WD HDD met corupte MFT

Pagina: 1
Acties:

• Emrulez
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-06-2024
Beste tweakers,

Mijn HDD van Western Digital is er plotseling mee opgehouden.

Na wat test ben ik er achter dat de MFT van de NTFS partitie corrupt is.

Toen ik deze probeerde te repareeren met TestDisk bleek ook de backup MFT corrupt.

Is er nog iets anders wat ik kan doen om de disk te repareren of om bij mijn bestanden te kunnen?

Alvast Bedankt,

Emrulez

Verwijderd

Wat meer info graag.

Is het de harde schijf in je computer (dus geen externe schijf) ?
Heb je meer harde schijven in je computer, en kun je daar Windows of linux op draaien ?
Gebruikte je de TestDisk onder linux of Windows, en hoe dan ?
Kun je de harde schijf in een andere computer plaatsen, en door Windows laten controleren ?
De controle van Windows zelf is het beste om NTFS te repareren.

Dat TestDisk kan ook verloren partities vinden, maar als je schijf aan het begin stuk is, dan is dat misschien ook niet meer mogelijk.
Bij TestDisk zit ook PhotoRec, die gaat zoeken op de schijf naar bestanden. Dat werkt erg goed, maar je moet wel een goede extra schijf hebben om de bestanden naar toe te schrijven. Als je met PhotoRec alleen maar leest van de slechte schijf, dan lukt het vaak om nog een heleboel bestanden te redden.

Op internet zijn meer programma's die een MFT proberen te herstellen, maar die gaan schrijven naar de schijf, dus ik zou eerst proberen om zoveel mogelijk bestanden te redden.

• Emrulez
Verwijderd schreef op zaterdag 19 juni 2010 @ 02:56:
Wat meer info graag.

Is het de harde schijf in je computer (dus geen externe schijf) ?
Heb je meer harde schijven in je computer, en kun je daar Windows of linux op draaien ?
Gebruikte je de TestDisk onder linux of Windows, en hoe dan ?
Kun je de harde schijf in een andere computer plaatsen, en door Windows laten controleren ?
De controle van Windows zelf is het beste om NTFS te repareren.

Dat TestDisk kan ook verloren partities vinden, maar als je schijf aan het begin stuk is, dan is dat misschien ook niet meer mogelijk.
Bij TestDisk zit ook PhotoRec, die gaat zoeken op de schijf naar bestanden. Dat werkt erg goed, maar je moet wel een goede extra schijf hebben om de bestanden naar toe te schrijven. Als je met PhotoRec alleen maar leest van de slechte schijf, dan lukt het vaak om nog een heleboel bestanden te redden.

Op internet zijn meer programma's die een MFT proberen te herstellen, maar die gaan schrijven naar de schijf, dus ik zou eerst proberen om zoveel mogelijk bestanden te redden.
Het is een interne STA schijf. ik heb hem op dit moment aangesloten op een dock waarmee ik hem op andere PC's kan aansluiten.

de checkdisk en fixmbr falen. testdisk heb ik in dos gerund. ik heb ook gezocht naar andere programma's maar nog niks bruikbaars kunnen vinden.

Momenteel probeer ik mijn bestanden met getdatback te recoveren.

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:25
Als je de beschikking hebt over HDD regenerator kan dat misschien ook helpen. Ik vermoed dat het meer is dan alleen corruptie.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Verwijderd

Als je de bestanden gerecovered hebt, dan eens kijken of de harde schijf stuk gegaan is. Bijvoorbeeld met http://www.hdtune.com/

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-02 22:37

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op zaterdag 19 juni 2010 @ 11:24:
Als je de bestanden gerecovered hebt, dan eens kijken of de harde schijf stuk gegaan is. Bijvoorbeeld met http://www.hdtune.com/
HDtune is inderdaad een leuke tool om een indicatie te krijgen van de conditie van de hardeschijf, maar het is niet altijd gegarandeerd dat het juist wordt weergegeven. De betse manier om een hardeschijf te testen i gebruik te maken van de diagnostic tooling van de fabrikant zelf, deze ben je toch nodig om een foutcode te genereren om (makkelijker) RMA aan te kunnen vragen. Probeer daarbij vanaf CD op te starten, de meeste fabrikanten bieden een bootable ISO aan, zodat je buiten Windows om kunt testen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Emrulez
grannymark schreef op zaterdag 19 juni 2010 @ 10:17:
Als je de beschikking hebt over HDD regenerator kan dat misschien ook helpen. Ik vermoed dat het meer is dan alleen corruptie.
Thanx ik ga het proberen.
Verwijderd schreef op zaterdag 19 juni 2010 @ 11:24:
HD Tune heb ik gerund er was 1 beschadigde sector.
_Dune_ schreef op zaterdag 19 juni 2010 @ 12:52:
[...]

HDtune is inderdaad een leuke tool om een indicatie te krijgen van de conditie van de hardeschijf, maar het is niet altijd gegarandeerd dat het juist wordt weergegeven. De betse manier om een hardeschijf te testen i gebruik te maken van de diagnostic tooling van de fabrikant zelf, deze ben je toch nodig om een foutcode te genereren om (makkelijker) RMA aan te kunnen vragen. Probeer daarbij vanaf CD op te starten, de meeste fabrikanten bieden een bootable ISO aan, zodat je buiten Windows om kunt testen.
Ik heb al met de tool van WD getest. De Dta LifeGuard tool kwam met geen enkele error na een uur durende test. Ik weet niet of WD andere tools heeft.

De HDD wordt gewoon herkend als een RAW disk maar het formateren faalt en ik kan dus geen chkdsk uitvoeren. is er een ander manier om de schijf te repareren of formateren?

Alvast Bedankt

Verwijderd

Aha, een beschadigde sector. Dus de kwaliteit van de schijf is niet goed meer.
Als er ook vooraan de schijf (bij MBR en partities etc.) slechte stukken zitten, dan helpt weinig meer.
Op sommige schijven geeft WD trouwens 5 jaar garantie (als je een schijf los hebt gekocht).

Die Data LifeGuard, heeft die de lange 'offline' test gedaan? Bij een schijf van 1TB kan dat 4 uur duren.
De 'offline' testen zijn er soms in "snel" "middel" en "lang". Alleen die lange test is echt betrouwbaar.
Ik gebruik hier de term "offline", want in linux wordt die term gebruikt. En ik gebruik gsmartcontrol in Ubuntu linux.

Er zijn nog wel mogelijkheden. Misschien kan je harde schijf een partitie vervangen, of een andere opstartpartitie kiezen. En er zijn ook wel mogelijkheden om een foute partitie te overschrijven.
Maar volgens mij heeft dat weinig nut, want dan raak je zeker nog meer gegevens kwijt. Dus probeer zoveel mogelijk bestanden te redden, en doe die defecte schijf daarna snel weg.

• Emrulez
Verwijderd schreef op zaterdag 19 juni 2010 @ 17:09:
Aha, een beschadigde sector. Dus de kwaliteit van de schijf is niet goed meer.
Als er ook vooraan de schijf (bij MBR en partities etc.) slechte stukken zitten, dan helpt weinig meer.
Op sommige schijven geeft WD trouwens 5 jaar garantie (als je een schijf los hebt gekocht).

Die Data LifeGuard, heeft die de lange 'offline' test gedaan? Bij een schijf van 1TB kan dat 4 uur duren.
De 'offline' testen zijn er soms in "snel" "middel" en "lang". Alleen die lange test is echt betrouwbaar.
Ik gebruik hier de term "offline", want in linux wordt die term gebruikt. En ik gebruik gsmartcontrol in Ubuntu linux.

Er zijn nog wel mogelijkheden. Misschien kan je harde schijf een partitie vervangen, of een andere opstartpartitie kiezen. En er zijn ook wel mogelijkheden om een foute partitie te overschrijven.
Maar volgens mij heeft dat weinig nut, want dan raak je zeker nog meer gegevens kwijt. Dus probeer zoveel mogelijk bestanden te redden, en doe die defecte schijf daarna snel weg.
Ik heb inmiddels de beschadige sector met HDD regenerator gerepareerd. Ik heb de langste Test gedaan met DataLifeguard, ook de snelle test trouwens beide toonden geen errors(wat ik raar vond). Ik heb mijn bestanden al gered. Wat ik nu probeer is de schijf te formateren, maar dit mislukt overal zowel in windows als via Dos.

Edit: Volgens de WD site zit er tot 19 Augustus garantie op! Het is btw een WD Raptor

[ Voor 3% gewijzigd door Emrulez op 19-06-2010 17:53 ]

Verwijderd

Misschien heeft de schijf de slechte sector vervangen.
Als er een paar keer gelezen en geschreven wordt naar een slechte sector, dan wordt die vervangen door een reserve-sector. Als zoiets gebeurt, dan doe ik die schijf weg, of ik gebruik het als externe schijf in een enclosure met USB.
Bij HDtune bij de S.M.A.R.T. gegevens zou wel moeten staan dat er een fout geweest is.
Ik dacht dat je pas van de garantie gebruik kunt maken als de WD tool zegt dat hij fouten heeft.

Als het begin van een schijf verkeerde gegevens bevat, dan lukt het soms niet om te partitioneren met Windows of DOS.
Je kunt Parted Magic van http://www.ultimatebootcd.com/ proberen, maar dan zou ik eerst de harde schijven in je computer loskoppelen.

• Emrulez
Verwijderd schreef op zaterdag 19 juni 2010 @ 19:49:
Misschien heeft de schijf de slechte sector vervangen.
Als er een paar keer gelezen en geschreven wordt naar een slechte sector, dan wordt die vervangen door een reserve-sector. Als zoiets gebeurt, dan doe ik die schijf weg, of ik gebruik het als externe schijf in een enclosure met USB.
Bij HDtune bij de S.M.A.R.T. gegevens zou wel moeten staan dat er een fout geweest is.
Ik dacht dat je pas van de garantie gebruik kunt maken als de WD tool zegt dat hij fouten heeft.

Als het begin van een schijf verkeerde gegevens bevat, dan lukt het soms niet om te partitioneren met Windows of DOS.
Je kunt Parted Magic van http://www.ultimatebootcd.com/ proberen, maar dan zou ik eerst de harde schijven in je computer loskoppelen.
Dit is wat HD Tune zegt bij HD Health:

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/2j5gadg.jpg

Verwijderd

Nou, nou, dat zijn flinke getallen.
WD zal die toch wel moeten vervangen (hoop ik).

Hier staat wat uitleg: Wikipedia: S.M.A.R.T..

Bedankt voor het plaatje, heel duidelijk zo.
Onderaan staat "Health status: warning", maar ik noem zo'n schijf: "zo gaar als wat".

• Emrulez
Verwijderd schreef op zaterdag 19 juni 2010 @ 20:16:
Nou, nou, dat zijn flinke getallen.
WD zal die toch wel moeten vervangen (hoop ik).

Hier staat wat uitleg: Wikipedia: S.M.A.R.T..

Bedankt voor het plaatje, heel duidelijk zo.
Onderaan staat "Health status: warning", maar ik noem zo'n schijf: "zo gaar als wat".
Jah hij is inderdaad aan vervanging toe, hij stopte er plotseling mee :p

Heb nog even de DataLifeGuard op windows gerund, uit de extended test komt naar voren dat er beschadigde sectoren zijn.

Bij het repareren krij ik dit:

08-Error was detected while repairing bad sectors.
Pagina: 1