Auto een iets langere periode laten staan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Nu het zomerse weer eraan komt laat ik de auto weleens staan (fietsen FTW). In de koude periode wordt de auto bijna dagelijks gebruikt, maar in de warme periode staat de auto weleens meer dan 2 weken stil.

Als de auto langer dan twee weken heeft stilgestaan dan valt me het volgende op:

• Als de auto net gestart is dan loopt de motor niet soepel. Alsof hij af en toe een ontbranding overslaat. Totdat ik eventjes het gaspedaal heb ingedrukt (1500 toeren is zat) en dan loopt hij weer goed. Normaal loopt de motor direct goed.
• Als ik direct wegrijd dan doet de stuurbekrachtiging het niet. Als de auto een langere tijd stilstaat dan kost het een tiental seconden voordat deze het wel doet. Normaal doet deze het direct.
• De auto houdt een klein beetje in bij wegrijden. Het duurt ongeveer een kilometer totdat hij weer normaal rijdt.
• Er ligt soms een plasje olie onder, maar het oliepeil daalt niet meetbaar. Rem- en koelvloeistofpeil daalt ook niet meetbaar.
• De banden voelen na twee weken al vierkant aan. Dat mag toch niet zo snel gaan? Na tientallen kilometers voelen ze overigens niet vierkant meer aan.

Al deze klachten heb ik niet als ik de auto tot een week laat staan of gewoon dagelijks gebruik.

Wat misschien invloed heeft op de klachten is het volgende:
Toen ik de auto kreeg, de auto was al zo'n 18 jaar oud, toen had de auto nog nooit bij een ander tankstation getankt dan bij een bepaalde Esso hier in de buurt. De actieradius van de auto is immers erg groot dus elders tanken was niet nodig. Toen ik een keertje elders had getankt toen had de auto een tijdje last van een onregelmatig stationair toerental en inhouden bij accelereren. Precies dezelfde klachten als de auto twee weken stil staat. Na verloop van tijd is het verdwenen, behalve dus als de auto een tijdje heeft stilgestaan.

Is het merk brandstof wellicht toch van invloed op de klachten? Het klinkt aannemelijk gezien de gebeurtenissen, maar het klinkt niet aannemelijk als benzine gewoon benzine is. Een auto kan toch niet "gewend" raken aan een bepaald type of merk benzine?

De auto maakt in principe toch alleen maar lange ritten, en de klachten zijn toch na een paar kilometer weg, dus ik kan er wel mee leven denk ik. Maar moet ik me zorgen maken en zit er een dure reparatie aan te komen? Of kan ik met deze klachten wellicht nog jaren door rijden?

Wat is eventueel de procedure om een auto iets langer te laten staan? De auto op blokken zetten lijkt me overbodig voor zo'n "korte" periode. Wel haal ik m'n laptoplader los van de autocontactdoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-06 20:34

Rmg

Trommelrem schreef op maandag 21 juni 2010 @ 10:11:

Is het merk brandstof wellicht toch van invloed op de klachten? Het klinkt aannemelijk gezien de gebeurtenissen, maar het klinkt niet aannemelijk als benzine gewoon benzine is. Een auto kan toch niet "gewend" raken aan een bepaald type of merk benzine?
Mwa, verschillende merken hebben een net iets andere samenstelling van additieven. of dat merkbaar is.. tjah de een beweert van wel de ander van niet. persoonlijk heb ik het idee dat ik het verschil merk tussen tango brandstof en shell vpower. maar of dat er daadwerkelijk is of dat een onbewuste aanpassing van rijstijl is zodra ik er vpower insmijt laat ik even in het midden.

Flesje injectiereiniger merk je wel. dus het zal allicht iets verschillen.
De auto maakt in principe toch alleen maar lange ritten, en de klachten zijn toch na een paar kilometer weg, dus ik kan er wel mee leven denk ik. Maar moet ik me zorgen maken en zit er een dure reparatie aan te komen? Of kan ik met deze klachten wellicht nog jaren door rijden?

Wat is eventueel de procedure om een auto iets langer te laten staan? De auto op blokken zetten lijkt me overbodig voor zo'n "korte" periode. Wel haal ik m'n laptoplader los van de autocontactdoos.
2 weken moet een auto in principe kunnen stilstaan, wat is de onderhoudshistorie? hoe oud zijn de banden die erop zitten ( zijn het wel allround banden en geen winterbanden oid, je weet maar nooit :+ ), heeft ie wel eens een beurt gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-05 12:23

w4rguy

Team Manager NAB Racing

ik heb wel eens gehoord van een brandstof filter die je auto een stotterend effect geeft. Misschien dat er iets op je filter "neerslaat" nadat hij zo een tijdje heeft stil gestaan? En dat het wordt "schoon geblazen" bij die
+1500 toeren? Even laten nakijken zou ik zeggen.

All-Round nerd | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Rmg schreef op maandag 21 juni 2010 @ 10:20:
[...]

Mwa, verschillende merken hebben een net iets andere samenstelling van additieven. of dat merkbaar is.. tjah de een beweert van wel de ander van niet. persoonlijk heb ik het idee dat ik het verschil merk tussen tango brandstof en shell vpower. maar of dat er daadwerkelijk is of dat een onbewuste aanpassing van rijstijl is zodra ik er vpower insmijt laat ik even in het midden.

Flesje injectiereiniger merk je wel. dus het zal allicht iets verschillen.
Misschien inderdaad eens proberen. Dat verkopen ze volgens mij zelfs bij het tankstation.
2 weken moet een auto in principe kunnen stilstaan, wat is de onderhoudshistorie? hoe oud zijn de banden die erop zitten ( zijn het wel allround banden en geen winterbanden oid, je weet maar nooit :+ ), heeft ie wel eens een beurt gehad?
De auto werd altijd door de dealer onderhouden. Maar voor een 18 jarige auto leek me dat niet meer nodig. Wat m'n vader (vorige eigenaar) opviel is dat de olie op de peilstok schoon was toen hij bij de beunhaas voor onderhoud was geweest. Dat was bij de dealer nooit zo. Er zat altijd smurrie op. De bougies heb ik wel laten vervangen, ook al zei de beunhaas dat ze nog goed waren. Hij krijgt wel elk jaar z'n beurt bij de beunhaas.

De banden zijn iets meer dan een half jaartje oud. Zomerbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesdop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:20
Ik zie nergens staan wat voor auto het is, maar voor een 18 jaar oude auto zou ik denken dat deze carburateurs heeft. Dan kan wel eens het geval zijn dat de benzine in je carburateur na 2 weken wat uitgedampt is en niet goed verbrandt, na een beetje draaien is er weer wat verse benzine en loopt ie weer beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

als het een injectieblok is (mono vaak uit die tijd) dan kan de injector lekken...zeker bij mono heeft dit groot effect omdat elke cylinder daar last van heeft dan.

Lekkende injectors zorgt er dus vooor dat in loop der tijd benzine zich verzameld in inlaatspruitstuk en n alange tijd bij eerste start de 'kleine' verzuiping moet verwerken.

Je stuurbekrachtiging kan ik niet verklaren, maar wellicht is oliepeil laag of juist heel erg vies en moet vervangen worden....sediment is opgehoopt en wordt wellicht als eerste opgepompt?

Kan ook zijn dat je lekkende koppakking hebt waardoor bougies kunnen verroesten en dus niet optimaal vonken; normaal verbrand je het vocht wel bij dagelijks rijden, maar bij langdurig stilstaan zal het onbehandelde metaal van de polen wel verroesten; ff eruit klussen; daar zie je goed aan wat aan de hand is (overmatige roetvorming door te rijk mengsel bijvoorbeeld?) Zou ook je ruwe start/stationair verklaren; vocht in cilinders is moeilijk lopen.

edit:

lees je laatste post nu; bougies toch ff er zelf uit halen, kijken of er wat geks mee is. En de smurrie kan wijzen op[ koelvloeistof in je olie: wittig/vet smurrie achtig. Na nieuwe olie wissel natuurlijk niet omdat deze nog rein is :D.

Ook kan er vocht in je bobine zitten (luchtvochtigheid/regen) die uit je bobine moet verdampen eer hij weer lekker werkt........kan eigenlijk best veel zijn als ik het zo lees ;).

Maaruh, wat voor wagen is het? Type motor/bj?

[ Voor 23% gewijzigd door Seesar op 21-06-2010 17:46 ]

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:35

franssie

Save the albatross

Als je accu e/o dynamo niet meer helemaal OK is zou die ook eea kunnen verklaren omdat ie dan eerst even veel vermogen naar de accu stuurt, iig genoeg om je toerental iets te laten zakken. Benzine filter controleren/vervangen zou ook kunnen helpen.

[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 21-06-2010 17:45 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:15
Ik gok dat je ontsteking niet helemaal perfect is. En met wisselende brandstof kan je er last van hebben. Misschien wat injectiereiniger er tegenaan gooien of even BP Ultimate of V-power tanken (enkele keren).

Is dat plasje geen stuurbekrachtingsolie? Hoe is het niveau daarvan?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

franssie schreef op maandag 21 juni 2010 @ 17:44:
Als je accu e/o dynamo niet meer helemaal OK is zou die ook eea kunnen verklaren omdat ie dan eerst even veel vermogen naar de accu stuurt, iig genoeg om je toerental iets te laten zakken. Benzine filter controleren/vervangen zou ook kunnen helpen.
om eerlijk te zijn is dacht echt flauwekul.......omdat je dynamo alleen maar levert wat gevraagd wordt en dat je alleen maar een belasting van je dynamo hebt wat hij moet leveren (hoe meer vermogen er dus gevraagd wordt, hoe zwaarder hij gaat; wet behoud energie)

Daarnaast, als de accu niet ok zou zijn kan deze niet zoveel vermogen vragen de motor zodanig te belasten merkbaar te belasten. Een accu laadt zich volgens een bepaald patroon en dat patroon loopt volgens een bepaalde stroomcurve. De grote van de stroom bepaald de grote van de belasting; een kapotte accu vraagt niet 500A aan stroom; i.i.g niet merkbaar; het is niet hoe leger de accu, hoe belastender het voor de motor is, het kost meer tijd.

Laat ik het zo zeggen; ik zou het hier nooit in zoeken, zeker niet als de accu gewoon capaciteit heeft en dus vermogen kan leveren om je auto na 2 weken te starten.

Het kan dus heel veel zijn;

maar ik zou voeding benzine (carb/injectie), ontsteking (bougie, bobine, bekabeling, verdeler (vocht binnenin?)) of de koppakking verwachten. Niet meer, niet minder.

Zeker met slurrie in olie als indicator (met de oude olie) verwacht ik problemen met koppakking.

[ Voor 4% gewijzigd door Seesar op 21-06-2010 19:05 ]

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Flesdop schreef op maandag 21 juni 2010 @ 17:36:
Ik zie nergens staan wat voor auto het is, maar voor een 18 jaar oude auto zou ik denken dat deze carburateurs heeft. Dan kan wel eens het geval zijn dat de benzine in je carburateur na 2 weken wat uitgedampt is en niet goed verbrandt, na een beetje draaien is er weer wat verse benzine en loopt ie weer beter.
Seesar schreef op maandag 21 juni 2010 @ 17:41:
als het een injectieblok is (mono vaak uit die tijd) dan kan de injector lekken...zeker bij mono heeft dit groot effect omdat elke cylinder daar last van heeft dan.
Injectie, monopoint om precies te zijn.
Het betreft een Passat model '87-'93.
Seesar schreef op maandag 21 juni 2010 @ 17:41:

Lekkende injectors zorgt er dus vooor dat in loop der tijd benzine zich verzameld in inlaatspruitstuk en n alange tijd bij eerste start de 'kleine' verzuiping moet verwerken.

Je stuurbekrachtiging kan ik niet verklaren, maar wellicht is oliepeil laag of juist heel erg vies en moet vervangen worden....sediment is opgehoopt en wordt wellicht als eerste opgepompt?
Ik zal dit controleren. De remvloeistof is overigens een paar maanden terug vervangen omdat een remcilinder druppelde. Remvloeistof doet ook de stuurbekrachtiging, toch?
Het is slechts een paar seconden dat de stuurbekrachtiging het niet doet, daarna is het helemaal over. En het is alleen als de auto een poos heeft stilgestaan. Kan het ook zijn dat hij gewoon even druk moet opbouwen?

Opvallend is wel dat als je door een hele diepe plas rijdt, dat dan een tijdje het remvloeistoflampje gaat branden.
Kan ook zijn dat je lekkende koppakking hebt waardoor bougies kunnen verroesten en dus niet optimaal vonken; normaal verbrand je het vocht wel bij dagelijks rijden, maar bij langdurig stilstaan zal het onbehandelde metaal van de polen wel verroesten; ff eruit klussen; daar zie je goed aan wat aan de hand is (overmatige roetvorming door te rijk mengsel bijvoorbeeld?) Zou ook je ruwe start/stationair verklaren; vocht in cilinders is moeilijk lopen.
De bougies zal ik er ook eens uit halen. Wellicht dat zij me iets kunnen vertellen. Hiervoor heb ik wel een stuk gereedschap nodig wat ik hier niet heb liggen.
!null schreef op maandag 21 juni 2010 @ 17:56:
Ik gok dat je ontsteking niet helemaal perfect is. En met wisselende brandstof kan je er last van hebben. Misschien wat injectiereiniger er tegenaan gooien of even BP Ultimate of V-power tanken (enkele keren).

Is dat plasje geen stuurbekrachtingsolie? Hoe is het niveau daarvan?
Nope. Althans, geen van de vloeistoffen daalt meetbaar. Dat is dus vervelend, want ik weet dus niet waar de vloeistof vandaan komt.

[ Voor 26% gewijzigd door Trommelrem op 21-06-2010 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Het is duidelijk daar iets niet goed zit. Door een diepe plas rijden en je sensor gaat aan... dat is niet meteen levensgevaarlijk ofzo iets, maar het klopt iig niet. En ik zou zeggen dat ook in jou auto stuurbekrachtiging en remmen gescheiden hydraulische systemen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Trommelrem schreef op maandag 21 juni 2010 @ 19:20:
[...]

[...]

Injectie, monopoint om precies te zijn.
Het betreft een Passat model '87-'93.
Toevallig een 1.8 90pk/66kW? Die heeft mijn auto ook en ken ik van binnen/buiten :D.
Ik zal dit controleren. De remvloeistof is overigens een paar maanden terug vervangen omdat een remcilinder druppelde. Remvloeistof doet ook de stuurbekrachtiging, toch?
Neen.
Opvallend is wel dat als je door een hele diepe plas rijdt, dat dan een tijdje het remvloeistoflampje gaat branden.
dat is een andere kwaal dan; kijk even je niveau na in je hoofdremcilinder reservoir: onder motorkap, tegen schutbord tussen stuur en motor in lijn met je stuur zie je een reservoirtje (plastic): ff peilen door streepjes niveau te controleren.
De bougies zal ik er ook eens uit halen. Wellicht dat zij me iets kunnen vertellen. Hiervoor heb ik wel een stuk gereedschap nodig wat ik hier niet heb liggen.
altijd leerzaam en zo'n dop kost je 7 euro bij brezan of velba etc. Overigens met terugzetten voorzichtig om draad niet kapot te draaien en vast is vast (dus wel met sleutel/ratel aandraaien, maar niet onnodig veel kracht zetten, momentsleutel is niet nodig)

Wanneer in bezit van WD40 voordat je hem weer terug zet hiermee even insprayen zodat hij makkelijk in het blok draait en beter afsluit.
Nope. Althans, geen van de vloeistoffen daalt meetbaar. Dat is dus vervelend, want ik weet dus niet waar de vloeistof vandaan komt.
Kan heel langzaam gaan natuurlijk, maar als de plas echt blijft liggen, is het vaak olie achtig (water verdampt snel); zou dus remolie of motorolie kunnen zijn; beide zijn moeilijk te peilen na slechts ml te verliezen.

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Seesar schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 08:32:
[...]

Toevallig een 1.8 90pk/66kW? Die heeft mijn auto ook en ken ik van binnen/buiten :D.
Ja, fijne motor met eigenlijk een best fijn koppel op een laag toerental :)
dat is een andere kwaal dan; kijk even je niveau na in je hoofdremcilinder reservoir: onder motorkap, tegen schutbord tussen stuur en motor in lijn met je stuur zie je een reservoirtje (plastic): ff peilen door streepjes niveau te controleren.
!null schreef op maandag 21 juni 2010 @ 20:15:
Het is duidelijk daar iets niet goed zit. Door een diepe plas rijden en je sensor gaat aan... dat is niet meteen levensgevaarlijk ofzo iets, maar het klopt iig niet. En ik zou zeggen dat ook in jou auto stuurbekrachtiging en remmen gescheiden hydraulische systemen zijn.
Deze heb ik gisteren getest. Als ik een emmer water over een van de reservoirs heen gooi dan gaat het lampje ook branden. De dop zit er goed op. Ondanks dat het reservoir op het hoogste punt zit, komt water van diepe plassen blijkbaar toch op die plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Het enige waar je wat aan zou moeten doen (gezien de leeftijd) is het olielek oplossen. Niet alleen is olielekkage slecht voor het milieu, het is ook ronduit gevaarlijk voor motorrijders.
De rest is redelijk normaal bij een oude auto.

En wat die benzine betreft: toeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

RemcoDelft schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 11:26:
Het enige waar je wat aan zou moeten doen (gezien de leeftijd) is het olielek oplossen. Niet alleen is olielekkage slecht voor het milieu, het is ook ronduit gevaarlijk voor motorrijders.
De rest is redelijk normaal bij een oude auto.

En wat die benzine betreft: toeval.
jaja? dus hij heeft een technisch probleem, wil die oplossen en jij geeft aan dat ie beter aan het milieu en gevaarzetting kan denken?

Wellicht als hij het mankement oplost ook de rest oplost?

En slecht voor het milieu.............................onnodig op fora zitten en dus je pc onnodig belasten is ook slecht voor het milieu......ontopic reageren zou dus efficienter en dus beter voor het milieu zijn.

Plas water over reservoir kan duiden op kortsluiten tussen 2 polen van je reservoir meter. Bij een remreservoir zit de sensor op de dop gemonteerd: als je de dop losdraait heb je dus een dop met 2 draadjes eraan: controleer die draadjes dan even.

Maar het rough/inzinken van je toerental moet je echt zoeken in ontsteking, of injectie. Vervang sowieso gewoon de olie voor je stuurbekrachtiging (helemaal) zodat die uitgesloten is en weer goed loopt. Het kan zo zijn dat door sediment de pomp stroef loopt bij aanvang en dus ook voor je instabiele idle zorgt...............daarnaast is onnodige belasting natuurlijk heeeel erg slecht voor het milieu en wil je dat als eerste gefixed hebben. Het is moeilijk dingen 1 voor 1 uit te sluiten zonder reserve onderdelen, maar probeer het toch!

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Seesar schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 19:45:
[...]
En slecht voor het milieu.............................onnodig op fora zitten en dus je pc onnodig belasten is ook slecht voor het milieu......ontopic reageren zou dus efficienter en dus beter voor het milieu zijn.
Het zit je wel hoog he!
Blijkbaar realiseer je je niet dat op een forum "zitten" in Nederland nog altijd legaal is, terwijl olielekkage een milieudelict is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Ik vind het een rare reactie, en compleet OT hier. En milieu delict, het zal wel.....heel veel is hier delict.

Maar OT: TS geef nog wat specifieke info over welk reservoir water die melding geeft. Wellicht VAGCOM rapport laten maken voor 25 euro bij garage (vagcom is boordcomputer uitlezen als je die hebt).

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-06 09:52
RemcoDelft schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 20:06:
[...]

Het zit je wel hoog he!
Blijkbaar realiseer je je niet dat op een forum "zitten" in Nederland nog altijd legaal is, terwijl olielekkage een milieudelict is.
Echt? Je draait de bak in als je auto een paar ml olie lekt? lol

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:46

4x2

lộn xộn quá

Ja, om nog maar niet te spreken van de dood van honderden motorrijders waarvoor je verantwoordelijk bent.

Dr zit een verschil tussen wat druppels olie in 2 weken en een ontploft carter waardoor je 4L olie dumpt in 200 meter.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
4x2 schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 20:43:
Ja, om nog maar niet te spreken van de dood van honderden motorrijders waarvoor je verantwoordelijk bent.

Dr zit een verschil tussen wat druppels olie in 2 weken en een ontploft carter waardoor je 4L olie dumpt in 200 meter.
Honderden zelfs nog. En waar komt die ontplofte carter ineens vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Saab schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 20:35:
[...]

Echt? Je draait de bak in als je auto een paar ml olie lekt? lol
Google d'r eens op, genoeg mensen die 300 euro boete krijgen en zich daar over verbazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:46

4x2

lộn xộn quá

Saab schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 21:01:
[...]
Honderden zelfs nog. En waar komt die ontplofte carter ineens vandaan?
<insert sarcasme smiley enzo>

;)

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
4x2 schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 23:03:
[...]

<insert sarcasme smiley enzo>

;)
Ah, op die fiets. Had die smiley idd gemist.

Maar kom niet veel tegen hoor van mensen die een boete hebben gekregen omdat hun auto een beetje olie lekt dus ik zou graag wat linkjes zien als dat kan. ;)

at TS, ik merkte vroeger ook wel dat als mijn auto wat langer stilstond dat mijn banden een beetje gek vierkant aanvoelde, zal wel iets met de stugheid van het rubber te maken hebben maar als het na een paar kilometer weg is is het toch ok?

Stuurberkrachtiging moet idd druk opbouwen en dat zal bij oudere auto's wat langer kunnen duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

misschien de bandenspanning voor en na het wegzetten ff checken, kan zijn dat je banden een beetje poreus zijn, of gewoon sowiso iets zacht, dan krijgen ze ook makkelijker vierkante plekken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Volgens mij ben ik er uit wat het is: koelvloeistof.

De vloeistof blijft immers niet zo liggen zoals olie zou doen en het oliepeil daalt niet meetbaar. Althans, het verbruik van de olie is ongeveer een litertje per 10.000 km. Volgens mij is dat redelijk normaal voor een 20 jaar oude auto.

Ik heb wel het vermoeden dat het koelvloeistofpeil daalt. Als ik de auto na een paar dagen op dezelfde parkeerplek terugzet dan is het niveau ook echt een paar millimeter gedaald onder het (zelf getekende meet-)streepje. Het niveau was al redelijk laag, dus ik denk dat daar het probleem zit. Omdat de volgende beurt al over een paar maandjes is ga ik het voorlopig maar bijvullen met water.
Seesar schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 20:32:

Maar OT: TS geef nog wat specifieke info over welk reservoir water die melding geeft. Wellicht VAGCOM rapport laten maken voor 25 euro bij garage (vagcom is boordcomputer uitlezen als je die hebt).
Rapport gaat helaas niet. Deze motor heeft een vluchtig geheugen. Motor uit = geheugen leeg. Vergeet niet dat de auto antiek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
De auto is niet antiek, de gebruikte technologie misschien wel :)

Je kunt het wel bijvullen met water tijdelijk, maar dan moet je de volgende keer er naar laten kijken wat het probleem is. Dan kun je dat op laten lossen en weer normaal koelvloeistof erin. Water is niet geweldig op lange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Koelvloeistof kun je zelf ook prima bijvullen hoor, verkopen ze bij ieder pompstation en bouwmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja en het klinkt niet alsof het erg hard gaat met die paar mm dus is het beter om gewoon een flesje koelvloeistof te kopen. Als het nou 1 liter per 50km was, ok, dan zou ik er ook water in gooien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
!null schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 12:49:
De auto is niet antiek, de gebruikte technologie misschien wel :)

Je kunt het wel bijvullen met water tijdelijk, maar dan moet je de volgende keer er naar laten kijken wat het probleem is. Dan kun je dat op laten lossen en weer normaal koelvloeistof erin. Water is niet geweldig op lange termijn.
In de winter bevriest het water. Volgens mij zijn de gevolgen daarvan catastrofaal.
Maar nu is het zomer, en de volgende beurt is alweer over een maandje ofzo. Ik heb voor calamiteiten altijd een fles bronwater van 5 liter in de auto liggen. Bovendien is een mengsel van koelvloeistof en water niet perse slecht, toch?

Wat me overigens opvalt is dat de temperatuurmeter van de koelvloeistofmeter nu veel sneller daalt zodra ik een stad uit rijd. Bovendien daalt hij weer tot 65 graden. Lijkt laag, maar het is normaal denk ik. Immers sinds de auto de fabriek uit kwam rijden schommelde de temperatuur altijd al tussen 65 en 105 graden.

Ook de ventilator heb ik gecontroleerd. Deze slaat gewoon aan indien nodig. Voor m'n gevoel is het niveau wel een beetje gedaald, maar echt met zekerheid kan ik het niet zeggen. Ik heb de auto nog niet op dezelfde parkeerplaats gehad, bovendien zet water uit waardoor ik bij warme motor en dit warme weer geen betrouwbare meting kan verrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Water (in een mengsel of niet) is niet erg wenselijk in de winter inderdaad maar ook niet in het algemeen op lange termijn. Los van het vriezen gaat het op lange termijn ook roesten in het koelsysteem en dat wil je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

een sterk schommelende temp mag eigenlijk niet....en zeker niet bij een VW waarbij bij dit blok het temp-management goed moet werken.

Gewoon water erin gieten raad ik niet aan; koop gewoon voor 7 euro zo'n aanmaak fles, omdat je ook algvorming in je systeem kan krijgen.....gewoon water is echt heel erg slecht, en bezuinig daar nou gewoon niet op.

Maar je noemt nu wel een aantal klachten waarbi jik het verband niet helemaal zie.....een schommelende temp mag geen buggy motor veroorzaken. Bij een schommelende temp is het 99% zeker je thermostaat, die 12 euro kost. Is goed zelf te vervangen als je minimaal 1 rechterhand hebt ;).

T60P Widescreen

Pagina: 1