GPS Reciever camera aan en uit schakelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWD
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-07-2024
Hallo allemaal, ik had een klein technisch vraagstukje.

ik heb een VholdR action sport camera welke ik op mijn quad / auto / fiets / boot etc. kan monteren om mijn rit / vaart te filmen. Nu heb je dat ding niet altijd binnen te bereik en vind ik het vervelend om bijv. als ik de camera op mijn motorkap maak tijdens een bergrit, dat ik moet uitstappen om het ding weer uit te zetten.

Daarom wil ik het aan en uit knopje laten bedienen door bijv. een GPS Reciever chip, die zodra ik 0km.u ga de camera uitschakeld. En bijv. zodra ik weer ga bewegen hem weer aan schakelt.

Heeft iemand enig idee of dit mogelijk is, en hoe dit mogelijk zou zijn, en of dit voor een electonica amateur te doen is?

rg moeilijk kan het niet zijn, ik bedoel snelheid uitlezen uit een GPS Reciever Chip doet zo ongeveer elke telefoon. En een stroomkringetje rond maken is volgens mij ook niet erg complex ... Maar eeh, de camera zit steeds op andere dingen, zoals een boot en een quad of een auto. Dus i kan hem niet vastmaken aan 1 machine ansich....

Alvast bedankt voor de hulp

gr.
Tim

Never really found a place that I call home...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oddish2211
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-10 08:14
je zou dan een gps reciever chip uit kunnen lezen met een microcontroller, die dan met een transistor dat knopje schakelt. klinkt een beetje te moeilijk om alleen maar een schakelaar om te zetten~ zou je niet veel makkelijker het knopje kunnen verlengen met 2 draadjes? en dan het knopje binnen handbereik plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supreme tweaker
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-08 01:27
Voor het berekenen van snelheid zal je minimaal een kleine processor moeten gebruiken, aangezien je een locatie moet onthouden, tijd moet onthouden, een tweede locatie moet onthouden, de afstand berekenen, en dan dit delen door de verstreken tijd. Dit is denk ik voor zoiets kleins een iets te grote onderneming. Maak gewoon een knopje in je stuurgrepen, daar heb je net zo veel plezier van

Burp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWD
Haha ja ik weet dat het veeeeel makkelijker kan, maar ik hou gewoon van de meest complexe oplossing, mede omdat het natuurlijk ook iets is dat ik gewoon een keer gemaakt wil hebben zodat ik snap hoe het werkt. Daarbij vind ik het leuk als het gewoon vanzelf werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 06:44

Sprite_tm

Semi-Chinees

Is vraag 2 of je jezelf niet alsnog in de vingers snijd omdat je GPS evenveel vreet als de camera :P Die dingen zijn iig niet zuinig.

Kan ik je anders een accelerometer oid aanraden? Dus dat je cam aangaat zodra je voertuig beweegt? Werkt misschien alleen niet zonder meer met een boot ivm golven, maar moet verder redelijk OK'e resultaten geven dunkt me.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:39

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ja of gewoon een veertje met een gewichtje als contact, werkt ook al, als je het goed afstelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWD
@Sprite

Maar als ik dan bijv. een constante snelheid rijd, registreerd hij dat niet hetzelfde als stilstaan??

@Sebas,

Dat veertje met het gewichtje ... schakelt dat hem ook neit uit als ik rem dan??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_E_O
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-10 11:32
supreme tweaker schreef op maandag 21 juni 2010 @ 22:48:
Voor het berekenen van snelheid zal je minimaal een kleine processor moeten gebruiken, aangezien je een locatie moet onthouden, tijd moet onthouden, een tweede locatie moet onthouden, de afstand berekenen, en dan dit delen door de verstreken tijd. Dit is denk ik voor zoiets kleins een iets te grote onderneming. Maak gewoon een knopje in je stuurgrepen, daar heb je net zo veel plezier van
Volgens mij zit in NMEA-data ook de snelheid al, dus dat valt mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-10 16:34
GWD schreef op maandag 21 juni 2010 @ 22:39:
rg moeilijk kan het niet zijn, ik bedoel snelheid uitlezen uit een GPS Reciever Chip doet zo ongeveer elke telefoon.
Fascinerende beredenering :) Elk telefoontje draait ook een besturingssysteem en stuurt een LCD aan. Toch is dat vrij complexe materie :)

Ik geef je de meeste kans gewoon de aan/uit schakelaar te verlengen met 2m snoer, en de schakelaar in je voertuig te plakken met ducttape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWD
@Fricky

Wat is daar natuurlijk mee wil aangeven is dat het technologie is welke bekend is, ergo eenvoudig na te maken is. plus dat de techniek inmiddels al vrij oud is en je dus voor een paar euro zoiets kunt maken, derhalve vind ik het toch wel leuk om te doen. Dus laten we niet langer praten over de beperkingen van het idee, maar juist hoe het uitgevoerd kan worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 06:44

Sprite_tm

Semi-Chinees

GWD schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 09:16:
@Sprite
Maar als ik dan bijv. een constante snelheid rijd, registreerd hij dat niet hetzelfde als stilstaan??
Datb hangt ervan af. Als jij in een auto met perfecte veren rijdt die op een nette snelweg precies rechtdoor gaat zal er niet zoveel bewegen. Als je dat niet doet is er altijd wel wat vibratie of beweging die de sensor triggert.
Dat veertje met het gewichtje ... schakelt dat hem ook neit uit als ik rem dan??
Wat hij bedoelt is waarschijnlijk hetzelfde idee als met een acceleratiesensor: kijk of het veertje door de bewegingen van het rijden over de weg of whatever aan het trillen is, zoja schakel de camera nog een paar seconden langer in.

Ik weet niet hoe groot je kennis van electro precies is, maar als microcontrollers programmeren je boven de pet gaat is de laatste optie waarschijnlijk de beste: die is met een klein printje met discrete onderdelen nog uit te werken.

[ Voor 13% gewijzigd door Sprite_tm op 22-06-2010 10:15 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWD
Voor het programmeren krijg ik wel wat hulp van een vriend die electrotechniek gestudeerd heeft. Deze heeft echter ook zoiets nog nooit gedaan, dus we moeten eigenlijk vanuit een ervaringsdeskundigen een beetje de balans opmaken om te weten welke kennis we hebben / missen en wat we precies nodig hebben om het uit te werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWD
niemand??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:58

voodooless

Sound is no voodoo!

I.p.v balletje en veertje kun je natuurlijk ook een "rammelsensor" gebruiken. Dat is gewoon een metalen omhulsel met een balletje (meestal niet meer dan 7 mm hoog). Als er beweging is gaat het balletje rammelen, en ontstaan er dus maak en breek contactjes. Dat kun je registreren.

Een GPS receiver kost je zo'n 15 tot 30 mA. Als je bedenkt dat je tegenwoordig een GPRS modem online kan houden met minder dan 3 mA, dan is dat toch echt behoorlijk veel.

Aan de andere kant: auto, quad en boot hebben allemaal motorcontact. Daar kun je natuurlijk ook prima op schakelen.

[ Voor 34% gewijzigd door voodooless op 23-06-2010 21:24 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:40
Hoeveel mag het kosten? :P

Klinkt als een leuk project!

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Pagina: 1