... denk toch maar op zoek naar een installatie CD...?

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/2z3o329.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door hemiparo op 22-06-2010 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Als ik het zo zie worden kernel-modules niet geladen, met name de drivers voor het lezen van ATA-schijven... Logischerwijs kan die het root device vervolgens niet openen, en dan houdt het op inderdaad :P

Vervangende opstartschijf aanvragen bij Apple dus, of misschien dat een andere tweaker systeem CD's voor een eMac heeft liggen... Vermeld anders even in welke regio je woont, dat zou kunnen helpen ;)
sebastius schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 13:06:
Ik heb hier nog een setje OS10.3 cd's liggen (eigenlijk voor een iMac G5), die werken ook wel op jouw eMac.
Als het de CD's zijn die bij de iMac G5 zijn geleverd, ben ik er niet zo zeker van. Die bijgeleverde CD's hebben wel een aangepaste installer die checkt op welk model wordt geïnstalleerd. Als het CD's uit een losse retail doos zijn dan werkt het zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
benoni schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 18:13:
Als ik het zo zie worden kernel-modules niet geladen, met name de drivers voor het lezen van ATA-schijven... Logischerwijs kan die het root device vervolgens niet openen, en dan houdt het op inderdaad :P

Vervangende opstartschijf aanvragen bij Apple dus, of misschien dat een andere tweaker systeem CD's voor een eMac heeft liggen... Vermeld anders even in welke regio je woont, dat zou kunnen helpen ;)
Zou Apple hiervoor (hoge?) kosten in rekening brengen? Kom op Marktplaats wel OS X tegen maar weet welke ik moet hebben, of het legaal is en of ik CD of DVD moet hebben...

Woon in de regio Den Bosch, als iemand in de regio kan helpen... wil mijn eMac nog niet kwijt :)

[ Voor 67% gewijzigd door hemiparo op 22-06-2010 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:35
'k woon in Eindhoven en heb nog een Tiger install dvd voor PowerPC (10.4.6) liggen die ik gekregen had bij mijn Apple Student Developer Account. Aangezien ik geen PowerPC Mac heb (of ooit gehad), mag je die wel hebben. Kom je wel eens in Eindhoven? Ik kom niet zo vaak in Den Bosch namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
Ondertussen al een DVD op de kop kunnen tikken maar nu het volgende probleem... hoe installeer ik het?
Ik heb geen DVD in de eMac (wel cd) dus zat aan een externe drive te denken. Aangesloten op de eMac en opstarten met de alt toets. Ik krijg dan een scherm te zien met de tekens 'verversen', 'Macintosch' en 'verder'.
Na op 'verversen' geklikt te hebben is de externe drive nog steeds niet te zien... de interne cd overigens ook niet.
Wat kan een juiste volgende stap zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zoek iemand anders met een Mac een een FireWire schijf. Maak een partitie aan op de externe schijf, kopiëer de installatie DVD daarheen en ga weer terug naar je eMac. Daar doe je de externe schijf via FireWire aansluiten (PowerPC modellen kunnen NIET opstarten van USB apparatuur!) Bij het opstarten houd je ALT toets ingedrukt en kiest voor het opstarten voor de externe partitie waar de installatie DVD op staat. Van daaruit kun je lekker de boel installeren op de interne schijf :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
sypie schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 23:15:
Zoek iemand anders met een Mac een een FireWire schijf. Maak een partitie aan op de externe schijf, kopiëer de installatie DVD daarheen en ga weer terug naar je eMac. Daar doe je de externe schijf via FireWire aansluiten (PowerPC modellen kunnen NIET opstarten van USB apparatuur!) Bij het opstarten houd je ALT toets ingedrukt en kiest voor het opstarten voor de externe partitie waar de installatie DVD op staat. Van daaruit kun je lekker de boel installeren op de interne schijf :D
Pffff... Wie kan me helpen... Omgeving Den Bosch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
hemiparo schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 23:53:
[...]

Pffff... Wie kan me helpen... Omgeving Den Bosch...
Zou je niet via een alternatieve bootloader die je op een cd zet.
Booten vanaf de interne cd.
En dan de externe usb dvd speler aanspreken/booten?

Of toch de tiger cd's downloaden, nu je toch al betaald hebt voor gebruik van tiger, door een dvd te kopen.

[ Voor 8% gewijzigd door Erwinvz1 op 25-06-2010 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik ga mee met de vorige poster ....

Je hebt de dvd(welke versie?) gekocht dus heb je de licentie(apple heeft geen papiertjes met licenties het medium is het gebruiksrecht, of is het de mac de het gebruiksrecht geeft?)

Lekker de cd versie downloaden.... ik heb nog even op de mac site gekeken want "vroeger" scheen je voor $10 de cd versie te kunnen krijgen.

Als niemand in de buurt kan helpen....
Misschien lief vragen in een apple store. Ze zijn daar meestal redelijk behulpzaam, wel met emac en dvd langsgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
Zojuist contact opgenomen met Apple. Ik schijn een 'Media Bundle' nodig te hebben om alles, vanaf cd, te kunnen installeren. Kan toegezonden worden... kosten zijn echter 80 euro... da's toch wel serieus geld. Denk eerlijk gezegd niet dat dit nog waard is... zou toch jammer zijn als ik de eMac nu weg moet doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:30

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Gewoon even een cd mac os lenen of downloaden. Hebben we het al over gehad dacht ik. DM me maar, stuur ik de mijne op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
hemiparo schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 14:09:
Zojuist contact opgenomen met Apple. Ik schijn een 'Media Bundle' nodig te hebben om alles, vanaf cd, te kunnen installeren. Kan toegezonden worden... kosten zijn echter 80 euro... da's toch wel serieus geld. Denk eerlijk gezegd niet dat dit nog waard is... zou toch jammer zijn als ik de eMac nu weg moet doen...
Ik zal hem gewoon downloaden.
Je hebt namelijk al betaald voor de licentie, de cd's hebben namelijk geen licentie nummer erin.
En deze emac is altijd met tiger geleverd dus je zit kwa licentie altijd goed.

Als je de cd's niet kan vinden, wil ik je wel op weg helpen.
Pm me maar.
Pagina: 1