Moederbord of geheugen kapot? of software probleem

Pagina: 1
Acties:

• Marcjeno1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-02 22:52
Hallo,

Ik ben al enkele weken in frustratie bezig met proberen te achterhalen wat er mis is met mijn pc.
Op dit moment is het volgende wat ik u kan vertellen kwa ''symptomen'':

Met 1 RAM in DIMM1 en 1 RAM in DIMM3 werkt de pc en in de bios ziet hij het geheugen wel als 4096 MB. Maar in Windows zelf (bureaublad gadgets) herkent hij telkens maar 2039 bruikbaar geheugen.
Met alleen 1 RAM in start de pc op naar het bureau blad maar na ongeveer 15 seconde gaat de pc naar bluescreen (ik dacht dus dat die ene RAM gewoon kapot was).
Met alleen de andere RAM erin doet de pc exact hetzelfde, 15 seconde na opstarten tot aan bureaublad gaat hij naar bluescreen.
Met 1 RAM in DIMM3 komt hij niet voorbij ''Bestanden laden'' tijdens het opstarten.

Het geheugen dat ik gebruik is: GeIL GV34GB1333C7DC.

De pc draait onder Windows 7 64 bits.
Bijgevoegd vind u de resultaten van een professionele pc test die buiten windows om is gedaan. (zie plaatje link hieronder, kopje ''Memory'').
Zoals u ziet herkent hij beide RAM in DIMM1 en DIMM3 maar samen ziet hij ze als 2039 MB geheugen.

Afbeeldingslocatie: http://img686.imageshack.us/img686/7256/computerprobleem.th.jpg

Het moederbord dat ik gebruik is MSI P55-GD65.
Ik heb het moederbord al succesvol geflashed naar versie 1.8 dus hierdoor werden de problemen niet veroorzaakt.
Ook meerdere malen Windows 7 overnieuw geïnstalleerd, Windows is dus ook niet het probleem.
Ook meerdere malen de BIOS gereset door het uithalen van de batterij uit het moederbord, ter vergeefs.

De pc heeft trouwens 4 maanden gewerkt zonder problemen

Wie kan mij helpen?

[ Voor 5% gewijzigd door Marcjeno1 op 18-06-2010 20:44 ]

Verwijderd

heb je in de bios het aantal ram en de snelheid al aangeven want als je er iets bij stopt moet je het meestal in je bios iets veranderen ,
dan weet je moederbord dat er een nieuw speeltje in zit
was bij het probleem

• Marcjeno1
Hoe zou ik dit moeten aangeven dan? ik heb wel een beetje in de bios rondgekeken maar niet echt ergens gevonden waar je aan moet geven hoeveel geheugen er in zit? En dit is normaal toch niet nodig?

Maar met 1 geheugenreepje krijg ik nog steeds BSOD crashes

[ Voor 13% gewijzigd door Marcjeno1 op 18-06-2010 20:38 ]

Verwijderd

op welk voltage draait het RAM? de slechtere dimmetjes hebben nogal eens 1.65 of zelfs 1.7v nodig om te werken in dual channel

• Hamish
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Heb je dit topic al gelezen op het msi support forum (1e hit van google), je cpu en bios versie gechecked ?

Verder bevat je post te weinig info (. Welke Windows 7 versie? 32 of 64 bit. Bios versie, merk/type geheugen (compatible?), etc etc.

Edit: ah, mijn fout, tenzij ik alleen de 1e revisie gelezen hebt waar 't wellicht nog niet in stond.)

Maar, thread op msi forum gelezen? Het ging mij met name om:
Quote from: Svet on 23 September 09, 11:38:25
'Yeah most probably something is wrong with the CPU itself or its improperly mounted.
Also check mainboard cpu socket for bent pins.'

Success! There was a single pin, slightly pointing in a different direction by about 15 degrees. I carefully realigned it, and all works as it should. BIOS and Windows 7 are showing correct ram usage.
Aangezien je daarover niks zegt, blijft die vraag nog even openstaan. (Los van 't feit dat 't een niet heel erg waarschijnlijke verklaring is, maar wel bsod, crashes etc. kan veroorzaken.

[ Voor 80% gewijzigd door Hamish op 18-06-2010 20:57 ]

Verwijderd

Hamish schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 20:42:
Heb je dit topic al gelezen op het msi support forum (1e hit van google), je cpu en bios versie gechecked ?

Verder bevat je post te weinig info. Welke Windows 7 versie? 32 of 64 bit. Bios versie, merk/type geheugen (compatible?), etc etc.
Lees jij de post nog maar eens goed door.

• Marcjeno1

Verder bevat je post te weinig info. Welke Windows 7 versie? 32 of 64 bit. Bios versie, merk/type geheugen (compatible?), etc etc.
Dit staat gewoon allemaal in de post hoor?

Windows 7 64 Bits, laatste bios versie 1.8 namenlijk

het type geheugen staat toch ook gewoon in de startpost of niet?

Verwijderd

Verder bevat je post te weinig info (. Welke Windows 7 versie? 32 of 64 bit. Bios versie, merk/type geheugen (compatible?), etc etc.

Edit: ah, mijn fout, tenzij ik alleen de 1e revisie gelezen hebt waar 't wellicht nog niet in stond.)

Maar, thread op msi forum gelezen? Het ging mij met name om:

[...]

Aangezien je daarover niks zegt, blijft die vraag nog even openstaan. (Los van 't feit dat 't een niet heel erg waarschijnlijke verklaring is, maar wel bsod, crashes etc. kan veroorzaken.
Dit moet nog gecontroleerd worden, het andere uit dat topic over ''Load Optimized Defaults'' heb ik (eigenaar pc) getest en dat verhielp het probleem niet, nog steeds 2039 MB geheugen en BSOD na 15 seconden desktop.
op welk voltage draait het RAM? de slechtere dimmetjes hebben nogal eens 1.65 of zelfs 1.7v nodig om te werken in dual channel
DRAM Voltage staat op: Auto: 1.5v / Min: 0.906 / Max: 2.405v
Zo heeft hij 2 maanden gelopen, tot de eerste crash. Hierna pas de RAM in dual-channel gezet en geconstateerd dat hij maar 2039 mb bruikbaar geheugen heeft.

Is voor dual-channel voor DIMM1+DIMM3 dan meer voltage nodig? of zegt dat hij het 2 maanden heeft gedaan dat er niks mis is met het voltage?

Verwijderd

in geval van twijfel: memtest86+

Verwijderd

memtest gedraaid voor meerdere uren lang, 0 errors.
Wel kon ik er maximaal 2 tegelijk openen @ testen 512 mb RAM waarna de pc langzaam werd, waar een vriend van mij met exact dezelfde pc er 7-8 kon openen en de pc nog goed functioneerde (beide i7 860 cpu).

Verwijderd

je moet hem booten, als je hem in windoes draait is een groot deel van het geheugen onbereikbaar.

Verwijderd

ongeveer 800mb, dat weet ik, maar dan nog zegt het genoeg dat ik er maar 2 kon draaien en een andere pc met exacte dezelfde specs er makkelijk 6 kon draaien, geeft dus aan dat 1 ram gewoon compleet onbeschikbaar is, maar of dit nu aan de DIMMslot ligt of aan de ram zelf?

Verwijderd

probeer een ander slot, bijvoorbeeld 2 en 4

of er is iets stuk, of de dimmetjes krijgen niet genoeg voltage (en dat komt vaak voor, veel dimmetjes vragen 1.65v terwijl 1.5v de max. spec is 8)7 )

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:20

Sosabowski

nerd

Verwijderd schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 22:31:
memtest gedraaid voor meerdere uren lang, 0 errors.
Wel kon ik er maximaal 2 tegelijk openen @ testen 512 mb RAM waarna de pc langzaam werd, waar een vriend van mij met exact dezelfde pc er 7-8 kon openen en de pc nog goed functioneerde (beide i7 860 cpu).
Memtesten onder een draaiend besturingssysteem zegt niks. Pak een *nix live cd-tje en laat die eens draaien. Bv ubuntu live cd's zit standard memtest op.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 23:11:
probeer een ander slot, bijvoorbeeld 2 en 4

of er is iets stuk, of de dimmetjes krijgen niet genoeg voltage (en dat komt vaak voor, veel dimmetjes vragen 1.65v terwijl 1.5v de max. spec is 8)7 )
MSI heeft een RAM in DIMM1 nodig om functioneel op te starten, maar ik zal morgen eens proberen het voltage te verhogen.
Sosabowski schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 23:53:
[...]

Memtesten onder een draaiend besturingssysteem zegt niks. Pak een *nix live cd-tje en laat die eens draaien. Bv ubuntu live cd's zit standard memtest op.
In de hardware test is ook het geheugen getest, daar ziet hij ze allebei gewoon functioneel op 2048 mb, maar om de een of andere reden in de computer zelf kan windows ze niet samen gebruiken als 4096 mb en heeft hij maximaal 2039 mb tot zijn beschikking.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://img121.imageshack.us/img121/9752/naamloosqk.jpg

Hier nog een afbeelding ter verduidelijking wat er dus mis is.

Update: *na het voltage verhoogt te hebben naar 1.65 heeft hij nog steeds maar 2039 MB bruikbaar geheugen.
** processor/socket gecheckt, hier geen afwijkingen in gevonden.

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2010 16:03 ]

• Marcjeno1
Is echt niemand dit probleem eerder tegengekomen? we zijn namelijk echt ten einde raad. Het systeem draait nu wel gewoon stabiel maar hij herkent het geheugen dus blijkbaar niet terwijl CPU-Z en Dxdiag wel 4096 aangeven, we hebben windows wederom weer opnieuw geïnstalleerd maar dit heeft ook geen resultaat geboekt

Verwijderd

Misschien heb je geheugen van 2 verschillende snelheden met elkaar gecombineerd en dat kan tot diverse gevolgen leiden waaronder bleuscreens of spontane crashes of freeze's het is aanteraden om altijd dezelfde snelheden te gebruiken voor je pc hier een klein voorbeeldje:

Kingston 667(667 is de aantal Megahertz waarmee het geheugen rekent)
Samsung 667 (667 is de aantal Megahertz waarmee het geheugen rekent)

667 is weinig het ligt eraan waar je het voor gaat gebruiken voor een gamer is he aan te raden 800MHZ of meer te gebruiken merk verschillen maken echter niets uit,

ook moet men letten op of je te maken hebt met DDR3 of DDR2 ook kan men dit niet combineren het hangt van je MOBO(mainboard)af of je DDR3 kan gebruiken of DDR2

Ik hoop dat je hier iets aan hebt gehad,

MVG, stefan

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 20 juni 2010 @ 15:53:
Misschien heb je geheugen van 2 verschillende snelheden met elkaar gecombineerd en dat kan tot diverse gevolgen leiden waaronder bleuscreens of spontane crashes of freeze's het is aanteraden om altijd dezelfde snelheden te gebruiken voor je pc hier een klein voorbeeldje:

Kingston 667(667 is de aantal Megahertz waarmee het geheugen rekent)
Samsung 667 (667 is de aantal Megahertz waarmee het geheugen rekent)

667 is weinig het ligt eraan waar je het voor gaat gebruiken voor een gamer is he aan te raden 800MHZ of meer te gebruiken merk verschillen maken echter niets uit,

ook moet men letten op of je te maken hebt met DDR3 of DDR2 ook kan men dit niet combineren het hangt van je MOBO(mainboard)af of je DDR3 kan gebruiken of DDR2

Ik hoop dat je hier iets aan hebt gehad,

MVG, stefan
Ook opletten of je alle geheugens in Dual channel het staan,
anders gaat het niet juist werken waaronder de snelheid, deze worden meestal afhankelijk van het type MOBO aangegeven met kleurtjes,
meestal is dit geel of blauw.
Dual channel houdt in dat de geheugen modules sneller met elkaar kunnen communceren (werken) dus het is verstandig dezelfde geheugen in deze channel te gebruiken en probeer je bios eens te updaten met een Firmware update maar doe dit wel met beleid en alleen door proffesionals die weten hoe dit werkt.
en alleen met de door de fabrikant gepresenteerde Updates(Upgrades)dit kan ook vaker helpen aangezien bios versies ook verouderd raken en er steeds nieuwe modules op de markt komen.

MVG stefan

Verwijderd

en probeer ook eens te bios naar de default settings te zetten(dit kun je het makkelijkste doen door je battery eruit te halen en je pc even laat starten tot hij de post heeft geladen en dan terug plaatsen) het is af te raden om met je voltage te gaan spelen aangezien je zo niet alleen je geheugen omzeep kan helpen maar ook de rest van je Pc blijf van de D-ram timers en voltages af ga nooit zomaar geheugen overclocken als dit niet nodig is

Verwijderd

stefan, antwoorden op jou suggesties op een rijtje (eigenlijk hadden we dit allemaal al geprobeerd):

2 exact dezelfde bij elkaar horende geheugenreepjes gebruik ik.
DDR3, dit ondersteund het moederbord ook, ze staan op de correcte manier in dual channel.
zoals in de beginpost staat is de bios net (succesvol) geflashed naar 1.8 (nieuwste versie).
Meerdere malen default setting herstelt (door bios update, batterij eruit halen of ''restore optimized defaults'')

toch bedankt voor je hulp, maar helaas nog geen oplossing.

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:23

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

• wat zijn precies de BIOS-instellingen voor het RAM?
• memtest86+ 8+ uur draaien vanaf een CD, gewoon te downloaden vanaf www.memtest.org
• voltage op 1.65V zetten (kan geen kwaad)
• nog een keer memtesten

[ Voor 15% gewijzigd door Ghost Dog op 20-06-2010 18:21 ]

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Verwijderd

Het probleem was: kapotte DIMM-slots die met single sided RAM wel werkte, maar met dual sided RAM niet.

Moederbord vervangen en het systeem werkt nu weer naar behoren.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2010 23:26 ]

Pagina: 1