• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-02 11:42
Er komen steeds meer USB 3 moederborden op de markt, tegen concurrerende prijzen, maar USB 3 memory sticks zijn nog niet echt main stream voor zover ik kan nagaan. Vandaar dat ik me afvroeg: Is een USB 2 stick sneller als die gebruikt wordt in een USB 3 slot, ten opzichte van dezelfde stick in een regulier USB 2 moederbord? Of is voor een snelheidstoename een USB 3 stick + USB 3 moederbord noodzakelijk? Ik kon dit moeilijk vinden via zoekopdracht, dus ik hoop dat iemand dit even uit kan leggen.

[ Voor 11% gewijzigd door geert1 op 17-06-2010 20:13 ]

• zonglew00
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:40
Nee...

usb2 stick heeft nooit de max van usb2 gehaald. laat staan usb 3....

usb3 stick zal dit hetzelfde zijn... andere woorden... marketing truuk

• Kosty
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-01 14:36
zonglew00 schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 20:12:
Nee...

USB2 is "maar" 480mbps (60mB/s), dus met een goeie HDD of simpele SSD haal je dat makkelijk.
Het antwoord op de vraag in de OP is simpelweg "nee".

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-02 11:42
Okay, dus een USB3 stick in een USB3 moederbord zal zeker sneller zijn dan USB2, maar zal niet de theoretische max halen. En een USB2 stick in een USB3 moederbord heeft geen voordeel.

Dank!

Verwijderd

ORLY?

Afbeeldingslocatie: http://i126.photobucket.com/albums/p115/ncb3/HDTune_Benchmark_THROTTLE-usb.png
productreview: OCZ Throttle eSATA Flash Drive 16GB Zwart review door ncb

OT: usb is backwards compatiable, al stop je er een USB 1.0 stick in doet hij het nog: maar dan op lagere snelheid.

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:49

epic_gram

undercover moderator

bottleneck zit meestal niet in je poort maar in je usbstick. Daarom zal een usb stick niet sneller werken op een usb 3 poort. Pas als je nu een divice hebt die sneller is dan je usb poort zal je verschil merken.

@ darkstone, dat is esata, geen usb.

[ Voor 8% gewijzigd door epic_gram op 17-06-2010 20:19 ]

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-02 05:10

F.West98

Alweer 17 jaar hier

Nee...

dus jij bedoelt hiermee dat USB 3 even snel zal zijn als USB 2, wat echter niet waar is. USB 3 is/zal aanzienlijk sneller (zijn). Het enige is, de geclaimde snelheid van een paar honderd MB snelheid bij USB 2 werd nooit gehaald omdat de USB-sticks de gegevens niet zo snel zouden versturen/opnemen. Met de nieuwe technologieën kan een USB-stick veel sneller worden. Op USB 2 merk je daar weinig van, juist op USB 3 wordt zo'n nieuwe stick heel snel, volgens mij (ik weet het niet helemaal meer zeker) is het ook nog eens zo dat de nieuwe technologie niet meer wordt geproduceerd in USB 2, maar alleen in USB 3

Even weer on-topic:
geert1 schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 20:09:
Er komen steeds meer USB 3 moederborden op de markt, tegen concurrerende prijzen, maar USB 3 memory sticks zijn nog niet echt main stream voor zover ik kan nagaan. Vandaar dat ik me afvroeg: Is een USB 2 stick sneller als die gebruikt wordt in een USB 3 slot, ten opzichte van dezelfde stick in een regulier USB 2 moederbord? Of is voor een snelheidstoename een USB 3 stick + USB 3 moederbord noodzakelijk? Ik kon dit moeilijk vinden via zoekopdracht, dus ik hoop dat iemand dit even uit kan leggen.
Een USB 2-stick zal niet sneller worden bij USB 3 omdat de hardware erin het niet aankan, anders zou het bij USB 2 al sneller zijn. De eerste USB 3.0-sticks komen er al aan, maar zijn nog duur. Verder is USB 3 zeker een goede investering voor de toekomst, omdat het sneller is dan een eSATA-verbinding, terwijl die sneller is dan USB 2. Daarom zijn na een tijdje ook een heleboel mensen - en producten/fabrikanten - overgestapt naar eSATA, vanwege de snelheidswinst. Nu USB weer sneller dan eSATA is, zullen mensen daar weer op overstappen tot er weer snellere eSATA is, een soort strijd die te vergelijken is met de van Intel en AMD, steeds weer betere processoren, om de ander klanten af te nemen...
Dus het antwoord op jouw vraag is nee.

Edit, zie nu ineens allemaal reacties boven mij, beetje te laat door dit verhaal....

2x ViewSonic VP-27885K | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Verwijderd

epic_fail schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 20:18:
@ darkstone, dat is esata, geen usb.
een esata stick aangesloten op USB ;)

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 20:25:
[...]

een esata stick aangesloten op USB ;)
Maar nog altijd niet de max van USB 2.0, en ja, de OCZ Throttle is vergeleken met andere usb stick ERG snel :)

[ Voor 14% gewijzigd door redfoxert op 17-06-2010 20:35 ]

https://discord.com/invite/tweakers

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
redfoxert schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 20:35:
[...]

Maar nog altijd niet de max van USB 2.0, en ja, de OCZ Throttle is vergeleken met andere usb stick ERG snel :)
Hoe vaak heb jij een gigabit ethernetverbinding gigabit zien halen?

In deze review haalt die stick grofweg de helft van de theoretische max van USB 2.0, en dat zou weleens heel goed door USB kunnen komen.

Ontopic: Volgens mij ondersteunen nagenoeg alle USB 2.0 poorten ook 3.0.

@onder: 2x zo snel op eSata? Waar dan?

[ Voor 29% gewijzigd door TheZeroorez op 17-06-2010 20:42 ]

Verwijderd

wel de max van USB 2.0: aangesloten op esata is de stick ruim 2x zo snel.
je gaat me niet vertellen dat de bottleneck in de stick zit...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

redfoxert schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 20:35:
[...]

De theoretische max misschien niet, maar wel de max die je in de praktijk haalt. 35MB/s is het hoogste dat ik er ooit uit heb gekregen met een Revoltec HDD enclosure, maar over het algemeen valt de snelheid een paar MB lager uit.

• zonglew00
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:40
F.West98 dank je dat me korte antwoord ff flink hebt uitgebreid.

Costy & darkstone, ga maar een usb2 stick vinden die 90% van de max snelheid van usb2 haalt! Dus laat staan USB3 sticks! Ohja kennen we dit soort discussie al van ATA100 vs ATA133 Sata 150/300/600 ?

Andere woorden, focus niet te veel op die termen usb2/usb3... het is allemaal backwards compact.

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-02 05:10

F.West98

Alweer 17 jaar hier

zonglew00 schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 21:35:
F.West98 dank je dat me korte antwoord ff flink hebt uitgebreid.

Costy & darkstone, ga maar een usb2 stick vinden die 90% van de max snelheid van usb2 haalt! Dus laat staan USB3 sticks! Ohja kennen we dit soort discussie al van ATA100 vs ATA133 Sata 150/300/600 ?

Andere woorden, focus niet te veel op die termen usb2/usb3... het is allemaal backwards compact.
zoals ik al zei, met USB 3 haal je wel meer snelheid, maar in alle gevallen alleen maar 50%
dus USB 2-sticks halen maar 50% van de geëiste snelheid, 480 Mbit/s wordt dus 240 Mbit/s, en USB 3 ook, dus ipv een Gbit/s (dacht ik) 500 Mbit/s, wat dan wel weer 2x zo snel is als USB 2

2x ViewSonic VP-27885K | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Pagina: 1