dell m4500 ssd ervaringprestaties mogelijkheden?

Pagina: 1
Acties:

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05:26
Ik krijg binnenkort een del m4500 met een 320gb hdd.
Nu zie ik op de site ook ssd's beschikbaar.

2 soorten:
64gb ssd minicard
solid state drive 128gb

echter zie ik geen specificaties, merken enz. Ook op internet kan ik geen recensies vinden. Ik wil namelijk weten of ik naast mijn 320gb sata schijfje nog een ssd in mijn laptop kan doen via het uitbreidingsslot. en waar ik deze kan aanschaffen.

ik kom er echt niet uit en heb al heel wat searches op verschillende sites geprobeerd. Is er hier iemand die er meer vanaf weet of er zelfs al ervaringen mee heeft?

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Echte winst van een SSD heb je natuurlijk als je je OS er vanaf gaat draaien. Vrijwel iedere notebook heeft een standaard 2.5" 9.5mm SATA schijfje, deze kun je altijd vervangen door een SSD. Als er geen specs bij staan zou ik 't niet zo snel kopen, er is namelijk nogal wat verschil tussen SSDs. Koop er dan liever naderhand eentje en zet die erin (grote kans dat het net zo duur of misschien wel goedkoper is).

Verwijderd

Die SSD minicard waar je het over hebt moet wel een SSD zijn die kan worden gestoken in de Expresscard 34 of 54 gleuf. Deze SSD's zijn volgens mij het best te vergelijken met een USB schijf die je aan je pc/laptop hangt alleen deze kun je erin steken. De snelheden die je behaalt zijn dus een pak lager dan wanneer je de 320GB vervangt voor een SSD schijf.

Voorbeeld van een SSD Expresscard:
pricewatch: Transcend ExpressCard/34 Solid State Disk TS32GSSD34E-M 32GB

Review van AnandTech:
http://www.anandtech.com/show/2360/1

Al met al is het geen aanrader en heeft het niets te maken met de hoge snelheid die je kunt halen als je een SSD aansluit op je pc/laptop via SATA.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2010 00:17 ]

• T_c
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-02-2022

T_c

Hoi Remco,

Ik sta op het punt een m4500 aan te schaffen en ben ook al een tijdje op zoek naar een sluitend antwoord op jouw vraag.

Mijn wens:
Ik zou graag mijn OS (win XP of 7) en verdere software willen laten draaien om een SSD minicard en dan een standaard HDD gebruiken voor opslag van data. De vraag is enkel of ik daar baat bij heb als ik de aangeboden optie van Dell zou kiezen: 64gb ssd minicard + 320gb of 500gb HDD.
Uit andere posts op het internet heb ik vernomen dat het om een 'Samsung SSD PM800 mSATA' gaat.
Bron: Notebookreview
Datasheet: PDF

Mijn kennis van dit onderwerp rijkt niet ver genoeg om hier de juiste conclussie uit te trekken.
Mocht het deze Samsung mSATA drive betreffen, heb je er dan wel of geen baat bij in bovenstaande Configuratie?

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 19 juni 2010 @ 00:11:
Die SSD minicard waar je het over hebt moet wel een SSD zijn die kan worden gestoken in de Expresscard 34 of 54 gleuf. Deze SSD's zijn volgens mij het best te vergelijken met een USB schijf die je aan je pc/laptop hangt alleen deze kun je erin steken. De snelheden die je behaalt zijn dus een pak lager dan wanneer je de 320GB vervangt voor een SSD schijf.

Voorbeeld van een SSD Expresscard:
pricewatch: Transcend ExpressCard/34 Solid State Disk TS32GSSD34E-M 32GB

Review van AnandTech:
http://www.anandtech.com/show/2360/1

Al met al is het geen aanrader en heeft het niets te maken met de hoge snelheid die je kunt halen als je een SSD aansluit op je pc/laptop via SATA.
De SSD Minicard in een M4500 word aangesloten via een interne mini-PCI-e slot. Heb er zelf eentje in mn handen gehad een tijdje terug maar niet mee getest.

@TS: De SSD's die Dell levert zijn van de Samsung P800 serie.

https://discord.com/invite/tweakers