Beste NT-er's,
Ik wilde graag mijn netwerk uitbreiden, en over gaan op gigabit, zodat ik dadelijk makkelijk films kan streamen vanaf de pc naar de PS3. Nu heb ik al een plannetje gemaakt, met hulp van de FAQ's van dit forum (zie afbeelding hier boven). Maar wilde toch nog ff bevestiging en advies hebben. De huidige situatie is als volgt, ik heb nu alleen nog een linksys WRT54GL, waarop 1 computer is aangesloten, en een laptop, computer via kabel, en laptop draadloos. De andere computer staat direct op de modem (ivm downloaden via bittorrent) Dit heb ik zo gedaan omdat de livebox ook een router is, en die konden niet echt lekker met de linksys praten (zal vast aan instellingen liggen). Tot nu toe stond de printer altijd aangesloten aan 1 van de computers, maar dit is eigenlijk zonde, aangezien het een netwerk printer is. Ik wil hem dus ook aansluiten op het netwerk. Ik heb dus gekozen om 2 switches aan te schaffen, 1 voor boven en 1 voor in de meterkast. Zodat er maar 1 netwerk kabel naar boven loopt. En van de router wil ik een accespoint maken (volgens de how-to in de FAQ) Zodat ik de laptop nogsteeds overal kan gebruiken.
Nu heb ik 2 switches gekozen via de pricewatch / reviews van tweakers.net. Dat zijn de 3Com 3CGSU05A en de Sitecom LN-120. (specs onderaan)
Nu mijn vragen, kan ik vanaf de computer (dus niet de laptop) probleemloos naar de PS3 streamen? En kan de laptop de printer benaderen. Zo ja moet ik hiervoor nog iets extra's instellen of niet? Volgens mij beschikken beide switches over de functie zelf van een poort een uplink poort te maken, dus hoef ik geen cross-kabel te trekken van de ene naar de andere switch, maar een gewone kabel, is dit juist?
En dan nu natuurlijk de onvermijdelijke vraag, welke switch kan ik in deze situatie het beste nemen? Ik dacht zelf aan de 3com, omdat deze full-duplex ondersteund. Of missen beide switches een optie die eigenlijk wel handig is? PS (ik gebruik overal cat 6 kabels)
Alvast bedankt voor alle moeite
Producteigenschappen van Sitecom LN-120 |
. Network speed: Unmanaged 5-Port 10/100/1000Mbps Switch |
. MAC Address Table Size: 8K |
. Switch Fabric: 10Gbps Forwarding Capacity |
. Transmission Method: Store-and-forward |
. Diagnostic LEDs: Power LAN: Activity/Link |
. Forwarding Rate : 10Mbps- 14,880pps, 100Mbps- 148,809pps, 1000Mbps -1,488,095pps |
. Address Aging Timer |
. Automatic Update |
. Max Power Consumption: 4.5 Watts |
. Jumbo Frames: 9.6KB |
. QoS : 802.1p (4 Queues) |
. Interface Options: RJ-45 ,10BASE-T, 100BASE-TX, 1000BASE-T Universal UTP Cable Recognition for Straight-Through or Crossover Cables (MDI/MDI-X) |
. Network Protocol and Standards: 802.3 Ethernet, 802.3u Fast Ethernet 802.3ab Gigabit Ethernet |
. 802.3x Flow Control |
. 802.1P priority queuing |
Producteigenschappen van 3Com 3CGSU05A |
. Auto-speed sensing 10/100/1000 Mbps connectivity. |
. Full-duplex support of your network. |
. FCC Class B certified for home and office use (more stringent than Class A certification). |
. Auto MDI/MDIX on every port. |
. Jumbo Frame support up to 9k, for reduced network load. |
. Front panel LEDs. |
. Operating system independence. |
. Plug-and-Play convenience. |
. Silent operation; no-fan design. |