Toon posts:

Busklok

Pagina: 1
Acties:
  • 321 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een socket7 moederbord met daarop een IDT processor van 240 Mhz. Bussnelheid 60, multiplier 4.

Iemand zei laatst tegen me dat ik beter de bussnelheid op 75 Mhz kon zetten en de multiplier op 3. Het systeem draait dan wel op 225 Mhz, maar omdat de bussnelheid hoger is zou het hele systeem toch zo'n 20% sneller worden.

Nou is mijn vraag of ik dit zomaar kan doen. Blaas ik bijvoorbeeld mijn geheugen niet op of zo? ik heb er 32 Mb sdram inzitten.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Waarschijnlijk kan je dat inderdaad ongestraft doen. Mijn 66 MHz geheugen heeft tijden op 92 Mhz gelopen, en er is zat 66 Mhz geheugen wat gewoon op 100 MHz werkt.

Als je geheugen het niet trekt, start het mobo gewoon niet op, of je krijgt allerlei maffe fouten.

Ik zou het gewoon doen. Je kan eventueel ook 83 proberen, maar dat vinden je PCI karten etc vaak minder leuk. Soms kan het, soms niet. Als je een Maxtor harddisk hebt, dan hoef je 83 MHz niet te proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Maar mocht het niet werken, kan ik dan gewoon de boel terugzetten? is er dan niks kapot?

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:50
Nee je systeem gaat niet kapot. In het ergste geval krijg je zo schrijffouten op je Hd. Maar je kunt het echt heel bond maken wil je iets kapot krijgen.
Het is idd een hele goede optie om eens 75*3 te proberen. Het schijnt dat IDTcpu's geen 3,5 kennen/herkennen. Dus hoger kan bijna niet.

diskeltische lurker