Nieuw asus P5QPL-AM boot traag

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey allen,

gisteren nieuw mobo gekocht, maar hij start zo traag op. Voordat ik uberhaupt beeld krijg, en dus de bios zie laden op het scherm, duurt zeker zo'n 1-2 minuten.

Ik start de pc op met de power knop, en de fans gaan aan. Ik hoor ook de HD aangaan. Dan gebeurt er niets de komende minuten. Dan hoor ik alsof de pc echt een powerup heeft en dan start het beestje door.

Dit gebeurt niet wanneer ik reboot vanuit windows, tenminste niet elke keer.

Iemand een idee?

mvg,

Ramon

p.s. ik heb al vanalles geprobeerd, kaal systeem, andere voeding (deze is nieuw 450w), verschillende geheugenbanken, zonder vga (zit ook onboard) etc. niets lijkt invloed te hebben :(.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2010 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Ik neem aan dat je enkel een groot ASUS-logo te zien krijgt bij het opstarten? Probeer eens in het BIOS de optie "Full screen logo show" of iets dergelijks uit te zetten zodat je de boot messages te zien krijgt. Dan kan je ook zien waar hij zo lang op blijft steken.

De overige specificaties zijn overigens ook altijd welkom ;)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er controllers op het moederbord ingeschakeld waar geen apparaten op aangesloten zijn? Dit kun je in de post zien, bijvoorbeeld een jmicron pata controller. Schakel deze dan uit in de bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:02
gisteren nieuw mobo gekocht, maar hij start zo traag op. Voordat ik uberhaupt beeld krijg, en dus de bios zie laden op het scherm, duurt zeker zo'n 1-2 minuten.
Kun je even een lijstje geven van je exacte hadrware? Heb je verder nog gekeken of je bios up to date is, en of de huidige versie je cpu volledig ondersteunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hey allen,

met de winkel gebeld, die zeggen me de bios flashen. Heb ik gedaan zonder resultaat. Toen ging ik eens kijken op de asus website en ik zie dat mijn cpu niet in de supported cpu's langskomt?
Wel vreemd dat ze me dit mobo dan verkopen, want ik had de cpu specs bij mij (orginele verpakking van de cpu). Maar ook in het boekje van asus staat dat dual core pentium ondersteund wordt?

Wat ik te zien krijg op het scherm is gewoon helemaal niets. Na 1-2 minuten piept de pc 1x, flikkeren even de lampjes van het toetsenbord, hoor ik eea alsof er een powerup plaatsvind en dan het ik beeld. Zie ik het logo voorbijkomen en de bios, en start het beestje mooi door.

Specs van mn hardware:
Moederbord: asus p5qpl-am
CPU: intel Pentium D 925 (3 ghz 2x2 l2 cache)
Voeding: 450w van corsair
HD: via sata 1 terabyte
Geheugen: 2x dimm kingston 2gb (weet zo de snelheid niet)
Videokaart: sapphire 5770 radeon hd (en ook onboard)
Audio en usb en ethernet on board

Zal waarschijnlijk dus wel het probleem zijn dat mn cpu niet ondersteund wordt, al staat ie wel mooi netjes in de bios. Zijn daar nog oplossingen voor? :(

Gr,

Ramon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Pentium D staat inderdaad niet op de CPU support list. Je kan eens proberen een lief mailtje te sturen naar Asus met de vraag of ze geen beta BIOS meer hebben liggen, maar anders wordt het andere CPU of ander mobo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmmmm.... thx voor de reacties.

Zitten er nog meer nadelen aan vast, de pc icm het mobo? Of is traag starten het enige mankement?

Mvg,

Ramon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Verwijderd schreef op zondag 20 juni 2010 @ 00:31:
Hmmmm.... thx voor de reacties.

Zitten er nog meer nadelen aan vast, de pc icm het mobo? Of is traag starten het enige mankement?

Mvg,

Ramon
Een CPU die niet ondersteund wordt kan voor allerlei vage dingen zorgen. Spontane crashes, simpele programma's die niet werken maar stresstesten lukt perfect, een core die een veel te hoge spanning krijgt, enz. Ik heb een tijd met een AthlonXP Barton gewerkt in een bordje dat enkel de Thunderbird ondersteunde en het werkte wel, maar je gelooft echt niet wat ik daar al mee heb meegemaakt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Toch maar even terug naar de mycom dan. Ze hebben me zelf dit bordje geadviseerd nav de gespecificeerde processor. Moeten ze me maar een andere geven :).
Pagina: 1