ASRock Z97 Extreme6, Intel Core i7-4790S, G.Skill 16GB DDR3-1866, Samsung 950 Pro 256GB m.2 SSD (GPT, Bootdrive)
Een gigabyte P55 GD65 moederbord heeft 4 fanheaders.
Waarschijnlijk zijn deze allemaal PWM gestuurd (en niet voltagegestuurd).
Wat ben je eigenlijk van plan met 4 PWM headers?
Is het niet acceptabel bijvoorbeeld 2 fans op dezelfde snelheid te laten draaien?
Super Micro heeft blijkbaar een X58 moederbord met maar liefst 6× 4-pin PWM fan headers.
Dit moederbord maakt gebruik van 'n Winbond 83627DHG Super I/O chip i.p.v. 'n ITE chip.
Hopelijk kan SpeedFan dan alle 6 de PWM outputs (headers) aansturen zodat Speedfan de PWM duty cycle verzorgt i.p.v. wat er in het BIOS staat ingesteld.
Wie weet of dat zo is? Speedfan ondersteunt de chip maar kan deze de fansnelheden dan ook echt per header regelen?
[ Voor 30% gewijzigd door PaulX op 21-06-2010 12:23 ]
ASRock Z97 Extreme6, Intel Core i7-4790S, G.Skill 16GB DDR3-1866, Samsung 950 Pro 256GB m.2 SSD (GPT, Bootdrive)
in het 'Advanced' paneel de betreffende header 'Mode' op 'software controlled' hebt ingesteld.
Wat wil ik er mee?
Wel, ik wil gewoon simpelweg minimaal 4x 120mm PWM fans kunnen aansluiten
en deze temperatuurafhankelijk laten functioneren met de puls methode.
Waarom kies je niet gewoon voor 3 pin fans met spanningsregeling?
omdat 4-pins PWM fans gewoonweg flink efficiënter werken en stiller hun werk kunnen doen.
[ Voor 9% gewijzigd door PaulX op 21-06-2010 14:38 ]
Dan koop je toch gewoon deze 2PaulX schreef op maandag 21 juni 2010 @ 10:49:
De mCubed T-Balancer BigNG heeft alleen maar 3-pin fan headers.
De Zalman ZM-MFC3 controller heeft maar 1 PWM header.
Drive it like you stole it.
Had je beter kunnen zeggen: "koop je toch 4 stuks Zalman ZM-MFC3!?"
Ik heb overigens gelezen dat PWM ook gebruikt kan worden met 3-pins maar om het geheel vloeiender te laten werken is de 4e pin van essentieel belang. Makes sense, de T-Balancer BigNG heeft namelijk naast de Volt mode tevens 'n PWM mode ook al heeft deze controller alleen 3-pins aansluitingen voor de fans.
pricewatch: Scythe Kaze Q Black
4 Fans aan te sturen, 3 pins.. maar dit maakt bij fancontroll iks uit.
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
ja, daag.
Is ook temperatuurgestuurd met de bijgeleverde sensoren.
Welk moederbord dit heeft kan ik je helaas zo niet vertellen.
Het gaat mij erom dat ik PWM fans heb liggen die ik dus eigenlijk in principe niet volledig kan benutten, alleen als CPU fan. Maar goed, ik leg me er wel bij neer. Het is niet anders...
een PWM fan word alleen anders aangestuurd...PaulX schreef op maandag 21 juni 2010 @ 15:57:
Haha, ik heb zowel de mCubed T-Balancer BigNG als de Zalman ZM-MFC3 al in bezit en in gebruik!
Het gaat mij erom dat ik PWM fans heb liggen die ik dus eigenlijk in principe niet volledig kan benutten, alleen als CPU fan. Maar goed, ik leg me er wel bij neer. Het is niet anders...
ja, daag.
Awel, onafhankelijk van elkaar, dmv 3 PWM fans op de ene en een 4e op die Zallman?PaulX schreef op maandag 21 juni 2010 @ 15:33:
ha lolbroek...heb je de topictitel niet gelezen of wat?
Had je beter kunnen zeggen: "koop je toch 4 stuks Zalman ZM-MFC3!?"
Onafhankelijk genoeg voor meneer?
Ik interpreteer je titel dat je ze gewoon apart wilt aansturen, maakt niet uit hoe, maarja, dat ben ik he
Drive it like you stole it.
er staat 3-pin aansluitingen, niet 3: 4-pin aansluitingen..Spaiker schreef op maandag 21 juni 2010 @ 18:19:
[...]
Awel, onafhankelijk van elkaar, dmv 3 PWM fans op de ene en een 4e op die Zallman?
Onafhankelijk genoeg voor meneer?![]()
Ik interpreteer je titel dat je ze gewoon apart wilt aansturen, maakt niet uit hoe, maarja, dat ben ik he
dus die ene heeft hij niks aan....
maar wat TS zegt over stiller werk kunnen doen doormiddel van PWM is niet waar..
ik zou gewoon een fancontroller halen die 4 pin heads ook gewoon kan hebben( scythe bijv.) ( ja dan word het niet PWM geregeld maar who cares)
ja, daag.
(bouwschema's voor) Plug-in kaartjes/modules lijken er na enig googelen in ieder geval toch wel te zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 21-06-2010 19:57 ]