Database site met slimme zoekfunctie maken

Pagina: 1
Acties:
  • 1.056 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig om een muziek database site te maken.
Het maken van de database doe ik vooralsnog in Access, maar qua zoekfunctie weet ik niet zo goed waar ik me het beste in kan verdiepen..

In principe wil ik een dusdanig 'slimme' zoekfunctie dat je zowel specifiek kan zoeken ('toon me alle rock albums uit 1983') als breder ('toon me alle rock en pop singles uit 1984 tm 1986').
Is dit iets wat ik met de nodige PHP/MySql kennis zelf kan doen, en/of zijn er andere manieren/software voor?
Het liefst heb ik als beginner natuurlijk een kant-en-klaar script/template wat ik handmatig aan kan passen aan mijn wensen, maar ik heb geen idee waar ik op moet zoeken, of waar ik het beste kan beginnen met zoeken?

Elke vorm van advies is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:07
Misschien kan je wat met Solr, maak daar gebruik van op werk. Zijn gewoon PHP libraries voor beschikbaar en heeft geen verbinding met je database nodig oid. Pagina's worden geindexeerd wanneer ze zijn opgevraagd en vervolgens kan je met facets / queries aan de slag om in je resultaten te filteren :)

[ Voor 4% gewijzigd door danslo op 21-06-2010 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat Solr ziet er zeker goed uit!
Ik heb al de nodige tips van allerlei kanten gekregen, en het is nogal verwarrend dat er zoveel verschillende manieren lijken te zijn, dat ik moeilijk vind te bepalen wat de geschikste is om mezelf niet te veel te beperken in de toekomst maar het me ook niet te moeilijk te maken.
Maar ik ga eens even kijken of ik Solr snap.

Hmm, oké dat is me (voor nu) toch nog wat ingewikkeld..
Ik heb geen idee hoe ik wat Solr doet moet combineren met mijn html ontwerp :/

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2010 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:29
Verwijderd schreef op maandag 21 juni 2010 @ 17:56:
Hmm, oké dat is me (voor nu) toch nog wat ingewikkeld..
Ik heb geen idee hoe ik wat Solr doet moet combineren met mijn html ontwerp :/
Met een serverside taal zoals bijvoorbeeld PHP kan dat :)

Als je laag drempelig wil beginnen, kijken dan eens naar zendframework, waar Lucene in opgenomen is. Dat is dezelfde techniek als SOLR gebruikt maar dan volledig in PHP geschreven. Wat als voordeel heeft dat je het zonder grote problemen op je computer met xampp, wamp of mamp kunt gebruiken.

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Wil je niet een SQL Query Builder achtig iets hebben? De voorbeelden die je geeft zijn prima in een SQL query te stoppen, hoef je alleen nog maar een leuke front-end te maken om je query op te bouwen. Je moet dus dynamisch de WHERE van je query kunnen aanpassen.

SELECT * FROM muziek WHERE genre = 'rock'           AND type = 'album'  AND year = 1983
SELECT * FROM muziek WHERE genre IN ('rock', 'pop') AND type = 'single' AND year BETWEEN 1984 AND 1986

Met een beetje fantasie moet het niet moeilijk zijn om daar een scriptje voor te schrijven dat zelf dit soort dingen genereert aan de hand van user-input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Het liefst heb ik als beginner natuurlijk een kant-en-klaar script/template wat ik handmatig aan kan passen aan mijn wensen, maar ik heb geen idee waar ik op moet zoeken, of waar ik het beste kan beginnen met zoeken?
Het is hier niet de bedoeling om script-requests te plaatsen. Op deze manier gaat dit topic niet over zelf programmeren. Dit is iets wat je gewoon met elke willekeurige programmeer/script taal kunt doen. Aanzien je blijkbaar een website wil bouwen is PHP daar een van de opties voor, zeker aangezien er een hoop gratis hosting voor is.

Ik stel voor dat je zelf eens wat leest over verschillende talen, en dan besluit wat voor jou het beste bij het project past. Kijk bijvoorbeeld eens naar PHP, Java, .NET, C(++), Python en eventueel nog wat andere. Kijk dan wat de sterke en minder sterke punten van de taal zijn. Als je dan een taal gekozen hebt, begin je gewoon met wat leuke simpele programmatjes maken zodat je wat beter leert programmeren.

Mocht je bij het leren programmeren tegen problemen aanlopen, dan kun je hier natuurlijk altijd een topic openen, maar zorg er daarbij wel voor dat je eerst goed zelf onderzocht hebt wat er mis gaat, en vermeld die informatie ook in het topic. Dan zal je zien dat je ook meteen een stuk betere antwoorden krijgt, die je verder op weg helpen.

Dit topic gaat in ieder geval op slot want op deze manier voldoet het niet aan onze richtlijnen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.