Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Na een paar minuten uitval pc

Pagina: 1
Acties:

• Boyd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 31-10 23:01
Ik heb nu bijna 3 jaar een computer staan, maar sinds vandaag problemen. Als ik hem aanzet, start windows netjes op, heb ik m'n browser aan staan, etc.. en na een paar minuten valt hij simpelweg uit..

Elke keer na ongeveer 5 tot 10 minuutjes valt de computer uit. Ik kan de oorzaak niet vinden.

Het is een pc met 8gb werkgeheugen, Q6600 processor en een GA-P35-DQ6 moederbord.

Hij heeft het dus 3 jaar prima gedaan, dus er is óf iets defect, óf een software probleempje (windows staat er nu bijna 2 jaar op zonder reinstall). Maar voordat ik Windows opnieuw ga installeren wil ik wel weten of dat de oplossing is. Ik kan het niet vinden.

Ik heb geheugen bankjes losgehaald en geprobeerd te starten, en telkens na een paar minuten valt hij uit.
Temperaturen zijn ook goed, blijven allemaal beetje rond de 50 graden hangen. Niet erboven.
In veilige modus gebeurd ook precies hetzelfde.
Computer is zo goed als stof-vrij.

Ehm.. help O+

[ Voor 8% gewijzigd door Boyd op 18-06-2010 13:15 ]

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-05 12:23

w4rguy

Team Manager NAB Racing

check je BIOS eens, je CPU temps ?

ah rond de 50 graden. Doe eens een Linux Live-CD in je pc en kijk of ie dan ook uitvalt.

[ Voor 57% gewijzigd door w4rguy op 18-06-2010 13:14 ]

All-Round nerd | iRacing Profiel

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:39

D4NG3R

kiwi

:)

Telkens valt de PC uit na een paar mins.

Dingen waar ik dan naar zou kijken:
- Stof, koop een busje lucht bij de computerboer (gewoon, perslucht) of blaas hem uit met een compressor.
Je kan het ook proberen met een stofzuiger, maar deze levert meestal niet genoeg vacuum om alle stofdeeltjes weg te zuigen.

- Hitte, gaat samen met stof. Doordat stof de heatsinks afschermt & de fans minder goed laat blazen/zuigen of zelfs helemaal niet meer laat draaien, heb je een verlaagde efficiëntie waardoor hitte minder goed word verspreid.

- je voeding, als je voeding te warm word, of het gewoon begeven heeft stopt deze er mee na een paar mins.

Edit: je vermeld wel temps van 50c, maar het kan alsnog aan een brakke sensor liggen..

Probeer het eens met een Linux Live CD/DVD'tje? Zo kan je hardware uitsluiten.

[ Voor 11% gewijzigd door D4NG3R op 18-06-2010 13:15 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Boyd
Heb startpost even aangepast. Enige wat ik niet gecontroleerd heb is de voeding.. Hoe weet ik of die te warm wordt dan? Voelen?

Live CD ben ik aan het downloaden en branden nu.

[ Voor 16% gewijzigd door Boyd op 18-06-2010 13:16 ]

Verwijderd

Klint als badcaps of te wel, kapotte condensatoren in de voeding. Kijk eens of je er een andere voeding in kan zetten (eventueel lenen).

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Wat ik gewoon zou doen als het aan je windows zelf ligt: backuppen wat je wilt houden, en dan gewoon een clean install doen.. je hebt er weinig aan om 10000x te proberen weer leven te blazen in een 2 jaar oude install :P

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:04
Simpele manier van storing zoeken is PC zo kaal mogelijk maken en langzaam weer opbouwen. Vaak is het simpel weg uit elkaar halen en weer in elkaar zetten genoeg om storingen te verhelpen. Afgelopen week nog gedaan met een laptop die elke keer vast liep bij het opstarten van Vista, net na het aanmeld scherm.

en inderdaad, soms zit er in de voeding ook een temperatuur beveiliging en si het schoonmaken van de voeding genoeg.

[ Voor 16% gewijzigd door Rieverst op 18-06-2010 13:22 ]

• Boyd
Verwijderd schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 13:17:
Klint als badcaps of te wel, kapotte condensatoren in de voeding. Kijk eens of je er een andere voeding in kan zetten (eventueel lenen).
Kan geen voeding lenen.. verder hier alleen maar laptops. Ik wil best een nieuwe voeding halen, maar dan moet het idd wel daaraan liggen, dus andere dingen uitgesloten zijn..

Ik heb hem net trouwens weer aangezet voor backups.. gewoon ff snel een check of ie netjes alles heeft gebackupt vannacht.. en hij staat nu weer bijna een half uur aan zonder probleempjes..

[ Voor 18% gewijzigd door Boyd op 18-06-2010 13:29 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Pasgeleden een voeding van een klant gefixed.. Hoe ging het?
Compressor erop zetten, 1x lucht erin blazen & daarna kon ik de werkplaats stofzuigen :P jezus wat een stofbom... vroeg ik aan de mensen waar hun PC stond: Onder het bureau, vlak bij een luchtrooster.....

Werd daar wel eens stof gezogen? Nope, ze dachten dat dat niet nodig was 8)7.

Ik ga er vanuit dat je ons meld of Linux Live ook crashed na een paar mins. Als dit wel het geval is het je dus een probleem met je hardware, de 1e twee dingen die ik dan zou doen is uitstoffen -indien nodig- en een andere voeding proberen. zodoende lenen van iemand of vragen aan de lokale computerboer of ze een voeding hebben die je even voor een paar mins mag gebruiken, om te testen of het systeem kapot is. -en als hij kapot blijkt kan je meteen daar een nieuwe voeding halen/bestellen _/-\o_ -

• Boyd
Ik laat nog weten of linux ook crashed. Thanks voor de hulp zo ver!

• Boyd
Ubuntu valt ook uit na een paar minuten, most likely voeding dus?

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-11 18:37
Gamepie56 schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 21:41:
Ubuntu valt ook uit na een paar minuten, most likely voeding dus?
80% kans op de voeding, nog steeds 20% kans op bijvoorbeeld een overhitte cpu... je geeft aan dat die temperatuur binnen de perken ligt, maar er bestaat nog altijd een kleine kans dat de sensor niet de juiste waarde geeft (defect of vervuild). Maar idd, most likely the voeding en ook het simpelst aan te pakken. Overigens als je naar een beetje goede pc-store gaat, zullen ze altijd de voeding altijd weer terugnemen als blijkt dat het probleem daar niet in zit, de Mycom bij mij in de buurt doet daar iig nooit moeilijk over.

Wat ik nog niet heb teruggelezen is of je de pc al een goede schoonmaakbeurt hebt gegeven, stofvrij maken zou ik toch mee beginnen voordat je overgaat tot de aanschaf van onderdelen.

[ Voor 13% gewijzigd door MicGlou op 19-06-2010 05:21 ]

Verwijderd

Waarschijnlijk de voeding, de moederborden van de laatste jaren zijn vrijwel uitgesloten van bad caps. Toch kan het nog zo zijn dat er een slechte condensator op je moederbord zit al denk ik dat vrijwel is uitgesloten. Googel eens op bad caps motherboard om te zien waar je op moet letten. Die 'badcaps' zitten hoogstwaarschijnlijk in de voeding.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2010 09:23 . Reden: spatie vergeten ]

• Boyd
Nieuwe voeding zit erin.. En nu al 20 minuten zonder uitval.

Als ik hier niks meer van me laat weten is het probleem dus opgelost. Bedankt voor de hulp allen!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Wat voor voeding had je en wat voor voeding heb je nu?

Gokje voor wat je had: Antec Smartpower

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11 18:25
D4NG3R NL schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 13:15:
...
- Stof, koop een busje lucht bij de computerboer (gewoon, perslucht) of blaas hem uit met een compressor.
Je kan het ook proberen met een stofzuiger, maar deze levert meestal niet genoeg vacuum om alle stofdeeltjes weg te zuigen.
Goed dat je probleem is opgelost, maar ik wou toch even kwijt voor mensen die in de toekomst dit draadje lezen, gebruikt NOOIT een stofzuiger om je computer aan de binnenkant schoon te maken.
Een stofzuiger wekt veel statische elektriciteit op wat funest kan zijn voor sommige gevoelige componenten in je computer.

O-)

• Boyd
-The_Mask- schreef op zaterdag 19 juni 2010 @ 14:05:
Wat voor voeding had je en wat voor voeding heb je nu?

Gokje voor wat je had: Antec Smartpower
Nee, zat een zalman in. Nu een OCZ.

• -The_Mask-
  • Niet online
Gamepie56 schreef op zaterdag 19 juni 2010 @ 14:34:
[...]

Nee, zat een zalman in. Nu een OCZ.
Een Zalman? Een OCZ? Dat zegt vrij weinig hè, sommigen Zalman voedingen zijn intern zelf hetzelfde als OCZ voedingen. Wat voor videokaart heb je trouwens?

AMD Nieuwsdiscussie

• Boyd
Zalman ZM600-HP
OCZ550FTY

asus 8600GTS

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Dat is dus:
pricewatch: Zalman ZM600-HP
pricewatch: OCZ Fatal1ty 550W

Vreemde overstap :S Maar blijkbaar was je voeding dus echt kapot.

• Boyd
D4NG3R NL schreef op zaterdag 19 juni 2010 @ 16:07:
Dat is dus:
pricewatch: Zalman ZM600-HP
pricewatch: OCZ Fatal1ty 550W

Vreemde overstap :S Maar blijkbaar was je voeding dus echt kapot.
Tsjah.. tis maar net wat de lokale computerboer op voorraad heeft :) Online bestellen was te laat, dan zou het pas vandaag binnenkomen, daar heb ik geen tijd voor. Het werkt in ieder geval weer als een zonnetje nu.

Verwijderd

Even oud topic openen! :-D
Mijn computer valt ook uit, maar niet altijd na 10 minuten. Soms na 3, soms na 2 uur of iets dergelijks.
Ik denk dat het te maken heeft met hoe zwaar de taken zijn die de computer uit moet voeren, maar ik weet dit niet zeker! Wat kan ik checken? De temp van CPU lijkt prima ( rond de 60 graden ).

• Boyd
Simpel: Voeding al geprobeerd? ;)

Verwijderd

Haha neee maar ik dacht misschien omdat de tijd waarna hij uitvalt erg verschilt, kan het iets anders zijn..

• -The_Mask-
  • Niet online
Denk niet dat je hetzelfde systeem hebt. Dus start een nieuw topic noem de systeemspecs en de dingen die je allemaal hebt geprobeerd.

AMD Nieuwsdiscussie

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-11 22:56

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Zie.reactie onder.

[ Voor 95% gewijzigd door Imprezzion op 11-07-2012 13:38 ]

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 26-11 12:55
En wat heeft dat met dit topic te maken?

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-11 22:56

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Verkeerde topic. meende datk in het voeding bbg topic zat :p

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Pagina: 1