Groot wireless lan met veel obstakels

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel draaid er een zeer gedateerd coax + utp netwerk, deze persoon gaat verhuizen en nu willen we overstappen op draadloos(indien mogelijk) en anders volledig utp.

Ik heb een wireless N router die tot 3 huizen ver komt, een linksys 54GH die maar 2 huizen ver komt en een belkin die net afdoende berijk heeft voor binnenshuis te werken.

Alle vakjes op het plaatje zijn dus huizen, alle lijnen zijn betonnen muren van 30cm(vermoedelijk gewapend). Interne muren zijn van hout, dus daar heb je weinig last van. De gehele oppervlakte is 30x50 meter. Het internet punt kan helaas niet centraal worden geplaatst.

Wat voor apparatuur raden jullie aan die het wireless berijk bieden die nodig is? Het budget is maximaal 250euro.

Afbeeldingslocatie: http://img163.imageshack.us/img163/1338/wirelesshoeve.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2010 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Geraakt de blauwe X met internet i.c.m. de Wireless-N router tot aan blauwe X bovenaan je tekening?
Of geraakt die Linksys tot aan blauwe X naast blauwe X met internet en de Wireless-N van blauwe X naast blauwe X met internet tot blauwe X bovenaan en oranje X links?

Het beste zou eigenlijk zijn (als alles wireless echt moet):

- Aan blauwe X met internet de Wireless-N.
- Op blauwe X nummer 2 (tegenover internet) een repeater.
- Op blauwe X nummer 3 een repeater van nummer 2.

Het budget lijkt me meer dan groot genoeg om een fatsoenlijk netwerk in elkaar te steken, maar als er een optie is om het bedraad te doen (of enkel bepaalde delen) zou ik daar zeker voor gaan. Bespaart je een ongelooflijke boel configuratie en is een pak stabieler dan alles wireless. Ik kan overigens ook niet direct iets over die WRT54GH vinden. Staat niet eens op de website van Linksys?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
GH = het kleine silveren/zwarte blokje van linksys :) (http://www.google.nl/imag...F-8&source=og&sa=N&tab=wi)

Op de X punten kan geen extra apparatuur worden geplaatst(dit ivm het verhuizen van mensen). Alleen op punt I is er internet mogelijk. (Of POE moet nog stabiel zijn na enkele 10 tallen meters utp).

Blauwe X bovenaan en op de orange X bovenaan is geen wireless signaal met de huidige appartuur. De rest van de X'en wel.

UTP Kabels kunnen alleen buiten het gebouw langs door de dakgoot heen, woningbouw wil geen kabels meer over het dak of binnendoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Je wil dus internet voor alle punten vanaf slechts één locatie? Dat wordt moeilijk. Probeer DD-WRT te flashen op een van je routers (liefst die Wireless-N) en verhoog het zendvermogen wat. Probeer ook andere channels en experimenteer met de plaatsing van de router. Zet ook eens Wireless-G only aan op de 2.4GHz band (5GHz heeft een minder bereik) en zet de regioinstelling liefst op USA.

Werken met richtantenne's kan ook, maar ik heb geen idee hoe dat gaat reageren i.c.m. de muren. Er kunnen ontzettend lange-afstandsverbindingen met richtantenne's gemaakt worden, maar daar wordt wel altijd van een LoS (Line of Sight) gebruik gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
de wireless N is geen linksys maar een sitecom :) (WL-591).

Richt antenne's lijken mij niet handig omdat je dan het signaal bundeld ipv rondsprijd ?
Zelf heb ik idd al wel eens ge-experimenteerd met een LoS verbinding via 2 schotels waarmee we toch een nette 2km hebben gehaald.

Al het internet voor alle punten zullen vanaf 1 locatie moeten komen. POE zou ook nog een optie zijn zolang dit maar stabiel is op enkele 10tallen meters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Die Sitecom ondersteund jammer genoeg inderdaad geen DD-WRT en van de Linksys vind ik echt niets terug (al lijkt hij inderdaad te bestaan :P ).

Richtantenne lijkt me hier niet handig omdat je hier door muren e.d. moet, maar je zou die antenne gewoon op een AP kunne hangen en daarna op de router aansluiten. Dan heb je de omnidirectionele van je AP van je router en de richtantenne (gebied kan je ook groter maken) op het apart AP.

Ik lees overigens ook dat PoE met enkele meters kabel niet echt een probleem is (al doet sommige apparatuur soms moeilijk met een laag voltage).

Pagina: 1