Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sticx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-08 19:29
Afbeeldingslocatie: http://img694.imageshack.us/img694/4830/netwerkg.jpg

Beste NT-er's,

Ik wilde graag mijn netwerk uitbreiden, en over gaan op gigabit, zodat ik dadelijk makkelijk films kan streamen vanaf de pc naar de PS3. Nu heb ik al een plannetje gemaakt, met hulp van de FAQ's van dit forum (zie afbeelding hier boven). Maar wilde toch nog ff bevestiging en advies hebben. De huidige situatie is als volgt, ik heb nu alleen nog een linksys WRT54GL, waarop 1 computer is aangesloten, en een laptop, computer via kabel, en laptop draadloos. De andere computer staat direct op de modem (ivm downloaden via bittorrent) Dit heb ik zo gedaan omdat de livebox ook een router is, en die konden niet echt lekker met de linksys praten (zal vast aan instellingen liggen). Tot nu toe stond de printer altijd aangesloten aan 1 van de computers, maar dit is eigenlijk zonde, aangezien het een netwerk printer is. Ik wil hem dus ook aansluiten op het netwerk. Ik heb dus gekozen om 2 switches aan te schaffen, 1 voor boven en 1 voor in de meterkast. Zodat er maar 1 netwerk kabel naar boven loopt. En van de router wil ik een accespoint maken (volgens de how-to in de FAQ) Zodat ik de laptop nogsteeds overal kan gebruiken.

Nu heb ik 2 switches gekozen via de pricewatch / reviews van tweakers.net. Dat zijn de 3Com 3CGSU05A en de Sitecom LN-120. (specs onderaan)

Nu mijn vragen, kan ik vanaf de computer (dus niet de laptop) probleemloos naar de PS3 streamen? En kan de laptop de printer benaderen. Zo ja moet ik hiervoor nog iets extra's instellen of niet? Volgens mij beschikken beide switches over de functie zelf van een poort een uplink poort te maken, dus hoef ik geen cross-kabel te trekken van de ene naar de andere switch, maar een gewone kabel, is dit juist?
En dan nu natuurlijk de onvermijdelijke vraag, welke switch kan ik in deze situatie het beste nemen? Ik dacht zelf aan de 3com, omdat deze full-duplex ondersteund. Of missen beide switches een optie die eigenlijk wel handig is? PS (ik gebruik overal cat 6 kabels)

Alvast bedankt voor alle moeite _/-\o_ en hier nog even de specs van de 2 switches

Producteigenschappen van Sitecom LN-120
. Network speed: Unmanaged 5-Port 10/100/1000Mbps Switch
. MAC Address Table Size: 8K
. Switch Fabric: 10Gbps Forwarding Capacity
. Transmission Method: Store-and-forward
. Diagnostic LEDs: Power LAN: Activity/Link
. Forwarding Rate : 10Mbps- 14,880pps, 100Mbps- 148,809pps, 1000Mbps -1,488,095pps
. Address Aging Timer
. Automatic Update
. Max Power Consumption: 4.5 Watts
. Jumbo Frames: 9.6KB
. QoS : 802.1p (4 Queues)
. Interface Options: RJ-45 ,10BASE-T, 100BASE-TX, 1000BASE-T Universal UTP Cable Recognition for Straight-Through or Crossover Cables (MDI/MDI-X)
. Network Protocol and Standards: 802.3 Ethernet, 802.3u Fast Ethernet 802.3ab Gigabit Ethernet
. 802.3x Flow Control
. 802.1P priority queuing

Producteigenschappen van 3Com 3CGSU05A
. Auto-speed sensing 10/100/1000 Mbps connectivity.
. Full-duplex support of your network.
. FCC Class B certified for home and office use (more stringent than Class A certification).
. Auto MDI/MDIX on every port.
. Jumbo Frame support up to 9k, for reduced network load.
. Front panel LEDs.
. Operating system independence.
. Plug-and-Play convenience.
. Silent operation; no-fan design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-09 20:19

Sosabowski

nerd

offtopic:
lezen is ook een kunst.

Ik denk dat elke a merg gigbit switch het in deze situatie voldoende is.

[ Voor 74% gewijzigd door Sosabowski op 19-06-2010 16:57 ]

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

In thuissituaties zal het denk ik weinig uitmaken. Ik heb hier twee van die 3COM's, maar dan 2x 8 poorts. Ik haal met jumbo frames her en der netjes de 70/80 MB/sec, max. van mijn HDD's. Dat op verschillende besturingssystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sticx
quote: |3lack Mamba
Kan ik vanaf de computer (dus niet de laptop) probleemloos naar de PS3 streamen? En kan de laptop de printer benaderen. Zo ja moet ik hiervoor nog iets extra's instellen of niet? Volgens mij beschikken beide switches over de functie zelf van een poort een uplink poort te maken, dus hoef ik geen cross-kabel te trekken van de ene naar de andere switch, maar een gewone kabel, is dit juist?
En zijn deze aannames allemaal juist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sticx
bump..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ja al je aannames kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voxyn
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 18:04
13lack Mamba schreef op zondag 20 juni 2010 @ 14:44:
[...]

En zijn deze aannames allemaal juist?
Je kan van een straight kabel ook gewoon een crosskabel maken misschien dat je dan een goedkopere switch kan kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Gigibit is standaard auto MDI/MDX dus dat maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sticx
Bedankt voor de antwoorden :D Als ik zo naar de specificaties van beide switches kijk, vind ik het moeilijk om te bepalen welke opties ik nu "nodig" heb, full duplex ondersteuning lijkt me zeer handig, maar ik weet niet of dat tegenwoordig al zo standaard is dat het er niet eens meer bij wordt vermeld.. Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodshot
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-08 15:24
Ja, gigabit is standaard full-duplex. Half duplex op gigabit komt niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-09 20:08

Edgarz

Tweako-active since1986

Gewoon een Gb switchje van een paar tientjes volstaat. De huidige beschikken over auto-sensing en laten probleemloos jumboframes door.

[ Voor 42% gewijzigd door Edgarz op 27-06-2010 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:13
Bloodshot schreef op zondag 27 juni 2010 @ 22:47:
Ja, gigabit is standaard full-duplex. Half duplex op gigabit komt niet voor.
Je hebt wel degelijk full en half duplex bij 1000Mbit-T en 1000Mbit-TX.

Verder willen sommige switches onderling niet altijd 1000Full praten wanneer je ze met een straight kabel doorlust (ook niet wanneer je ze hard op full zet dan doen ze helemaal niets). Cross cables zijn dus toch nog wel eens van toepassing. :)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrFlash
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-03 12:59
Ballebek schreef op maandag 28 juni 2010 @ 08:33:
[...]
Verder willen sommige switches onderling niet altijd 1000Full praten wanneer je ze met een straight kabel doorlust (ook niet wanneer je ze hard op full zet dan doen ze helemaal niets). Cross cables zijn dus toch nog wel eens van toepassing. :)
Hier ben ik het helemaal mee eens, en meer dan eens tegengekomen in het verleden, gewoon tussen de switches een crosskabeltje hangen, je zal waarschijnlijk toch de stekker er af moeten halen voor het doorlussen, dus is een mooie gelegenheid.

Verder ziet de setup er goed uit.

Wowhead profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkaz
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

Melkaz

Melkazar

Ik gebruik zelf een cheap ass gigabit Sweex switch van 25~ euro. Hiermee stream ik tussen twee PC's, Xbox 360(100Mbit) Synology server en WD TV Live stream kastje full HD kwaliteit zonder ooit problemen gehad te hebben.

PSN: Melkazar | Steam: Melkaz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:13
Kan ook prima met 100Mbit, heb het lang gedaan (switch had wel een Gbit uplink) maar ik werd het gesnerp van de fan zat die erin zat.

Heb nu een Cisco 3550 draaien waar dit ook allemaal mee kan (HP switch even uitgeleend) en ik merk geen verschil in performance, alleen dat mijn internet maar 11MB/s haalt ipv de +/- 14MB/s.

Maar goed, waarom zou je niet een paar euro meer uitgeven aan een Gbit switch. Komt altijd wel een moment dat je wel zit te springen om die snelheid.

p.s. Ik ben geen fan van voorgemaakte kabels slopen om er vervolgens een zelfgemaakte plug op te zetten, liever een kant en klaare crosscable kopen wanneer je de mogelijkheid hiertoe hebt (dus geen gaten in de muur waar een plug niet doorheen past e.d.) :)

[ Voor 38% gewijzigd door Uberprutser op 28-06-2010 08:58 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodshot
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-08 15:24
DrFlash schreef op maandag 28 juni 2010 @ 08:49:
[...]
Hier ben ik het helemaal mee eens, en meer dan eens tegengekomen in het verleden, gewoon tussen de switches een crosskabeltje hangen, je zal waarschijnlijk toch de stekker er af moeten halen voor het doorlussen, dus is een mooie gelegenheid.
De aderparen lopen anders dan bij bijvoorbeeld 100Mb/s. Ik zou niet weten welke paren ik zou moeten crossen.
Ik ken het fenomeen enkel bij het aansluiten van een 100Mb/s poort aan een 1Gb/s-poort die als 100Mb-full geconfigureerd staat. NIET bij Gb-switches onderling.

Even googlen leerde onder andere deze twee links en statements
http://sqlblog.com/blogs/...abit-and-full-duplex.aspx
Wikipedia: Gigabit Ethernet
"Half-duplex gigabit links connected through hubs are allowed by the specification but in the marketplace full-duplex with switches are normal."

Ik houd me aanbevolen voor officiele documentatie die anders aangeeft (Cisco of Procurve of ...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-09 20:08

Edgarz

Tweako-active since1986

Mijn €30-switchje haalt makkelijk 90 MB/s naar mijn Synology (ja, met snelle schijven in RAID0). Daar heb ik geen dure bende voor nodig van Cisco of HP. Voor een thuisnetwerk is dat redelijk overkill, behalve als je er 20 clients aan hangt die continu data pompen. :-)

Leuke discussie over pro switches, maar volgens mij vergeten we de vraag van de OP 8)

[ Voor 14% gewijzigd door Edgarz op 28-06-2010 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Deze link is altijd leuk: http://www.hardware.info/...est_25_gigabit_switches/3

Blijkt dat je gewoon de allergoedkoopste moet nemen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sticx
Tsurany schreef op maandag 28 juni 2010 @ 20:42:
Deze link is altijd leuk: http://www.hardware.info/...est_25_gigabit_switches/3

Blijkt dat je gewoon de allergoedkoopste moet nemen.
True, maar je hebt ook nog dingen als stabiliteit en hoe lang zo'n ding mee gaat, ook niet onbelangrijk :P Kep ook eigenlijk geen idee wat nu de 'A, B of C' merken zijn in de netwerk apparatuur, kan iemand daar wat duidelijkheid over scheppen, of ligt het allemaal heel dicht bij elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Nou een switch is een switch bij het consumenten spul, over het algemeen zijn die dingen prima stabiel. En als je bij garantie kijkt zie je dat de goedkoopste gigabit switch al 5 jaar carry in garantie heeft, dat laat wel zien dat het merk in ieder geval vertrouwen heeft in z'n switch en dat je sowieso 5 jaar lang een gigabit switch tot je beschikking hebt.

In de consumenten markt is er niet heel veel verschil, veel switches zijn ook nog eens dezelfde exemplaren met een andere merknaam. Kijk ga je naar managed switches kijken die bedoeld zijn voor de professionele markt, ja dan zal je verschil zien. In dit budget? Nah, ga er maar niet vanuit.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sticx
K bedankt iedereen ;) Dan weet ik genoeg!

[ Voor 12% gewijzigd door sticx op 29-06-2010 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kan iemand me adviseren in mijn situatie aub?

Op zolder een router van Online staan waarop bedraad mijn hoofdpc, een netwerkprinter en een Lacie Internet drive. Deze Lacie gebruik ik voor mijn muziekopslag, fotos etc.
Verder draadloos een aantal laptops aangesloten, die dus ook contact hebben met deze Lacie en printer.
Beneden in de woonkamer een Philips Nettv en een PS3 die van de Lacie ook gebruik moeten maken. Deze zijn op dit moment draadloos aangesloten maar ik ben niet tevreden over de kwaliteit, daarom wil ik deze bedraad aansluiten. Nu wil ik dus een switch aanschaffen, klopt het dan dat de Philips en PS3 nog steeds de Lacie zien? Wat voor merk switch en snelheid? Is 1000Mbit overkill en volsta ik met 100?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gigabit nemen, altijd handig en kost amper wat extra. Als er een verbinding zit tussen de switch/router waar de Lacie aan vast zit en de switch waar de PS3 en de Philips aan vast zitten dan kunnen ze elkaar zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik wil een poort van de router opofferen en deze dus aan de switch toewijzen, op de switch komt dan de Philips en de PS3 (en wellicht later nog een pc). De overige 3 poorten van de router zijn dan bezet door de hoofdpc, de printer en de Lacie internet drive.
Zo zou het dus moeten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat gaat zo werken ja.

Pagina: 1