Klein Linux OS met alleen 1 programma

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-09 09:51
Ik ben op zoek naar een oplossing om een mini os (linux) van een usb stick snel te kunnen starten (boot van usb) en die vervolgens alleen maar 1 programma start.

bijvoorbeeld een webbrowser of een rdp tool

maar de gebruiker mag dan ook echt alleen de gestarte tool zien en dus geen startbalk/bureaublad ed.

een beetje zoals XBMC op een linux server installatie zonder x/gnome/kde daar krijg je alleen xbmc te zien als omgeving om in te werken.

nu heb ik al wel wat oplossingen gezien die in de buurt komen maar eigenlijk zou het het mooiste zijn als ik dit van scratch af kan opbouwen.

maar hoe dan te beginnen?

kan ik bijvoorbeeld heb beste een livecd pakken van een distro en die uitkleden? of kan ik beter een zo kaal mogelijke installatie maken en vandaaruit verder? of anders .....

ik ben benieuwd of mensen hier handige ideeen over hebben en mee kunnen denken.

de volgende sites heb ik al als informatiebronnen:
http://www.linuxfromscratch.org/index.html
http://www.ltsp.org/
http://thinstation.org/

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
http://thintux.sourceforge.net/
Der zijn vele thin client linux ossen. De ene met wat meer mogelijkheden dan de andere. Ik zou denk als ik jouw was beginnen met debian en debbootstrap. Hiermee kan je chroot's en mini-isos maken met een minimale (ik dacht 130MB) debian installatie. Je kan dan zelf nog de rest bij installeren met aptitude alsof het normaal werkt.

[ Voor 84% gewijzigd door analog_ op 19-06-2010 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

webconverger.org

Dat is by default een debian en firefox gebaseerde browser kiosk, maar 't is op zich prima aan te passen om niet firefox te draaien maar iets anders.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
webconverger.org ziet er inderdaad ongeveer uit zoals ik het bedoel.

toch zou ik het liefste de hele verhaal zelf installeren. ik had daar inderdaad al debian bij bedacht.
basic installatie = geen probleem.
echter hoe krijg ik het voor elkaar een programma als firefox te starten zonder de rest van een standaard grafische desktop?

overige zaken die ik dan nog bedenk:
hoe krijg ik een installatie die zo generiek mogelijk is dat deze net als livecd's op de meeste hardware start.
hoe krijg ik de installatie omgetoverd in een iso die als livecd te starten is vanaf een usb stick.

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zjemm schreef op zaterdag 19 juni 2010 @ 20:24:
webconverger.org ziet er inderdaad ongeveer uit zoals ik het bedoel.

toch zou ik het liefste de hele verhaal zelf installeren. ik had daar inderdaad al debian bij bedacht.
basic installatie = geen probleem.
Maar als je dit alles niet weet, leg je de lat dan niet wat te hoog?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Als het een command-line tool betreft, dan geef je als kernel argument "init=..." mee.
Als het een GUI-tool betreft dan heb je heel wat meer werk voor de boeg. Je init config aanpassen (terminals uitzetten en ctrl-alt-del handler uitzetten, je X omgeving strippen, package manager verwijderen enz.

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

H!GHGuY schreef op zaterdag 19 juni 2010 @ 22:38:
Als het een command-line tool betreft, dan geef je als kernel argument "init=..." mee.
Als het een GUI-tool betreft dan heb je heel wat meer werk voor de boeg. Je init config aanpassen (terminals uitzetten en ctrl-alt-del handler uitzetten, je X omgeving strippen, package manager verwijderen enz.
DirectFB route kan ook leuk zijn :)

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GamingZeUs
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 29-12-2022
Boudewijn schreef op zaterdag 19 juni 2010 @ 21:23:
[...]

Maar als je dit alles niet weet, leg je de lat dan niet wat te hoog?
Je weet dat dit soort comments geen hulp zijn aan iemand? Ook mensen die niet TS zijn maar wel hier komen zullen zo'n onvriendelijk comment zien. TS weet zelf ook wel dat hij hulp nodig heeft, waarom maakt hij anders dit topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
ik denk niet dat de lat te hoog ligt. ik ben gewoon op zoek naar mensen die meedenken. tips of zaken waar ik anders niet aan had gedacht zijn altijd handig.

een tool autostarten met de commandline is natuurlijk niet zo lastig te realiseren. maar een grafische tool als een webbrowser of een RDP client starten zonder volledig bureaublad is wel wat uitdagender. ik heb "xinit firefox" (in het geval van een browser) als optie voorbij zien komen, en zal daar me eens in verdiepen

als ik dan xbmc als voorbeeld neem moet het goed mogelijk zijn. Wellicht dat iemand hier op het forum als eens zoiets gerealiseerd heeft?

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

GamingZeUs schreef op zaterdag 19 juni 2010 @ 22:43:
[...]

Je weet dat dit soort comments geen hulp zijn aan iemand? Ook mensen die niet TS zijn maar wel hier komen zullen zo'n onvriendelijk comment zien. TS weet zelf ook wel dat hij hulp nodig heeft, waarom maakt hij anders dit topic?
Dus? De TS geeft aan geen 'makkelijke' manier te willen ,maar LFS maar motiveert die keuze totaal niet. Heel veel eigen inzet zie ik niet....

Ik vind het dan wel een goede vraag om de TS te vragen wat hij doet. Als hij zelf niets uitzoekt en alle kennis hier opgediend wil krijgen in zijn eigen topic is dat zijn keuze, maar hoeft hij niet op mij te rekenen.

[ Voor 19% gewijzigd door Boudewijn op 19-06-2010 23:53 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Gewoon X11 isntalleren zonder window/sessie-manager. Je kunt dan gewoon iedere grafische applicatie in kiosk mode starten.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
Boudewijn,

ik kom lang genoeg op GOT om te weten dat het hier niet een vraagbaak is zonder zelf zaken uit te zoeken. maar dat was ook mijn vraag niet in dit topic. (wellicht was deze niet duidelijk genoeg)

ik speel met een idee in mijn hoofd en ben uiteraard zelf op onderzoek. daarnaast vraag ik in dit topic of mensen hierin mee kunnen denken en tips kunnen geven. of wellicht hebben mensen hier ook wel eens zo'n zelfde idee gehad of al wel eens zoiets gemaakt. alle beetjes helpen nietwaar?

ik snap je reactie maar in dit geval was deze naar mijn idee overbodig. voor de rest bedank ik je in ieder geval voor het lezen van dit topic :)
Boudewijn schreef op zaterdag 19 juni 2010 @ 23:52:
[...]

Dus? De TS geeft aan geen 'makkelijke' manier te willen ,maar LFS maar motiveert die keuze totaal niet. Heel veel eigen inzet zie ik niet....

Ik vind het dan wel een goede vraag om de TS te vragen wat hij doet. Als hij zelf niets uitzoekt en alle kennis hier opgediend wil krijgen in zijn eigen topic is dat zijn keuze, maar hoeft hij niet op mij te rekenen.

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
ari3 schreef op zaterdag 19 juni 2010 @ 23:59:
Gewoon X11 isntalleren zonder window/sessie-manager. Je kunt dan gewoon iedere grafische applicatie in kiosk mode starten.
bedankt voor je reactie ik zal dit meenemen in mijn onderzoek

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:44

houthakker

Poehé

Je kunt ook iets bouwen op basis van busybox oid. Met buildroot is dat vrij simpel.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-06-2024
TVP ; zelf interesse hierin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulusbrand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:48
Niet om gentoo de hemel in te prijzen maar ik zie toch een interessante mogelijkheid:

From scratch beginnen op een desktop pc (chroot).
Kernel optimaliseren voor de hardware die je gaat gebruiken.
X installeren, firefox whatever installeren.
Init scriptje schrijven voor starten porgramma.
Packagemanager (portage) verwijderen.
Compiler verwijderen.
Kernel sources verwijderen.
Stage 4 maken.

Stage 4 installeren op usbstick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:43

Matis

Rubber Rocket

DSL / Damn Small Linux

Voldoet qua omvang aan jouw eisen, echter zul je zelf nog wel wat moeten knutselen om de taskbar onzichtbaar te maken voor gebruikers :)

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
@ Rudy
TVP ??? of ik ben niet wakker of ik begrijp je reatie niet :)

@ Matis
ja heb ik ook aan gedacht achter ben ik misschien net zoveel tijd kwijt aan het uitkleden van DSL als een standaard installatie maken....alhoewel DSL al makkelijk van USB boot en op de meeste hardware wel draaid.

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Toevallig ben ik als nevenproject op het werk bezig iets vergelijkbaars te doen. Doel is om op willekeurig welke gangbare desktop-PC hardware van de afgelopen 5 jaar een webbrowser tevoorschijn te kunnen toveren die ook gelijk naar een bepaalde site gaat (in dit geval een speedtestsite).

USB hebben wij trouwens afgeschoten omdat er teveel verschillen zijn in USB-bootmogelijkheden, waardoor je in veel gevallen de BIOS in moet duiken en soms het gewoon niet voor elkaar krijgt. We zijn daarom overgestapt op CD.

Eerste proof-of-concept bestond uit een custom liveCD op basis van Linux Mint 8 LXDE. De "customization" viel trouwens mee - gewoon onnodige apps eruit gesloopt, Firefox in de init en in Firefox de gewenste website als homepage :z

Dat werkte, maar was 1) te groot (zelfs "uitgekleed" meer dan 600MB) en 2) veel te traag, boottijden van >5 minuten in sommige gevallen.

Nu ben ik bezig met een Gentoo-based custom LiveCD te maken volgens deze guide:
http://en.gentoo-wiki.com...our_Own_LiveCD_or_LiveDVD

Ivm drukte op het werk ben ik niet echt ver ermee, maar deze topic is een schop die me weer aan het werk gaat zetten :P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@dion_b: Waarom doe je dat niet gewoon op een virtuele machine?

Volgens mij zijn er ook al een miljoen mensen die dat gedaan hebben overigens, maar het kan zijn dat ze dat soort setups als bedrijfsgeheim houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Paulusbrand schreef op maandag 21 juni 2010 @ 08:05:
Niet om gentoo de hemel in te prijzen maar ik zie toch een interessante mogelijkheid:

From scratch beginnen op een desktop pc (chroot).
Kernel optimaliseren voor de hardware die je gaat gebruiken.
X installeren, firefox whatever installeren.
Init scriptje schrijven voor starten porgramma.
Packagemanager (portage) verwijderen.
Compiler verwijderen.
Kernel sources verwijderen.
Stage 4 maken.

Stage 4 installeren op usbstick
ik had 't niet zo uitgebreid willen omschrijven, maar Gentoo lijkt mij ook een zeer geschikte kandidaat voor jouw systeem

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 21 juni 2010 @ 13:56:
@dion_b: Waarom doe je dat niet gewoon op een virtuele machine?

Volgens mij zijn er ook al een miljoen mensen die dat gedaan hebben overigens, maar het kan zijn dat ze dat soort setups als bedrijfsgeheim houden.
Simpel:

1) omdat een VM afhankelijk is van de performance van het host-systeem. Verneukte host-systeem = verneukte performance VM. We willen juist de software van de PCs waar het op draait uitsluiten.
2) doel is om het te draaien op eender welk systeem zonder wat te hoeven installeren. Verrreweg de meeste van die systemen gaan geen VM software draaien, dus zou dat geinstalleerd moeten worden. Dat is een drempel die we niet willen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d1ng
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-05-2024
Distro zonder X gebruiken en dan X los installeren, en firefox bv.
Als je in ~/.xinitrc het /pad/naar/firefox invult dan wordt firefox opgestart als je 'startx' intikt (na het inloggen)
Weet niet of je zoiets in gedachte had, maar het is een idee.

[ Voor 14% gewijzigd door d1ng op 21-06-2010 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
Kijk toch meer mensen met idee-en in dezelfde richting. ik heb overigens nog een stuk informatie gevonden over het opzetten van dit verhaal met slax alleen staat die nog op mijn werk pc. zal het later nog bij posten.

binnen kort maar eens wat tests gaan doen als ik voldoende info denk te hebben om serieus aan de slag te kunnen.

in iedergeval alvast bedankt voor het meedenken tot zo ver.

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
het booten van 1 programma gaat goed, alleen nu bedenk ik me echter nog iets.
bedraad netwerk werkt 9 van de tien keer wel op verschillende hardware.
maar met wifi is dat wel anders. je moet immers nog opgeven wat voor beveiliging je gebruikt en welke key. nu is dat bijvoorbeeld in gnome goed geregeld met een stukje grafische software. maar met~/.xinitrc en dan je browser starten geeft natuurlijk geen mogelijkheid tot het invullen van je wifi gegevens.

nu zit ik te denken, is het ook mogelijk om een gebruiker eerst zijn wifi gegevens te laten invullen en daarna pas de browser als enige optie te laten starten?

wellicht kan ik in ~/.xinitrc een keuzemenu (soort script) laten starten dat een gebruiker kan kiezen welk programma gestart word. dan zou deze eerst de wifi manager kunnen starten gegevens invullen en dan sluiten. vervolgens komt deze terug in het menu en start de browser.

of zou ik het wifi gebreuren al tijdens de boot kunnen laten invullen door de gebruiker? (vul ssid in en password)

of kom ik dan toch uit bij het uitkleden van een volledige ubuntu waarin in zoveel mogelijk software deinstalleer en de grafische netwerk manager behoud en firefox laat autostarten?

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bunneh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-09 19:13
Kijk eens naar susestudio.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
bunneh schreef op maandag 28 juni 2010 @ 18:23:
Kijk eens naar susestudio.com
ja dat is dus hetzelfde als uitkleden alleen dan word de iso voor je custom gemaakt.
lijkt me een beetje op remastersys

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:44

houthakker

Poehé

Toch nog even buildroot aanprijzen, want het is echt heel simpel.
1. Zorg dat je wat tools hebt om te compilen, ncurses en build-essentials (ubuntu) is volgens mij genoeg.
2. download een snapshot van buildroot op de site, en pak deze uit
3. cd naar de buildroot dir en doe 'make menuconfig'
4. Kies voor een PC van tegenwoordig i386 of x86_64f oid en configureer de hele handel. Je hebt WCHAR en C++ nodig bij toolschain settings om X te kunnen enablen. De rest spreek redelijk van zelf, en anders even de helpfunctie raadplegen.
5. selecteer de pakketten die je nodig hebt.
6. Selecteer een kernel (nodig om een iso te kunnen maken).
7. selecteer een target image (iso bv)
8. selecteer een boot loader (syslinux).
9. typ: make, en ga koffie zetten.
10. test je image uit. Evt. wat customizen mbt opstart gedrag, en evt. applicaties toevoegen die er niet bij zitten. Als je een simpele inittab hebt gekozen als startup manager, kun je rc.sh heel simpel aanpassen voor het gewenste resultaat; is gewoon een script waar je de applicaties opstart die je nodig hebt.
11. zo nodig stap 3-9 herhalen om de boel te finetunen.

[ Voor 17% gewijzigd door houthakker op 30-06-2010 08:34 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redneckerz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-08 23:46

Redneckerz

A place to be.

kwam er gisternacht achter wat je waarschijnlijk zoekt:

http://www.browserlinux.com/

het is een lege desktop met alleen Firefox of Chrome. doordat je ook nog steeds bij je desktop kan, kan je er eventueel ook nog wat anders opzetten.

lijkt mij handiger dan wat je nu probeert te doen.. :P

Editor @ DoomWiki - Voor al je weetjes over Doom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

houthakker schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 08:32:
Toch nog even buildroot aanprijzen, want het is echt heel simpel.
En zo bestaan er wel tal van pakketten. Bvb: OpenEmbedded is soortgelijk.

Ik denk dat het punt meer is dat je moet opbouwen en toevoegen ipv strippen. Bij die laatste heb je altijd nog wel iets over het hoofd gezien wat je niet hebt gestript, bij de eerste merk je over het algemeen iets sneller als je iets mist.

Ik kan je ook aanbevelen om je finale image + intentie aan een Linux-fanaat te geven met de boodschap: hack it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
het starten van een programma gaat goed met:

#!/bin/bash
/usr/bin/xbmc --standalone

maar is het ook mogelijk om hierin een tweede programma op te nemen? ik wil namelijk ook makkelijk de netwerkmanager van bv gnome kunnen starten zodat ik zonder cli wifi kan in stellen voordat ik ga browsen

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

& achter je eerste commando zetten :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

dion_b schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 17:44:
& achter je eerste commando zetten :z
of beter:
Bash:
1
2
3
command1 &
command2 &
wait

beter aangezien je script nu wacht op beide programma's en niet enkel op het tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
Oké en dan zou je dus 2 programmas tegelijk kunnen draaien zonder dat gnome start .
Dat ga ik proberen. Thnx

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
een broweser starten gaat zonder problemen maar een netwerk manager lukt nog niet echt.
ik heb de network manager van ubuntu geprobeerd te starten maar dan crached de boel terug naar de cli zonder dat ik de manager ook maar gezien heb. hetzelfde geld voor wcid

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
Zjemm schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 14:00:
een broweser starten gaat zonder problemen maar een netwerk manager lukt nog niet echt.
ik heb de network manager van ubuntu geprobeerd te starten maar dan crached de boel terug naar de cli zonder dat ik de manager ook maar gezien heb. hetzelfde geld voor wcid
NetworkManager is vooral bedoelt voor laptops die op veel verschillende lokaties (draadloos) internet op gaan. Als je je XBMC alleen thuis gebruikt heb je de flexibiliteit van NetworkManager niet nodig en kun je de SSID en het WPA password van je netwerk gewoon hard in een (init)script of config file opslaan.
Bij debian based distro's moet je in /etc/network/interfaces zijn. Als je zelf een script gaat bakken heb je iwconfig nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door Sir Isaac op 03-07-2010 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkwarts
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-08 11:26

pkwarts

555433800

edit: 2e pagina niet gezien, deze reactie is dus wat laat ;)

Je kan via de command line verbinding maken met wifi. Schrijf je eigen bash script die met behulp van deze tools verbinding maakt en vervolgens de user vraagt om Firefox op te starten.

[ Voor 14% gewijzigd door pkwarts op 04-07-2010 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
pkwarts schreef op zondag 04 juli 2010 @ 11:15:
edit: 2e pagina niet gezien, deze reactie is dus wat laat ;)

Je kan via de command line verbinding maken met wifi. Schrijf je eigen bash script die met behulp van deze tools verbinding maakt en vervolgens de user vraagt om Firefox op te starten.
dit is inderdaad wel een aardig idee. ik ga me er eens verder in verdiepen. bedankt voor het meedenken

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik weet niet helemaal wat je setup is maar bedenk wel dat wifi onder linux soms nog wat handmatige acties vereist om te werken. Zo zijn er kaarten waarbij je eerst met de hand een firmware moet downloaden en ergens (meestal /lib/modules/nogwat) moet dumpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
analog_ schreef op zondag 04 juli 2010 @ 19:15:
Ik weet niet helemaal wat je setup is maar bedenk wel dat wifi onder linux soms nog wat handmatige acties vereist om te werken. Zo zijn er kaarten waarbij je eerst met de hand een firmware moet downloaden en ergens (meestal /lib/modules/nogwat) moet dumpen.
nou de setup is dat ik een zo generiek mogelijke linux installatie wil kunnen booten van usb.
deze installatie moet alleen netwerk (bedraad&wireless) en een browser kunnen starten.

ik heb hier als een werkende installatie op USB (kale ubuntu server) met alleen firefox in de startup.

maar nu nog netwerk:
bedraad netwerk is geen probleem en werkt out of the box wel.
wireless is meer een uitdaging omdat je zaken als SSID en password moet ingeven. Hiervoor ben ik aan het kijken of ik een script kan maken die detecteerd wat voor interface voor wireless gebruikt word en vervolgens de gebruiker zaken laat invullen als SSID en password. SSID zou ik ook nog gewoon naar kunnen scannen en de gebruiker een lijstje laten zien met beschikbare netwerken.

er is hierover wel wat te vinden maar echt denderend is het nog niet.

ik heb zelf wel gewerkt met WPA_supplicant maar dat is dan een eenmalige actie (was voor mn server). Dit moet natuurlijk elke boot gebreuren.

in eerste instantie had ik bedacht om de grafische network manager te starten met xinit maar dat werkt helaas niet. dus ga ik het met een script proberen, dat lijkt me overigens ook een betere manier

als ik dat dan werkend heb wil ik kijken hoe ik de installatie op stick kan omtoveren in een livecd/usb iso zodat deze makkelijk te herinstalleren is op een willekeurige andere stick.

[ Voor 6% gewijzigd door Zjemm op 05-07-2010 17:09 ]

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
Nou het heeft even geduurd (vakantie he :)

ik ben weer verder gegaan met waar ik gebeleven was, een netwerk script.
op dit moment heb ik een script gevonden die wel grotendeels aan de eisen zou moeten voldoen echter krijg ik nog een onderdeel van het script niet werkend.

ik start het script, deze vind dan de beschikbare netwerken. ik kies een netwerk. Vervolgens zou ik de passcode moeten gaan ingeven om te kunnen verbinden. echter word dit telkens overgeslagen.

dit kun je zien in onderstaande output.

heet iemand een idee waar de fout kan zitten?

daarnaast staat in het script hard op gegeven welke interface gebruikt word (bv wlan0) is dit ook variabel te maken? zodat het script eerst controlleerd welke interface te gebruiken?

code:

code: filename
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
#!/bin/bash

#removing possible previous temp file
rm list.temp 2>/dev/null

#scans for wifi connections & isolates wifi AP name

eval list=( $(sudo iwlist scan 2>/dev/null | awk -F":" '/ESSID/{print $2}') )

#sets prompt
PS3="Choose wifi connection: "

#tests for number of wifi connections, exits if none
if [ -z "${list[0]}" ]; then
        clear
        echo "No available wifi connection"
        exit 1
fi

#menu of wifi connections
select item in "${list[@]}"; do

#sets essid as value for WIFI variable and displays information about the AP
        wifi=$(echo $item)

sudo iwlist scan 2>/dev/null | sed -n "/$wifi/, +9p" > list.temp
        echo "$(cat list.temp | sed 's/^[ \t]*//')"

#sets channel as value for CHANNEL variable
        channel=$(grep Channel: list.temp | sed 's/.*Channel://g')

#test for mode, if mode = master, sets MODE variable to managed
        mode=$(grep Mode list.temp | sed 's/.*Mode://g')
        if [ "$mode" == "Master" ]; then
                mode="managed"
        else
                clear
                echo "Cannot connect"
                exit
        fi

#tests for encryption key
        key=$(grep key: list.temp | sed 's/.*key://g')
        if [ "$key" == "on" ]; then
                echo -n "Enter encryption key: "
                read key
        fi

#checks encryption algorithm
        IE=$(grep IE list.temp | sed 's/^ .*IE: \(...\).*/\1/')

#writes to /etc/network/interfaces file for WPA encryption: essid, key, protocols, etc.
        if [ "$IE" == "WPA" ]; then
                sudo cp /etc/network/interfaces /etc/network/interfaces.bakup
                sudo sed -i 's/iface wlan0 inet manual/iface wlan0 inet dhcp/' /etc/network/interfaces
                sudo sed -i -e "/dhcp/a\wpa-passphrase $key" \
        -e "/dhcp/a\wpa-driver wext" \
        -e "/dhcp/a\wpa-key-mgmt WPA-PSK" \
        -e "/dhcp/a\wpa-proto WPA" \
        -e "/dhcp/a\wpa-ssid \"$wifi\"" /etc/network/interfaces
        sudo /etc/init.d/networking restart
        sudo cp /etc/network/interfaces.bakup /etc/network/interfaces
        sudo rm /etc/network/interfaces.bakup
        exit

else

#sets the wireless configuration for non WPA: essid, channel, mode, key, etc
                sudo iwconfig wlan0 essid \""$wifi"\" channel $channel mode $mode key $key
                echo "------------------------------------------------"
                echo "Connecting to: $wifi at channel: $channel, mode: $mode"
                echo "------------------------------------------------"

#connects to wifi connection
                sudo dhclient
                exit
        fi
done

dit is dan de output als ik het script run:

code: filename
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
duh@duh:~$ sudo ./wifi-1.sh
[sudo] password for duh:
1) wifi1
2) FRITZ!Box Fon WLAN 7170
Choose wifi connection: 1
ESSID:"wifi1"
Bit Rates:1 Mb/s; 2 Mb/s; 5.5 Mb/s; 11 Mb/s; 6 Mb/s
12 Mb/s; 24 Mb/s; 36 Mb/s
Bit Rates:9 Mb/s; 18 Mb/s; 48 Mb/s; 54 Mb/s
Mode:Master
Extra:tsf=000000d15c67b181
Extra: Last beacon: 2648ms ago
IE: Unknown: 00056D6F746976
IE: Unknown: 010882848B960C183048
IE: Unknown: 030101
Error for wireless request "Set Frequency" (8B04) :
    invalid argument "mode".
------------------------------------------------
Connecting to: wifi1 at channel: , mode: managed
------------------------------------------------
There is already a pid file /var/run/dhclient.pid with pid 1270
killed old client process, removed PID file
Internet Systems Consortium DHCP Client V3.1.3
Copyright 2004-2009 Internet Systems Consortium.
All rights reserved.
For info, please visit https://www.isc.org/software/dhcp/

Listening on LPF/wlan0/00:18:de:18:67:b4
Sending on   LPF/wlan0/00:18:de:18:67:b4
Listening on LPF/eth0/00:15:c5:ba:3e:83
Sending on   LPF/eth0/00:15:c5:ba:3e:83
Sending on   Socket/fallback
DHCPDISCOVER on wlan0 to 255.255.255.255 port 67 interval 7
DHCPREQUEST of 10.10.5.16 on eth0 to 255.255.255.255 port 67
DHCPACK of 10.10.5.16 from 10.10.1.4
bound to 10.10.5.16 -- renewal in 270540 seconds.
duh@duh:~$

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

zet op regel 41 eens
cat list.temp

en kijk naar de uitvoer (iets in de vorm 'key:')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
Ik heb het script intussen werkend.
fout zat hem inderdaad in hoe de list.temp werd uitgelezen.

nu dat is opgelost zoek ik nog naar een mogelijkheid om dit script automatisch te laten starten maar dan wel als iemand met root rechten.
nu moet ik zelf het script nog starten met sudo.

daarnaast is na elke boot het wlan interface down. Ook deze moet ik met (sudo ifconfig wlan0 up) eerst nog actief maken voordat het script werkt

iemand hier nog ideeen over?

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

kijk eens in /etc/network
In een van de files daar kun je een post-up en een pre-up definieren en moet je ook een interface automatisch laten 'up'-en tijdens boot.Ik dacht /etc/network/interfaces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Laatst online: 09-09 23:05

smokalot

titel onder

H!GHGuY schreef op zondag 25 juli 2010 @ 16:36:
kijk eens in /etc/network
In een van de files daar kun je een post-up en een pre-up definieren en moet je ook een interface automatisch laten 'up'-en tijdens boot.Ik dacht /etc/network/interfaces.
Dan wordt het lastig om de tty van de gebruiker te gebruiken voor input en output.

Ik denk dat je hiervoor maar één optie hebt: /etc/inittab, daar op tty1 een script draaien dat eerst bovenstaande dingen doet, en daarna een startx scriptje uitvoert waarin weer je RDP tool of webbrowser gestart wordt.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
weet iemand trouwens hoe je een user maakt die (op ubuntu server) automatisch inlogt?
ik bedoel zoals een liveCD. daarbij heb je een user ubuntu die meteen ingelogt is en geen password heeft. ook voor sudo heeft deze user geen password nodig. Dit zou voor mij handig zijn bij het runnen van het wifi script.

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Laatst online: 09-09 23:05

smokalot

titel onder

Zjemm schreef op maandag 26 juli 2010 @ 20:23:
weet iemand trouwens hoe je een user maakt die (op ubuntu server) automatisch inlogt?
ik bedoel zoals een liveCD. daarbij heb je een user ubuntu die meteen ingelogt is en geen password heeft.
dat kun je dus normaal gesproken met de juiste entry in inittab doen, maar ik zie net dat ubuntu na de overstap op upstart geen inittab meer heeft. /etc/init/tty1.conf bepaalt nu wat er op tty1 gestart wordt, dat is standaard agetty (/sbin/getty), maar als je daar een andere executable neerzet wordt die gestart. Ik heb het niet getest, maar ik ga er vanuit dat een script ook werkt, aangezien het gewoon exec aanroept. Bedenk wel dat wat je daar neerzet uiteraard als root gedraaid wordt.
ook voor sudo heeft deze user geen password nodig. Dit zou voor mij handig zijn bij het runnen van het wifi script.
dat doe je door een NOPASSWD regel in /etc/sudoers te zetten. (maar gebruik altijd visudo om sudoers te wijzigen).

Maar deze dingen kan google je prima bij helpen.

[ Voor 25% gewijzigd door smokalot op 27-07-2010 01:22 ]

It sounds like it could be either bad hardware or software

Pagina: 1