Het kastje en de muur: aansluiting ADSL via Online

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mas-
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-07-2024

Mas-

Alsof het niets kost!

Topicstarter
Ik moet even wat frustratie kwijt, en hopelijk wat advies inwinnen. Mijn vriendin en ik hebben internet aangevraagd in ons nieuwe appartement, via Online.nl. Leuke aanbieding, met gratis aansluting op basis van zelfinstallatie: zij leveren de boel zo op, dat we hier alles zelf aan kunnen sluiten. Dat is de situatie op papier.

Nu volgt de praktijk. Online geeft aan ons aan dat de lijn is opgeleverd (zij betalen KPN daarvoor). Dat wil zeggen dat ADSL tot aan het ISRA-punt in ons gebouw ligt, en dat we de rest zelf moeten kunnen doen. Het standaard ISRA punt heeft een of twee, of hooguit vier aansluitingen. Dat van ons heeft er tien - waarschijnlijk omdat het gebouw waarin ons appartement zit vroeger een hotel is geweest. Drie van de tien punten is aangesloten, de andere zeven staan leeg.
Na wat testen blijkt dat de telefoonlijn die naar ons appartement gaat is in ieder geval niet van ADSL is voorzien. Online zegt dat het de heren van KPN (die de realisatie doen) de lijn waarschijnlijk naar een van de zeven lege plekken heeft gelegd.

"Goh", zeg ik, "dan zal ik die wel moeten proberen. Hoe doe ik dat?". Online antwoordt: "niet! Je moet met je vingers van je ISRA-punt afblijven, want dat is helemaal niet van jou. Dat is van KPN, en als je dat stuk maakt, dan moet je een paar honderd euro lappen!".
Mijn vraag is dan hoe ze die zelfaansluiting precies voor zich zien, als ik dat niet kan en niet mag doen. Het enige dat ik kan doen is het laten komen van een monteur, op mijn kosten, om hiermee te gaan rotzooien. En zo'n monteur kost al vlug boven de honderd euro. Leuk, zo'n ADSL-aanbieding met gratis aansluting.

Ik heb contact opgenomen met KPN, om er achter te komen op welk ISRA-punt de lijn binnenkomt. Die geven aan dat ik geen klant bij hun ben (klopt, want deze actie is op verzoek van Online geregeld), en dat ze me dus niet van informatie kunnen voorzien. Nogmaals gebeld met Online, en de telefonist er van weten te overtuigen dat ik niet zelf in het ISRA punt ga rommelen, maar dat een vriend een geautoriseerd monteur is (onzin), en dat hij met die informatie onze verbinding kan fixen. Online gaat ons nu vertellen op welk punt dit zit. Het achterhalen verstrekken van deze informatie kan tot twee weken duren.

Ik snap ook best dat het onstaan van deze situatie niet aan Online te wijten is. Hoe zouden zij kunnen weten dat er zo'n lastig ISRA-punt bij ons ligt? Toch vind ik de aanbieding niet helemaal eerlijk: gratis aansluiting wanneer je een gedeelte zelf doet lijkt me fair game - zolang het technisch (of eigendomstechnisch) mogelijk is om dat te doen.

Hoe moeilijk (en hoe gevaarlijk) is het om zelf in het ISRA-punt aan de slag te gaan? Of zijn er nog andere opties waarvan ik mij niet bewust ben? Advies is zeer welkom, want een internetloos bestaan is niet fijn.

:(

Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines. Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Online kan ook gewoon zien waar je israpunt zit. Meestal staat er meterkast en een getalletje, maar in appartementen zit het israpunt soms inderdaad ergens anders. Als die informatie niet klopt moeten ze het opvragen en kan er wat meer tijd overheen gaan. Ik weet niet welk adslnetwerk online gebruikt? Als dat KPN is kan het vrij snel gaan, als dat niet zo is zit er nog een extra schakel tussen.

Weet je zeker dat de telefoonlijn naar je appartement niet van adsl is voorzien? Meestal zijn dat 4 draden waarvan er 2 aangesloten zitten. Het zou kunnen dat adsl op de andere 2 zit en dat het wel gewoon tot je appartement komt. Als dat niet het geval is kan je ook gewoon blijven volhouden dat het eerste punt in je appartement waar de telefonie binnen komt je israpunt is. Bij mij zit er in de meterkast een metalen plaat voor het gedeelte van de telefoonlijnen omdat die ook naar buren gaan. Dus als ze beginnen over het israpunt zou ik persoonlijk gewoon uitgaan van de aansluiting na dit punt.

[ Voor 22% gewijzigd door Marzman op 18-06-2010 10:43 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mas-

Mas-

Alsof het niets kost!

Topicstarter
Sorry dat ik niet duidelijk was, maar het gaat er niet zozeer om waar mijn ISRA-punt zit: dat weet ik te vinden. Het gaat er om welke lijn op ons 10-lijnig ISRA-punt nu van ADSL voorzien is, en hoe ik daar daadwerkelijk mijn modem op aansluiten kan (en mag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaserJet
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06-2023
Isra is idd van kpn en mag je officieel niet aanzitten. Wel kan je er vaak gewoon je binnenshuis bekabeling op aansluiten, zonder dat je het kpn zegel moet verbreken. Maar dan moet je een foto maken, er zijn veel types in omloop.

De bekabeling tussen isra en modem is normaal gesproken je eigen verantwoordelijkheid.

Blijkbaar heb je gebruik gemaakt van een aanbieding met gratis verzending van modem en geen aansluitkosten. Zogeheten installatiemonteurs zijn soms gratis, soms niet, maar zij maken de bekabeling in orde tussen isra en modem. Gezien het gegeven dat je niet in een standaard huis woont, had je uit voorzorg beter voor zo'n aanbieding kunnen kiezen. Maar dat is achteraf praten. Betalen voor zo'n monteur is idd pijnlijk, maar hopelijk niet nodig.

Kortom: maak een foto, dan kunnen we verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:46
Denk ik nu raar. ADSL wordt toch op de telefoonlijn gezet. Als je telefoonlijn geen ADSL voert, dan heeft Online haar werk toch niet gedaan? Ik heb nog nooit gehoord dat de ADSL op een andere lijn gezet wordt.

Online moet het opleveren tot op een voor de klant toegankelijk punt volgens mij. Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mas-

Mas-

Alsof het niets kost!

Topicstarter
Ik zit op mijn werk, en kan dus nu even geen foto's maken. Wel kan ik een schematische tekening maken, zo zien jullie hopelijk wat voor soort ISRA-punt ik heb. Ik zit toch in de tijd van de baas :+

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/rjktc2.jpg

Naast de kabel in gaat trouwens nog een buisje naar buiten, ik vermoed dat daarin ook wat lijnen (de andere drie?) zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-06 17:56
Rieverst schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 11:01:
Denk ik nu raar. ADSL wordt toch op de telefoonlijn gezet. Als je telefoonlijn geen ADSL voert, dan heeft Online haar werk toch niet gedaan? Ik heb nog nooit gehoord dat de ADSL op een andere lijn gezet wordt.

Online moet het opleveren tot op een voor de klant toegankelijk punt volgens mij. Succes
IS/RA staat voor InfraStructuur/RandApparatuur. Officieel is dit het eerste aansluitpunt van een telefoonlijn. In het verleden werd hier een lasdop geplaatst en een ander kabeltje getrokken naar een aansluiting. Heb ik hier ook, kabeltje doorgeknipt, ander blokje erop en daar me modem op, meest stabiele mogelijkheid met een lasdop.

Modernere punten hebben een klepje waar je kabels op kunt schroeven, dit is gewoon toegankelijk en daar kun je ook je modem op pleuren. Nog nieuwere hebben gewoon een RJ11 ingang en is inklikken en gaan met die handel.

MAS- heeft echter een hotelkast met meerdere aderparen. Kan gebeuren en de provider kan niet altijd zien op welk aderpaar er geleverd is. KPN kan soms echt een onduidelijk klotebedrijf zijn, al moet je er ook rekening mee houden dat iets als een IS/RA database over de afgelopen 50 jaar gaat waar al die punten zitten. Daar verdwijnt wel eens wat informatie, IS/RA's worden verplaatst, huis brandt af etc. Via een technische dienst is meestal wel te achterhalen op welk aderpaar de lijn zit.

Echter hoort het IS/RA altijd toegankelijk te zijn voor de gebruiker om er zaken op aan te sluiten, daar is het immers een IS/RA voor. Toch gebeurd het vaak genoeg dat die dingen ontoegankelijk gemaakt worden door broodje-aap verhalen (alleen KPN mag in die ruimte komen etc), moeilijke huiseigenaren of, nog veel leuker, vorige bewoners die kabel hebben en het nodig vinden om het IS/RA weg te metselen zonder het ooit tegen iemand te zeggen. Provider zegt dan terecht dat dat jou probleem is, ding hoort gewoon toegankelijk te zijn en anders zorg je er maar voor. Zolang dat IS/RA toegankelijk is en jou modem netjes contact maakt met het juiste aderpaar is er aan jou kant niets aan de hand. Voor je helpdesk belt etc, altijd modem even direct op de IS/RA proberen en daarna pas zeuren. Het is ook gewoon mogelijk om het modem elders in huis te zetten, in dit geval de telefoonlijn naar een bepaalde kamer. Je weet echter nooit hoe die kabel eraan toe is, testen op IS/RA op juiste aderpaar en anders provider bellen of ze die oplevering na willen kijken. Komt allemaal goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-06 20:30
Waarom niet alsnog een installatie monteur bestellen bij Online?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-06 03:15

lordsnow

I know nothing

Ik had ook zoiets van Online na een verhuizing. Na wat makkelijke dingen uitgetest te hebben (ander modem, aderparen wisselen) en nog steeds geen verbinding hebben, heeft Online een KPN monteur ingeschakeld. Die kwam 2 dagen later langs en had de boel in 30min gefixored.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
Hallo Mas-,

Aan het RA (RandApparatuur) zijde van het ISRA punt mag je gewoon werken.
Je bijft natuurlijk wel verantwoordelijk voor eventueele schade aan het isra punt.

In de meeste gevallen zijn de aansluit punten schroef verbindingen, en is aansluiting eenvoudig.

Ik denk dat bij jou een "LSA strook" gemonteerd is , dit zijn klem verbindingen waar met een speciale tang de draden in het blok gedrukt woden.

Probeer een tang te lenen (of koop er een) dan kun je gewoon alle paren proberen.
Google komt B.V.B met " http://www.serverkastdisc.../lsa-punch-down-tool.html "

P.S plaatje van zon strook : https://www.netwerkwinkel.com/photos/120/46006.1.jpg

Succes.

[ Voor 6% gewijzigd door theuser op 20-06-2010 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:46
Het is te belachelijk voor woorden dat Online jou niet kan zeggen op welk aderpaar het signaal is geleverd. Jij neemt een product van Online af, zij moeten jou voorzien van correcte informatie. Daarnaast mag je inderdaad niet klooien aan het ISRA punt, je mag wel gewoon randapparatuur aansluiten op het ISRA punt ... daar is deze namelijk voor bedoeld ...(InfrastructuurRandapparatuur). Bellen met KPN heeft vaak ook niet zoveel zin, zij mogen mensen niet maar zo informatie geven over aansluitingen van andere providers.

Als ik jou was zou ik gewoon even met het modem naar het israpunt gaan en alle vrije aderparen 1 voor 1 testen op sync, zoveel werk is dit niet met 7 vrije aderparen.

...

Pagina: 1