Aansluiten grootverbruiker d.m.v. kroonsteen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-10 23:35
We zijn in het bezit van een Kärcher hogedrukreiniger maar nu is de schakelaar defect.
Het betreft een twee fasen schakelaar die volgens het stickertje 14,5 Ampère kan schakelen bij 230V.
Aangezien het apparaat zo'n 3000 Watt verbruikt met pieken tot 3400-3500 Watt is de schakelaar gesmolten, wellicht door gebruik van een niet toereikende verlengkabel.

Nu heb ik de schakelaar verwijderd en wil ik in plaats ervan een permanente verbinding maken. Normaal gesproken gemakkelijk genoeg, heb het even getest met een kroonsteen. Maar ergens lijkt me dat niet zo'n strak plan, 3500 Watt over een kroonsteentje... Ik heb gedacht om het te solderen met een krimpkous eroverheen maar als de schakelaar smelt doet tin dat wellicht ook?

Mijn vraag: Welke verbinding is het meest geschikt bij hogere ampères?

Natuurlijk heb ik al even rond gezocht en het volgende gevonden:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/50239
[HT] wat doe ik met mijn stroomsnoeren?
Grondkabel
Maar misschien hebben jullie nog andere ideeën? :)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-10 22:31

JdM

Humbled

Als je dan al een kroonsteen plaatst, knip dan de kroonsteen door zodat je losse blokjes hebt.
Een kroonsteen die geschikt is voor de dikte van kabel die erop aangesloten moet worden zal best werken hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Een schakelaar maakt (kortstondig) contact met een (relatief) hoge weerstand, waardoor er veel warmteontwikkeling ontstaat. Als jij gewoon fatsoenlijk soldeert, zodat het soldeersel gewoon een fatsoenlijke dikte bereikt, dan lijkt 't mij sterk dat daar exorbitante temperaturen zullen ontwikkelen.

En nee, kroonsteentjes zijn evil. Maken zeer slecht contact (weinig contactoppervlak). Dan zou een lasdop nog beter zijn (zo'n schroef-exemplaar), maar die werken volgens mij alleen met vaste kernen, niet met van die kernen vol draadjes.

[ Voor 28% gewijzigd door Osiris op 19-06-2010 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:16
Er zijn ook kroonsteentjes waar een kabel inpast ter grote van je pink dus daar kan ook echt wel 3500 watt doorheen. Heb ze in frankrijk bij de bouwmarkt van "giga" tot nederlandse maat gezien wellicht kun je opzoek naar een plaatselijk electronica groothandel of installatie bedrijf want ik gok dat de gamma en praxis zoiets niet hebben.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Het zit nu tijdelijk vast met een kroonsteen die overeenkomt met de aderdikte, het vervelende is dat de twee kabels afwijkend zijn. De binnenkomende is dikker dan de interne. Het gaat in beide gevallen om een soepele kabel het is dus geen massieve kabel.

De hitte zal zich ontwikkelen op het zwakste punt lijkt me, in dit geval bij de soldeer/verbinding die ik ga maken?
Tot zover bedankt voor jullie reacties, mijn voorlopige conclusie: Liever solderen dan gebruikmaken van een kroonsteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJTE
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-09-2022
Als je het gewoon goed soldeert moet dat gewoon goed gaan. Tegen de tijd dat de verbinding zodanig heet is dat het tin smelt zijn er al minstens vijf andere onderdelen in de fik gevlogen, dus smeltend tin is niet echt het eerste waar ik me druk over zou maken. Daarbij geeft solderen gewoon een veel betere/robuustere verbinding dan een kroonsteentje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-10 11:41

LauPro

Prof Mierenneuke®

Tin smelt pas bij 232 graden, dus als je die temperatuur hebt dan zijn er inderdaad andere problemen, zoals de isolatie die smelt en kortsluiting geeft :P .

Eerlijk gezegd heb ik nooit echt problemen gehad met kroonstenen. In alle vormen van installaties zit wel een schroefverbinding die aderkernen vasthoudt (denk aan stekkers...).

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:20
Is het wel zo handig dat je hem nu schakelaar loos maakt? Lijkt me niet handig als je pomp droog gaat lopen namelijk, wat nogal snel gebeurt als je geen schakelaar inbouwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
De kroonsteen is weg, heb het netjes gesoldeerd twee krimpkousjes erover en klaar :D
ThinkPad heeft een erg goed punt, het ding komt echter uit 1994 dus als ik die schakelaar als zou kunnen vinden is hij vast prijzig. Als hij nog lang meeging had ik het er wel voor over maar dat oude ding van 16 jaar is het niet meer waard. Zolang hij werkt vind ik het wel best, als hij kapot gaat hij naar de stort.

Het snoer dat eraan zit is niet erg lang dus je kunt er gemakkelijk bij om hem aan en uit zetten :)
Bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 23:56

Engineer

Software

.

[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:18

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Engineer schreef op zondag 20 juni 2010 @ 10:05:
Mits je de goede kroonsteen gebruikt het het correct monteert kan een kroonsteen heus wel 3Kwatt aan. Zo spannend is dat vermogen ook weer niet.

Afaik horen standaard 230v kroonsteentjes al 3Kwatt bestendig te zijn, gezien een normale 16 ampere groep rond de 3Kwatt is.
Dat vindt ik ook.
Maar mijn vorige huis is naar mijn gevoel een keer bijna afgebrand omdat de vorige eigenaar daarvan inbouwspotjes (stuk of 10 a 75 watt) in een houten plafond had gebouwd en die met los liggende (bakelieten) kroonsteentjes parallel aan elkaar had geknoopt. Gebruikmakend van massieve installatie bekabeling. Doorgaans zou ik dat ook niet echt als een groot probleem zien. Maar toen ik dat plafond sloopte en zag hoe dat zat dacht ik eerst "hmmm dat had beter gekunt". Maar toen ik verder sloopte en op de bovenzijde van dat plafond op de plekken van de kroonstenen zwarte brandvlekken zag zitten slikte ik wel een keer....Nou zat het duidelijk allemaal niet meer al te vast gedraait, werking van metaal, warm-koud, uitzetten krimpen, uiteindelijk een koperdraad die bijna los in de kroonsteen hangt na heel wat jaren. Dat levert weerstand en dus een grote hoeveelheid lokale warmte op.

Wat ik wil zeggen: kroonstenen zijn prima korte termijn oplossingen en doorgaans veilig genoeg om idioot hoge stromen te overleven. Maar niet om jarenlang grote stromen te verwerken.
Schroef en klem verbindingen die je vindt in stopcontacten en meterkasten zijn veel beter bestand tegen warmte ontwikkeling door hoge stromen en daardoor heb je dat probleem daar niet / minder.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-10 12:47
Over die spotjes kan ik je wel gelijk geven, Ik ben het zelf al eens tegengekomen. Spotjes hingen 2-3 jaar tot er een paar niet meer werkte. Probleem? van die spotgoedkope "wago's" die ingebrand waren en uiteindelijk losgekomen waren. En dat was door een firma geplaatst die dit dagelijks doet. Ze zouden toch beter moeten weten in mijn ogen.
Als je deftige wago's gebruikt komt dit niet voor. Deze zou ik ook kunnen aanbevelen voor de TS werkt prima en is ook gemaakt voor soepele kabel en kunnen die stromen gemakkelijk aan.

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-10 19:25

Part

Helemaal niets.....

Hoe ga je hem nu aan en uit zetten?
Als je dit doet door de stekker in en uit de wandcontactdoos te trekken dan zal deze het niet lang vol houden. Deze zijn berekend op 16A maar pas nadat de stekker is geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:29

Twazerty

AVCHDCoder developer

Part schreef op zondag 20 juni 2010 @ 13:51:
Hoe ga je hem nu aan en uit zetten?
Als je dit doet door de stekker in en uit de wandcontactdoos te trekken dan zal deze het niet lang vol houden. Deze zijn berekend op 16A maar pas nadat de stekker is geplaatst.
Schakeldoos? stekkerdoos met aan uit schakelaar?

[ Voor 6% gewijzigd door Twazerty op 20-06-2010 13:56 ]

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Ja wellicht maak ik nog een schakelaar aan het snoer/voor de stekker. 16A is overigens meer dan de originele schakelaar kon schakelen (14,5A) Nu moet ik zeggen dat de inschakel stroom ook niet zo heel hoog is, pas wanneer je @ 160 Bar aan het wassen bent haalt hij ~3400 Watt, idle nog geen 800 Watt dat valt dus mee.

Dit lijkt me ook niet zoon stak plan: (Alhoewel hij 16A aankan bij 230V, 3500 Watt en hij is geaard)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/vmFzuf0Rruu06lCgW148UtIv/full.jpg
>:)

@Hieronder ik snap u :)

[ Voor 60% gewijzigd door Puch-Maxi op 20-06-2010 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Gebruik verbindingen die men gebruikt voor hifi audio in auto's: omdat daar alles met 12V werkt, moet voor het zelfde vermogen de stromen heel hoog zijn: kabels zijn dus ook heel dik (10mm+ in doorsnede voor voedingskabels van versterkers) en daar kun je bij audiospeciaalzaken voor auto's genoeg materialen vinden om 2 kabels te koppelen (vaak d.m.v. koperen, solid plaatmaterialen ipv infenieure schroefjes); zou je meteen een unit tussen kunnen zetten met 18A trage zekering om te voorkomen dat langdurig de boel alsnog doorbrand.

Snapie vous?

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Pak anders een standaard 230V steeklasdop. Is geisoleerd en bestand tegen hoge stromen :)

Edit: Oeps, niet met soepel draad natuurlijk 8)

[ Voor 22% gewijzigd door strandbal op 20-06-2010 17:35 ]

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-10 19:25

Part

Helemaal niets.....

Puch-Maxi schreef op zondag 20 juni 2010 @ 16:57:
Ja wellicht maak ik nog een schakelaar aan het snoer/voor de stekker. 16A is overigens meer dan de originele schakelaar kon schakelen (14,5A) Nu moet ik zeggen dat de inschakel stroom ook niet zo heel hoog is, pas wanneer je @ 160 Bar aan het wassen bent haalt hij ~3400 Watt, idle nog geen 800 Watt dat valt dus mee.

Dit lijkt me ook niet zoon stak plan: (Alhoewel hij 16A aankan bij 230V, 3500 Watt en hij is geaard)
[afbeelding]
>:)

@Hieronder ik snap u :)
Bij het inschakelen staat de motor stil. Dan heb je kortstondig een veel grotere belasting. Die zal ruim over de 3400 watt gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Dat is waar en daar komt bij dat hij eerst de bedrijfscondensator ook nog moet opladen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snijtafel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-10 18:13
Je hebt ook nog van die speciale kroonstenen van keramiek(?) die zijn gemaakt voor gebruik op warmere plaatsen, dus die zouden het misschien ook moeten redden.
Pagina: 1