Boxen verzwakken en afstellen

Pagina: 1
Acties:

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-01 09:01

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Hallo Allen,

Na lang gekeken en veel dingen te hebben afgevraagd, stel ik mijn vraag hier.

Sedert mijn begin hier op tweakers ben ik helemaal verzot geraakt op electronica en alle tweak gerelateerde zaken, dus op een goeie dag naar de kringloop gefietst... daar 2, 3weg boxen van Sony gekocht, een versterker van Audio Reflex van 20 jaar oud... plus een cd en een tape module gekocht en een cheap ass pc'tje voor 10 euro... inderdaad, weinig geld voor een aantal dingen om los te halen,

Toen ik erachter kwam dat de versterker ook op mijn pc kon, heb ik de sony boxen uit elkaar gehaald en daar aparte kasten voor gemaakt. de tweeter en speaker zijn in een klein kastje op mijn bureau beland en de grote box (middentoon?) In een grotere kist onder het bureau *dit geld voor beide boxen

Dus had ik een mooi setje links en rechts.... totdat mn paps en mams hun bose boxen wegdeden ik deze erin heb gezet, en ik ben ontzettend tevreden met het resultaat, veel power en een ontzettend diepe bass

Gisteren bij mijn broer de kasten opgeruimd en daar kwamen nog twee leuke 3weg boxen van pioneer tegen uit een auto. mocht ik meenemen en heb daar vandaag een leuk kistje omheen getimmerd... :)

Nu mijn vraag... die pioneer boxen zijn 4 ohm, die andere 6 ohm, natuurlijk werkt het, maar ze kunnen niet zoveel vermogen aan als de Bose boxen, Soms wil ik de muziek gewoon met veel bass draaien maar dan kraken de Pioneer boxen. Is dit op te lossen? dmv verwakking ofzo?

Verder heb ik grote boxen (middentoon) van Sony nog die ik er eventueel bij achter kan hangen? is dit een oplossing....

P.s. als de ts heel verwarrend is..., kom maar op met de vragen, domme vragen kunnen er niet komen :)

Revive the guild!

• centr1no
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-01 11:04
Je versterker kan waarschijnlijk niet genoeg vermogen leveren om de 4 ohms luidsprekers aan te sturen.

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-10-2025
Heb je nu de 6Ohm speakers en de 4Ohm speakers tegelijk op je versterker aangesloten? Want dit zou betekenen dat er een belasting van 2,4Ohm aan je versterker hangt en de meeste versterkers vinden dit niet erg fijn..

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Ik zal even een paar foto'tjes maken en hier invoegen om het een en ander te verduidelijken....

(Heb helaas de ballen verstand van Audio)

Hier de versterker

Afbeeldingslocatie: http://www.modelbrouwers.nl/albums/coppermine/albums/userpics/12094/DSCF3590.JPG

Hier de Bose boxen (zaten eerder gewoon in 1 kist, maar ik wou de speaker en tweeter op mn bureau vandaar)

Afbeeldingslocatie: http://www.modelbrouwers.nl/albums/coppermine/albums/userpics/12094/DSCF3589.JPG

Hier de Pioneer box met de Sony middentoon box erbij achter (heb ik express gedaan omdat de bass nu iets beter tot zn recht komt.

Afbeeldingslocatie: http://www.modelbrouwers.nl/albums/coppermine/albums/userpics/12094/DSCF3591.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.modelbrouwers.nl/albums/coppermine/albums/userpics/12094/DSCF3592.JPG

Denk dat ik nu wel heel erg vloek met deze combinatie, maar toe maar...

@ Dudeproductions

Waarom vind mijn versterker dat niet fijn? het werkt gewoon allemaal hoor..

[ Voor 75% gewijzigd door Jelte,89 op 20-06-2010 12:40 ]

Revive the guild!

Verwijderd

Jelte,89 schreef op zondag 20 juni 2010 @ 12:24:

@ Dudeproductions

Omdat je hem overbelast.

Neem aan dat je die nieuwe kasten ook hetzelfde hebt gemaakt qua inhoud en evt bassreflex poort diameter & lengte?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:16

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Verwijderd schreef op zondag 20 juni 2010 @ 13:42:
[...]

Neem aan dat je die nieuwe kasten ook hetzelfde hebt gemaakt qua inhoud en evt bassreflex poort diameter & lengte?
Ik heb zomaar het idee van niet ;)

Wise enough to play the fool

• centr1no
Jelte,89 schreef op zondag 20 juni 2010 @ 12:24:
(Heb helaas de ballen verstand van Audio)
Misschien moet je daar eerst eens wat aan doen. 8)7
Zo te zien zit je in die fase van "alles open schroeven en zien hoe het werkt".
Maar bij het maken van (goede) luidsprekers komt wel even wat meer kijken.

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Aan iedereen over de inhoud, heb er wel van gehoord, :o

Wil iemand mijn dan deze formule geven? kan ik ermee werken want waarschijnlijk is het wel voldoende aangezien ze alleen maar meer ruimte hebben tov het originele.

Weliswaar zijn ze luchtdicht gemaakt met kit en gevuld met isolatieschuim.(datdanweerwel)

En natuurlijk snap ik de reacties wel, ben ook een audio leek maar voor 10 euro totaal heb ik toch een heel leuk setje waar ik uiterst tevreden mee ben,

Natuurlijk heb je voor 2000 euri een leuker setje, maar toch geniet ik elkaar weer van een exploderend olie vaatje in Just cause 2 :)

Revive the guild!

• centr1no
Lees deze pagina maar eens.
http://www.bcae1.com/spboxnew2.htm

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-02 23:00
DuDePrOdUcTiOnS schreef op zondag 20 juni 2010 @ 12:05:
Heb je nu de 6Ohm speakers en de 4Ohm speakers tegelijk op je versterker aangesloten? Want dit zou betekenen dat er een belasting van 2,4Ohm aan je versterker hangt en de meeste versterkers vinden dit niet erg fijn..
@ Dudeproductions
4Ω en 6Ω luidspreker samen in een uitgang levert teveel vervorming.zie Dudeproductions opmerking.
Heb je al geprobeerd om ze achter elkaar te schakelen? ----4Ω---- -----6Ω---- links en hetzelfde rechts. Dan is de weerstand 10Ω per kanaal en klinkt het veel lichter én je versterker raakt niet zo overstuurd.

gewaarwordingshorizon

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Oke, ik zal de info even door lezen,

En voor alle duidelijkheid, De 4 ohms pioneer zitten doorgekoppeld of 6 ohms Sony middentoons
De Bose zitten allebei op een aparte lijn.

Edit,

Heb de site doorgenomen en een aantal berekening gemaakt, alleen word daar gepraat over een woofer.

Mag ik dit vergelijken met mijn middentoon? of is dit hetzelfde?

Kan ik de volume formule ook berekenen voor de tweeter en speaker of is dit irrelevant?

Overigens is de kleinste maat daar 8 inch, waar je 0.3ft voor nodig hebt.
Mijn boxen zijn 17cm dus 6,69 inch en mijn inhoud is 0.24 inch redelijk acceptabel toch?

En ik snap de Bracing niet...

Dit is het bovenaanzicht op de website, Zonder bovenkant waar de box inzit.

Afbeeldingslocatie: http://www.bcae1.com/images/gifs/spboxfrt.gif

En dit is een zijkant

Afbeeldingslocatie: http://www.bcae1.com/images/gifs/spboxsid.gif

Zijn dit schotten die tot de bodem gaan, of latten/latjes van links naar recht?

Pff Wirklich kein ahnung....

Komt inderdaad wat meer bij kijken dan alleen maar een zaag, hout en een doos schroeven.

Edit nr 2:

Om het te verduidelijken, moet ik halverwege de kist 2 schotten plaatsen zodat ik 4 kamers creëer die aan de bovenzijde open zijn en aan de onderkant rusten?

Tevens wil ik het feit nog even benadrukken: Mijn oude setup was alleen de Bose combi, Nu ik die Pioneer 3 weg speakers erbij heb trekken die het vermogen weg van de Bose, eerder gaven die een diepe heldere bas, nu niet meer

Nog even een schematje van mijn huidige setup:

Poort 1 L --------- Bose 6 Ohm ----
Poort 1 R -------- Pioneer 3weg 4 ohm ----- Sony middentoon 6 ohm

Poort 2 L --------- Bose 6 Ohm ----
Poort 3 R --------- Pioneer 3weg 4 Ohm ---- Sony middentoon 6 Ohm

[ Voor 95% gewijzigd door Jelte,89 op 20-06-2010 22:51 ]

Revive the guild!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Even een updatetje,

Ik heb de site onder de knie en heb kisten gemaakt met een inhoud van 0.23 ft3 goed voor mijn boxen van 6.5 inch :)

Alleen komt de volgende n00b vraag....

Mijn versterker heeft 2x2 uitgangen, 2x links en 2x rechts. Waar ik voor en achter van heb gemaakt, Alleen mis ik in films en spellen het geluid wat overgaat van voor tot achter, bijvoorbeeld dat een heli/vliegtuig overvliegt.

Is dit op te lossen door een andere geluidskaart of word het toch tijd dat deze versterker 'die zijn dienst in de oorlog heeft uitgediend 'wegdoe?

Revive the guild!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:41

voodooless

Sound is no voodoo!

Hoe heb je een kast kunnen bereken enkel op basis van de diameter van je woofer.... Dat is onmogelijk ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• centr1no
Als je surroundgeluid uit een stereoversterker kon halen dan kocht niemand geen surroundreceivers he.
Pagina: 1