• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-01 14:06
Ik ben de mogelijkheden aan het onderzoeken om met greenscreen te gaan beginnen.
Het probleem is dat de camera niet statisch neergezet word maar (niet lineair) door de studio beweegt en paned/zoomed, dit willen we met een steadycam gaan doen.
Het gaat om best een grote ruimte (+-10meter)

Ik snap dat in theorie het mogelijk moet zijn om in post (deels) automatische te realiseren maar ik weet niet met welke workflow.
Ik heb gelezen dat adobe aftereffects niet toereikend is kwa 3d tracking maar dat er wel plugins of andere programma's bestaan waar het beeldmateriaal heen en terug geladen kan worden

Tot nu toe heb ik het volgende uitgevonden:

In productie:
- Green screen met markers bijv. een raster van kruisjes aanbrengen.
- extra camera mee laten lopen met wideangle van de hele studio, om in post te zien hoe de camera beweegt tov. het te filmen object.

In post:
- In adobe aftereffects een plugin gebruiken om de 3d wereld op te bouwen; chroma keyen en markers tracken, deze zou dan moeten compenseren voor pan, zoom, draaien en perspectief en als het mogelijk is ook DOF simulatie.

Weet iemand of dit mogelijk is of praten we hier over software en filters die onbetaalbaar zijn?
Ik weet iig. dat dit met de hand niet te doen is...

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:07
Ik ken geen plugins voor After Effects die aan 3D tracking doen (alhoewel TheFoundry er wel mee bezig is).

De grote 3D tracking pakketten (Boujou, PFTrack en sinds kort NukeX) zijn mega duur (5000+ euro).
Maar PFTrack heeft ook een instapversie gemaakt die wonderbaarlijk goed werkt : PFHoe

Voorbeeld :

Volgens mij ben je dan voor ongeveer 100 euro klaar.

Maar ik denk dat je beter af bent in het "Graphics" forum, daar zitten meer kenners dan hier... denk ik.

• Lennart_1337
Bedankt voor de tip!
Dat pakket lijkt idd. precies te kunnen wat ik wil kwa 3d tracking!
100,- is idd. niet veel.
Ik ga me er verder in verdiepen...

Misschien kan een mod dit topic verplaatsen naar het "graphics" forum als dat daar beter staat?

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Lennart_1337 schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 13:55:
[...]
Ik heb gelezen dat adobe aftereffects niet toereikend is kwa 3d tracking
Ik zou gewoon zelf eerst eens proberen. Misschien is het wel goed genoeg voor jou. :)
Kijk ook ff op videocopilot.net, dan ff zoeken op 'tracking'. Dan krijg je wel een aantal tutorials te zien waarin gebruik gemaakt van tracking. Volgens mij werkt dat best aardig.
En idd, anders kijken naar PFTrack. In het verleden ook gebruikt en werkt idd prima.

Met wat voor software werk je? Bij de nieuwe 3ds Max kun je een programma, 'Matchmove' genaamd, downloaden.
Matchmover is available to all subscription customers for 3ds Max 2010 and 3ds Max 2011. It's one of the great values added when being on subscription for 3ds Max.
Deze kan dus ook, jawel, matchmoven :P
Zie: http://area.autodesk.com/..._max_3d_tracking_workflow

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

• Lennart_1337
Ik heb wat tuturials gezien en prijzen bekeken maar 3dmax + matchmover is wel heel prijzig....

En PFHoe exporteerd ook naar onder andere aftereffects!
Van wat ik gezien heb is dit programma ideaal voor mijn toepassing, ik moet er alleen wel helemaal induiken dan om het te leren gebruiken :)

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:07
Lennart_1337 schreef op zaterdag 19 juni 2010 @ 22:53:
Ik heb wat tuturials gezien en prijzen bekeken maar 3dmax + matchmover is wel heel prijzig....

En PFHoe exporteerd ook naar onder andere aftereffects!
Van wat ik gezien heb is dit programma ideaal voor mijn toepassing, ik moet er alleen wel helemaal induiken dan om het te leren gebruiken :)
PFHoe leren is niet zo moeilijk, je moet het gewoon vaak doen.
Hoe je de camera-data vervolgens gebruikt (in After Effects)... dat is een kunst

• Lennart_1337
Ben vandaag ff met PFHoe gespeeld maar dat wordt hem waarschijnelijk toch niet...
Hij is heel kieskeurig met welke formaten hij import en export (alleen ongecomrpimeerd werkt bij mij) en hij loopt soms vast met de melding dat hij een frame x niet kan coderen, schijnbaar hebben meerdere dit probleem.

Ook is het lastig om een goed eindresultaat te krijgen en heb ik niet het idee dat ik als gebruiker veel in te brengen heb als het fout gaat behalve opnieuw beginnen.... (beetje het autostitcher gevoel)

Ik wil ook andere software bekijken, ben 3dmax en matchmover als probeerversies aan het downloaden en ga me verdiepen in PFTracker.
Waarschijnlijk moet ik een beetje onder de knie krijgen hoe het princiepe werkt en dat het daarna allemaal veel beter gaat, misschien snap ik dan PFHoe ook beter.

videocopilot.net is idd. een goede site, hier staat echt veel info, bedankt voor de link :)
Pagina: 1