Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ls.

Ik ben al een tijd bezig met een probleem waar meer mensen mee zitten. Ik wil downgraden van vista naar xp op een compaq presario V6000 laptop. Geen enkel probleem ware het niet dat deze niet wil installeren omdat het de SATA2 drivers niet kan vinden.

Deze wil ik graag slipstreamen, incluis alle SP's. Ook geen probleem!

Echter hoe weet ik dat ik de juiste drivers heb? Met andere woorden waar kan ik die vinden.. ?

Het installeren lukt wel wanneer ik in de bios "SATA Native Support" disable maar dat wil ik niet omdat je dan performance verlies hebt. Dit is de tip die meestal krijgt maar die wil ik dus niet. Verder is dit een mooie gelegenheid eens te leren slipstreamen:-)

Ik hoop werkelijk dat iemand mij kan helpen!

k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 14:15
Je laptop heeft een nForce chipset. SATA drivers zitten inbegrepen in de chipset installers, zoals deze voor 2000/XP x86. Pak hem handmatig uit met bijvoorbeeld 7-Zip en kijk in IDE\WinXP\sataraid.

[ Voor 5% gewijzigd door The Zep Man op 21-06-2010 11:01 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kijk welke chipset je hebt en pak daar de drivers van. Als je nu al een werkend OS erop hebt staan kun je er natuurlijk heel makkelijk achterkomen wat voor controller je hebt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Verwijderd schreef op maandag 21 juni 2010 @ 08:08:
omdat je dan performance verlies hebt.
Uit ervaring kan ik je zeggen dat het prestatieverschil te verwaarlozen is. Als het al meetbaar scheelt, zal het zeker niet merkbaar zijn.

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op maandag 21 juni 2010 @ 08:15:
Kijk welke chipset je hebt en pak daar de drivers van. Als je nu al een werkend OS erop hebt staan kun je er natuurlijk heel makkelijk achterkomen wat voor controller je hebt..
Ik ben er reeds achter.. Dank

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2010 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
The Zep Man schreef op maandag 21 juni 2010 @ 08:14:
Welk OS wil je installeren?

Je laptop heeft een nForce chipset. SATA drivers zitten inbegrepen in de chipset installers, zoals deze voor 2000/XP x86. Pak hem handmatig uit met bijvoorbeeld 7-Zip en kijk in IDE\WinXP\sataraid.
Xp pro!
Ik heb nu de goede drivers(hoop ik), SP3 en WINXPpro. Nlite is momenteel het hele zwikkie aan elkaar aan plakken.. Koffiemomentje:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
mieJas schreef op maandag 21 juni 2010 @ 08:29:
[...]

Uit ervaring kan ik je zeggen dat het prestatieverschil te verwaarlozen is. Als het al meetbaar scheelt, zal het zeker niet merkbaar zijn.
Uit ervaring kan ik je zeggen dat het aan de chipset ligt. Zo hebben sommige Intel chipsets (ICH7) in bepaalde laptopconfiguraties een limiet aan de mogelijke doorvoersnelheid van ongeveer 25 MB/sec wanneer ze in 'IDE' of 'Compatibility'-mode staan. AHCI brengt ook andere voordelen dan alleen maar snelheid, zoals NCQ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
helaas helaas. Ik had een mooie slipstream. Echter HDD wordt nog niet gevonden. Hoe weet ik 100% dat ik de goede driver heb? Het luistert nog al nauw heb ik het idee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 19:38
Je hebt nog steeds niet vermeldt welke chipset je nu precies hebt? En heb je de drivers in nlite toegevoegd in de textmode setup of tijdens de pnp mode (eerste is dus de juiste)? Als je er trouwens helemaal niet meer uitkomt kun je ook het mass storage driverpack slipstreamen, die dekt de meeste chipsets wel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nielson schreef op maandag 21 juni 2010 @ 10:29:
Je hebt nog steeds niet vermeldt welke chipset je nu precies hebt? En heb je de drivers in nlite toegevoegd in de textmode setup of tijdens de pnp mode (eerste is dus de juiste)? Als je er trouwens helemaal niet meer uitkomt kun je ook het mass storage driverpack slipstreamen, die dekt de meeste chipsets wel af.
Dat driverpack bevat vele driver ook voor 64bit en alle mappen hebben slechts een letter.. Kan ik ze gewoon allemaal selecteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Je weet dat je makkelijk drivers kan testen voor XP en SATA tijdens de standaardinstallatie en een floppy + (USB) floppy drive? Al wil je zekerheid hebben, controleer de Plug & Play ID's.

[ Voor 30% gewijzigd door The Zep Man op 21-06-2010 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:57

PeaceNlove

Deugleuter

The Zep Man schreef op maandag 21 juni 2010 @ 11:01:
Je weet dat je makkelijk drivers kan testen voor XP en SATA tijdens de standaardinstallatie en een floppy + (USB) floppy drive? Al wil je zekerheid hebben, controleer de Plug & Play ID's.
Een floppy in een moderne laptop??? Slipstreamen is toch wel de beste optie als er geen diskettestation meer aanwezig is in een computer en je geen USB floppy hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik deed het met Nlite maar dat wil dus niet lukken. Nu met jouw suggestie. Nog niet van harte...:-(
Ik maak in Nlite van winxp-pro een file met SP3!

In base knal ik dan de Mass storage drivers erbij?
Is dit een goede denkwijze? Het is me nog niet helemaal duidelijk waar ik na BASE nou en ISO kan vinden om te branden..

edit: met nlite natuurlijk. Direct even Sp3 erbij zetten en branden maar. Helaas wil de laptop v6000 nog steeds niets weten van de cd:-( Kan telkens de goede driver maar niet vinden.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2010 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Okay het lukt gewoon niet:-(
Ik doorloop keurig driveBASE. vink alle drivers aan. Nergens foutmeldingen. Daarna maak ik in Nlite een iso en brand het op een DVD. Installeren begint goed op de laptop tot ie stopt en zegt "Setup kan geen vaste schijfstations vinden"...

Het is een compaq Presario v6000 met een exotische SATA controler. Zijn daar geen enkele drivers voor gemaakt...? Ik heb ze allemaal geprobeerd en het wil maar niet lukken.

Wie kan mij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:51
offtopic: waarom downgraden?

Bij veel laptops (zeker de nieuwere) is het soms erg lastig om nog voor al de hardware XP drivers te vinden. Heb je bij het installeren met "legacy mode" op de SATA-2 dit al getest? Met de legacy install kun je mischien aan de hardware ID ook achterhalen wat voor een sata controller er in het systeem zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:19

ByteDelight

Retro computing is alive!

(jarig!)
Aragnut schreef op maandag 21 juni 2010 @ 14:28:
offtopic: waarom downgraden?

Bij veel laptops (zeker de nieuwere) is het soms erg lastig om nog voor al de hardware XP drivers te vinden. Heb je bij het installeren met "legacy mode" op de SATA-2 dit al getest? Met de legacy install kun je mischien aan de hardware ID ook achterhalen wat voor een sata controller er in het systeem zit.
Dat heeft ie al 2x gezegd: hij wil optimale prestaties, en dus niet naar IDE mode.

Maar zolang Vista erop staat kun je met SIW (System Information tool for Windows) exact zien welke hardware je hebt. SIW vindt je via de Meuktracker.

Make sure dat je de XP drivers vindt natuurlijk.

En in plaats van steeds een nieuwe dvd (op een cd past bij mij XP + SP3 niet meer) branden, zou ik een usb-floppy aanschaffen (vast wel te vinden hier bij V&A of op eBay voor een paar euro), en kun je drivers gemakkelijker proberen met F6 bij het opstarten van de setup.

[ Voor 15% gewijzigd door ByteDelight op 21-06-2010 14:34 ]

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Verwijderd schreef op maandag 21 juni 2010 @ 14:16:Het is een compaq Presario v6000 met een exotische SATA controler. Zijn daar geen enkele drivers voor gemaakt...? Ik heb ze allemaal geprobeerd en het wil maar niet lukken.
Dat zal nog wel meevallen. Kun je, zoals the zep man al zei, even de hardware id's van de serial ata controller opzoeken in Vista? Dus naar apparaatbeheer, daar de serial ata controller opzoeken, rechtsklikken voor eigenschappen en dan klikken op het tabblad 'details'. Hier 'Hardware-id' selecteren en even kijken of deze in het volgende lijstje voorkomt:
PCI\VEN_10DE&DEV_0054&CC_0101
PCI\VEN_10DE&DEV_0055&CC_0101
PCI\VEN_10DE&DEV_0266&CC_0101
PCI\VEN_10DE&DEV_0267&CC_0101
PCI\VEN_10DE&DEV_037F&CC_0101
PCI\VEN_10DE&DEV_03F6&CC_0101
PCI\VEN_10DE&DEV_044D&CC_0106
PCI\VEN_10DE&DEV_0554&CC_0106
PCI\VEN_10DE&DEV_0555&CC_0106
PCI\VEN_10DE&DEV_07F4&CC_0106
PCI\VEN_10DE&DEV_0AD5&CC_0106
PCI\VEN_10DE&DEV_0AD4&CC_0106
PCI\VEN_10DE&DEV_0AB9&CC_0106
PCI\VEN_10DE&DEV_0AB8&CC_0106

In dat geval zou je deze driver kunnen downloaden, uitpakken met bv 7-zip en dan de inhoud van de map IDE\WinXP\sata-ide als textmode driver integreren met nlite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Deze dude is het toch maar gelukt!

WinXp is nu aan het installeren met de juiste drivers!!!

Het betrof overigens een INTEL 945GM chipset. Daarvan heb ik de matrix storage manager gedownload.
Die enkel met Nlite geslipstreamt en nu kan XP erop zonder performance verlies.

En zo leer je al doende....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
bverstee schreef op maandag 21 juni 2010 @ 14:33:
[...]

Dat heeft ie al 2x gezegd: hij wil optimale prestaties, en dus niet naar IDE mode.
dat gaat om in SATA mode in tegenstelling tot IDE/legacy mode. Met mijn vraag bedoel ik waarom XP ipv. Vista (is offtopic maar ik ben altijd geintresseerd waarom mensen terugstappen naar een ca. 10 jaar oud besturingsysteem).
En in plaats van steeds een nieuwe dvd (op een cd past bij mij XP + SP3 niet meer) branden, zou ik een usb-floppy aanschaffen (vast wel te vinden hier bij V&A of op eBay voor een paar euro), en kun je drivers gemakkelijker proberen met F6 bij het opstarten van de setup.
Volgens mij is er eerder in het topic aangeven dat de TS graag wil proberen met slip-streamen, om hier ervaring mee op te doen.

Gefeliciteerd. Het was dus toch geen Nvidia chipset?

[ Voor 3% gewijzigd door Aragnut op 21-06-2010 15:11 . Reden: felicitaties ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Verwijderd schreef op maandag 21 juni 2010 @ 15:08:
Deze dude is het toch maar gelukt!

WinXp is nu aan het installeren met de juiste drivers!!!

Het betrof overigens een INTEL 945GM chipset. Daarvan heb ik de matrix storage manager gedownload.
Die enkel met Nlite geslipstreamt en nu kan XP erop zonder performance verlies.

En zo leer je al doende....
Mooi dat het gelukt is, maar als je meteen de juiste specs van de laptop gegeven had had dat veel moeite gescheeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Aragnut schreef op maandag 21 juni 2010 @ 15:09:
[...]

dat gaat om in SATA mode in tegenstelling tot IDE/legacy mode. Met mijn vraag bedoel ik waarom XP ipv. Vista (is offtopic maar ik ben altijd geintresseerd waarom mensen terugstappen naar een ca. 10 jaar oud besturingsysteem).

[...]

Volgens mij is er eerder in het topic aangeven dat de TS graag wil proberen met slip-streamen, om hier ervaring mee op te doen.

Gefeliciteerd. Het was dus toch geen Nvidia chipset?
Ik ga over op winXP pro omdat ik dat tot nu toe het prettigst vind werken. Win7 ken ik (nog) niet.
Echter er zijn geen drivers voor:-(
Terug kan niet wat ik heb geen recoverydisk:-(

Zit nu met een laptop waar ik niks aan heb... Heel erg jammer!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Welke drivers mis je dan, en welke type laptop is het nu precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nielson schreef op maandag 21 juni 2010 @ 16:33:
Welke drivers mis je dan, en welke type laptop is het nu precies?
Het is presario v6000 type V6314EA.

laptop is ook uitgebracht als een winXP'er maar dat zal wel een ander typenummer geweest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
Ja da's lastig inderdaad. Meestal kun je bij de fabrikanten dan nog een recovery disk bestellen, maar betaal je wel weer mooi zo'n 50 euro voor. Vinden van drivers zou dan inderdaad geen probleem mogen vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Staat inderdaad niet heel veel xp drivers op de hp site voor dit model, maar ben ervan overtuigd dat de meeste drivers wel te vinden zijn;

Intel Chipset inf update
Intel Graphics

Met een beetje mazzel zijn je LAN en Wlan ook van Intel, gebruik daarvoor deze tool. Mochten ze niet herkend worden dan moet je even met de hardware-id's aan de slag zoals eerder uitgelegd.

/edit: Meteen deze starten is misschien nog makkelijker. Laat daarna even weten wat voor een gele uitroeptekens je nog meer in apparaatbeheer hebt.

Voor audio en modem zou je deze resp deze driver kunnen proberen. Zorg er wel voor dat je Windows is geupdate en dus minimaal SP3 heeft vóordat je deze twee drivers installeert.

[ Voor 30% gewijzigd door Nielson op 21-06-2010 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zo ik ben er weer.... Even wat familie verplichtigen...:-)

Die tools zijn erg handig, ware het niet dat ze online werken en ik dus geen netwerk drivers kan vinden.
Nu maar even uitzoeken wat ik allemaal voor hardware heb. Everest toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Ah, dat detail was ik even vergeten. Everest of SIW zijn handige tools, weet alleen niet of ze ook ongeinstalleerde apparaten kunnen identificieren. Anders kijk even in apparaatbeheer naar de gele vraagtekens, ws staan daar een of twee ethernetcontrollers of networkcontrollers tussen (de een lan, de ander wlan). Als je daar de hardware-id's even van opzoekt en bij een van de twee begint deze met PCI\VEN_8086&DEV_xxxx dan weet je iig dat of de lan of wlan van Intel is (deze heeft vendor id 8086). Probeer vervolgens eerst de Intel lan drivers te installeren. Werkt deze en heb je internet connectiviteit kun je naar de rest op zoek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nielson schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 08:21:
Ah, dat detail was ik even vergeten. Everest of SIW zijn handige tools, weet alleen niet of ze ook ongeinstalleerde apparaten kunnen identificieren. Anders kijk even in apparaatbeheer naar de gele vraagtekens, ws staan daar een of twee ethernetcontrollers of networkcontrollers tussen (de een lan, de ander wlan). Als je daar de hardware-id's even van opzoekt en bij een van de twee begint deze met PCI\VEN_8086&DEV_xxxx dan weet je iig dat of de lan of wlan van Intel is (deze heeft vendor id 8086). Probeer vervolgens eerst de Intel lan drivers te installeren. Werkt deze en heb je internet connectiviteit kun je naar de rest op zoek :)
En er was verbinding!! Nu zal de rest ook wel lukken. Ik hoop maar dat je er een beetje leuk uitziende meid bent want ik kom je kussen:-)

Eerst even wat antwoorden proberen te geven op TW want ik vraag weer veel te veel!

Dank allemaal!!!
Pagina: 1