Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Sinds ik mijn bios heb geupdate heb ik een probleem met mijn ram geheugen. Ik heb 6gb Dominator GT 1600mhz 7-7-20 geheugen in mijn systeem , maar er word maar 4gb gebruikt, en soms zelfs maar 2gb!. Als ik mijn pc opnieuw opstart word er meestal weer 6gb gebruik.Wat is hier de oorzaak van en hoe los ik dit op?

Bedankt!

Afbeeldingslocatie: http://i188.photobucket.com/albums/z248/warghost20/pc.jpg

Mijn Systeem

Windows 7 Ultimate 64bit
Evga X56 SLI LE
Intel Core i7-920
Corsair Dominator GT 6gb 1600mhz 7-7-20
Nvidia XFX GTX 280
Corsair TX750 watt

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2010 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is niet helemaal duidelijk wat je bedoeld.
In het plaatje staat "Geïnstalleerd geheugen : 6,00 GB", dat is toch goed? Staat daar dan soms 4 GB of 2 GB ?

Als je boot met een cd van http://www.ultimatebootcd.com/ kun je bij de geheugentesten Memtest86+ kiezen. Dan kun je snel kijken hoeveel geheugen er is, en of je BIOS instellingen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
er blijft altijd staan ''Geinstalleerd geheugen 6,00 GB'' , maar als je er staat achter ''3,99 GB Beschikbaar'' en dat merk ik natuurlijk in mijn prestaties, soms staat er zelfs ''1,99 GB Beschikbaar'' wat mijn systeem erg langzaam maakt uiterraad

Die ultimate boot cd vind ik trouwens niet voor windows 7

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2010 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okki5
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:57
Wat staat er in taakbeheer bij prestaties?
(bij Fysiek geheugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-01 23:25
Windows zet graag veel in het geheugen, moet je verder geen aandacht aan schenken. Als je PC traag is, heeft dat andere oorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-09 22:06
Verwijderd schreef op zondag 20 juni 2010 @ 17:21:
er blijft altijd staan ''Geinstalleerd geheugen 6,00 GB'' , maar als je er staat achter ''3,99 GB Beschikbaar'' en dat merk ik natuurlijk in mijn prestaties, soms staat er zelfs ''1,99 GB Beschikbaar'' wat mijn systeem erg langzaam maakt uiterraad

Die ultimate boot cd vind ik trouwens niet voor windows 7
Ultimateboot CD is een opstart cdtje om hardware te testen,.. Geen programma voor Windows :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Okki5 schreef op zondag 20 juni 2010 @ 17:25:
Wat staat er in taakbeheer bij prestaties?
(bij Fysiek geheugen)
Er staat bij taakbeheer 4087 , dus er word idd maar 4 van de 6GB gebruikt, en ik zie dat op me meters, bij idle word er 47 % van me ram gebruikt, terwijl als ik met 6GB werk er maar 25 % word gebruikt, en bij me prestaties merk ik echt heel duidelijk verschil als ik met 4 of 6GB werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:20

Hoite

Goed verhaal

Wat is de reden dat je je BIOS geflashed hebt?
Het lijkt me niet dat dit een hardwarematig probleem is, aangezien het voordeed nadat je je bios geupdate had.
Bel in ieder geval de fabrikant van je moederbord voor het registreren van een bug in hun nieuwste Bios versie.

Als je je bios weer downgrade, werkt het dan wel weer goed?

Lekker kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Net even memory test gedraaid, en geen problemen. BIj het opstarten in het begin scherm word ook aangegeven 6**** mb memory, het ligt idd dus aan de software, maar of het door windows komt of door me bios update?, net paar keer opnieuw opgestart en zo hoort het

Afbeeldingslocatie: http://i188.photobucket.com/albums/z248/warghost20/pc2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i188.photobucket.com/albums/z248/warghost20/DSC03543.jpg

Verder werd me een bios update aangeraden ergens, daarom heb ik het gedaan. Is het dus mogelijk me oude bios versie terug te krijgen?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2010 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Op dezelfde site als waar je de bios update hebt gehaald zul je ook oudere bios versies vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probleem opgelost : er is geen probleem.

Windows 7 ziet altijd 6 GB. Wat er verder staat, moet je maar niet op letten.

Windows 7 gaat namelijk alvast een aantal programma's in het geheugen laden, waarvan Windows 7 vermoedt dat je die misschien wilt gaan gebruiken. Ook blijven allerlei buffers gewoon in het geheugen staan, voor het geval ze nodig zijn.
Als je vervolgens een programma start dat heel veel geheugen nodig heeft, dan wordt gewoon dat geheugen gebruikt (dat geheugen waar alvast een aantal programma's in geladen worden). Er treedt dus geen vertraging op.

Er is nog een mogelijkheid, dat je een programma gebruikt dat het geheugen vol laat lopen, dat zou dan blijken uit de taak manager (via Ctrl+Alt+Del) of process explorer (downloaden bij Microsoft).

-> EDIT: Ik sla hier de plank mis, het is anders.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2010 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hoe komt het dan dat mijn computer veel sneller is als er staat dat er gewoon 6GB beschikbaar is, en als er staat 3.99GB beschikbaar is mijn pc langzamer dan eerst, ook had ik dit eerst nooit dat er ineens staat dat er maar 3.99GB beschikbaar is, wat doet mijn pc dan met die andere 2 GB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:52
Verwijderd schreef op zondag 20 juni 2010 @ 18:34:
Probleem opgelost : er is geen probleem.

Windows 7 ziet altijd 6 GB. Wat er verder staat, moet je maar niet op letten.

Windows 7 gaat namelijk alvast een aantal programma's in het geheugen laden, waarvan Windows 7 vermoedt dat je die misschien wilt gaan gebruiken. Ook blijven allerlei buffers gewoon in het geheugen staan, voor het geval ze nodig zijn.
Als je vervolgens een programma start dat heel veel geheugen nodig heeft, dan wordt gewoon dat geheugen gebruikt (dat geheugen waar alvast een aantal programma's in geladen worden). Er treedt dus geen vertraging op.

Er is nog een mogelijkheid, dat je een programma gebruikt dat het geheugen vol laat lopen, dat zou dan blijken uit de taak manager (via Ctrl+Alt+Del) of process explorer (downloaden bij Microsoft).
Hier sla je een plankje mis. Je hebt gelijk dat windows dit doet, maar wat Windows aangeeft bij de specificaties wat er beschikbaar is, is het geheugen wat Windows kan gebruiken van de totale hoeveelheid. Dit is nog zonder eventuele inladingen van programma's etc.

er zit 6GB in de PC van de TS, en er moet ook 6GB beschikbaar zijn.

Aan de TS: Ga eens naar start, typ daar msconfig. Ga naar het tabje boot en klik daar op Advanced Options. Alles moet daar uitgevinkt zijn. (Ik had eenzelfde probleem, maar 3GB beschikbaar van de 4 en achteraf was het probleem dus dat er in de advanced options iets aangevinkt stond wat niet moest)

Ook moet memory remapping in je BIOS aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
memory remapping vind ik niet in mijn bios, verder heb ik gekeken bij msconfig, daar was alles al uitgevinkt, verder nog oplossingen? is namelijk een erg vervelend probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:06

D4NG3R

kiwi

:)

Je hebt 1600Mhz geheugen.. meestal neemt je MoBo alleen 1600Mhz geheugen aan als je er ook op OC't (staat meestal op de site.. DDR3 1333, 1600 (OC), 1800 (OC) ect) dus wat zou ik eens proberen: je FSB met 1Mhz omhoog gooien :P

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-01 23:25
Het is misschien een instelling in het bios die nu anders is sinds de update van het bios. Of het moet een bug zijn in het bios, maar dat lijkt me eigenlijk onwaarschijnlijk. Maar je zou altijd de oude biosversie terug kunnen zetten om te zien of het probleem is opgelost, mits er geen belangrijke fixes in de nieuwe versie die je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
D4NG3R NL schreef op maandag 21 juni 2010 @ 03:11:
Je hebt 1600Mhz geheugen.. meestal neemt je MoBo alleen 1600Mhz geheugen aan als je er ook op OC't (staat meestal op de site.. DDR3 1333, 1600 (OC), 1800 (OC) ect) dus wat zou ik eens proberen: je FSB met 1Mhz omhoog gooien :P
Neen, op de site staat meestal OC bij geheugensnelheden hoger als 1066MHz omdat de So1366 cpu's officieel maar DDR3-800/1066 ondersteunen. De hardware wordt gewoon volledig ondersteund. Als hij hardware een probleem zou hebben dan zou Windows wel crashen of zou je geen 6GB zien in Windows.

Hoe oud is je Windows en heb je die opnieuw geïnstalleerd op deze hardware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:52
Een quote van het EVGA forum:
I found the fix somewhere, don't remember, but click "start", type "system configuration", click "boot", click "advanced options", (make sure "number of processors" is CHECKED and set to maximum available) and to the right of that box make sure "maximum memory" is UNCHECKED... took me hours of searching to find this out last weekend (I almost did a Windows 7 reinstall before I found the fix) That fixed my problem, boots faster with "maximum processors" set to highest, and most importantly I discovered my memory was not bad as others led me to believe... Hope this fixes your problem!
Zo te zien is dit dus iets anders dan wat ik had gezegd (Bij mij loste dat het probleem op). Maar op het EVGA forum heeft iemand het opgelost door 'Number of Processors' op maximum te zetten, maar memory unchecked te laten.

Als dat niet helpt, hier wat leesvoer. Het is een bekend probleem zo te zien:

http://www.evga.com/forums/tm.aspx?m=31322

http://www.evga.com/FORUM...274&high=memory+remapping

http://futuremark.yougame...m/showthread.php?t=117791

[ Voor 0% gewijzigd door omgwtfbbq op 21-06-2010 11:57 . Reden: Spelvaut :> ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hartstikke bedankt voor de reacties, na me werk ga ik dat allemaal eve doorlezen.

Ik heb windows geinstaleerd op een lege schijf met alle updates. Kan het misschien komen omdat er een 2e harde schijf in zit met een 32 bit XP versie?, lijkt me zelf eigenlijk niet maar wie weet

wat mij ook is opgevallen is dat het probleem meestal weg is nadat ik in me bios ben geweest, door alleen opnieuw op te starten werkt het ook niet, dus daar zou het probleem moeten liggen.

Ook heb ik bij msconfig het aantal processor's op 8 gezet, maar nog steeds werkt het niet.

Is er trouwens ook achter te komen welke bios versie ik eerst had?, aangezien ik op de Evga site er een hele boel kan downloaden

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2010 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
daarnet eve 4 GB in mijn systeem gedaan, en nu geeft ie wel gewoon de hele tijd aan '' 4.0 GB Beschikbaar '' het probleem lijkt dus alleen te komen wanneer ik tripple channel 6 GB gebruik. Dat leesvoer heb ik allemaal al gelezen maar ben er nog niet wijzer van geworden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-09 21:47
Laat eens een screenshot van je taskmanager tabje prestaties zien dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

@ Topicstarter:

Stel je geheugen manueel in of gebruik de XMP setting van de SPD. (XMP = Intel Extreme Memory Profile)
Volgens mijn kennis met het i7 platform en de genoemde problemen heeft jouw geheugen nu te weinig Voltage, aan de screen te zien die je hierboven gaf staan de settings iig niet goed.

Dus manueel:

Memory Freq.: 1600 Mhz
tCL: 7
tRCD: 7
tRP: 7
tRAS: 20
Memory Voltage: 1,65 Volt (hoe & waar deze optie in BIOS staat dien je even de handleiding te raadplegen!)

of direct en makkelijk via het SPD profiel:

Memory SPD: X.M.P.

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Toen ik daarnet me pc opstarte, stond er in het begin scherm, zwarte scherm met alle info als je je pc net opstart.

''Memory'' 2****

dus zelfs af en toe ziet me moederbord maar 2 gig zelfs, maar in windows stond wel 6 GB (1.99 GB Beschikbaar)

toen ik 4 GB in me systeem liet zitten bleef alles goed. Zodra ik het X.M.P profiel inschakel loopt mijn memory niet op de juiste DRAM Frenquency, hij hoort op 796.0 Mhz en met het X.M.P profiel is het slechts 5**.* Mhz. Ook als ik me frequency op auto laat , loopt me geheugen op een te lage frequency

Nu heb ik deze settings en voorals nog gebruikt ie gewoon 6 gb, maar dat was meestal al zo als ik in de bios iets veranderde, ik update vanavond wel of het nog werkt

Afbeeldingslocatie: http://i188.photobucket.com/albums/z248/warghost20/DSC03570.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Zorg er wel voor dat je je Memory-Voltage handmatig op 1,65 Volt zet, dit kan ik niet uit je bovenstaande verhaal halen.

Handmatig de settings in het BIOS instellen is altijd het beste, zodat je zeker weet dat alles correct staat om de maximale performance & stabiliteit eruit te halen. Overigens heb ik geen ervaring met jouw moederbord dus kan je daaromtrent weinig specifieke tips geven.

Succes! d:)b

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

In de Uniblue driverscan programma kun je de oude BIOS driver toch weer terug halen?

Vind het driver updaten niet eens van toepassing of je moet een ouder systeem hebben geformatteerd.
Als in apparaatbeheer alles in orde is waarom telkens updaten ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Fred raket schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 19:44:
...
Vind het driver updaten niet eens van toepassing of je moet een ouder systeem hebben geformatteerd.
Als in apparaatbeheer alles in orde is waarom telkens updaten ?
Een BIOS update is vaak nodig om compatibel te blijven met de nieuwste Processors. Tevens lost het bug's op waar je soms last van kan hebben. Het is dus altijd raadzaam om het BIOS uptodate te houden. ;)

Als je de aanwijzingen van de fabrikant opvolgt wb. BIOS updaten, is het vrij makkelijk en veilig/probleemloos te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Begrijp als je HW hebt verandert dat daar de juiste software bij hoort, ook in je BIOS.
Maar er zijn veel pc gebruikers die elke week die Uniblue driverscanner over hun systeem gooien en dat vind ik overbodig.
Heb ook al begrepen dat er verkeerde updates binnen komen via die driverscanners. Ik vind het beter via de fabrikant van de HW de juiste update drivers weg te halen.

Mvg,

Fred

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mijn bios heb ik niet geupdate via uniblue driverscanner, maar van de evga site zelf. Het probleem is nu wel veranderd. Zodra ik mijn pc start, in het begin scherm met alle info word er maar 2**** GB getoont, dan ga ik meteen de bios in en verander van 3 way naar 6 way (zie screenshots andere pagina) dan save ik dat en dat geeft ie meteen weer aan 6**** GB en ook in windows word ook de 6 GB gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Moet je dat telkens uitvoeren bij elke opstart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Fred raket schreef op zaterdag 26 juni 2010 @ 18:50:
Moet je dat telkens uitvoeren bij elke opstart?
jah vreemd genoeg wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Heb je de 3 geheugenmodule's wel in de juiste slot's zitten? :$
[3-way bij 3 module's / 6-way bij 6 module's ?] Dit kan ook te maken hebben met het gebruik van single sided / dual sided geheugenmodule's, maar dan zal ik wel weer te technisch worden... Jouw geheugen is volgens mij dual sided, zoals alle moderne DDR3 geheugenmodules voor i7.

(kijk de handleiding van het moederbord er even voor de zekerheid op na ;) )
bitshape schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 15:57:
Zorg er wel voor dat je je Memory-Voltage handmatig op 1,65 Volt zet, dit kan ik niet uit je bovenstaande verhaal halen.
Wat je nog kan proberen is het BIOS de default waarden laden en dan alleen het nodige aanpassen en de rest op default waarden laten staan.
Heb je overigens wel enige kennis van het instellen van Biossen? De EVGA moederborden zijn erg uitgebreid in de BIOS-instellingen en ook zo ontwikkeld voor de wat gevorderde gebruiker die meer wensen heeft. Voor de beginner kunnen de vele setting's nogal ingewikkeld zijn, kom er dan ook niet aan cq. laat het dan op de default waarden staan.

[ Voor 37% gewijzigd door bitshape op 27-06-2010 02:52 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bitshape schreef op zondag 27 juni 2010 @ 02:39:
[...]

Heb je de 3 geheugenmodule's wel in de juiste slot's zitten? :$
[3-way bij 3 module's / 6-way bij 6 module's ?] Dit kan ook te maken hebben met het gebruik van single sided / dual sided geheugenmodule's, maar dan zal ik wel weer te technisch worden... Jouw geheugen is volgens mij dual sided, zoals alle moderne DDR3 geheugenmodules voor i7.

(kijk de handleiding van het moederbord er even voor de zekerheid op na ;) )

[...]

Wat je nog kan proberen is het BIOS de default waarden laden en dan alleen het nodige aanpassen en de rest op default waarden laten staan.
Heb je overigens wel enige kennis van het instellen van Biossen? De EVGA moederborden zijn erg uitgebreid in de BIOS-instellingen en ook zo ontwikkeld voor de wat gevorderde gebruiker die meer wensen heeft. Voor de beginner kunnen de vele setting's nogal ingewikkeld zijn, kom er dan ook niet aan cq. laat het dan op de default waarden staan.
Ik heb de modules in de juiste slots zitten, tripple channel. Verder heb ik ook geprobeerd alles op default te zetten, ik heb me cmos ook al gereset, alleen is dan het probleem dat windows maar 3.99 GB gebruikt in de plaatst van de 6.00 GB , dat probleem is er vreemd genoeg niet meer. Alleen nu is het dus zo, zoals ik al heb uitgelegd, dat er in eerste instansie maar 2*** GB word gezien, ook door het moederbord, als ik dan de bios in ga en de bios channel instelling wijzig, dan restart me pc, dan word er meteen 6**** GB gezien en ook in windows word gewoon de 6 GB gebruikt, dit probleem is gekomen nadat ik me memory gereseat heb. Met 4 GB in me systeem bleef alles in orde. Verder heb ik wel enig verstand van de bios van EVGA, en verander ik ook alleen maar instellingen waar ik weet wat er mee gebeurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hou dan gewoon 4GB, is toch voldoende of doe je aan zware videobewerking of iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Fred raket schreef op maandag 28 juni 2010 @ 16:54:
Hou dan gewoon 4GB, is toch voldoende of doe je aan zware videobewerking of iets?
Erg stomme oplossing, moederbord ondersteunt gewoon 6GB (3x 2GB) in Triple Channel.

Zelf draai ik al 1,5 jaar met 12GB dmv 6 module's in Triple Channel, en dat ging vanaf dag 1 probleemloos.

@ Topicstarter, sla je na het wijzigen van het bios de configuratie wel op? "Save & Exit" ?
En heb je het geheugenvoltage nou op 1,65 Volt gezet? Kan je dit even bevestigen.

[ Voor 3% gewijzigd door bitshape op 28-06-2010 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

bitshape schreef op maandag 28 juni 2010 @ 17:27:
[...]

Erg stomme oplossing, moederbord ondersteunt gewoon 6GB (3x 2GB) in Triple Channel.

Zelf draai ik al 1,5 jaar met 12GB dmv 6 module's in Triple Channel, en dat ging vanaf dag 1 probleemloos.

@ Topicstarter, sla je na het wijzigen van het bios de configuratie wel op? "Save & Exit" ?
En heb je het geheugenvoltage nou op 1,65 Volt gezet? Kan je dit even bevestigen.
Leuke reactie,
Komt door het warme weer zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Fred raket schreef op maandag 28 juni 2010 @ 17:37:
[...]

Leuke reactie,
Komt door het warme weer zeker.
Volgens mij begrijp je me niet. Je koopt toch geen 6GB om maar 4GB te gaan gebruiken? Dan kon TS beter voor een P55 mobootje gaan met dual channel.

Tevens de vraag over Save&Exit, als je een instelling in het BIOS aanpast en de gemaakte config opslaat, dan zou die instelling moeten blijven staan zoals je hem ingesteld hebt. Vandaar mijn vraag. :P

Ik probeer alleen TS op weg te helpen, niet wetende hoever zijn technische kennis en bijbehorende ervaring gaat.
Als ik jouw posts zo lees in dit topic, verschillen wij erg veel van elkaar, maar dat maakt helemaal niet uit. En dat komt niet door het warme weer.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik neem aan dat de TS na zo vaak zijn PC aangezet te hebben, en in de BIOS instellingen heeft aangepast, echt niet voor Exit without saving J/N op enter drukt.

Dacht al in vorige post gelezen te hebben dat ie de wijziging opslaat.

Verder kan iedereen hier reageren, ook leden die niet zo onderlegd zijn als jij op dit gebied.
Misschien was een duidelijke PM van jou aan TS in mijn onwetende ogen een betere optie geweest om de TS in een bericht geheel van dienst te zijn.

Mvg,

Fred

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb uiterraad steeds op save and exit gedrukt, dus dat ie steeds maar 2 of 4 GB ziet als ik mijn pc opstart en zodra ik in de bios ben geweest en daarna me pc weer start dan is alles ineens vreemd genoeg weer in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Verwijderd schreef op maandag 28 juni 2010 @ 18:39:
ik heb uiterraad steeds op save and exit gedrukt, dus dat ie steeds maar 2 of 4 GB ziet als ik mijn pc opstart en zodra ik in de bios ben geweest en daarna me pc weer start dan is alles ineens vreemd genoeg weer in orde.
OK, dat is duidelijk, maar het blijft vreemd. Ik heb even de manual erbij gepakt.

Welke BIOS update heb je gedaan, versie 73? : ( Bios Version: 73 06/24/2010) ??

Als je alle waarden hebt aangepast in het BIOS en je gaat daarna terug het BIOS in, staan alle waarden dan wel op de settings zoals jij dat hebt ingesteld.

Heb je bij Voltage Control in het BIOS het "DIMM Voltage" handmatig op 1,65 Volt gezet?

En als je nou zowel bij "Memory SPD" de waarde 'X.M.P.' zet, en daarna de Freq. op 1600MHz handmatig vastzet? Dat al geprobeerd?

Om je probleem op te lossen, zul je veel moeten uitproberen. Trial & Error. :P
Op afstand dit soort hulp verlenen blijft erg lastig, of iemand moet ineens met een gouden tip komen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb idd bios versie 73 geinstaleerd. Het lijkt er ook op dat ie mijn bios waarden niet opslaat, want ik had de voltage handmatig op 1.65 gezet, stond op 1,70 , toen ik mijn pc starte stond ie weer op 1.70. Zodra ik het XMP profiel inschakel kan ik verder niks veranderen aan de Freq. Wat ik ook niet snap is dat als ik de Freq op auto zet dat me Freq dan maar 1033 is, terwijl dit moederbord toch echt 1600 memory ondersteund. Het begin probleem dat windows niet al me memory gebruikt is dus nu vreemd genoeg weg. Dus telkens als ik mijn pc start ziet me moederbord maar 2 GB, ga ik in de bios en verander 3 Way naar 6 Way, dan save and exit dan is alles zoals het hoord, maar ga ik slapen en doe mijn pc uit en start em s'ochends weer op moet ik het weer opnieuw doen, mijn bios slaat de waarde dus niet op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFez
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-05-2024
Volgen Intel ondersteund de i7-920 DDR3-800 en 1066

http://ark.intel.com/Product.aspx?id=37147

Weet niet of het uitmaakt, maar toch, misschien helpt het om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
in de manual van me moederbord staat :

Supports triple channel JEDEC DDR3-1600. Official supports up to 24GBs of DDR3 memory.

Ik ga een oudere versie bios instaleren, morgen update over of het probleem is opgelost of niet

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2010 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 14:58:
in de manual van me moederbord staat :

Supports triple channel JEDEC DDR3-1600. Official supports up to 24GBs of DDR3 memory.

Ik ga een oudere versie bios instaleren, morgen update over of het probleem is opgelost of niet
Ja, je moederbord kan dat geheugen wel aan, maar je processor dus blijkbaar niet.

Je kan natuurlijk handmatig instellingen doen, en dan staat het op 1600, maar het zal waarschijnlijk nog steeds op1066 werken.
Na een koude start zal het systeem automatisch de maximale waarden instellen, dus staat het weer terug op 1066.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

foutje

[ Voor 99% gewijzigd door Hackus op 30-06-2010 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hmm ik heb nu een oudere bios versie erop, en nog steeds als ik me pc voor het 1e start in de ochtend ziet me moederbord maar 2**** GB , wel op 1600mhz , dan ga ik in de bios zet me 6 way naar 3 way of weer andersom, dan save and exit , en meteen ziet ie 6**** GB en ook in windows word dat allemaal gebruikt, met juiste timingen, voltage, en mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Kan je het MoBo nog omruilen? Dit is echt een raar probleem namelijk. Ik weet niet of je dit nog echt kan oplossen, misschien met ander geheugen. Maar dit geheugen is juist een prima keus en erg goed.

Persoonlijk heb ik het niet zo op EVGA mobo's, ik ga liever voor een Asus, MSI of Gigabyte.
Dit komt doordat ik EVGA als Nvidia huismerk zie, en er relatief gezien veel problemen gemeld worden (tov verkoop-aantallen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bitshape schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 16:11:
Kan je het MoBo nog omruilen? Dit is echt een raar probleem namelijk. Ik weet niet of je dit nog echt kan oplossen, misschien met ander geheugen. Maar dit geheugen is juist een prima keus en erg goed.

Persoonlijk heb ik het niet zo op EVGA mobo's, ik ga liever voor een Asus, MSI of Gigabyte.
Dit komt doordat ik EVGA als Nvidia huismerk zie, en er relatief gezien veel problemen gemeld worden (tov verkoop-aantallen).
ik heb me moederbord sinds Januari, heb hem toen bij komplett gekocht, lijkt me dat de garantie gewoon 1 jaar is?
Ik zal contact opnemen met de winkel

Ik had eerst een XFX X58i bord, maar die was zo slecht dat ik hem toen verkocht heb. Misschien volgende keer toch een Asus Rampage Xtreme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je al een ander OS getest zoals Linux of Windows XP/Vista? En heb je al de chipset drivers geinstalleerd?

Als memtest het geheugen ziet en kan testen dan verwacht ik eerder dat er iets mis is binnen Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
uch uch, misschien een nieuw BIOS batterijtje?

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 20:19:
Heb je al een ander OS getest zoals Linux of Windows XP/Vista? En heb je al de chipset drivers geinstalleerd?

Als memtest het geheugen ziet en kan testen dan verwacht ik eerder dat er iets mis is binnen Windows.
Ik had eerst windows XP 32 bit versie erop staan, alleen ik snap niet dat voor ik me bios update , dat alles toch gewoon goed was, maar zou ook door windows update kunnen komen aangezien ik niet meteen door had dat niet al mijn geheugen werd gebruikt.

Nieuwe batterij denk ik ook niet, want hij slaat me instellingen toch wel op.

Dit is wat er gebeurt wanneer ik me pc in de ochtend start, en wat ik moet doem om het weer normaal te krijgen

Moederbord ziet maar 2 GB

Afbeeldingslocatie: http://i188.photobucket.com/albums/z248/warghost20/DSC03578.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i188.photobucket.com/albums/z248/warghost20/DSC03579.jpg

3 Way naar 6 Way

Afbeeldingslocatie: http://i188.photobucket.com/albums/z248/warghost20/DSC03580.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i188.photobucket.com/albums/z248/warghost20/DSC03581.jpg

En ineens is alles weer goed :S

Afbeeldingslocatie: http://i188.photobucket.com/albums/z248/warghost20/DSC03582.jpg

Voltage staat op 1.65v

Ik sta nu wel voor het volgende, op mijn moederbord zit nog garantie en ik kan hem terug sturen, alleen twijfel ik toch wel een beetje of het hier aan ligt en niet aan windows, heb helaas geen andere goeie windows bij de hand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFez
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-05-2024
Maar dat eerste scherm dat je ziet heeft helemaal niks met Windows te maken, want die is van je BIOS. Dus een andere Windows zal (hoogst waarschijnlijk) geen verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Wat me opvalt is, dat ik zie staan phoenix bios v6.00pg 2007.
Weet je wel zeker dat de bios update is gelukt? Ik dacht dat na mijn bios update in een lang verleden het jaartal dan veranderde naar het jaar van de bios, in jouw geval 2010 dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Reepje schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 15:06:
Wat me opvalt is, dat ik zie staan phoenix bios v6.00pg 2007.
Weet je wel zeker dat de bios update is gelukt? Ik dacht dat na mijn bios update in een lang verleden het jaartal dan veranderde naar het jaar van de bios, in jouw geval 2010 dus.
Op de onderste regel in de screen staat het desbetreffende BIOS versienummer/datum. :P

En doordat het in het eerste BIOS-scherm al fout gaat bij een koude start, vermoed ik dat het probleem in het Mobo te vinden is. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door bitshape op 02-07-2010 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dus toch maar gewoon terug sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Verwijderd schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 20:34:
dus toch maar gewoon terug sturen?
Als je garantie hebt wel (RMA), je kan het allicht proberen. Neem iig contact op met de leverancier of EVGA zelf.

Wat je ook kan doen is een ander merk mobo halen (Asus, Gigabyte ofzo). Het hoeft natuurlijk niet meteen het duurste bord te zijn, Rampage eXtreme is meer iets voor die hard OCers.
Kijk wat je nodig hebt aan functionaliteiten en PCI-e slots enz. De EVGA kan bij retour van RMA natuurlijk weer verkocht worden in V&A. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bitshape schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 21:25:
[...]

Als je garantie hebt wel (RMA), je kan het allicht proberen. Neem iig contact op met de leverancier of EVGA zelf.

Wat je ook kan doen is een ander merk mobo halen (Asus, Gigabyte ofzo). Het hoeft natuurlijk niet meteen het duurste bord te zijn, Rampage eXtreme is meer iets voor die hard OCers.
Kijk wat je nodig hebt aan functionaliteiten en PCI-e slots enz. De EVGA kan bij retour van RMA natuurlijk weer verkocht worden in V&A. ;)
Ik kan me moederbord terug sturen naar de winkel en ruilen voor een nieuwe. Ik heb 1 jaar garantie bij de winkel, en nog 1 jaar garantie bij Evga. Ik gebruik mijn pc dagelijks een flink aantal uren, en besparen doe ik niet echt op mijn systeem, dat heb ik bij de andere onderdelen ook niet gedaan. Ik stuur hem terug , en vraag om een nieuwe, omdat ik verder toch wel tevreden ben over dit bord. andere optie zou zijn, ruilen en een Rampage Extreme 2 of 3 kopen, maar of dat de extra 100 euro meer waard is?
Pagina: 1