[BBG] kant-en-klare mini-pc juli 2010

Pagina: 1
Acties:

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Het is alweer meer dan een half jaar geleden dat de kant-en-klare mini-pc onderdeel uitmaakte van de BBG. Aangezien dit onderdeel destijds goed is ontvangen is dit een blijvertje.

Hier volgt een lijstje van kanshebbers.

pricewatch: Apple Mac Mini 2.4GHz (Zomer 2010)

Hij is duur, maar ook erg mooi: de nieuwe Mac mini met hdmi.

pricewatch: Zotac ZBOX HD-ID11

Als tegenhanger van hierboven: de goedkope Zbox van Zotac. Helaas staat de op AMD gebaseerde Zbox nog niet in de Pricewatch.

pricewatch: Asus Eee Box EB1501U-B0157
http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=rNDYk2FYSqxIRqY8

Het staat niet in de PW maar dit model van Asus heeft twee usb 3.0-interfaces, naast esata. Wel vreemd dat er nog een oude Atom 330 aanwezig is.

pricewatch: Dell Inspiron Zino HD (D00ZHD01) Blauw
Ook Dell heeft een leuke 'koektrommel op basis van AMD met uiteraard de nodige configuratiemogelijkheden.

Verwijderd

De Zotac ZBOX heeft nog een harde schijf, geheugen en een besturingssysteem nodig. De prijs is dus niet vergelijkbaar met de andere.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2010 14:44 ]

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Ik zit ook een beetje te kijken naar Shutle-modellen, zoals de pricewatch: Shuttle X27D, maar net als bij de Zotac is het dan de vraag of we de term 'kant-en-klaar' moeten blijven hanteren.

Verwijderd

Mac mini is onvergelijkbaar met die andere producten. Je kunt beter als BBG doen een bijna kant en klare pc waarbij je enkel nog een hardeschijf en geheugen moet toevoegen ;).

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Nou ja die ASRock Core 100 is wel degelijk direct vergelijkbaar met een Mac Mini. Maar voor de rest is er een beetje te grote range: tussen een simpel single core Atom nettopje van 200 euro of een fatsoenlijk geconfigureerde Mini van >800 euro zit nogal wat verschil.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Olaf schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 14:39:
maar net als bij de Zotac is het dan de vraag of we de term 'kant-en-klaar' moeten blijven hanteren.
Ja anders kun je immers beter een PC uit allemaal losse onderdelen nemen, maar ja dat lijkt mij dan weer niet de bedoeling. Asrock Core 100HT, Asus Eee Box en Apple Mac mini zijn toch ook drie prima dingen.
Asrock vond ik trouwens ook binnen een paar minuten, dus er zullen wel meer alternatieven zijn.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Als ik nou een leuke koektrommel wil die ook stil en snel is waarom die ULV cpu van Intel niet of de nieuwere I3/I5 M types. Koppel daar de X4500 vga (met HDMI uiteraard) erbij en 4 Gb geheugen en dat lijkt me echt een leuk snel en zuinig systeem. Als ik zie hoe mijn single core ULV (TDP 5,5w) erdoor vliegt met W7 icm met 4 Gb geheugen en Wd Black 250 Gb dan hoef ik niet te klagen.

Op basis van AMD zou ik het ook al niet erg vinden. Dan kan mijn 8250e nog lekker dienst doen voor mijn itx mce pctje.

Ik had laatst een Lenovo M90 eco geleverd aan een klant. Wat een heerlijk snel, stabiel, stil systeem. Zeker de moeite waard om iets mee te doen. Wel een normale dvd/cd speler en normale harde schijf erin maar een kleiner moederbord en de voeding is (180w) extern dmv adapter. Dat vond ik nou echt een leuk systeem en zeker een aanrader ook omdat er nog een i3 530 (geloof ik) in zat. 2de scherm aansluiten via de dp geen punt. TV kaart intern ook geen enkel probleem, dus zeer flexibel en klein.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Bob_NL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-12 22:30
In hoeverre kan de nieuwe Medion mini PC hierin mee:
http://aldi.medion.com/md8340/nl/?refPage=medion
Zou deze full HD goed kunnen afspelen?

• -The_Mask-
  • Niet online
Volledige 1080p HD-videoweergave
via NVIDIA® ION™ grafische processor
;)

AMD Nieuwsdiscussie

• Bob_NL
Ja OK, had ik ook gelezen, echter kan zo'n PCtje als volwaardige HTPC door het leven?
Als ik het goed zie zijn er dus drie mogelijkheden:
1. mini PC
2. zelfbouw compacte (HT)PC
3. mediaplayer
Mijn voorkeur zou dus naar zo'n mini PC als HTPC doeleind de voorkeur hebben.

• -The_Mask-
  • Niet online
Niet al het Full HD materiaal is hetzelfde, het meeste zal wel gaan, maar niet alles waarschijnlijk.
Maar zou wat kijken in Mediaspelers en HTPC's past dit ook beter.

AMD Nieuwsdiscussie

• Bob_NL
Dat is nu juist hetgeen wat voor mij onduidelijk is.... "niet al het Full HD materiaal is hetzelfde"
OK Thanx, inderdaad goede verwijzing!
@MOD: Bovenstaande reply mag hier weg....

• A-380
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-12 18:24
Hierboven al genoemd, maar ook mijn voorkeur gaat uit naar de pricewatch: Asrock CORE 100HT (Zwart). Deze heb ik zelf onlangs aangeschaft na een zoektocht voor een HTPC / Homeserver / Mini-PC. Ik heb niet voor de pricewatch: Asrock Core 100HT-BD gekozen, omdat ik al een blu-ray speler bezit.

Uiteindelijk is het lastig, want iedereen heeft zijn eigen wensen bij een mini-pc. De mijne waren:
  • Laag energie verbruik
  • Mogelijkheid tot afspelen van HD materiaal
  • Lage geluidsproductie
  • Krachtig genoeg voor encoderen van HD Signaal van Ziggo middels een Anysee DVB-C Tuner
  • HDMI / Doorgave van geluid / bitstreaming
  • Looks
  • Opslagruimte
  • Prijs
Met een energieverbruik van ongeveer 20 watt is deze mini-pc zuinig genoeg om de hele dag aan te hebben staan.

Met een Core i3 330M CPU met IGP kan het apparaat moeiteloos HD afspelen

Volgens de specs is de geluidsproductie 25dB, heb het niet kunnen meten, maar had van mij in de praktijk nog wel wat stiller gemogen.

Encoderen HD signaal Ziggo nog niet getest, Anysee ga ik binnenkort aanschaffen. Maar je mag verwachten dat de CPU dit prima moet kunnen doen. Doordat de CPU krachtig genoeg moest zijn voor het encoderen van het HD signaal van Ziggo, vielen de Mini PC's met een Atom processor bij mij al af.

HDMI doorgave van beeld en geluid werkt prima

Over het algemeen vind ik het apparaat er prima en goed afgewerkt uitzien. Pianolak trekt wel veel stof aan. Natuurlijk overtreft het niet de nieuwe looks van de Mac Mini.

500Gb opslagruimte is prima, met mogelijkheid om nog een 2,5 inch HD in te bouwen (evt RAID). Verder bevat de Asrock eSata en USB 3.0 poorten om wat externe hardeschijven aan te koppelen. Wireless N en Gigabit Ethernet poort is prima om bijvoorbeeld aan een NAS te koppelen.

Prijs, tja laten we eerlijk zijn goedkoop is hij ook niet. Waarschijnlijk kun je zelf een goedkoper systeem samenstellen, maar daar gaat het in dit topic niet om. Als je kijkt naar de features van dit systeem, dan moet ik toch zeggen dat dit een hele nette prijs is. Ik heb nog een tijd in dubio gezeten of ik misschien toch een Mac Mini (2010) zou moeten aanschaffen, maar vond het prijsverschil van bijna 250 euro niet te verantwoorden.

Maak binnenkort wel even een echte review, maar kon het niet laten :9

Macbook 1.83 Intel Core Duo, 2 gb mem

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-12 14:03
Toch grappig dat laag energie verbruik een afweging is bij een aanschafprijs van boven de 600 euro. :D

• Zerveza
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2021

Zerveza

DoS porfavor

afgelopen week een mac mini gekocht bij a-mac voor 550... niet de allenieuwste, echter meer dan voldoende!! Dit is dan pre-installed, inclusief OS..

Asrock unit leek me ook aantrekkelijk, echter ik zag mezelf al zitten met toetsenborden, muizen, tv's/monitoren ... die allemaal niet direct werken... en avonden pielen om HD goed te krijgen...
Noem me maar een fan-boy.. maar hij kwam uit de doos, alles werkte.

• -The_Mask-
  • Niet online
Zerveza schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 20:27:
Asrock unit leek me ook aantrekkelijk, echter ik zag mezelf al zitten met toetsenborden, muizen, tv's/monitoren ... die allemaal niet direct werken...
_O- Tobo, muis, beeldschermen is aansluiten en werken hoor. :p

AMD Nieuwsdiscussie

• mekissen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-08 21:08
van daag de Asrock Core 100HT/B binnen.
wow wat klein.
Afbeeldingslocatie: http://www.pctreiber.net/wp-content/uploads/2010/07/core100_6.jpg
pricewatch: Asrock CORE 100HT (Zwart)
Intel Core i3 350M zit er in en niet de Intel Core i3 330M
ik heb er vandag een ssd in gebouwd daar is nog ruime voor.
de OCZ Vertex 2 SSD 60GB, 2.5", SATAII
Afbeeldingslocatie: http://pan.fotovista.com/dev/3/1/07500113/l_07500113.jpg
morgen windows 7 er op de ssd
en dan draaien maar.
updat volgd
Pagina: 1