Beste 5" Autospeakers onder de 30/50 euro

Pagina: 1
Acties:

• De_Boorr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-02-2022

De_Boorr

PSN: Deboorr

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de mening van jullie over de beste 5,25" speakers in de goedkopere segmenten, namelijk tot 30 en tot 50 euro.

Ik weet dat voor de kratradio topic de Marquants worden aangeraden omdat deze een goede prijs/kwaliteits verhouding hebben, maar deze zijn dan ook echt spotgoedkoop.

Ik vraag me af of er alternatieven zijn tot 50 euro die hun meerprijs waarmaken.

Gevonden alternatieven tot 30 euro (allen 5,25" als het goed is, correct me if I am wrong):

-Boschmann Titan 2-Weg Luidspreker G-5532
-Mac Audio 2-Weg Luidspreker MP13.2 Coax
-Crunch BMX-53 black-max luidspreker
-Magnat edition 132 luidspreker 13 cm

Gevonden alternatieven tot 50 euro (ook allen 5,25" als het goed is, correct me if I am wrong):

-Sony 3 weg luidspreker XS-F1336SE
-JBL luidspreker GT5-502
-Pioneer breedband luidspreker TSG1311I
-Pioneer 2 weg luidspreker TSG1312I
-Pioneer 3 weg luidspreker TSG1313I
-Sinus Live SL-F135 luidspreker plat 13cm
-MB Quart FKA-113 luidspreker
-Blaupunkt GTX542 Mystic 13cm
-RENKFORCE autoluidspreker 130MM, 2-W.
-Visaton DX13

Shoot!

[ Voor 0% gewijzigd door De_Boorr op 21-06-2010 22:04 . Reden: speaker toegevoegd ]

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-11 21:31
Pioneer of MB Quart zou ik nemen. MB Quart is een deel van Hifonics (wat erg goede speakers maakt).

• De_Boorr

De_Boorr

Topicstarter
BlackWhizz schreef op maandag 21 juni 2010 @ 18:11:
Pioneer of MB Quart zou ik nemen. MB Quart is een deel van Hifonics (wat erg goede speakers maakt).
Ik zag dat de pioneers een vrij lage gevoeligheid hadden, ten opzichte van de JBL bijvoorbeeld. Dat schijnt nogal veel uit te maken toch?

Verwijderd

Visaton DX13 pas ook nog in de 50 euro grens. Geen ervaring ermee in een auto, wel in een open stuurhut van een boot. Klinkt gewoon goed, maar 't is moeilijk beoordelen in een ruimte waar ze eigenlijk niet voor gemaakt zijn een stampende dieselmotor erbij helpt ook niet echt.
Volgens mij een van de weinige setjes waarvan de specs te vinden zijn (en niet alleen met koeienletters 200W!!1one). Zien er ook niet zo 'tacky' uit, gewoon een onopvallend zwart rooster.

• De_Boorr

De_Boorr

Topicstarter
Heeft er iemand ervaring met de JBL? Ik overweeg om mijn Marquants in te ruilen voor deze speakers. oa omdat de gevoeligheid met 93 dB een van de hoogste is en ik vind een tacky grill wel leuk :)

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-12 04:07
ben zelf eigenlijk wel benieuwd naar die visaton, wordt vaak gebruikt in DIY hifi speakers, dus vraag me af hoe goed die auto speakers zijn, zeker voor die prijs :9

• De_Boorr

De_Boorr

Topicstarter
K0L3N schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 00:32:
ben zelf eigenlijk wel benieuwd naar die visaton, wordt vaak gebruikt in DIY hifi speakers, dus vraag me af hoe goed die auto speakers zijn, zeker voor die prijs :9
52,75 eu en specificaties:

Rated power 60 W
Maximum power 80 W
Nominal impedance Z 4 Ohm
Frequency response 70–20000 Hz
Mean sound pressure level 86 dB (1 W/1 m)
Opening angle (-6 dB) 180°/4000 Hz
Excursion limit +/−2,5 mm
Resonance frequency fs 90 Hz
Magnetic induction 1,1 T
Magnetic flux 345 µWb
Height of front pole-plate 4 mm
Voice coil diameter 25 mm/14 mm
Height of winding 7 mm
Cutout diameter 116 mm
Net weight 0,69 kg
D.C. resistance Rdc 3,3 Ohm
Mechanical Q factor Qms 8,51
Electrical Q factor Qes 1,07
Total Q factor Qts 0,95
Effective piston area Sd 88 cm²
Inductance of the voice coil L 0,39 mH
Temperature range −25 ... 70 °C

Ook bij deze zie ik dat de gevoeligheid erg laag ligt. Wat maakt deze speaker dan zo goed vraag ik me af? En is gevoeligheid eigenlijk wel zo belangrijk?

• K0L3N
hoe gevoeliger, hoe meer vermogen je nodig hebt volgens mij, maar dat maakt voor het geluid niet zo veel uit volgens mij, meer hoeveel vermogen je versterker nodig heeft.

• madass
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-10 19:11
De tangband W5-1611SA misschien. Het is wel een hifi luidspreker, maar dat past ook wel in je auto.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-12 11:20

Metro2002

Memento mori

K0L3N schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 12:18:
hoe gevoeliger, hoe meer vermogen je nodig hebt volgens mij, maar dat maakt voor het geluid niet zo veel uit volgens mij, meer hoeveel vermogen je versterker nodig heeft.
Juist andersom. Hoe gevoeliger hoe minder vermogen je nodig hebt om ze aan te sturen.

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-12 21:39
http://rondevries.nl/inde...=127&merk=&sorteren=prijs

Hier staat behoorlijk wat op, MTX is over het algemeen een goed merk..

• De_Boorr

De_Boorr

Topicstarter
Metro2002 schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 13:42:
[...]

Juist andersom. Hoe gevoeliger hoe minder vermogen je nodig hebt om ze aan te sturen.
Dan is waarschijnlijk het idee dat je met een zo hoog mogelijke gevoeligheid, zoveel mogelijk geluid uit je speakers haalt en tegelijk zo zuinig mogelijk bent voor je gelaccutje :Y)

Maar wat is nou de conclusie voor de kwaliteit, is dat nou voor een groot deel afhankelijk van de gevoeligheid of zijn er veel belangrijkere specs?

• mat2005
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-12 11:04
Gevoeligheid is wat mij betreft niet echt belangrijk voor een autospeakers (behalve als je met een bonkende auto stoer wilt doen voor het stoplicht :P )

Nee zonder gekheid, gevoeligheid vind ik belangrijk bij pa systemen en dj monitoren daar moet het geluid echt hard gaan, maar in een auto vind ik het veel minder belangrijk. Veel belangrijk bij een autospeaker vind ik het frequentiebereik en het decibelverschil daarbij. Bijvoorbeeld een speakers kan klinken van 40hz t/m 20khz met 1.5db verschil, dat wil dan zeggen dat de speaker binnen dat bereik geluid speelt met een afwijking van 1.5db in geluidsterkte.

Zelf zal ik altijd naar speakers gaan luisteren in een autospeciaal zaak. Speakers moet je horen en niet alleen maar kopen op specificaties. Speakers uitkiezen is erg persoonlijk de ene vind een piek bij de 5khz fijn de andere houdt juist van wat meer laag.

Dus ga luisteren! :)

Canon Eos 40d, 28-105 F3.5-F4, 18-55 is F3.5-F5.6, Lowepro Slingshot 350AW, 70-200mm F4L,580EX II

• K0L3N
Metro2002 schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 13:42:
[...]

inderdaad, ik haalde gevoelig en minder gevoelig even door elkaar.

• De_Boorr

De_Boorr

Topicstarter
mat2005 schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 15:58:
Gevoeligheid is wat mij betreft niet echt belangrijk voor een autospeakers (behalve als je met een bonkende auto stoer wilt doen voor het stoplicht :P )

Nee zonder gekheid, gevoeligheid vind ik belangrijk bij pa systemen en dj monitoren daar moet het geluid echt hard gaan, maar in een auto vind ik het veel minder belangrijk. Veel belangrijk bij een autospeaker vind ik het frequentiebereik en het decibelverschil daarbij. Bijvoorbeeld een speakers kan klinken van 40hz t/m 20khz met 1.5db verschil, dat wil dan zeggen dat de speaker binnen dat bereik geluid speelt met een afwijking van 1.5db in geluidsterkte.

Zelf zal ik altijd naar speakers gaan luisteren in een autospeciaal zaak. Speakers moet je horen en niet alleen maar kopen op specificaties. Speakers uitkiezen is erg persoonlijk de ene vind een piek bij de 5khz fijn de andere houdt juist van wat meer laag.

Dus ga luisteren! :)
Hele goeie tip! Enige is dat ik me dan altijd wat ongemakkelijk voel als ik niet tot koop over ga, want ja, je bent toch een dief van je portemonnee als je bij Halfords gaat kopen... 8)7

Verwijderd

Zonder responsgrafiekje heb je sowieso niets aan het getalletje gevoeligheid. Kijk naar het grafiekje van de DX13, er zit een piek in van 93dB tussen de 2000 en 5000 Hz, maar verder ligt het onder de 90dB. Visaton verkoopt geen stierenpoep en adverteerd de DX13 met de gemiddelde SPL ("maar" 86dB), maar hoe veel andere merken aan dat getal komen is niet te vinden.

Luisteren is natuurlijk de beste manier, het probleem is alleen dat de auto zelf extreem veel uitmaakt. In een open ruimte klinkt 't heel anders dan in een gesloten auto.

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Ik heb zelf twee setjes MacAudio coax luidsprekers liggen, type zou ik zo niet durven te noemen. Voor het geld zijn dit de best klinkende luidsprekers, zeker als je ze bij Conrad bestelt.
Je kunt ook mijn luidsprekers kopen, is toch weer net wat goedkoper. ;)

Ik heb vroeger in een caraudio winkel gewerkt waar we bijna alleen maar DLS en MacAudio verkochten, simpelweg omdat het gewoon erg goed klinkt voor het geld.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• De_Boorr

De_Boorr

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 20:28:
Zonder responsgrafiekje heb je sowieso niets aan het getalletje gevoeligheid. Kijk naar het grafiekje van de DX13, er zit een piek in van 93dB tussen de 2000 en 5000 Hz, maar verder ligt het onder de 90dB. Visaton verkoopt geen stierenpoep en adverteerd de DX13 met de gemiddelde SPL ("maar" 86dB), maar hoe veel andere merken aan dat getal komen is niet te vinden.

Luisteren is natuurlijk de beste manier, het probleem is alleen dat de auto zelf extreem veel uitmaakt. In een open ruimte klinkt 't heel anders dan in een gesloten auto.
In mijn geval komt de interesse in dit onderwerp omdat ze in een mooie grenen kistje moeten (mn kistradiotje), in mn leasebak mag ik volgens mij geen gaten maken in de hoedenplank O-)

[ Voor 5% gewijzigd door De_Boorr op 23-06-2010 17:21 ]

Pagina: 1