Toon posts:

helium koeling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste medetweakers,

Ik heb de laatste tijd best wel veel ingelezen over LN2 koeling.

Afbeeldingslocatie: http://www.legitreviews.com/images/reviews/1041/amd_helium.jpg

Op een van de vele forums kwam ik een klein stukje tegen over helium koeling. Hebben jullie een site of iets waar ik BETROUWBARE info daarover kan krijgen ? De reden dat ik hierna vraag is dat ik eventueel aan een aantal liters vloeibaar helium kan komen +-10 liter (voor een Core 2 Duo te OC). Alvast bedankt!

Ps: heeft iemand er ervaring mee?

Offtopic: het plaatje is van Google gehaald

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2010 15:00 ]

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-12-2025
sowieso, helium alleen heb je geen reedT aan, je hebt ook nog een drukfles nodig om het helium onder hoge druk eruit te krijgen. volgende probleem, ik denk dat je binnen 15 tot 30min klaar bent met 10liter, of wellicht nog veel minder. AMDunprocessed @ youtube heeft wat filmpjes, waar vince ( kingpin , van je plaatje ) of iemand anders zegt hoe snel zoiets gaat.

Dan heb je nog een geschikte tube nodig, en het belangrijkste, core2duo heeft een coldbug ( google maar ) rond de -100 / -140 ofzo, en vloeibaar helium gaat tot -230/ ofzo, net hoe veel druk je erachter zet.

Waarschijnlijk is je helium al op voordat je er ook maar iets aan heb.

Haal gewoon 10/20KG droogijs, simpele tube en ga daar eens mee prutsen ;)

Oftewel, niet praktisch, veel gezeik en wss heb je er uiteindelijk geen drol aan.

[ Voor 5% gewijzigd door thijszor op 17-06-2010 15:08 ]

• MB113
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Vloeibaar helium? Kun je niet beter vloeibare stikstof gebruiken? Helium is niet handig in gebruik hiervoor.
(zie hierboven)

[ Voor 48% gewijzigd door MB113 op 17-06-2010 15:08 ]

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Verwijderd

Topicstarter
MB113 schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 15:05:
Vloeibaar helium? Bedoel je niet vloeibare stikstof? Helium is niet handig in gebruik hiervoor.
Ik weet hier niks vanaf! Behalve dat het bestaat. Daarom wou ik graag wat betrouwbare info nodig. Overigens de 10L helium kan ik (gratis) krijgen.

Verwijderd

MB113 schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 15:05:
Vloeibaar helium? Bedoel je niet vloeibare stikstof? Helium is niet handig in gebruik hiervoor.
Wel een stuk kouder (niet dat je het nodig hebt, maar toch..)

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-01 12:39

epic_gram

undercover moderator

Verwijderd schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 15:00:
Ik heb de laatste tijd best wel veel ingelezen over LN2 koeling.
ik denk inderdaad vloeibaar stikstof, geen helium. :P gewoon zoals ze hierboven al zeggen een goedkope tube halen of maken, en dan is het feest. :)

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• MB113
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Ja, oke, ik denk niet dat dat veel uit zal maken, maar als je het gratis krijgt is het wel het proberen waard vind ik.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

• thijszor
Vloeibaar helium word wel degelijk gebruikt, maar enkel voor de AM2/AM3 AMD recentelijke cpu's , omdat die geen coldbug / coldboot hebben. en het is gruwelijk duur...

Verwijderd

Topicstarter
Maar heeft iemand een INFO site hiervoor? Ik weet nog steeds niet de potentie van vloeibaar Helium!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-01 12:21

Bolletje

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 15:10:
Maar heeft iemand een INFO site hiervoor? Ik weet nog steeds niet de potentie van vloeibaar Helium!
Wat wil je precies weten dan?

Aan je 10 liter heb je vrij weinig aan, dat is volgens mij al weg alleen om de pot te koelen :P

• thijszor
Als je denkt dat er een how-to over bestaat, kan je er maar beter mee stoppen. degene die hier mee begonnen zijn hebben het zelf allemaal uitgevonden. begin nou eerst maar eens met droogijs, als je subzero wilt proberen.

Verwijderd

One of the many problems with liquid He is the latent heat of vapourisation is only 2.56 kJ/litre. At a load of 200W you'll consume approx 4.7litres/minute.
De temp is -272C btw, veelste koud voor een C2D CPU, die hebben een coldbug.

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:34
De warmteinhoud van He is heel erg laag. Dat wil zeggen dat het wel koud is, maar je er bijna niet mee kunt koelen. Je hebt een gigantische hoeveelheid vloeibaar helium nodig om een processor koud te houden en die 10L van je is bij lange na niet genoeg. Koelen met He heeft dus alleen zin als je een doorlopende cyclus kunt maken om je He weer vloeibaar te maken. Dit gaat je niet lukken ;)

Koelen gaat simpelweg het beste met stikstof.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:54

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

Verwijderd schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 15:15:
[...]

De temp is -272C btw, veelste koud voor een C2D CPU, die hebben een coldbug.
0 kelvin is het absolute nulpunt, -272 komt daar akelig dicht in de buurt, volgens mij gaat je dat niet lukken met een home made helium opstelling. Volgens mij heeft elke cpu een coldbug bij -272c :P

Are you following me, Are you following me?

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-01 12:39

epic_gram

undercover moderator

het nulpunt ga je soieso niet halen, en dan is je cpu ook al kapot, en je tube en alles. Zelfs de lucht veranderd bij -273 graden in een vaste stof. :+

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-01 07:46
helium heefft inderdaad een hele slechte warmteinhoud, hier mee koelen is echt niet te doen

ik heb dit als test geprobeert hier op me opleiding, maar zelfs water bevriezen met vloeibaar helium is vrij moeilijk

Verwijderd

Topicstarter
thijszor schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 15:05:
sowieso, helium alleen heb je geen reedT aan, je hebt ook nog een drukfles nodig om het helium onder hoge druk eruit te krijgen. volgende probleem, ik denk dat je binnen 15 tot 30min klaar bent met 10liter, of wellicht nog veel minder. AMDunprocessed @ youtube heeft wat filmpjes, waar vince ( kingpin , van je plaatje ) of iemand anders zegt hoe snel zoiets gaat.

Dan heb je nog een geschikte tube nodig, en het belangrijkste, core2duo heeft een coldbug ( google maar ) rond de -100 / -140 ofzo, en vloeibaar helium gaat tot -230/ ofzo, net hoe veel druk je erachter zet.

Waarschijnlijk is je helium al op voordat je er ook maar iets aan heb.

Haal gewoon 10/20KG droogijs, simpele tube en ga daar eens mee prutsen ;)

Oftewel, niet praktisch, veel gezeik en wss heb je er uiteindelijk geen drol aan.
Volgens mij las ik laatst ergens dat de coldbug op de Core 2 Duo te omzeilen.Ten tweede ben ik aan het sparen voor droogijs/LN2 cooling. Maar ik wil er gewoon over helium cooling meer weten. Ook wil ik weten wat ik eventueel met vloeibaar Helium (10L) zou kunnen uitrichten. LN2/Droogijs/Phase-change/Peltier-kloeling/ methodes weet ik genoeg (overigens zouden gratis spullen hiervan ZEER welkom zijn _/-\o_ ).

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-01 16:39
Schijnt dat je helium aan ln2 kan toevoegen en het dan nog kouder word.
Weet het alleen niet zeker dus ga niet zomaar iets proberen!

Verwijderd

Topicstarter
Maar niemand hier die ik als wikipedia kan raadplegen? Of iemand die ervaring ermee heeft en deze wil delen?
Pagina: 1