Studiekeuze: HTS elektrotechniek -> WO elektrotechniek

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 358912

Topicstarter
Beste forumleden,

Op dit moment ben ik een derdejaars HBO elektrotechniek student. Over een jaar moet ik de keuze hebben gemaakt of ik stop of ga doorsturen aan de Technische Universiteit.

Ik weet dat er een groot verschil is tussen een HBO en WO studie.

Zijn er ex-HTSers die hebben doorgestudeerd en wat zijn de ervaringen?
Is de studie te doen en hoe zit het met het tempo?
Hoeveel uur per week zit je aan je studie om het bij te houden?

Hopelijk kunnen meerdere mensen mij advies geven, zodat ik de knoop voortijdig kan door hakken.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-04 17:24

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Het grootste verschil tussen HBO en WO is dat WO veel theoretischer is. Je krijgt veel meer de achterliggende gedachte WAAROM je iets doet ipv het 'gewoon' te doen wat bij HBO meestal het geval is.

Studietempo zal iets hoger liggen dan HBO, maar het is zeker wel te doen. Het aantal uren ligt aan intelligentie en het beoogde resultaat. Al wil je cum laude afstuderen en je bent niet bijster slim, zal dat veel tijd kosten }:O

Ik heb zelf ook een WO studie na mijn HBO gedaan en het is me goed bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghannes
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:29
ik heb eerst HBO E gedaan en voor de keuze gestaan om een normaal af te studeren of een gemengd hbo/TU traject. Ik heb gekozen voor normaal afstuderen, daarna ben ik begonnen aan schakelprogramma en ben nu bijna klaar met het eerste jaar Master Embedded Systems.

Het voordeel van eerst HBO 'normaal' afmaken is dat je kan terugvallen op een volwaardig diploma (mocht TU te zwaar zijn).

Let wel, het verschil tussen HBO en TU/e is er wel degelijk. Het HBO kon ik met de ingeroosterde uren prima afronden in 4 jaartjes. Dat is op de TU/e wel anders. Het kost mij 40++ uur. Dwz, 's avonds nog vaak scripjes schrijven of inlezen/reviewen. Zolang je studeert is er altijd wel wat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ghannes schreef op zondag 20 juni 2010 @ 14:56:
ik heb eerst HBO E gedaan en voor de keuze gestaan om een normaal af te studeren of een gemengd hbo/TU traject. Ik heb gekozen voor normaal afstuderen, daarna ben ik begonnen aan schakelprogramma en ben nu bijna klaar met het eerste jaar Master Embedded Systems.

Het voordeel van eerst HBO 'normaal' afmaken is dat je kan terugvallen op een volwaardig diploma (mocht TU te zwaar zijn).

Let wel, het verschil tussen HBO en TU/e is er wel degelijk. Het HBO kon ik met de ingeroosterde uren prima afronden in 4 jaartjes. Dat is op de TU/e wel anders. Het kost mij 40++ uur. Dwz, 's avonds nog vaak scripjes schrijven of inlezen/reviewen. Zolang je studeert is er altijd wel wat te doen.
Oke heel erg bedankt voor je uitleg.

Toch heb ik nog een paar vragen voor je.
Hoe ondervond jezelf de overgang. Was je een boven gemiddeld student? Kwam je het hbo met gemak door, waardoor je ver bent gaan studeren?

Hoe zit het met het aantal lesuren? Heb je van vroeg tot savonds laat les? Of wordt het steeds meer zelfstudie, waardoor je maar een paar dagen op school hoeft te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghannes
Anoniem: 358912 schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 06:17:
[...]

Oke heel erg bedankt voor je uitleg.

Toch heb ik nog een paar vragen voor je.
Hoe ondervond jezelf de overgang. Was je een boven gemiddeld student? Kwam je het hbo met gemak door, waardoor je ver bent gaan studeren?
De overgang was goed. De mensen waar je mee te maken krijgt zijn ook vaak ex HBO'ers (ik schat dat 30/40% van de Master E.S. ex HBO'er is). Ik bedoel, dat die gasten wel weten wat studeren is, dus ze gooien er niet met de pet naar. In het schakelprogramma komt dat wat meer voor. Zie het schakelprogramma maar als een 'filter'.
Ik ben niet bovengemiddeld. Ik scoor gemiddeld 6/7 oid, en heb op 1 vak na nog alle master vakken gehaald. Het hbo was darentegen makkelijker, omdat ik thuis vrijwel niks hoefde te doen.
Hoe zit het met het aantal lesuren? Heb je van vroeg tot savonds laat les? Of wordt het steeds meer zelfstudie, waardoor je maar een paar dagen op school hoeft te komen.
Het aantal colleges is ongeveer 10-15 ofzo pwer week (indien je 5 vakken van 5 ECTS volgt). Maar vergeet niet dat 1 ECTS staat voor 28 uur). Veel vakken benaderen het ook op deze manier, dwz dat er aardig wat tijd in zet per vak. Ik ben dus veelal van 9 tot 17u hier. Vaak doe ik 's avonds ook nog wat, zoals dingen doorlezen of afmaken, mailtjes bijwerken etc.
Daarnaast werk ik nog parttime (30%) als programmeur, dus m'n werkweek bestaat uit 6 dagen O+. Vrije tijd is er dan wel niet heel veel, maar wel genoeg om de kroeg en de eindhovense borrel op te zoeken _/-\o_ .

Ik weet niet welke TU je wil gaan doen? Maar ik weet dat de schakelaar van E op de TU/e een aardig pittig schakelprogramma heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het aantal colleges is ongeveer 10-15 ofzo pwer week (indien je 5 vakken van 5 ECTS volgt). Maar vergeet niet dat 1 ECTS staat voor 28 uur). Veel vakken benaderen het ook op deze manier, dwz dat er aardig wat tijd in zet per vak. Ik ben dus veelal van 9 tot 17u hier. Vaak doe ik 's avonds ook nog wat, zoals dingen doorlezen of afmaken, mailtjes bijwerken etc.
Daarnaast werk ik nog parttime (30%) als programmeur, dus m'n werkweek bestaat uit 6 dagen O+. Vrije tijd is er dan wel niet heel veel, maar wel genoeg om de kroeg en de eindhovense borrel op te zoeken _/-\o_ .

Ik weet niet welke TU je wil gaan doen? Maar ik weet dat de schakelaar van E op de TU/e een aardig pittig schakelprogramma heeft.
De tijden zijn inderdaad wel pittig, vergeleken met het HBO heb je eigenlijk vakantie :*)
Ik heb gehoord dat 4 jaar HBO bijna 1 jaar WO is, alles gaat er met een rot gang doorheen.
Als ik het goed begrijp.... zit je dus van 9 tot 17u en 's avonds doe je nog dingen voor school.
Dan lijkt het me, dat je dan nog tot heeel laat voor school zit te werken? Klopt dit?

Ik zit eraan te denken om naar TU Twente of Delft te gaan. Welke het precies wordt weet ik nog echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghannes
Anoniem: 358912 schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 15:55:
[...]
Ik heb gehoord dat 4 jaar HBO bijna 1 jaar WO is, alles gaat er met een rot gang doorheen.
Dat is natuurlijk te overdreven. Zoals ik zei, het HBO doe je gewoon in 40u p/w en en dan haal je elk jaar gewoon 60 ECTS. In m'n schakeljaar heb ik 42 ECTS behaald, dit jaar ga ik voor 51 master ECTS.
Als ik het goed begrijp.... zit je dus van 9 tot 17u en 's avonds doe je nog dingen voor school.
Dan lijkt het me, dat je dan nog tot heeel laat voor school zit te werken? Klopt dit?
Het komt wel eens voor. 's Avonds heb ik meestal geen zin meer om dingen uit te zoeken of te bestuderen, maar doe ik meer kleine dingen die opstapelen.
Ik zit eraan te denken om naar TU Twente of Delft te gaan. Welke het precies wordt weet ik nog echt niet.
succes met je keuze ;)
Pagina: 1