Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan wel wat advies en/of tips gebruiken bij het kiezen van een nieuwe wireless router. Ik heb nu een heel oude Dell router waarop ik mijn laptop en playstation heb aangesloten, het beveiligen van de draadloze connectie lukte alleen niet goed (en omdat hij heel oud was zat er alleen nog maar WEP beveiliging op). Aangezien ik ook een telefoon heb besteld die met WiFi kan verbinden komt het er op neer dat ik een nieuwe router zoek.

Ik heb nu een aantal routers gevonden, maar ik heb geen idee welke in mijn geval het meest geschikt is. Ik woon in een studentenflat, dus de oppervlakte van mijn kamer is niet zo groot. Zoals ik al zei wil ik er dus 1 of 2 laptops, een PS3 en een mobiele telefoon mee verbinden. Mijn internet is van SURFnet, en geloof ik maximaal 100mbps.

De routers waarop mijn oog is gevallen:
Conceptronic C300BRS4A
D-Link DIR-600 Wireless-N
Linksys WRT120N
Sweex LW310
Sitecom WL-341

Wat is de beste keus uit deze routers, of heb ik er nog 1 over het hoofd gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Geen enkel merk vermeldt of de routers uberhaupt capabel zijn voor een 100 mbps WAN verbinding. Als je bovendien al iets langer wilt doen met je router, dan zou ik ook al gaan voor een IPv6 capabele router.

Bijvoorbeeld deze router kan volgens de specificaties tot 800 mbps en ondersteunt IPv6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik was er nog even vergeten bij te zetten, dat mijn budget niet al te groot is, ik wil het het liefst onder 50 euro houden. Die draytek 2130 valt niet echt meer binnen mijn budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotty
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-02-2024
Ik denk dat het met een dergelijk budget niet heel veel uitmaakt wat je kiest. De instap routers bieden min of meer allemaal wel dezelfde basale functies die je zoekt. Kijk anders ook even naar de webiste www.smallnetbuilder.com voor extra info over routers...

**MCSA**MCSE**CCNA**VCP4**VCP5&CCNP in progress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Wellicht deze wat voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat lijkt me ook wel wat inderdaad. Is die de 10-15 euro meer t.o.v. die routers die ik had gevonden waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Verwijderd schreef op maandag 21 juni 2010 @ 16:19:
[...]

Dat lijkt me ook wel wat inderdaad. Is die de 10-15 euro meer t.o.v. die routers die ik had gevonden waard?
Het apparaat heeft wel een gigabit WAN poort. Dan zou je verwachten dat de 100 mbps wel haalbaar is. Dan is het de 10-15 euro absoluut waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Trommelrem schreef op maandag 21 juni 2010 @ 16:26:
[...]

Het apparaat heeft wel een gigabit WAN poort. Dan zou je verwachten dat de 100 mbps wel haalbaar is. Dan is het de 10-15 euro absoluut waard.
Dat zegt dus helemaal niets over de WAN --> LAN doorvoer. Smallnetbuilder heeft hier aardige testjes mee gedaan met veel routers. Een 3700 doet bijv. 450 Mbit/sec routeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belgar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 11:47

Belgar

Archmaster ranzige code..

Exorcist schreef op maandag 21 juni 2010 @ 16:33:
[...]

Dat zegt dus helemaal niets over de WAN --> LAN doorvoer. Smallnetbuilder heeft hier aardige testjes mee gedaan met veel routers. Een 3700 doet bijv. 450 Mbit/sec routeren.
Helemaal correct, maar de link heeft ook een aantal reviews :> . uit de review:
Routing snelheid is rond 120 Mbit/s gemeten met iperf en window sizes tussen 64k en 512k.

Switching snelheid is 900+ Mbit

...Als het maar werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
Is het internet wat je krijgt van SURFnet 100/100Mbps (up en down)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 03:47

rapture

Zelfs daar netwerken?

Een huishoudrouter dat bij mij in testfase zit: productreview: TP-Link TL-WR1043ND review door rapture

Na een hete zomerweek in combinatie met lange dagen EVE Online spelen kan ik pas de betrouwbaarheid in moeilijke omstandigheden met ping kritische toepassingen bevestigen. Een first person shooter erbij nemen kan de lat lekker hoog leggen. Tijdens het browsen merk je minder van bv rondslingerende ping of andere onregelmatigheden.
Trommelrem schreef op maandag 21 juni 2010 @ 16:26:
In mijn metingen ligt de routing performance rond 120 Mbit/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nivk schreef op maandag 21 juni 2010 @ 18:10:
Is het internet wat je krijgt van SURFnet 100/100Mbps (up en down)?
Ja, de limiet per gebruiker is daarop afgesteld, toen ik nog geen router ertussen had haalde ik die 100 mbps nog wel eens als het rustig was op het netwerk.
Eigenlijk wil ik gewoon weten of ik me een buil zou kunnen vallen bij de aankoop van een van die routers, en of er iets tussen zit wat ik absoluut niet zou moeten kopen. Ik ben niet van plan om heel veel en zware games te gaan spelen, hooguit wat HD-videos streamen van en naar mijn PS3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 03:47

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik maak voornamelijk zorgen over een centje teveel besparen op koeling/koelvinnen zodat huishoudrouters, switches,... een Belgische zomer niet kunnen overleven. Het is niet de bedoeling dat je een koelvinupgrade moet uitvoeren om het voor Belgisch weer geschikt te maken. oa Linksys zondigt hieraan.

Het moet werken wanneer ik wil en in de omstandigheden dat ik wil.

De games zijn niet zwaar, maar ze zien graag een strakke verbinding vanaf de client tot aan de server. Geen lagstoten of andere verrassingen. De router mag geen krimp geven en moet zijn werk strak kunnen uitvoeren. Net zoals je geen blokkerende dienstwapen wilt en je kiest iets dat altijd schiet als je de trekker overhaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
Verwijderd schreef op maandag 21 juni 2010 @ 19:59:
Ja, de limiet per gebruiker is daarop afgesteld, toen ik nog geen router ertussen had haalde ik die 100 mbps nog wel eens als het rustig was op het netwerk.
Eigenlijk wil ik gewoon weten of ik me een buil zou kunnen vallen bij de aankoop van een van die routers, en of er iets tussen zit wat ik absoluut niet zou moeten kopen. Ik ben niet van plan om heel veel en zware games te gaan spelen, hooguit wat HD-videos streamen van en naar mijn PS3.
Als je die 100/100 Mbps dan gelijktijdig zou willen gebruiken (bijvoorbeeld met torrents up/down) dan zul je voor een krachtigere router dan de eerder door mij aangehaalde TP-Link moeten gaan. Je moet dan immers 200Mbps simultane doorvoersnelheid hebben. Voor een aantal routers die deze doorvoersnelheid wel halen zou je op smallnetbuilder hier eens kunnen kijken.
Streamen van HD is natuurlijk niet afhankelijk van je ISP geleverde snelheid en kan zelfs bedraad makkelijk met een 100Mbps router. Aangezien de LAN-LAN snelheid nagenoeg bijna altijd in de buurt van de geadverteerde poortsnelheid ligt. Dit in tegenstelling tot de WAN poortsnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ténzijn je gaat encoderen met PMS, als PMS moet transcoden komen je streams vaak ruim boven de 100 Mbit aan. Voor PlayStation Media Sever is een Gigabit router (dus LAN zijde) best een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik inderdaad voor die TP-link router ga, bedankt voor de hulp!
Pagina: 1