Nieuw monitor met GeForce 6800GS/XT?

Pagina: 1
Acties:

• Zenyatta
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-02 15:30
In mijn computer zit een GeForce 6800 GS/XT. Die heeft voor zover ik kan achterhalen 256MB geheugen aan boord. Daarop heb ik een CRT scherm aangesloten staan, de Vision Master Pro 410 van Iiyama. Wat ik met mijn computer het meeste doe, is internet, Word/Office, video (via DVD of als .avi) kijken en zo af en toe een spelletje.
Op zich werkt alles prima, maar mijn huidige monitor is er duidelijk eentje die best wat elektriciteit verstookt. Daarnaast werk ik elders regelmatig met computers met breedbeeldschermen en dat vind ik toch wel erg prettig. Vandaar dat ik naar een breedbeeldmonitor aan het kijken ben. Dat is dan gezien de huidige markt per definitie een TFT scherm.

Een monitor dat ik zou kopen moet aan de volgende eisen voldoen:
  • 22" breedbeeld. Dit is de grootste maat die ik kwijt zou kunnen, omdat de plank waar mijn computer op staat deze breedte plus een computerkast kan herbergen. Smaller zou passen, maar waarom een kleiner monitor als deze maat zou passen?
  • Ik wil het monitor met mijn huidige videokaart kunnen aansturen.
  • Ik heb een budget van maximaal €150,- tot €160,-, exclusief eventuele pixelgarantie.
Nu ben ik wat aan het researchen gegaan voor een keuze tussen verschillende modellen. Daarbij viel mij op dat modellen van 22" inmiddels voorzien is van een HD-resolutie. De andere resolutie die ik tegen kwam was 1680*1050. Mijn kennis over monitors en resoluties gaat niet zo ver, maar wat ik begrepen heb is dat je bij een TFT monitor het beste de native resolutie van het monitor kan draaien.

Mijn eerste vraag is nu wat de hoogste resolutie is die mijn videokaart aankan. De site van Nvidia geeft me niet duidelijk aan welke resolutie dat is. Wat ik op Wikipedia vond was het volgende:
GeForce 6 series general features
*knip
  • Max Resolution is 2048x1536@85 Hz
  • Video Scaling and Filtering - HQ filtering techniques up to HDTV resolutions
  • Integrated TV Encoder - TV-output up to 1024x768 resolutions
*knip
  • Dual 400 MHz RAMDACs which support QXGA displays up to 2048x1536 @ 85 Hz
*knip
Mag ik hieruit opmaken dat mijn videokaart een monitor met HD-resolutie ondersteunt? Dat is mij niet helemaal duidelijk, omdat bij Configuratiescherm =>> Beeldscherm =>> tab Instellingen de maximale resolutie die weergegeven wordt 1600*1200 is. Is dat omdat mijn videokaart toch niet meer aan kan of is dat omdat het monitor dat ik nu heb geen hogere resoluties ondersteunt?

De tweede vraag die ik dan stel is de vraag naar welke resolutie ik het beste kan kan kiezen. HD is, als ik het goed begrepen heb, 1920*1080. Dat is hoger dan de 1680*1050. Ga ik dat verschil in praktijk erg zien? HD is in verhouding breder dan de andere resolutie. Mis ik bij een HD resolutie de hoogte?

En als ik een HD resolutie ga draaien, wat betekent dat voor de programma's die ik draai? Ik bedoel, games kan ik volgens mij prima op een lagere resolutie spelen. Er zijn zelfs nu weinig spellen die ik draai op dezelfde resolutie als ik in Windows draai. Meestal game ik op lagere resoluties.
Voor Word lijkt het me dat ik twee pagina's naast elkaar kan lezen. Dat lijkt me een enorme vooruitgang.
Maar als ik een film wil kijken? Kan dat dan nog gewoon, of wordt dat lastig omdat de videokaart dat niet aan kan? Worden DVD's ge-upscaled naar HD, of speel ik ze gewoon af?

Dus, met andere woorden, welke resolutie kan mijn videokaart aan, welke resolutie kan ik voor een nieuw monitor het beste kiezen, en gaat dat geen problemen geven voor de manier waarop ik mijn computer gebruik?

The answer is 42.

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-02 19:50
De max resolutie die Windows geeft is die van de huidige monitor. Verder zou ik gewoon een leuk scherm uitzoeken, op jou formaat 22" max dus. Ik draai hier twee keer 20" 1600 bij 900 en geen enkel probleem met HD materiaal...

• Zenyatta
Ik ben niet echt van plan met mijn huidige computer HD materiaal af te spelen. Behalve dan misschien een enkel videootje op Youtube. Vandaar ook mijn vraag wat er gebeurt als ik HD-resoluties draai, maar een gewone DVD af wil spelen...

The answer is 42.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dan wordt dat beeld gewoon geupscaled als je het fullscreen gaat draaien.

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-02 19:50
Ligt eraan wat je tegen het programma zegt: wil je fullscreen dan zal hij upscalen, meestal gaat het dan wel goed

• Zenyatta
Maar als hij het gaat upscalen, vergt dat dan niet heel veel van mijn videokaart? Dat wil zeggen: meer dan hij aankan?

The answer is 42.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-02 13:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

HD resolutie draaien en DVDtje kijken kun je ook gewoon doen met een simpele integrated Intel, de GPU hoeft voor upscalen weinig te doen, upscalen is geen complexe operatie. "Gewoon" een enkele pixel video weergeven in meerdere pixels van het beeldscherm.
Decoden van videomateriaal is de CPU eter, maar als je geen HD x264 materiaal gaat kijken ga je daar geen last van hebben.

Ik heb een paar jaar geleden mijn 20" Dell 2007WFP (1680x1050) aan een Leadtek GeForce 6800LE gehad, dat loopt prima. :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Zenyatta
Ok, dan moet het voor het draaien van de pc geen verschil maken dat ik een hogere resolutie ga draaien. Dan nog de vraag welke hogere resolutie het beste is?

The answer is 42.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Hoe hoger hoe beter. Althans, dat is mijn mening. Je kunt nooit genoeg ruimte hebben op je scherm.

• Zenyatta
Dus dan kan ik beter voor full HD gaan dan voor 1600*1200?

[ Voor 5% gewijzigd door Zenyatta op 20-06-2010 16:44 ]

The answer is 42.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dan heb je meer pixels, dus meer ruimte, dus dat zou ik zelf het fijnste vinden. Maar ik heb dan ook chronisch ruimtetekort :+

• Zenyatta
_/-\o_ Dan denk ik dat ik voor een fullHD monitor ga!

Zit er nu nog veel verschil tussen de merken? Ik neig een beetje naar een monitor van ofwel Iiyama ofwel van Samsung. Zijn dit echt goede merken, of kan ik beter toch een ander merk kiezen?

En de reactietijd, is dat een belangrijk onderdeel om naar te kijken? De meeste schermen hebben 2 ms of 5 ms. Zie je het verschil echt, of maakt dat geen fluit meer uit?

The answer is 42.

• Zenyatta
Anyone?

The answer is 42.

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04:01
Christijn schreef op zondag 20 juni 2010 @ 17:06:

Zit er nu nog veel verschil tussen de merken? Ik neig een beetje naar een monitor van ofwel Iiyama ofwel van Samsung. Zijn dit echt goede merken, of kan ik beter toch een ander merk kiezen?

En de reactietijd, is dat een belangrijk onderdeel om naar te kijken? De meeste schermen hebben 2 ms of 5 ms. Zie je het verschil echt, of maakt dat geen fluit meer uit?
zoek even revieuws op!;) en baseer daarop je keuze. verder maakt die 2 of 5 ms tegenwoordig niets meer uit.

• Zenyatta
Ga ik doen! (En reviews heb ik al hele bergen van gelezen. Ik was gewoon benieuwd naar ervaringen die niet in de reviews vermeld worden.)

Maar in ieder geval bedankt voor de antwoorden!

The answer is 42.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Christijn schreef op zondag 20 juni 2010 @ 17:06:

Merk zegt niet alles. Ik zou eerder op het paneel letten dan op het merk monitor dat je koopt (niet dat merk niet belangrijk is, maar dan eerder voor garantievoorwaarden).
En die reactietijd ga je echt niet zo snel merken.

• Zenyatta
Op het paneel letten? Waar let ik dan precies op?

The answer is 42.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Christijn schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 11:49:
Op het paneel letten? Waar let ik dan precies op?
Wat voor paneel er in de monitor zit.
Als kwaliteit je niet zo heel veel boeit kun je gewoon een TN ding pakken, maar wil je beter beeld dan is het zinnig om te kijken naar een MVA/PVApaneel of zelfs een IPSvariant.
Dat is natuurlijk persoonlijk, maar ik zelf wordt niet echt vrolijk van een TNpaneel.

• Zenyatta
Wat ik zo snel zie in de pricewatch, hebben de monitoren die binnen mijn budget vallen allemaal een TN paneel.

Waar zit het verschil dan in? En is dat net zo als met bijvoorbeeld de bitrate van MP3's, waarbij een gemiddelde persoon het verschil tussen 128 en 320 kbps niet of nauwelijks kan horen, dat je echt kritisch moet zijn op je apparatuur om echt verschil te zien?

The answer is 42.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Er zijn boekdelen volgeschreven over de verschillen tussen paneeltypes.

Even heel vlug:
  • TN: goedkoop. Slechte kleurweergave, zwart is niet zwart en zeer krap kijkhoek, met sterke verkleuring als je buiten kijkhoek zit. Kunnen redelijk snel zijn (weing input lag, geen ghosting)
  • MVA/PVA: Kom je weinig meer tegen. Iets duurder. Goede zwart, heldere kleuren (soms zelfs iets te saturated, beter voor films dan fotobewerking), goede kijkhoek. Wel vrij traag (ghosting)
  • S-PVA: Vergelijkbaar met gewoon PVA, maar door truucje geen ghosting meer, wel input lag. Ideaal voor films, waardeloos voor gaming.
  • (S)-IPS: Duur. Beste kleurechtheid, zwart is zwart, goede kijkhoek, beste (=lage) input lag, op papier meer kans op ghosting, maar in praktijk geen last van. Goed all-rounder, enig minpunt is potentieel te felle wit (schitter-effect). En de prijs.
TN is echt bagger, maar idd, in die prijscategorie ga je niets beters vinden nieuw. Ik zou zelf eerder sparen voor een goede IPS, of binnen dit budget tweedehands kopen.

Zie trouwens ook:
**LET OP** Welke monitor moet ik kopen?
(moet wat geupdate worden, maar de dingen die er staan zijn nog altijd geldig)

Oslik blyat! Oslik!

• Zenyatta
*Christijn gaat daar vlug verder zoeken!

The answer is 42.

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:59
TN is technisch idd bagger. Maar 90 procent van de mensen heeft toch zoon paneel staan.

Dus ga voor jezelf na: is dit in mijn ogen gewoon mooi zat of is het echt te min.

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Speeddragon schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 13:55:
TN is technisch idd bagger. Maar 90 procent van de mensen heeft toch zoon paneel staan.
Omdat de meeste mensen geen geld uit willen geven en vaak niet weten dat er iets anders is. Daarbij hebben ook hele volksstammen de monitor niet op de native res draaien, waardoor het beeld sowieso belabberd is.

• Zenyatta
Ik zal zeker op de native resolutie gaan draaien (ik heb begrepen in dit topic dat mijn graka dat aan moet kunnen). Maar waarschijnlijk gaat iets anders dan TN mijn budget te boven. En ik neem aan dat de schermen van vandaag de dag goed genoeg zijn om aan mijn wensen te voldoen.

Voor mij zal TN volgens mij goed genoeg zijn...

The answer is 42.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

2e hands kun je anders prima schermen krijgen. Je ziet vrij regelmatig 20" Dell IPS schermen voor EUR 100 op Marktplaats.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1