Netwerk via electriciteitskabels?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Dag iedereen,

Wij verhuizen heel binnenkort. In het nieuwe huis is een modem van Telenet (in België) in de garage, maar helaas geen UTP kabel naar de woonkamer om daar digitale TV in HD mogelijk te maken. Nu heb ik de keuze om in een huurhuis zelf kabels te gaan trekken (mogelijk, maar tijdrovend en kan ietwat duur zijn om het netjes te doen), of om een netwerkje via het electriciteitsnet aan te leggen (50€ per aansluitingspunt geloof ik, niet slecht).

Ik heb er op zich geen problemen mee om 100-150€ te spenderen voor 2-3 netwerkpunten, maar ik vraag me af wat de kwaliteit van dit electrisch-netwerk is? Heeft iemand hier ervaring mee??? Zijn deze netwerken kwalitatief even goed als gewone bekabelde UTP netwerken??

Dank voor alle reacties!
Michel

PS dank voor de snelle reacties reeds! Voor zover ik kan beoordelen, is de electriciteits-bekabeling in ons nieuwe huurhuis volledig vernieuwd, nieuwe meterkast, nieuwe kabels, enz... Bedoeling is 1) een verbinding naar te TV te trekken voor digitale TV, en 2) een verbinding naar mijn kantoor boven te trekken om er wat te telewerken en om er Grabit aan het werk te zetten om vele terrabytes binnen te halen :)

[ Voor 21% gewijzigd door demichel op 21-06-2010 22:13 ]

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier een Devolo set, 200mbit. Dat is dus maximaal 100mbit down en 100mbit up. Haal maximaal 8mb/sec in de meterkast direct naast de groep, en haal nu van meterkast tot eerste verdieping ongeveer 5 tot 4mb/sec. Het huis bevat nog oude bekabeling (rood/groen). :)

Voor de rest rock solid werking, en aangezien ik vanuit mijn internetverbinding (want hij is bedoeld om internet signaal naar boven te krijgen) niet over die snelheden kom ruim zat voor mij.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2010 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Hangt denk ik veel van de kwaliteit van je elektrciteitsnet af. Maar net zo goed als een bekabeld (gigabit) netwerk zal het nooit worden.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Een bekabeld UTP netwerk is natuurlijk makkelijker/goedkoper/betrouwbaarder/sneller dan via het elektriciteitsnetwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:14
Verwijderd schreef op maandag 21 juni 2010 @ 22:09:
Hier een Devolo set, 200mbit. Dat is dus maximaal 100mbit down en 100mbit up. Haal maximaal 8mb/sec in de meterkast direct naast de groep, en haal nu van meterkast tot eerste verdieping ongeveer 5 tot 4mb/sec. Het huis bevat nog oude bekabeling (rood/groen). :)

Voor de rest rock solid werking, en aangezien ik vanuit mijn internetverbinding (want hij is bedoeld om internet signaal naar boven te krijgen) niet over die snelheden kom ruim zat voor mij.
Ehhh hoe zie je dat voor je? als je een 100mbit netwerk hebt liggen dan heb je ook 50mbit up en 50mbit down? :? 200mbit is gewoon 200mbit, welke kant op maakt geen reet uit. Alleen heb je bij die setjes vaak wat meer overhead en storing dan bij standaard utp kabeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Craven87 schreef op maandag 21 juni 2010 @ 22:12:
[...]

Ehhh hoe zie je dat voor je? als je een 100mbit netwerk hebt liggen dan heb je ook 50mbit up en 50mbit down? :? 200mbit is gewoon 200mbit, welke kant op maakt geen reet uit. Alleen heb je bij die setjes vaak wat meer overhead en storing dan bij standaard utp kabeltjes.
Storing?? Klinkt verontrustend... Betekent dit dan dat mijn Grabit downloads corrupt zullen zijn via mijn electric-connection, of betekent dit dat er gewoon wat pakketjes opnieuw gerequested zullen worden op TCP/IP/whatever-niveau waar ik niks van merk??

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Dankzij TCP/IP zul je behalve wat verlies van snelheid (de pakketjes dienen immers opnieuw aangevraagd en verzonden te worden) doorgaans weinig merken van storing.

De problemen die echter mogelijk zouden kunnen optreden zijn onvoorspelbaar, dus afhankelijk van de staat van je elektriciteitsnetwerk zou het best wel eens kunnen dat in het slechtste geval de DHCP-request niet eens bij de router aankomt en je dus geen IP-adres krijgt.

[ Voor 5% gewijzigd door CodeCaster op 21-06-2010 22:21 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:04
Wij hebben 't zelf ook (Linksys dingetjes, €80 per stuk, wel wat luxere :P) en werken prima moet ik zeggen :). Transferrates zijn prima, zo'n 80-90mbit, van mijn slaapkamer naar de woonkamer.
demichel schreef op maandag 21 juni 2010 @ 22:14:
[...]

Storing?? Klinkt verontrustend... Betekent dit dan dat mijn Grabit downloads corrupt zullen zijn via mijn electric-connection, of betekent dit dat er gewoon wat pakketjes opnieuw gerequested zullen worden op TCP/IP/whatever-niveau waar ik niks van merk??
Als een pakketje corrupt is wordt die gewoon opnieuw opgevraagd in dit geval, aangezien het met TCP gaat.

Enige is dat je ze niet achter stekkerdozen met piekbeveiliging moet doen, dat werkt niet zo lekker bij ons iig.

[ Voor 7% gewijzigd door AlexV op 21-06-2010 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
Storing is misschien een beetje verkeerd verwoord. Maar er moeten inderdaad zoals jij zei wat meer pakketjes verstuurd worden omdat er onderweg wat meer verloren gaan. En daar merk je inderdaad geen reet van.

Ik ben ook niet echt op de hoogte van wat je precies overhoud van je theoretische snelheid maar dat zit gewoonlijk wel goed. Het is gewoon een kwestie van proberen net zoals met wireless. Heb je een huis uit de 18e eeuw met dito electriciteitsnet dan ben je sowieso screwed.

Waarvoor wil je het precies gaan gebruiken? Beetje internetten en downloaden of ga je grote filetransfers tussen de pc's doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Craven87 schreef op maandag 21 juni 2010 @ 22:12:
[...]

Helaas.... dat noemen ze marketing (of misleiding). Op de doos staat heel groot 200Mbit.

Maar als je thuis aangekomen die kleine lettertjes gaat lezen komt het er op neer dat Devolo het simultaan 100mbit lezen en versturen voor het gemak bij elkaar op telt en voila; 200mbit.

Voor grote filetransfer ligt er een gigabit netwerk tussen NAS en werkstation dus ik gebruik het echt puur om internet op de tweede verdieping te krijgen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2010 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Verwijderd schreef op maandag 21 juni 2010 @ 22:25:
Helaas.... dat noemen ze marketing (of misleiding). Op de doos staat heel groot 200Mbit.

Maar als je thuis aangekomen die kleine lettertjes gaat lezen komt het er op neer dat Devolo het simultaan 100mbit lezen en versturen voor het gemak bij elkaar op telt en voila; 200mbit.
Wellicht 200Mbps half-duplex maar goed sneller dan 100Mbps kan sowieso niet, aangezien de UTP-poort een 100Mbps poort op dat Devolo setje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Craven87 schreef op maandag 21 juni 2010 @ 22:19:
Waarvoor wil je het precies gaan gebruiken? Beetje internetten en downloaden of ga je grote filetransfers tussen de pc's doen?
Beetje Internetten, beetje telewerken, heel veel Grabit downloaden, wat filetransfers naar de andere PC's/laptops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom is gewoon wlan geen optie dan? Zet je toch gewoon een 802.11n routertje in de garage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Verwijderd schreef op maandag 21 juni 2010 @ 22:35:
Waarom is gewoon wlan geen optie dan? Zet je toch gewoon een 802.11n routertje in de garage?
Ik heb het niet zo op wireless begrepen. Toen we vroeger nog een "gewone" TV hadden, ondervond ik altijd grote storingen op mijn TV terwijl ik grote bestanden wireless aan het transfereren was. Zodra ik de transfert onderbrak, was de storing voorbij. Vanaf dat moment heb ik een "gezond wantrouwen" tegenover wireless internet ontwikkeld. Vooral er nu binnen 3 weken een baby'tje in onze woonkamer zal zijn, heb ik het zeker niet meer op wireless begrepen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedoel je door de straling? Of omdat het te langzaam is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-09 15:32

Sebazzz

3dp

AlexV schreef op maandag 21 juni 2010 @ 22:19:
[...]

Als een pakketje corrupt is wordt die gewoon opnieuw opgevraagd in dit geval, aangezien het met TCP gaat.
DHCP is een broadcast en dat gaat via het connectionless UDP.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
Gelukkig probeert dhcp het meerdere malen. Maar dat doet er niet zo toe, het is niet zo dat om de paar pakketjes er eentje verloren gaat. Het zijn er veel minder.

Ik zou gewoon bij een behoorlijke winkel een setje van 2 kopen en daar eerst maar is wat mee gaan testen om te kijken of alles lekker werkt icm je electriciteitsnet. En als je echt grote filetransfers gaat doen zoals jij zegt. Dan zou ik ook zeker voor het wat duurdere setje gaan. De nieuwste gaan volgens mij tot 300mbit oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De maximum snelheid nu is nog steeds 200mbit, waarbij Devolo er met kop en schouders in elke test bovenuit komt in snelheid, stabiliteit. Ze zijn alleen iets duurder.

In september komt Devolo met een 500mbit adapter op de markt.
Pagina: 1