• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Mijn werkgever moet regelmatig opgeven hoeveel Windows licenties ze gebruiken en het betreft hier altijd facturen van duizenden per maand.

Maar ik vraag me echter alleen af hoe veilig SPLA rapportage is. Je moet steeds een product aanvragen om de serial te krijgen en achteraf moet je steeds elke maand opgeven hoeveel licenties je gebruikt.

Hoe veilig is deze methode? Ik vraag me altijd af hoe gevoelig dit wel niet is tegen misbruik.

Verwijderd

Wat bedoel je met veilig?

SPLA is gewoon een heel mooi systeem. Ik veronderstel dat je werkgever dan toch een soort van hosted diensten aanbiedt? Want SPLA mag niet in alle situaties gebruikt worden.

Microsoft gaat ervan uit dat je weet waarmee je bezig bent, en weet hoe je moet rapporteren. Zie het als een soort van gentlemen's agreement. Maar weet dat Microsoft op elk moment bij je kan komen aankloppen om een audit te doen.

Gewoon ervoor zorgen dat je goed documenteert welke systemen je hebt, en wat voor soort licenties je mag/moet gebruiken. Hier is soms wel eens verwarring over, zelfs bij de SPLA aanbieders zelf. In geval van twijfel kan je dan best rechtstreeks met Microsoft contact opnemen en zorgen dat je dit op papier hebt. Dan heb je altijd iets om op terug te vallen wanneer er ooit discussie ontstaat bij een effectieve controle.