Nvidia GT240 + "verschoven beeld" in films

Pagina: 1
Acties:

• BSeB
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09-2025
Dit is een beetjje moeilijk te omschrijven. Maar ik heb hier een GT240 van ASUS en deze beschikt over GDDR5.

Deze zit in mijn HTPC/server. Tijdens het afspelen van films met bewegende scenes (bijvoorbeeld als er een landschap van links naar rechts wordt weergegeven in redelijk tempo). Dan verspringt de bovenste helft van het scherm een aantal pixels (kan ook 1 lijn zijn).

Dit gebeurd niet bij gebruik van een ander invoer apparaat (zoals een laptop). Nu is mijn vraag. Kan ik testen of de videokaart kapot geheugen heeft of uit mijn beschrijving concluderen dat de videokaart niet goed is.

Overigens draait de kaart onder linux OpenSUSE 11.2 64bit kernel 2.6.34 met de laatste nvidia drivers.

• Kompaan
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
BSeB schreef op zaterdag 19 juni 2010 @ 22:39:
Tijdens het afspelen van films met bewegende scenes
Niet gewoon een Vsync / buffering issue?

Als de kaart bij stilstaand/niet snel bewegend beeld het verder goed lijkt te doen...

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-02 21:54

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Het lijkt mij heel normaal dat hij dat doet. De meeste films zijn of 25fps of 24fps. De meeste schermen zijn 60hz maar daar past geen geheel getal van 24 of 25 in. Dat betekent dus dat er af en toe een beeldje maar half wordt afgemaakt om te zorgen hij nog wel het juiste tempo aanhoudt. Dit fenomeen heet tearing.

Bij blu-ray spelers is daar een oplossing voor en dat heet 3:2 (of 2:3 wat je wil) pulldown. Dat betekent dat sommige beeldjes 2 refreshes van het scherm zien en sommigen 3. Dit heeft weer een ander naar bijeffect dat judder heet. Bewegende beelden lopen niet soepel maar haperen. Het is dus net wat je wilt/fijner vindt. Als je je tv op 50hz kan zetten bij een dvd moet je dat doen (elk beeldje bij een dvd wordt dus 2 refreshes weergegeven). Als je je tv op 24hz kan zetten (elk beeldje 1 refresh) bij een hd film moet je dat ook doen, dan ben je deze irritante fenomenen kwijt.

[ Voor 4% gewijzigd door Blaat op 20-06-2010 10:33 ]

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.