Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

microsoft.jet.oledb.4.0-provider is niet geregistreerd

Pagina: 1
Acties:

• Bitbored
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-07 15:05
Morgenmiddag (eigenlijk ondertussen al straks) heb ik examen software, met andere woorden voornamelijk vb.net applicaties maken...
Nu wou ik dus voor de zekerheid nog even de programmacode bekijken programmaatjes die we moesten maken.

Een daarvan is een toepassing op office automation die een adressenlijst genereert aan de hand van een database, via een oledb connectie.

Ik weet van dit programma dat het werkt, en ik heb het zelfs nog versimpelt om er 100 procent zeker van de zijn dat het nergens een foutje is of iets dergelijks, maar telkens als ik probeer te debuggen krijg ik de volgende foutmelding bij het openen van de connectie:

"De microsoft.jet.oledb.4.0-provider is niet geregistreerd op de lokale computer."

Dit is de code:

Visual Basic .NET:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27

Imports Microsoft.Office.Interop
Imports System.Data.OleDb

Public Class frmOffice
Dim Artemis As New OleDbConnection("provider=microsoft.jet.oledb.4.0; data source= H:\Docs\VB\Office-O-Matic\Artemis correct 2000.mdb")
'normaal gezien gebruik ik een relatief pad, maar ik dacht dat het misschien daar aan kon liggen...
'niet dus
Dim dr As OleDbDataReader

Private Sub GenAdressenLijstWord()
    Dim wrdApp As New Word.Application
    wrdApp.Visible = ChkToon.Checked
    wrdApp.Documents.Add()
    With wrdApp.Selection
      .ParagraphFormat.TabStops.Add(50, wdAlignTabLeft, wdTabLeaderSpaces)
      Dim cmdAdressen As New OleDbCommand("SELECT Naam, Straat, Postcode, Gemeente FROM tblKlanten", Artemis)
      Artemis.Open()
      dr = cmdAdressen.ExecuteReader()
      Do While dr.Read()
        .TypeText(dr.Item("Naam") & Environment.NewLine & dr.Item("Straat") & ", " & dr.Item("postcode") & " " & " " & dr.Item("gemeente"))
        .TypeParagraph()
      Loop
      Artemis.Close()
    End With
  End Sub
End Class

Ik vermoed dat het een of andere service is die een niet aanstaat op m'n PC, nu is dit niet echt een probleem, maar ik zou toch willen weten wat hier tegen te doen is...

Het vreemde is dat websites die ook van oledb en dezelfde database gebruik maken en runnen op m'n local host geen probleem hebben.

[ Voor 0% gewijzigd door Bitbored op 18-06-2010 00:18 . Reden: typo ]

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
[google=microsoft.jet.oledb.4.0-provider]

eerste hit: 32bit/64bit-probleem
tweede hit: herinstalleer 'm, incl link
Het vreemde is dat websites die ook van oledb (..)
ook van de 4.0-provider?

• Bitbored
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-07 15:05
Yup, ook van de 4.0 provider.
MySql heeft hij ook geen probleem mee.
Maar het ik ook zo dat het programma zeker gewerkt heeft, maar nu plots niet meer :(

Ik heb het programma expliciet in x86 mode laten compilen, en kijk eens aan, het werkt.
Bedankt voor je tip, ik was er eerlijk gezegd niet opgekomen om m'n zoekterm te versimpelen...

Ik blijf het wel vreemd vinden, zou het te wijten kunnen zijn aan een of andere update van Visual Studios?

• P-Storm
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-11 21:35
Zover ik weet is dit het geval in VS2008 en VS2010 het geval, dus verwacht dat het gewoon niet ingebouwd is in de provider.