Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-09 12:32
Er is mij gevraagd om te kijken of ik de belichting in een film/foto studio kan verbeteren, ik schets hieronder de situatie:

- Ruimte (geschat) +-10x5 meter (maten meet ik nog na)
- Plafond is niet extreem hoog maar denk wel 3.5 meter ofzo (maten meet ik nog na)
- Hele ruimte is (mat)wit geschilderd (zowel de muren, vloer als catwalk, alleen het plafond en de rechterwand niet)
- Door de ruimte loopt een catwalk
- De ruimte word nu aangelicht door 20par (punt)spots die continue verhangen worden omdat het licht niet goed te krijgen is, deze spots gaan weg.
- Het gaat nu primair om video en niet fotografie, fotografie is secundair.
- Er zijn geen toeschouwers of publiek alleen mensen van de productie en modellen/opdrachtgever.
- Het plafond en de ruimte is niet super groot, dus de spot/verlichting kan niet verder weg gehangen worden voor een mooiere spreiding.
- Koeling is een probleem, daarom mogen er niet al te veel spots gebruikt worden, vandaar mijn gedachte aan softboxen, hierdoor hoeven we niet 60spots te gebruiken voor een mooie spreiding.

- Een groot probleem is dat er vrijdag een opdracht is en dat de mensen die het licht zouden regelen afgehaakt zijn, het budget is te krap om er een profesional bij te halen, boeken halen is een goed idee maar ik denk dat het een beetje kort dag wordt; de belichting hoeft niet perfect maar wel zo goed mogelijk, ik denk dat het veel trial en error wordt en dat na vrijdag toch nog een hoop veranderd.

- Ik zelf heb nog nooit een echte catwalk gezien, en een afspraak maken is denk te kort dag, ik heb op google wel het één en ander gevonden.

- Het belichting probleem is dat de modellen tijdens het lopen over de catwalk continue egaal belicht moeten worden en niet van de ééne naar de andere spot mogen lopen, ik heb helaas geen foto's van het probleem en de studio ligt wat verder weg dus kan niet even snel heen en weer rijden.

- De muur bovenin er links moeten schaduwloos blijven, dit is vooral belangrijk als we met greenscreen aan de slag gaan. (dit is nog niet vrijdag)

- De camera's komen langs de kant van de rode lijn richting de catwalk en worden verplaatst en/of bewegen mee.

- Als het te schaduwloos word kunnen we een losse spot op het model richten maar de rest van de studio moet wel mooi even uitgelicht worden.

(nieuwe) schematische schets:
(rechter stippelijn == begin schuin afloop plafond naar beneden aan de rechter kant)
Afbeeldingslocatie: http://masterdominion.nl/div/studio3.jpg
Mijn redenatie:
- Boven de catwalk een grote (brede) lichtbak/softboxen die direct naar beneden gericht zijn.

Naar dit voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://masterdominion.nl/div/vb1.jpg

De rest van het plan komt door dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://masterdominion.nl/div/vb3.jpg
(softboxen aan het plafond en 3 softboxen langs de zijkant)

Aan de zijkanten aan het plafond softboxen die schuin naar benden wijzen, deze hangen per paar rug aan rug zodat de één de catwalk schuin van voren belicht en de ander zorgt voor backlight

Van de voorkant op standaarden 2 softboxen om te zorgen dat er ook van voren belicht word en nie alleen van boven.
Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://masterdominion.nl/div/vb2.jpg

- En van de zijkant liggende softboxen die +-50cm van de grond die zorgen dat de zijkant niet alleen van boven aangelicht word.

- Met een losse spot kunnen we dan zorgen dat de verlichting op het model minder plat word zonder dat we veel schaduw creëeren en de rest van de studio blijft mooi egaal uitgelicht.

Gevonden belichting:
Afbeeldingslocatie: http://masterdominion.nl/div/vb4.jpg
- Geen backlight Ik zie naast de lampen in het midden toch lampen naar achter wijzen, wel backlight dus.
- Ze gebruiken ook geen softboxen maar superveel spots zodat het licht mooi verdeeld is zonder licht punten.

Afbeeldingslocatie: http://masterdominion.nl/div/vb5.jpg
- Geen backlight
- Gebruiken ook softboxen

Bij beide voorbeelden hoeven ze ook geen rekening te houden met muren en schaduwen.

Graag hoor ik jullie ideeën :)

[ Voor 75% gewijzigd door Lennart_1337 op 19-06-2010 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-09 12:12
Heb je geen voorbeeld foto met het "probleem"?

Ik denk dat je dan wat meer verschillende ideeen krijgt hoe je dat zou kunnen oplossen.
Want wat is nu precies het probleem? Teveel schaduwen op de modellen zelf?
Of schaduwen op de grond, op de linkermuur/achtergrond?

Ik kan me zo voorstellen dat je met die softboxen aan de linker muur moet oppassen voor flare als je van rechts schiet. Wat is het doel van die softboxen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik mis nog even info over wat er gebeurt in de ruimte. Op welk punt moeten de modellen vastgelegd worden en vanaf welk punt wordt er gefotografeerd/gefilmd? Zijn er enige beperkingen qua standpunten of compositie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nic
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:45

Nic

Vrij

Het gaat bij licht niet altijd om de kwantiteit, maar ook om de kwaliteit :-)
Zoals je het nu wilt gaan doen krijg je misschien wel veel licht, maar uiteindelijk wordt het denk ik redelijk vlak en contrastloos. Denk subtieler. En denk eens aan wat tegenlicht, dat zorgt voor meer diepte.
Maar inderdaad, zoals mig29 zegt: Wat wil je eigenlijk gaan doen/fotograferen/filmen daar?

Wat je eventueel veel van kan leren, zijn boeken over de theorie achter theaterbelichting. Her en der (bij De Slechte?) zijn die goedkoop te vinden, en veel van de concepten gelden ook voor fotografie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Laatst online: 15:26

LauPro

Prof Mierenneuke®

De ruimte volhangen met softboxen zal wel een hele egale vertoning worden. Als ik jou was zou ik eens bij wat andere professionele catwalks gaan kijken en gewoon de goede punten overnemen.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
Ik heb de startpost herschreven, ik hoop dat het nu een stuk duidelijker is.

Voor maten en foto's moet ik een eind reizen dus die komen later.

Ik wil maandag fotokonijnenberg bellen om te vragen wat hun idëeen zijn en welke materialen en ideeën hun aandragen.

Verder zit ik nog met een heel belangrijk punt, weet iemand hoeveel watt aan warmte/licht een (grote) softbox kan hebben?
Ik weet dat er bij studio flitsers altijd een instellicht bij zit, maar ik weet niet hoeveel watt deze is en tot hoever ik per softbox kan gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik ben erg benieuwd wat voor een foto's er van die tweede opstelling afkomen. Volgens mij wil je toch juist een beetje glitter en glamour en die softboxen maken alles veel te egaal imo. Bij een greenscreen is het gewoon noodzaak dat de achtergrond egaal belicht is.

Wat gaat men doen met de greenscreen? Ik heb dit nog niet eerder op een catwalk gezien... Ik zou de greenscreen gewoon apart uitlichten. En met de setup zoals in het voorbeeld van de screensreen is het in de montage/kleurcorrectie veelal pita om de belichting op de persoon goed te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
De grote dag is geweest :)
Omdat jullie met mij meegedacht hebben wil ik toch even laten zien hoe het geworden was en wat we in de toekomst gaan doen.

We hadden er voor gekozen om spots te huren en het nog geen softboxen en alles aan te schaffen, dan konden we eerst daarmee ervaring opdoen en uitzoeken wat we zelf nodig hebben als we zelf materiaal gaan kopen.

De electra in het gebouw trok helaas niet meer dan 26 lampen van 500watt, hier kwamen we met ophangen pas achter 8)7 (we hadden 3x 16amp voor de airco nodig om het niet warmer dan 28graden te krijgen dus voor de lampen bleef niet veel over...)

Dus het was flink puzzelen om de catwalk mooi egaal uitgelicht te krijgen zonder te veel rare vlekken met een beperkt aantal lampen.
Om wat diepte te geven heb ik om de 2 lampen een backlight geplaats.
Mijn idee kwam van dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://masterdominion.nl/div/vb4.jpg

En zo is het geworden:
(Ik mag helaas geen (herkenbare) foto's publiceren, vandaar de smalle DOF en gausian blur over de laatste foto)
Afbeeldingslocatie: http://masterdominion.nl/div/IMG_4830_k.jpg
Afbeeldingslocatie: http://masterdominion.nl/div/IMG_4826_k.jpg
Afbeeldingslocatie: http://masterdominion.nl/div/IMG_4833_k.jpg
Afbeeldingslocatie: http://masterdominion.nl/div/IMG_5668_k.jpg

Zoals je ziet is de verlichting heel spaarzaam.

Voor de volgende keer heb ik iig. de volgende verbeter punten:

- 7 Extra aparte groepen aanleggen.
- Van voren klein beetje aanlichten met 2 grote softboxen op statief, nu zie je grote schaduwen onder haar kin.
- Frontlicht van de zijkanten aan he plafond
- Dubbele backlight die van opzij (links en rechts) schuin opzij en naar voren gericht is, zodat de modellen van elke schouder schuin aangelicht worden van achter zodat je mooi het licht door de haren krijgt.
- ipv. 26 500wat spots kleinere spots van 300watt gebruiken, en dan bijv. een stuk of 60 zodat we betere spreiding van licht hebben en ook van de zijkanten.
- Meerdere lichtkanalen en dimmers, zodat we elke rij lichten apart kunnen instellen.
- Softboxen die de muur aanstralen, zodat de muur apart van de catwalk egaal uit te lichten is, nu is de muur veel te donker.

[ Voor 4% gewijzigd door Lennart_1337 op 26-06-2010 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

• Over wat voor een groepen heb je het? Is het niet handiger om een 63A aansluiting aan te laten leggen? Daar trek je zo'n 43 kW vanaf (86 van die lampies), moet genoeg zijn voor alle toekomstige projecten. Of anders 32A met 22 kW.

edit: En bovendien als er nog eens een andere lichtboer langs komt die een eigen dimmerpack mee neemt dan is het knap lullig dat je alles over tig groepen moet gaan zetten.

• Tja dimmers, als je de hele avond licht staat te dimmen is ook niet echt goed gebruik van de apparatuur. Beter zorg je ervoor dat je het vermogen wat omlaag gooit. 300W ipv 500W is al een goed begin.

• Muren zijn inderdaad donker, maar zat er geen publiek? Lijkt mij onwenselijk dat het publiek teveel wordt uitgelicht.

[ Voor 13% gewijzigd door LauPro op 26-06-2010 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
LauPro schreef op zaterdag 26 juni 2010 @ 19:43:
• Over wat voor een groepen heb je het? Is het niet handiger om een 63A aansluiting aan te laten leggen? Daar trek je zo'n 43 kW vanaf (86 van die lampies), moet genoeg zijn voor alle toekomstige projecten. Of anders 32A met 22 kW.

edit: En bovendien als er nog eens een andere lichtboer langs komt die een eigen dimmerpack mee neemt dan is het knap lullig dat je alles over tig groepen moet gaan zetten.

• Tja dimmers, als je de hele avond licht staat te dimmen is ook niet echt goed gebruik van de apparatuur. Beter zorg je ervoor dat je het vermogen wat omlaag gooit. 300W ipv 500W is al een goed begin.

• Muren zijn inderdaad donker, maar zat er geen publiek? Lijkt mij onwenselijk dat het publiek teveel wordt uitgelicht.
- Eén grote aansluiting zou idd. beter zijn, ik zou het aan ze voorleggen of dit mogelijk is.

- Dimmen is idd. niet echt goed, de licht temperatuur veranderd dan namelijk ook, vandaar ook mijn idee voor 300watt ipv. 500watt, maar misschien dat we idd zelfs voor 200watt gaan als we echt heel veel lampen op gaan hangen, maar aan de andere kant wil ik wel zeker weten dat we niet te weinig licht vermogen hebben, nu hadden we eigenlijk te weinig.
Een betere keuze zou misschien zijn de verlichting dubbel uit te voeren zodat je overal de de helft meer en minder licht aan kan zetten, maar dan worden het denk echt te gek kwa aantal lampen.

De onderste foto is bijv. op iso400, 1/90 F2.8 gemaakt, dus de 26x 500watt gaven veel te weinig licht (komt door de grote tube aan de voorkant die al het spreidlicht uitdooft, blauw filter voor wit licht; en een mafkees van het verhuur bedrijf die breed-straal pars erin heeft gedaan... (dat brede licht ging dus verloren in die kokers)

Veel beter zou zijn als we op iso 200, 1/500 F4 zouden kunnen schieten, want 1/90 gaf echt veel te veel beweging onscherpte :o
De iso200 geeft dan minder ruis, 1/500 geeft haar scherpe opnames van de beweging (wordt tegelijk video geschoten dus flitsen kan niet)
En f4.0 voor de iets grotere DOF, f2,8 is te klein om zeker van te zijn dat het hele model scherp is en niet voor nare verrassingen te staan met de nabewerking.

Maar dan moet de hoeveel heid licht echt inmens zijn, ik denk dat bovenstaande bijna niet te realiseren is zonder meer dan 30kw te verstoken aan licht met zo'n oppervlakte aan studio...

. Het primaire filmen en fotografie is nu recht van voren gedaan, dus de donkere muren geven nu een soort vignetting effect aan de video/foto's wat de opnames niet onbruikbaar maakte; de camara die aan de zijkant stond was puur als extra en ik weet ook niet of dit beeld materiaal geschikt is om mee te nemen in de montage omdat de muur zo donker was.

Publiek was er niet, dit ging echt puur om foto/video registratie, hier word een papieren catalogus van gemaakt en een dvd met de filmpjes van elk product en een web-filmpje van elk product voor op de website.
Zonder publiek werkt het ook veel fijner omdat dingen op meerdere manieren en meerdere takes gedaan kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Video en film zijn hier toch ook weer twee hele aparte zaken. Daar waar je bij foto met kortstondig veel licht af kan moet je bij film dit eigenlijk constant hebben. Als je met 1 camera werkt moet je in principe steeds het licht omhangen en als je met meerdere camera's werkt dan heb je echt een enorme bak licht nodig.

Echt consessies kan je hier niet doen, nu begrijp ik je problematiek ook wel. De één heeft zijn foto's overbelicht terwijl de ander zijn shot is onderbelicht ;) .

Als ik jou was zou ik wat groepen maken die je op/af kan schakelen, Zorg er dan ook voor dat je niet alleen breder licht krijgt maar zowel meer licht. Een 30 kW voor die ruimte is idd niet vreemd. De enige andere optie is om gevoeligere camera's te gebruiken, alleen die zijn weer minder courant, vaak lagere resolutie en je kan minder lenzen gebruiken.

Eventueel kan je er wel dimmers aan hangen maar dat moet niet voor je hoofdverlichting gelden.

Tja en mafkezen bij verhuurbedrijven, ik zou zeggen; ga er in het vervolg even een paar dagen van tevoren langs en doe eens een bak koffie. Dat scheelt veel ellende op de dag des oordeels :P .

edit: je had natuurlijk ook een aggregaatje kunnen huren, die zijn niet eens zo heel duur. Voor 80 euro heb je al 45kVA.

[ Voor 7% gewijzigd door LauPro op 26-06-2010 21:16 ]

Pagina: 1