Linuxdistro die GOED is als desktop??

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SAiKO
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-05 12:34

SAiKO

Grote Smurf

Topicstarter
Is er een distro die fatsoenlijk genoeg is om als desktop te gebruiken? IK wil dan de hele M$ zooi ook op Linux laten draaien zodat ik dat niet/nauwlijks nog nodig heb. Ik wil dus GEEN server!

Hoe zit t met:
- installatie/deinstallatie programma's
- ondersteuning en aanbod software (geen games)
- compatibiliteit van bestandformaten
- gebruiksgemak

alvast bedankt!

Verwijderd

redhat 7 pakken, en dan ff helix-gnome installen, werkt _echt_ mooi
( installeren: lynx -source http://go-gnome.com | sh )

• KyD
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09-2022

KyD

neem mandrake, is een ez installatie zelfs voor beginnners

goed is als desktop? bedoel je een distro of een windowmanager? mwah, iig of je nu gnome wilt of kde (of windowmaker >:) ) ze zitten allemaal bij mandrake

Verwijderd

Debian vind ik zelf ook erg geschikt
vorige week opnieuw geinstalleerd, ik wou alles eraf hebben een cleane install hebben voor KDE 2.1
en het werkt perfect

Verwijderd

[b]IK wil dan de hele M$ zooi ook op Linux laten draaien zodat ik dat niet/nauwlijks nog nodig heb
Da's nou precies de reden waarom ik W2000 draai. Voor bv. Visio Enterprise gekoppeld aan Visual Developer etc. heb ik nog geen goede Linux spullen gevonden. Ze zijn er wel voor UNIX maar onbetaalbaar. Daarbij vergeleken is Bill heilig. Tenzij je via een emulator gaat werken. Maar ja, dat is zoiets als droog****** :)
Voor een *NIX desktop is voor mij FreeBSD nog het beste, zowel *NIX als LINUX compatible.

• thunderbird2k
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-03 05:55
Ik zou als desktop pc mandrake nemen. De nieuwste stabiele release is 7.2 en de nieuwste beta is rond 8.0.

8.0 zou ik nog niet nemen is erg beta, maar beschikt wel al over kde2.1 en kernel 2.4.
In de toekomst zou ik dan van mandrake 7.2 upgraden naar redhat 7.1 of mandrake 8.

Software is er ook wel voldoende, ik raad echt kde2.1 en de binnenkort uitkomende gnome1.4 aan. Gnome 1.4 krijgt er dan een goede webbrowser/filemanager bij en een echte outlook-kloon.

Als officepakket zou ik staroffice 5.2 of openoffice 6.19 gebruiken. (Het is hetzelfde, maar openoffice is de nieuwe opensourceversie en is nog beta).

Webbrowsers zijn er ook genoeg: netscape, mozilla, konqueror, nautilus, galeon, lynx, opera5 en meer.

Voor de rest weet ik niet wat voor software je nodig hebt.

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:11

Bananenplant

Blocking YOUR ads since 2005

Mandrake heeft ook als voordeel dat alles pentiumgeoptimaliseerd is. veel andere distro's hebben i386-packages. maar je kunt natuurlijk ook zelf alles compileren... ik denk dat elke distributie voor de desktop wel in aanmerking kan komen... behalve serveredities natuurlijk.

VVD. Maakt crises erger 🏚️ .
Zucmantaks, nu 💰 !
De mythe van de zelfredzame burger 🦄 .

Verwijderd

mandrake 8.0 (helaas nog in beta)
mandrake 7.2 (en dan zelf updaten)

als je update kun je btw eigenlijk elke distro wel nemen, het is alleen meer werk (niet het upgraden maar het instellen). Debian kan in principe ook prima. Daana flink apt-getten kernel compileren etc..etc..

Suse 7.1 is ook redelijk modern.

Mandrake vindt ik zelf erg prettig omdat als je die volledig installeerd je erg veel meteen goed hebt draaien. En je zowel Gnome als KDE als afterstep e.d. hebt (altijd leuk)

Lastig met mandrake 7.2 is wel corel photopaint, en WP office installeren, maar het kan natuurlijk wel.

Mandrake 8.0 ken ik niet, maar zal wel erg goed zijn/worden.

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 09:16
Ben ik de enige die debian op een desktop draait? Testing overigens, niet stable want dan mis je wel veel leuke dingen.

• mtbrainz
  • Laatst online: 20-08 18:41
Nee hoor, ik draai Debian woody/testing op mijn desktop PC.

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Slackware gebruik ik naar volle tevredenheid. Niet echt voor een newbie, maar toch erg gaaf. Je sprinkt meteen in het diepe, maar je leert dan tenminste te zwemmen.

Wil je per se een Windows kloon, neem dan Mandrake.

RG

[deze advertentieruimte is te koop]

• SAiKO

SAiKO

Grote Smurf

Topicstarter
Bedankt zover! Toch nog enkele vraagjes:

- Hoe zit t met deinstallatie van software?? Is dat mogelijk?!

- Wat is er aan linux/freebsd software voor webdesign en fotobewerking (bijv. photoshop, dreamweaver etc.)??

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-08 20:06
[b]Op zondag 11 maart 2001 22:53
Wil je per se een Windows kloon, neem dan Mandrake.

RG
i resent that :-)

Mandrake is echt geen "windows-kloon", anders zou ik het echt niet gebruiken, dat zweer ik je.

... al sinds 1994 windows-vrij ...

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05:18

Exirion

Gadgetfetisjist

Als je een leuke desktop wil hebben dan is Ximiam-Gnome erg mooi en handig (da's de voormalige Helix-Gnome).

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• it0
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

redhat is server os
mandrake newbie os
SUSE IS EVERYTHING

als je suse koopt dan krijg je 6 cd's of 1 dvd .. daar staat dus gewoon alles op alles wat je wilt en daar weer alternatieven voor :).

Als je iets installeert dan worden meteen al je windowmanagers bijgewerkt.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op maandag 12 maart 2001 09:53 schreef it0 het volgende:
SUSE IS EVERYTHING

Als je iets installeert dan worden meteen al je windowmanagers bijgewerkt.
En daarom heb ik ook zo'n pokke hekel aan SuSE, want als je zelf wat dingen hebt veranderd dan walst SuSE daar weer overheen met al z'n leuke automagische scriptjes. Dan heb ik liever gewoon RPM van Redhat.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Op zondag 11 maart 2001 01:07 schreef KrezieBite het volgende:
IK wil dan de hele M$ zooi ook op Linux laten draaien zodat ik dat niet/nauwlijks nog nodig heb
Wat een bullshit reden om Linux te nemen... neem dan Windows 2000. Je moet geen Linux nemen om vervolgend via VMWare alsnog Windows Applicaties te gaan draaien... dan kun je net zo goed Windows 2000 nemen, die blijft ook weken achtereen goed draaien!

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• mavink
  • Laatst online: 27-05 09:16
Op maandag 12 maart 2001 00:21 schreef KrezieBite het volgende:
Bedankt zover! Toch nog enkele vraagjes:

- Hoe zit t met deinstallatie van software?? Is dat mogelijk?!

- Wat is er aan linux/freebsd software voor webdesign en fotobewerking (bijv. photoshop, dreamweaver etc.)??
Deinstallatie gaat meestal redelijk makkelijk. Met apt-get remove <software> onder debian, en rpm heeft er volgens mij ook een optie voor.

Voor fotobewerking zou ik the Gimp aanraden.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op maandag 12 maart 2001 10:05 schreef vink het volgende:

[..]
Voor fotobewerking zou ik the Gimp aanraden.
Het fotobewerkingspakket van Corel is ook gratis te downloaden voor Linux. Persoonlijk werk ik ook liever met GIMP, maar als je en aan gewend bent is het misschien wel handig.

Verwijderd

rpm -e voor rpm's te deinstalleren

maar het deinstalleren van zelfgecompileerde software is niet zoals je dat gewoon bent in windows.

je moet de files deleten ( eerst weten waar ze allemaal zitten) en dan in de config files her en der de verwijzingen daarnaaretoe verweideren

• SAiKO

SAiKO

Grote Smurf

Topicstarter
Dankje voor je mening...Heb ik niet om gevraagd! Lees het topic eerst en probeer een zinnig antwoord te verzinnen. Heb je dat niet, zoek dan tot je een topic gevonden hebt waar je wel een antwoord op hebt!
Op maandag 12 maart 2001 10:05 schreef maartena het volgende:

[..]

Wat een bullshit reden om Linux te nemen... neem dan Windows 2000. Je moet geen Linux nemen om vervolgend via VMWare alsnog Windows Applicaties te gaan draaien... dan kun je net zo goed Windows 2000 nemen, die blijft ook weken achtereen goed draaien!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 23:20
Op zondag 11 maart 2001 20:16 schreef vink het volgende:
Ben ik de enige die debian op een desktop draait? Testing overigens, niet stable want dan mis je wel veel leuke dingen.
nee hoor, ik ook (potato/testing/kde2.1)

Verwijderd

Op maandag 12 maart 2001 09:53 schreef it0 het volgende:
redhat is server os
mandrake newbie os
SUSE IS EVERYTHING
redhat is zeker geen dedicated server os, mandrake is een workstation os, en suse is lache als je wilt dat je je config alleen nog maar kunt wijzigen in yast. Suse is zeker niet "everything".

• it0
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Ik zei dat ik met mijn SUSE flamebait genoeg mensen uit de tent heb gelokt.

De reden dat ik hier voor suse kies is:
-Zeer uitgebreide support voor 3rd party apps
-Gemakkelijke configuratie dmv yast. Je kan wel zeggen dat is kut en werkt bij andere distro's weer anders enz enz. Als je zo graag in de config files hakt dan moet je naar /etc/rc.config kijken en dan SuSEconfig draaien..
Maar mijn punt is als je het echt als desktop wil gebruiken zoals gevraagd dan wil je toch zoiets gemakkelijks als YAST en niet overal in de config files hakken?
-Website is erg prettig voor support.

Voor web editing zijn de volgende progs wel aan te raden:
-gimp
-gftp
-bluefish met weblint
-scream
-vi met html ondersteuning

Ik ben het er mee eens dat redhat geen dedicated server os is maar dat is toch wel waar ze zich voornamelijk oprichten. Persoonlijk vind ik redhat een stel oplichters qua prijsverhouding vergeleken met suse.

Als je linux als server os wilt gebruiken dan zou ik altijd voor slack gaan...

Verwijderd

Hmm, ik kan me wel vinden in wat Maartena zegt, al vind ik de manier waarop wat bot.

Wat wil je eigenlijk?
Je wilt Linux draaien, en je windowsprogramma's draaien? Lijkt me onmogelijk, of je moet zo'n emulator/rewrite/vm gebruiken, wat niet echt snel werkt.
Als je Linux wilt gebruiken zul je voor bijna ieder windowsprogramma een linuxalternatief moeten vinden. Dat kan moeite en tijd kosten. Wel de moeite waard trouwens.
Als jij je windowsprogramma's niet kwijt wilt dan is win2000 misschien toch een betere optie.

• SAiKO

SAiKO

Grote Smurf

Topicstarter
Nee, ik wil geen windowsprogramma's op linux draaien, ik wil soortgelijke programma's erop draaien..zoals staroffice etc.
Op Tuesday 13 March 2001 17:53 schreef MarcelP het volgende:
Hmm, ik kan me wel vinden in wat Maartena zegt, al vind ik de manier waarop wat bot.

Wat wil je eigenlijk?
Je wilt Linux draaien, en je windowsprogramma's draaien? Lijkt me onmogelijk, of je moet zo'n emulator/rewrite/vm gebruiken, wat niet echt snel werkt.
Als je Linux wilt gebruiken zul je voor bijna ieder windowsprogramma een linuxalternatief moeten vinden. Dat kan moeite en tijd kosten. Wel de moeite waard trouwens.
Als jij je windowsprogramma's niet kwijt wilt dan is win2000 misschien toch een betere optie.
Pagina: 1