Z-5500 aansluiten, optical switch

Pagina: 1
Acties:

• monnick
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik heb al ongeveer een jaar een Logitech Z-5500 set staan. Deze heb ik eigenlijk nooit goed aangesloten op mijn TV, Xbox en PC. Momenteel heb ik de xbox aangesloten met optische kabel en de tv simpelweg met een 3.5mm jack kabel. Niet ideaal dus.

Ik wil de set nu zo aansluiten dat ik uit de computer en xbox netjes dolby surround of DTS geluid krijg. De televisie heeft uiteraard geen dolby surround als uitgangssignaal.
De Z-5500 heeft helaas maar één optische ingang maar ik denk dat het voor mij het makkelijkste is om alle apparaten aan te sluiten via optische kabels. Zowel mijn pc, tv als xbox hebben optische uitgang. Ik kwam op internet een optische kabel switch tegen. Dit is een simpel apparaatje dat drie optische ingangen heeft en één uitgang. Met een simpele switch kan je kiezen welk signaal je als ingang wilt gebruiken.

Afbeeldingslocatie: http://www.tomrunia.nl/imgscript/img/thumb/f331c6db.jpg

Ik kan dan alle apparaten aansluiten op deze switch en dan de switch aan de Z-5500 hangen. Ik houd dan ook nog een jack ingang op de Z-5500 vrij zodat ik mijn iPod er ook op aan kan sluiten.

Nu vroeg ik me af of iemand ervaring heeft met zo'n switch? Werkt dat goed en treed er geen kwaliteitsverlies op?

Of heeft iemand nog een alternatieve oplossing voor mijn probleem van het aansluiten van deze 3 (of 4 incl. iPod) apparaten op de Z-5500.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:56

Sebazzz

3dp

Nu vroeg ik me af of iemand ervaring heeft met zo'n switch? Werkt dat goed en treed er geen kwaliteitsverlies op?
Het is digitaal dus, het werkt of het werkt niet. Het werkt nooit half. Als het niet werkt kan je het terugbrengen.
Denk je dat optische kabels met gouden connectors en THX keurmerk ook beter werken?

[ Voor 3% gewijzigd door Sebazzz op 19-06-2010 14:38 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• LogiForce
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-10 00:16

LogiForce

The Black Whole

Sebazzz schreef op zaterdag 19 juni 2010 @ 14:37:
[...]
Het is digitaal dus, het werkt of het werkt niet. Het werkt nooit half. Als het niet werkt kan je het terugbrengen.
Denk je dat optische kabels met gouden connectors en THX keurmerk ook beter werken?
Je hebt niks aan dat goud, het licht moet immers via glasvezel en niet metaal. :+
En een keurmerk moet je alleen maar extra voor betalen.
Het enigste waar je op kan letten is de dikte van de mantel rondom de glasvezel kern, dit om kans op breuk tegen te gaan.

In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act.

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:23

Nakebod

Nope.

Heb dezelfde switch hier, ook meerdere apparaten (TV, PS3 en PC) aan 1 tuner hangen, en werkt prima.
Kwaliteitsverlies kan als het goed is niet optreden, zoals Sebazzz al zei, het signaal komt aan of het komt niet aan.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• PerfectLight
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-11 09:48
Sebazzz schreef op zaterdag 19 juni 2010 @ 14:37:
[...]
Wow, niet zo snel! Ik had bij sommige nummer via een "vervuilde" optische kabel plopjes in het geluid, heeeeel zacht. Toen ik mn speakers via coax aansloot (dus ook digitaal) verdween dit.

• VaioVip
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-12 10:54
Mwah, ik heb zelf zo'n switch staan hier. Is kapot gegaan, geluid valt heel vaak even voor een seconde weg. Heel irritant dus met kijken van films. Het werkt wel, maar je moet iedere keer handmatig dat ding switchen als je naar wat anders wilt luisteren :P

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

PerfectLight schreef op zaterdag 19 juni 2010 @ 18:32:
[...]

Wow, niet zo snel! Ik had bij sommige nummer via een "vervuilde" optische kabel plopjes in het geluid, heeeeel zacht. Toen ik mn speakers via coax aansloot (dus ook digitaal) verdween dit.
Plopjes kan evengoed iets zijn in je speakerset. Bepaalde revisies van de Z-5500 hadden hier ook last van.
LogiForce schreef op zaterdag 19 juni 2010 @ 18:16:
[...]

Je hebt niks aan dat goud, het licht moet immers via glasvezel en niet metaal. :+ En een keurmerk moet je alleen maar extra voor betalen.
Precies. Het blijft altijd leuk om naar de Mediamarkt of BCC te gaan en te zien dat ze je weer een optische kabel van 60 euro proberen aan te smeren. Ik heb hier een goedkoop optisch kabeltje in gebruik dat bij een geluidskaart kwam en die kost in de winkel nog geen vijf euro denk ik, heel dun maar werkt perfect.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-12 13:29
weet iemand waar dat je die switch kunt bestellen, mijn DAC heeft ook maar een optical in, maar heb 3 apparaten om er op aan te sluiten.

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-12 11:01

gwystyl

Beugeltje dan maar?

K0L3N schreef op maandag 21 juni 2010 @ 11:56:
weet iemand waar dat je die switch kunt bestellen, mijn DAC heeft ook maar een optical in, maar heb 3 apparaten om er op aan te sluiten.
Klik eens op het plaatje? Dan kom je op een eBay pagina uit, en daar staat ook een iets uitgebreidere omschrijving zodat je daarmee verder kan googlen naar fysieke winkels die die dingen verkopen als je dat liever hebt dan via eBay bestellen

• Zyphrax
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-04-2023
Of hier bijvoorbeeld:
http://kabeltje.com/hq-op...rts-schakelaar-p-762.html

Is hier geen automatisch alternatief voor?
Een sortiment van optical merger / combiner? Ze sturen toch niet gelijktijdig audio uit.

Any sufficiently advanced technology is equivalent to magic.

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Niet zonder een externe voeding.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:43
Je zou ook nog een optical > coaxial converter kunnen gebruiken als je Z5500 een coaxiale ingang heeft.

Dan kun je switchen op de Z5500 ipv met die optische switch.

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Maar die dingen werken ook niet zonder voeding. en als je drie apparaten wilt aansluiten zit je alsnog.

• Morphogenesis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-12 12:25
Waarom koop je dan geen Optisch -> coaxiaal converter?
Ik heb dat ook gedaan met m'n xbox, en heb dus van zowel mijn pc als xbox digitaal geluid.

Ikzelf merk geen kwailteits verlies.

EDIT: Thinkpad was me voor.

[ Voor 7% gewijzigd door Morphogenesis op 21-06-2010 15:33 ]

• Homerius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-12 09:24
Zyphrax schreef op maandag 21 juni 2010 @ 15:15:
Of hier bijvoorbeeld:
http://kabeltje.com/hq-op...rts-schakelaar-p-762.html

Is hier geen automatisch alternatief voor?
Een sortiment van optical merger / combiner? Ze sturen toch niet gelijktijdig audio uit.
Iets als http://kabeltje.com/hq-optische-splitter-p-49.html ? Deze is alleen voor slechts 2 optische aansluitingen ipv 3.

Verder heb ik sinds een week de optische 3-poorts schakelaar, die werkt tot nu toe prima. Het apparaat is alleen iets groter dan ik verwacht had (bijna dezelfde diameter als een cd).
Pagina: 1