Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loes!
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-03-2023
Ik gebruik sinds ruim drie jaar dagelijks mijn Toshiba Satellite A110-225.
Ik heb in die 3 jaar de accu nooit helemaal leeg laten gaan (door automatische slaapstand) en ik heb hem ook niet vaak 100% opgeladen. Dit is niet zo goed voor de accu geweest vrees ik, want de accuduur is nu nog maar zo'n 20 minuten. Ik wil natuurlijk graag weer een langere accuduur hebben, dus ik vroeg me af of er nog iets aan te doen is? Verbetert de accuduur als ik vanaf nu zo vaak mogelijk netstroom ga gebruiken of anders de accu helemaal ontlaad?

En wat is nog meer slecht voor de accu?
De stekker eruit halen tijdens opstarten/afsluiten?
De computer uitzetten als de accu nog niet helemaal vol is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijntjuhh
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-05 19:15
Uhm, misschien is er iets verandert in energie beheer???

Het is bedoening, niet bedoeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Er is weinig meer aan te doen vrees ik. Sowieso gaat een li-ion batterij al slijten zonder dat je hem gebruikt, en hem intensief gebruiken zal er ook niet aan meehelpen :) Je kan eens de calibratiefunctie van het BIOS gebruiken, maar verwacht er niet te veel van.

Normaal heeft zo'n batterij geen last van het geheugeneffect, dus hem niet helemaal laten ontladen zou niet erg mogen zijn. Sowieso is "helemaal leeg" bij een li-ion batterij niet helemaal leeg, of hij zou stukgaan.

Op het werk gebruik ik zeer vaak een laptop als desktop. Dan laad ik de batterij eerst op, en haal ik hem eruit. Af en toe laat ik hem eens op batterij werken, om hem erna terug op te laden. Als je een batterij gewoon wil bewaren, kan je hem best opladen en erna in een koele ruimte leggen.

[ Voor 6% gewijzigd door Admiral Freebee op 21-06-2010 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loes!
@martijntjuhh:

Energiebeheer speelt ook mee natuurlijk, maar ik merk gewoon dat de accuduur los daarvan ook achteruit aan het gaan is. Inmiddels heb ik mijn energiebeheer wel energiezuinig ingesteld natturlijk.

En een beetje off-topic: Is het wel verstandig om ook de 'koelmethode' energiezuinig in te stellen als de laptop vaak behoorlijk warm wordt, zelfs met de minst energiezuinige koelmethode?

@Admiral Freebee

Dat is jammer. Maar het komt dus door intensief gebruik en niet door 'verkeerd' opladen?

Deze laptop over een jaar gebruiken voor mijn opleiding (CMD) kan ik dan zeker wel vergeten. :+
Van de calibratefunctie had ik nog nooit gehoord, dus ik zal het toch eens opzoeken.

[ Voor 27% gewijzigd door Loes! op 21-06-2010 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-05 23:28
Zoals gezegd, je doet er weinig aan. Jij hebt de accu gebruikt zoals velen zeggen dat dat het beste is, maar of dat ook zo is... Ik rag mijn accu dus gewoon lekker af en gebruik hem als ik hem nodig heb, desnoods helemaal leeg. Na 2,5 jaar heb ik slechts 7,8% van mijn capaciteit verloren.

Als je laptop warm wordt kun je ook eens kijken of er stof in zit. Het heeft geen zin om altijd op energiebesparing te gaan werken om je accu te sparen. Dan kun je beter de accu er uit halen.

Een accu is nou eenmaal een verbruiksartikel. Je doet niks aan de slijtage. In mijn ogen moet je juist oppassen voor die obsessie om de accu te willen sparen. Constant maar weer in de gaten te houden en hopen. Uiteindelijk maakt ook dat je verwachting niet waar en heb je 3 jaar niet relaxed kunnen werken op je notebook. Daarbij zegt iedere expert over accu's en levensduur toch wat anders. Dat is bij mij wel te zien, ik doe juist het tegengestelde en tegelijkertijd zet ik een wear level neer waar velen jaloers op zouden zijn na 2,5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik denk dat de "koelmethode" op energiezuinig zetten eerder inhoudt dat de CPU en GPU terugklokken, waardoor de koeling minder hard zijn best moet doen. Je kan de temperaturen monitoren als je je zorgen maakt natuurlijk.

Een li-ion batterij slijt wel sneller als hij warm wordt. Ook een reden om hem niet in je laptop te houden als je hem langdurig op netstroom gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loes!
GENETX schreef op maandag 21 juni 2010 @ 08:59:
Jij hebt de accu gebruikt zoals velen zeggen dat dat het beste is, maar of dat ook zo is...
?

De accu eruit halen dus. Ik vraag me af hoeveel voordeel ik daarvan heb. Nu kan ik tenminste nog wel van het ene stopcontact naar het andere gaan en (als het een beetje meezit) printen (in een andere kamer) zonder mijn stekker mee te hoeven slepen. De accuduur blijft wel achteruitgaan dan, maarja dat stelt toch niet veel meer voor.

Uitstoffen ga ik wel doen. De temperaturen bekijken ook. (ik heb net Speedfan geïnstalleerd, we zullen zien... Op het moment alle drie rond de 50C met zo'n vlammetje erbij. Maar de laptop voelt helemaal niet echt heet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:25
Na 3 jaar is zo'n accu gewoon versleten en zelfs al zou je er nu nog een verbetering van 50% uit kunnen halen (wat je hoogstwaarschijnlijk niet gaat lukken dus), dan zit je alsnog maar op 30 minuten ;) Nieuwe accu kopen is het devies als je het mij vraagt.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Loes! schreef op maandag 21 juni 2010 @ 10:35:
[...]

?

De accu eruit halen dus. Ik vraag me af hoeveel voordeel ik daarvan heb. Nu kan ik tenminste nog wel van het ene stopcontact naar het andere gaan en (als het een beetje meezit) printen (in een andere kamer) zonder mijn stekker mee te hoeven slepen. De accuduur blijft wel achteruitgaan dan, maarja dat stelt toch niet veel meer voor.
Niet veel, je accu is toch al aan zijn eind. Ik denk dat het meer frustratie gaat opleveren.
Uitstoffen ga ik wel doen. De temperaturen bekijken ook. (ik heb net Speedfan geïnstalleerd, we zullen zien... Op het moment alle drie rond de 50C met zo'n vlammetje erbij. Maar de laptop voelt helemaal niet echt heet)
50 graden is echt niet heet voor een laptop. Voor een desktop zijn het wel warme temperaturen, maar een laptop heeft eenmaal minder koeling. Idle (dus weinig doen, wat internetten etc) is 50 graden niet ernstig, die zou doorgaans tussen de 40-55 graden moeten liggen, onder last zou de laptop maximaal tussen 70 en 80 graden mogen aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beugeldop
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-04 12:31
Mute schreef op maandag 21 juni 2010 @ 10:37:
Na 3 jaar is zo'n accu gewoon versleten en zelfs al zou je er nu nog een verbetering van 50% uit kunnen halen (wat je hoogstwaarschijnlijk niet gaat lukken dus), dan zit je alsnog maar op 30 minuten ;) Nieuwe accu kopen is het devies als je het mij vraagt.
Ik denk dat Mute gelijk heeft, ik vind 3 jaar persoonlijk geen slechte score voor een batterij. Het is natuurlijk vervelend dat hij ermee ophoudt.

Een fabrikant geen niet voor niets maar 1 of 2 jaar garantie op een batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
beugeldop schreef op maandag 28 juni 2010 @ 09:17:
Een fabrikant geen niet voor niets maar 1 of 2 jaar garantie op een batterij.
Maak daar maar 6 of 12 maanden van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-05 15:47
Je zou nog kunnen proberen te kalibreren:
  • Laadt de accu volledig op;
  • Start de laptop in de veilige modus;
  • Laat de laptop ongemoeid staan net zo lang totdat de laptop vanzelf uitvalt;
  • Laadt de accu volledig op zonder de laptop aan te zetten.
Zo heb ik mijn accu ook nog weer bruikbaar weten te maken. Ging bij mij ook ongeveer 30 minuten mee maar ik merkte al tijdens de kalibratie dat hij in de veilige modus ook nog 1 uur en 15 minuten bleef werken voordat deze uit viel. Mijn laptop is ruim 3 jaar oud overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Loes! schreef op maandag 21 juni 2010 @ 10:35:
Uitstoffen kan geen kwaad, heb grofweg een half jaar geleden mijn laptop gedemonteerd.
offtopic:
Als je iets niet los krijgt: ask @ DM

Een temperatuur van 50° a 60° C is okay. Met zomers weer tikt mijn klaptop soms de 80 aan (ben dan bezig in Visual Studio) maar er zit, gelukkig :) , een thermal shutdown op die bij 100° C een harde poweroff uitvoert.

* 0xDEADBEEF doet, nagenoeg idle, nog ongeveer een uur met de originele (meegeleverde) accu die bij dezelfde laptop (A110-225, PSAB0E -- bijna 3½ jaar oud) zat. WLAN aan en contrast op de laagste stand, W7 met een powerprofile gebaseerd op "balanced" met wat extra besparingsbeperkingen als er van de accu gebruikt gemaakt wordt.

Af en toe werk ik op de accu totdat de resterende capaciteit 10% (waarschuwingsthreshold; slaapstand 'kicks in' bij 5%) is, waarna ik 'm weer oplaad en uit gemakzucht de oplader ingeplugd laat.

[ Voor 40% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 07-07-2010 03:55 ]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 07-07-2010 03:54 . Reden: meh ]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Pagina: 1