Toon posts:

Raar probleem met netwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Heb sinds vandaag nogal een vreemd probleem met de snelheid van het internet op een van de drie computers hier in huis (alledrie Macs overigens, maar vond dat dit meer betrekking had op een probleem met internet dus vandaar dat ik 't hier post).

Ik heb een abonnement van - ik geloof - 8mbit bij KPN, met daarbij een KPN Experia Box TG787 router. De drie computers hier in huis, ik noem ze maar even A, B en C voor het gemak zitten dus alledrie op dat ding aangesloten (geen wireless, alledrie met een ethernetkabel). Nooit problemen gehad, geen traag internet, allemaal prima. Alleen op mijn "hoofdcomputer" B heb ik sinds vandaag een ontzettend trage verbinding; Youtube filmpjes laden langzaam, internetpagina's etc.

Dus ik haalde alledrie de ethernetkabels eruit en heb toen als eerst die van computer B aangesloten. Dat ging prima, ik sloot die van computer A aan, werkte ook prima, normale snelheid. Maar toen ik die van computer C erin deed kreeg ik de volgende melding te zien op het scherm van B:

"Een ander apparaat in het netwerk gebruikt het IP-adres van uw computer (192.168.2.1)"

Na wat instellingen opnieuw te hebben ingesteld bij "Netwerk" bij de systeemvoorkeuren hebben alledrie de computer een ander IP adres nu:

A: 192.168.2.2
B: 192.168.2.7
C: 192.168.2.3

A en C lopen prima, maar mijn hoofdcomputer B heeft weer een schijtverbinding... deze loopt dus echter meteen perfect als ik de kabel van C eruit trek.

Ik probeer de logica hiervan te begrijpen. Iemand enig idee?

Het heeft overigens niets te maken met de storing die gisteren bij KPN was denk ik? Gekke is wel dat het daarna dus verkeerd is gelopen. Had de KPN helpdesk gebeld maar die zagen dat mijn router de goede snelheid ontvangt en bij speedtest.net lijkt ook alles in orde. Het moet dus echt ergens hier liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-10 00:52
Wat gebeurt er als je kabel C op een andere poort aansluit? Probeer datzelfde ook eens met kabel B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je de router al een reboot gegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Yep, beide dingen al geprobeerd. Router reset/herstart zorgt voor 1 of 2 minuten prima internet, maar zodra ie lijkt te merken dat C ook aan het internet verbonden zit klapt mijn internet op B weer langzaam dicht...

Van de 4 andere poorten op mijn router is er geen verschil te merken.

Het is echt alleen als ik de kabel van C eruit doe. Zou dan toch iets moeten zijn met een instelling op die computer zou je zeggen, maar ik zou niet weten wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Regel een hub / switch en doe de Mac's in de switch. De uplink poort doe je in één van de poorten van de KPN kastje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-10 07:52

Sosabowski

nerd

@haik01
Ik zie niet wat dat zou kunnen oplossen of zou kunnen verbeteren.

@ TS Als je dus handmatig je ip adressen insteld heb je dan ook de juiste instellingen voor DNS, gateway?

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Wat zegt tcpdump op 'C'? Is er verkeer tussen 'B' en 'C'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sosabowski schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 23:37:
Als je dus handmatig je ip adressen insteld heb je dan ook de juiste instellingen voor DNS, gateway?
Ben niet heel erg bekend met de vele termen hier, maar voor zover ik weet heb ik het nu allemaal handmatig ingesteld. Bij de Systeemvoorkeuren > Netwerk heb ik bij Ethernet voor "Handmatig" gekozen, en eigenlijk alles gelaten zoals het er staat als je "Via DHCP" kiest en dit allemaal automatisch wordt opgehaald. Wat je bedoelt met DNS, gateway, zijn dat dingen die verschillen per computer? Lijkt me toch dat puur het enige verschil wat er moet zijn de verschillende IP adressen zijn?
IP-adres: 192.168.2.2
Subnetmasker: 255.255.255.0
Router: 192.168.2.254
DNS-server: 92.168.2.254
Zoekdomeinen: lan
Dit heb ik bij alledrie de computers gedaan en bij alles hetzelfde ingevoerd, behalve het IP adres.

Computer A: 192.168.2.4
Computer B: 192.168.2.2
Computer C:192.168.2.3

Maar nog STEEDS krijg ik de vertraagde verbinding op B, zodra ik de ethernetkabel van C erin heb zitten. Er moet toch iets van een slecht signaal vanaf C worden gestuurd zou ik zeggen? Kan me niet voorstellen wat dat zou kunnen veroorzaken.

@kluyze - Niet helemaal bekend met tcpdump, wat gegoogled, maar niet echt veel wijzer geworden. Hoe kan ik dat uitvinden, heb je wellicht een internet adres / tool waarmee ik dit kan doen? Let wel, ik werk op een Mac, dus het misschien is het anders op een Windows :)

EDIT: Wat gevonden op deze url, en heb zo'n DumpFile01.pcap op mijn desktop staan, geen idee hoe ik kan aflezen hoe er verkeer tussen B en C is.

Dank trouwens voor de reacties tot dusver.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2010 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Wireshark kan pcap uitlezen, maar misschien is het handiger om die gewoon te laten monitoren wat het verkeer tussen B en C doet, aangezien je niet echt bekend bent met een terminal gok ik. Wireshark is een soort van grafisch equivalent van tcpdump. Het heeft me in het verleden wat moeite gekost om die te installeren op osx maar toen was er nog geen dmg te vinden op de site als ik me niet vergis. En heb ik het uiteindelijk via macports aan het draaien gekregen.

tcpdump is trouwens een commandline tool op *nix dus dat gaat niet werken op windows, daarom dat ik dat voorstelde.

[ Voor 10% gewijzigd door kluyze op 19-06-2010 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt, dat ga ik dan nog even bekijken.

Het gekke aan de KPN Experia Box TG787 die ik heb staan hier is dat van de 4 ethernetpoorten alleen 1, 2 en 4 het doen. Zodra ik mijn computer in poort 3 gooi krijg ik gewoon geen internetsignaal door.

Heb net nog KPN aan de lijn gehad, gevraagd waarom dat zo was en daar werd gezegd dat poort 3 is gereserveerd voor interactieve tv? Leuk, maar ik heb dat niet. Heb alleen een ADSL aansluiting bij ze. Volgens mij werd ik een beetje afgewimpeld daar, maar ze sturen me nu een TG789 op (dat is het type als ik me niet vergis) en "daarmee zou alles moeten zijn opgelost", zei de helpdeskmederwerker. Ik betwijfel het maar wie weet, misschien gooit mijn router wel alles in de soep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:38
Staan er programma's op PC C. zo als torrent client. p2p programma's

En heb je forward regels in je modem staan? zijn deze nog goed? (juiste IP)

Die nieuwe modem die je krijg. daar is ook poort 3 voor itv. je kan beter zelf een modem regelen als je alleen internet heb bij kpn. Port forwarden gaat niet echt lekkr bij KPN modems en ze zijn niet echt snel met updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nope, geen enkele downloads staan aan, was het maar waar dan wist ik waar het aan lag.

Ik heb geen port forward regels erin staan, overigens zouden deze ook al verwijderd worden na een router reset neem ik aan? Al een paar keer gedaan namelijk.

Wat betreft routers; kan ik welke router dan ook kopen en daar zelf mijn kabels mee regelen? KPN zei dat je speciaal die van hen nodig hebt; begrijp natuurlijk wel dat dat een slimme truuk is maar weet niet, misschien zenden zij speciale data mee ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Verwijderd schreef op zaterdag 19 juni 2010 @ 20:49:
Nope, geen enkele downloads staan aan, was het maar waar dan wist ik waar het aan lag.

Ik heb geen port forward regels erin staan, overigens zouden deze ook al verwijderd worden na een router reset neem ik aan? Al een paar keer gedaan namelijk.

Wat betreft routers; kan ik welke router dan ook kopen en daar zelf mijn kabels mee regelen? KPN zei dat je speciaal die van hen nodig hebt; begrijp natuurlijk wel dat dat een slimme truuk is maar weet niet, misschien zenden zij speciale data mee ofzo.
Natuurlijk gaat dat. Volgens mij kan je overigens op je huidige SpeedTouch een nieuwere (zonder KPN-zooi) firmware flashen en alles zelf instellen met behulp van de configtool. :)

Op de nederlandse Thompson website staat echter geen firmware, wel de configtool. Als je dus ergens anders nog even de firmware vandaan kan halen ben je klaar.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik denk dat ik weet wat het is.

Op computer C stond Mail aan dat steeds mail aan het ophalen was. Het ophalen van post daar deed het al zo'n 2 dagen niet. Heb er nog niet goed genoeg gekeken waarom het niet werkt daat; is een Gmail account waarvan ik het heb ingesteld dat het op te halen is in Mail.

Hoe kan dat zoveel bandbreedte wegtrekken!?

Ben in ieder geval blij dat dat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Dat verbruikt gewoon alle bandbreedte die beschikbaar is, dus zo gek is het niet.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Pagina: 1