Van toslink(digitaal) naar RCA(analoog)

Pagina: 1
Acties:

• weert14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-01 20:46
Hallo Tweakers,

Ik heb een LG 42LE5300 en wil graag het geluid over mijn 5.1 surround set krijgen.
De enige audio uitgang op mijn tv is een toslink maar die aansluiting heb ik niet op mijn surround set.
Op mijn surround set heb ik alleen een wit en rode(RCA) Audio IN aansluiting.
Hoe krijg ik het geluid van mijn tv naar mijn surround set?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tijd voor een willekeurige DAC?

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-01 04:37
Een surround set met alleen een stereo in aansluiting? Dat is knap, kijk nog eens beter ;)
Zou je daar ook even het merk en type van willen vermelden?

[ Voor 25% gewijzigd door Moning2 op 21-06-2010 17:56 ]

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:15
Moning2 schreef op maandag 21 juni 2010 @ 17:55:
Een surround set met alleen een stereo in aansluiting? Dat is knap, kijk nog eens beter ;)
Zou je daar ook even het merk en type van willen vermelden?
Een oudere en wat goedkopere 5.1 set heeft niet altijd een toslink aansluiting.
6-kanaals RCA of tulp ( of weet ik hoe dat heet ) zit er altijd wel op.

Maar met een DAC kan dat inderdaad, kun je je digitale signaal omzetten naar analoog!

Zucht...

• weert14
Het is de sony DAV-SB100
http://img248.imageshack.us/img248/6467/dsc02528hj6.jpg

Er zit dus alleen een audio in(rood,wit) op. en een scart uit.

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:15
weert14 schreef op maandag 21 juni 2010 @ 18:09:
Het is de sony DAV-SB100

Zit er niet op je TV een witte en rode tulp die geluid uitsturen? Dat is dan een goedkopere en makkelijkere oplossing denk ik zo!

Zucht...

• weert14
Nee dat zit er helaas niet op. Er zit in scart aansluiting op die al in gebruik is door de humax decoder.
Component IN
RAC IN
De enige audio uit aansluiting die op mijn tv zit is een toslink...

• Moning2
SgtElPotato schreef op maandag 21 juni 2010 @ 18:08:
[...]

Een oudere en wat goedkopere 5.1 set heeft niet altijd een toslink aansluiting.
6-kanaals RCA of tulp ( of weet ik hoe dat heet ) zit er altijd wel op.

Maar met een DAC kan dat inderdaad, kun je je digitale signaal omzetten naar analoog!
weert14 schreef op maandag 21 juni 2010 @ 18:09:
Het is de sony DAV-SB100

Hah puh! >:)
weert14 schreef op maandag 21 juni 2010 @ 18:16:
Nee dat zit er helaas niet op. Er zit in scart aansluiting op die al in gebruik is door de humax decoder.
Component IN
RAC IN
De enige audio uit aansluiting die op mijn tv zit is een toslink...
Ik heb laatst inderdaad ook een LG TV gezien (ander type) die ook geen andere audio out aansluitingen had. Heel vreemd en kon er ook niks van maken. Geen headphone out, geen geluid out via scart, alleen maar ingangen en een toslink uitgang.
Dus helaas wordt het een Toslink-naar-RCA DAC aanschaffen.
Op deze manier is surround geluid trouwens ook niet mogelijk. Misschien met Dolby Virtual Surround (of iets dergelijks) maar dat soort techniekjes vind ik zelf altijd maar teleurstellend ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Moning2 op 21-06-2010 18:36 ]

• weert14
En waar kan ik een goedkope en goede DAC vinden?
Ik heb even op google gezocht maar kon 1,2,3 niet iets vinden...

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:50

Gotez

42

NuForce Icon HDP of Fubar hebben leuke dacjes van goede kwaliteit.

Anders moet je naar spul kijken van behringer of een dergelijk merk.

Het probleem blijft dat je geen 5.1 geluid krijgt, maar alleen stereo. Wellicht is een goede 2e hands versterker/reciever met spdif IN een goedkopere oplossing.

• weert14
mmm ik wil wel 5.1 geluid...

Ik weet niet of het al op de markt is, maar bestaat er een home cinema/versterker die een bluray speler heeft en op een hdd kan opnemen en dvd kan afspelen en radio heeft? zeg maar een alles in 1?

• Moning2
Is een HTPC een optie? Met daarbij een degelijke reciever en speakers. Het hangt allemaal van je budget af ;)

Verwijderd

Zolang TV kijken de enige activiteit/bron is kun je toch gewoon het geluid van je Humax Fox via de tulpjes direct naar je home cinema sluizen. Pas als je ook een DVD/BD speler wilt gebruiken kom je in "de problemen".

• Gotez

Gotez

42

Ik denk dat je DAV-SB100 wel het 5.1 kan faken vanaf 2.0 stereo, maar mooi zal het nooit worden. 2.0 stereo kan je wellicht vanaf je decoder halen zonder tussenkomst van een extern DACje.
weert14 schreef op maandag 21 juni 2010 @ 20:18:

Ik weet niet of het al op de markt is, maar bestaat er een home cinema/versterker die een bluray speler heeft en op een hdd kan opnemen en dvd kan afspelen en radio heeft? zeg maar een alles in 1?
Dit bestaat vast, maar zal redelijk prijzig zijn.

• Inhale
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-12-2024
30 tientjes ben je klaar http://ddautomatisering.c...fo&cPath=0&products_id=99
enkel niet op vooraad maar je kan natuurlijk altijd zelf even met het type nummer van dat apparaat verder zoeken :D

succes!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Je linkje is stuk, maar is 30E voor een DAC niet too good to be true?

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Gotez

Gotez

42

linkje doet het wel, maar ik denk niet dat je kwaliteit in huis haalt. Misschien ideaal voor TS, maar ik zou zelf ff doorsparen en een betere kopen

• simonr
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-08-2025
of deze: http://www.mcsnet.nl/nl/dept_102.html (vierde van onder).
Is iets duurder dus wellicht iets beter ;).

• weert14
Dat apparaatje is precies wat ik zoek. Alleen jammer dat die daar is uitverkocht. Even kijken of ik dat apparaatje ergens anders kan vinden.
In ieder geval bedankt voor al jullie reacties!

Verwijderd

Wil je enkel het geluid via je TV op je surround set krijgen? Dan kun je ook via je digitale TV decoder op je receiver aansluiten?

• weert14
Ik heb ook een xbox360 die aan de tv hangt.
Ik kijk nu tv met de decoder omdat ik wacht op de firmware update van de tv van lg zodat de CI+ module het doet. Als ik dat apparaatje dan heb stuurt die toch alles door wat aan de tv hangt? (xbox met hdmi aan tv en stuurt het geluid dan naar de toslink, en het apparaatje zet het dan om naar analoog en dan naar me 5.1 setje)

Maar het is idd een optie om de decoder met scart aan me 5.1 setje te koppelen.

• weert14
Ik bedenk me net dat het aansluiten van de decoder op me 5.1 setje niet mogelijk is, want er zit helemaal geen video in op.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Is het geen veel betere optie om gewoon te zoeken naar een nieuwe HT-set die wel echt 5.1 surround geluid aanbied via digitale overdracht?
Wat je nu gaat doen gaat je (verhoudingsgewijs) een boel geld kosten en geeft je nog alleen maar stereo geluid...

Tesla Model Y RWD (2024)

• weert14
Ja ik denk dat dat ook beter is. Misschien kijk ik voor een leuk setje waar geen boxen bij zitten, want die vind ik wel goed genoeg.

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:37

CeesKees

I rest my Kees

Als ik jou was zou ik niet naar een "setje" kijken maar naar losse systeem componenten.

Begin eens met een reciever, deze is vaak het hart van je opstelling; alle bronnen geven hun geluid (en tegenwoordig beeld) hier op af en deze stuurt het door naar de beschikbare speakers en eventueel beeldweergever.

Recievers zijn in alle soorten en maten te koop, bepaal eerst je budget en vervolgens wat je wilt. Daar valt wel uit te komen.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-01 22:39
als je een goedkope onkyo reciever koopt kun je daar ook gewoon je boxen aan hangen, maar dan kun je wel alles goed aansluiten.

• Inhale
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-12-2024
Hier staat hetzelfde dac'tje http://www.4utech.nl/N_fr...mvormer--N_art_65452.html
En ja ook niet op voorraad maar met een paar dagen zou die binnen kunnen zijn (en nee ik werk er niet voor whaha)
En ja kwaliteit is misschien niet enorm goed voor de audiophilen onder ons, maar dit gaat om een simpele HT set waar dat nou misschien niet enorm nodig en waarmee de TS prima tevreden mee zal zijn voor 3 tientjes.
Inplaats van hem een nieuwe set aan te smeren xD

In ieder geval succes! =D

[ Voor 11% gewijzigd door Inhale op 23-06-2010 20:15 ]

• a6racer
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-04-2024
Waarom zo moeilijk?

voor een paar centen kan je een scart break-out-stekker kopen
Afbeeldingslocatie: http://www.popelectronics.nl/images/T/t-333-326.jpeg O-)

• gambr0
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-01 12:02
Alle hier aan gedragen oplossingen gaan je niet verder helpen, buiten degene hier boven. Die sluit je aan tussen je scart kabel van je humax naar je tv en daarop sluit je dan een RCA-interlink aan naar je versterker.

Alle andere kastjes maken van een optische digitale link een coaxiale digitale link, het is signaal is dan nog steeds digitaal en daar kan je stereo versterker nog steeds niks mee. Het is ook maar 1 RCA aansluiting ipv 2, daaraan kun je het al zien.

Je zult dus of een DAC moeten kopen die van het digitale signaal uit je tv een analoog signaal maakt of het analoge signaal vanuit je humax moeten aftappen (optie hierboven). Ik denk dat het aftappen de goedkoopste en makkelijkste oplossing is.

Overigens wordt het nooit 5.1 geluid aangezien je Humax dit niet uit stuurt.

• Gotez

Gotez

42

gambr0 schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 10:03:

...
Alle andere kastjes maken van een optische digitale link een coaxiale digitale link, het is signaal is dan nog steeds digitaal en daar kan je stereo versterker nog steeds niks mee. Het is ook maar 1 RCA aansluiting ipv 2, daaraan kun je het al zien.
...
Er staat toch echt overal 2 x RCA analoog stereo bij. Ik weet niet hoe je hierbij komt.

Daarnaast denk ik dat een simpele 2e hands maktplaats versterker de beste optie is.

• gambr0
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-01 12:02
Gotez schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 10:16:
[...]

Er staat toch echt overal 2 x RCA analoog stereo bij. Ik weet niet hoe je hierbij komt.

Daarnaast denk ik dat een simpele 2e hands maktplaats versterker de beste optie is.
Mijn fout, je hebt gelijk, ik keek enkel naar de voorkanten van de kastjes en daar zaten enkel digitale aansluitingen aan. Maar er zit dus ook een DAC in die kastjes.
Pagina: 1