Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielmolenaar
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-02 16:42
Beste medetweakers,

Ik loop nu al een tijdje op het net te surfen, op zoek naar een antwoord. Ik kan nergens duidelijke informatie/antwoorden vinden, en aangezien je eerst research moet doen voor je hier kan posten leek het me zowieso al slim om eerst even rond te kijken. Na lang zoeken en nog steeds geen antwoord gevonden te hebben, ben ik hier uitgekomen.
Mijn vraag is als volgt:

Ik heb het volgende systeem:

Mobo: Asrock AliveNF6G-GLAN Specs
CPU: AMD Phenom x4 9650
RAM: 4GB DDR2 1066
HDD: 320GB SATAII schijf van Hitachi
PSU: HKC UPS 5565 (565W Piek)
GFX: Asus EN8600GT Silent

Mijn vraag is nou, of het handig/zinvol is om een nieuw moederbord te kopen. Aangezien de FSB maar 1Ghz is, dacht ik dat het moederbord de bottleneck was voor mijn CPU.
Ik ben ook van plan een nieuwe GFX kaart aan te schaffen, maar dat valt buiten dit topic.

Wie kan mij helpen?
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:47
Ik weet niet hoe het zit met AMD, maar de FSB van je moederbord past zich aan op de FSB van de processor, zodat deze gesynchroniseerd loopt, zelfde verhaal met Intel volgens mij.

De FSB van je processor is 1.8Ghz, als die van je moederbord maar maximaal 1Ghz kan hebben dan zou je processor langzamer moeten lopen (processorsnelheid = FSB x Multiplier van je processor)

Zoals gezegd, ik heb niet veel verstand van FSB/processor/moederbord/technologie op het gebied van AMD, dus het is heel goed mogelijk dat ik er volledig naast zit

[ Voor 18% gewijzigd door FastFred op 18-06-2010 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielmolenaar
Oke, maar volgens jou redenering is het dus wel zo dat mijn moederbord mijn CPU bottleneckt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:47
Dat weet ik niet, ik ben geen expert op hoe AMD processoren communiceren met het moederbord.

Ik zou even wachten tot er iemand reageert die meer van AMD afweet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielmolenaar
Oke, in ieder geval bedankt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:29
Je Phenom processor heeft een soort "basis" kloksnelheid. Deze is 200MHz. Aan de hand hiervan wordt de kloksnelheid van je processor bepaald (multi van 11,5 keer 200MHz levert 2300MHz)

Ook de hypertransport snelheid is afgeleid van de basis klok. Bij een 800MHz hypertransport is dit 4x, bij een 1800MHz is dat 9x. Dit resulteert weer in een bepaalde bandbreedte.

Het is dus de communicatie van je processor met de rest van je systeem wat je versnelt met een hogere hypertransport snelheid. Moet je dan upgraden? Je processor is rechtstreeks aan het werkgeheugen gekoppeld. Laat nu net het meeste verkeer tussen processor en geheugen lopen. De communicatie tussen processor en de rest van het systeem veroorzaakt veel minder verkeer.

Ja, het zal sneller zijn, maar volgens mij merk je er in de praktijk helemaal nul komma niks van. Wat dat betreft zou ik fijn je moederbordje laten zitten.

Hoewel dat een grotere investering is zou ik eerder je CPU upgraden naar een Phenom II, dat verschil zul je wél merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielmolenaar
Oke, maar mijn moederbord kan dus ook gewoon een Phenom II hebben? Word hij dan niet zwaar hard ge-bottleneckt? ik bedoel, als mijn gewone phenom nu dus al sneller kan lopen (In theorie, als ik een andere FSB zou hebben), hoe zit dat dan met de phenom II? Die heeft waarschijnlijk een nog hogere FSB of niet?

in ieder geval, bedankt voor de info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-05 14:16

itsalwaysme

Graast voor DB

danielmolenaar schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 11:52:
Oke, maar mijn moederbord kan dus ook gewoon een Phenom II hebben? Word hij dan niet zwaar hard ge-bottleneckt? ik bedoel, als mijn gewone phenom nu dus al sneller kan lopen (In theorie, als ik een andere FSB zou hebben), hoe zit dat dan met de phenom II? Die heeft waarschijnlijk een nog hogere FSB of niet?

in ieder geval, bedankt voor de info
*kuch*

Daar staat vanaf BIOS versie P1.80

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielmolenaar
itsalwaysme schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 11:55:
[...]

*kuch*

Daar staat vanaf BIOS versie P1.80
Sorry, had even beter moeten lezen.
In ieder geval bedankt allemaal voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizZRinaldo
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
EDIT : itsalwaysme heeft het duidelijk gemaakt ;)

[ Voor 93% gewijzigd door WhizZRinaldo op 18-06-2010 12:00 ]

Pagina: 1